E46 Elektronicaproblemen (GM5 Module?)
E46 Elektronicaproblemen (GM5 Module?)
Beste Bimmerportal leden,
Ik heb mijn E46 318i uit 2000 net meer dan een jaar in bezit. Technisch helemaal in orde ondanks dat hij nu iets meer dan 2,5 ton heeft gelopen. Het enige is dat ik hier en daar wat elektronicaproblemen heb.
1. Kofferbak signaallampje geeft constant aan dat kofferbak open is. Daardoor kan ik de kofferbak niet openen met me sleutel. Ik heb een andere slot geprobeerd en kabels zover ik kon zien gecontroleerd op breuken, helaas zonder resultaat. Dit probleem had ik bij de aankoop al, maar ik had er niet zoveel moeite mee aangezien de auto verder helemaal in orde was. Dit wil ik nu graag oplossen. De signaallampje op dashboard begint me te irriteren en ik kan me kofferbak met me sleutel niet opendoen wat soms wel heel handig kan zijn.
2. Binnenverlichting doet raar. De interieurlampje boven de binnenspiegel wilt de ene keer wel doen en andere keer niet. Achterste lichtjes doen het wel, maar een keer aan krijg ik ze niet meer uit mits ik de contact uit en aan doe.
3. Sporadisch heb ik ook meegemaakt dat de hele interieurverlichting heel kort (in fractie van een seconde) uit en aan ging tijdens het rijden.
4. Als ik richting aangeef gaat het soms een seconde of 2 sneller knipperen alsof een lampje kapot is, terwiijl alle lampjes in orde zijn. Daarna functioneert het weer normaal. Ook krijg ik soms valse melding op dashboard dat één van de achterlampjes vervangen moeten worden. Als ik de lichten aanzet verdwijnt de melding weer.
Ik denk dat mijn GM5 module niet helemaal in orde is (aangezien dit een vaak voorkomend probleem is bij o.a. E46 modellen).
Zijn er forumleden die ervaringen kunnen delen en/of suggesties kunnen geven?
Alvast dank aan allen!
Ik heb mijn E46 318i uit 2000 net meer dan een jaar in bezit. Technisch helemaal in orde ondanks dat hij nu iets meer dan 2,5 ton heeft gelopen. Het enige is dat ik hier en daar wat elektronicaproblemen heb.
1. Kofferbak signaallampje geeft constant aan dat kofferbak open is. Daardoor kan ik de kofferbak niet openen met me sleutel. Ik heb een andere slot geprobeerd en kabels zover ik kon zien gecontroleerd op breuken, helaas zonder resultaat. Dit probleem had ik bij de aankoop al, maar ik had er niet zoveel moeite mee aangezien de auto verder helemaal in orde was. Dit wil ik nu graag oplossen. De signaallampje op dashboard begint me te irriteren en ik kan me kofferbak met me sleutel niet opendoen wat soms wel heel handig kan zijn.
2. Binnenverlichting doet raar. De interieurlampje boven de binnenspiegel wilt de ene keer wel doen en andere keer niet. Achterste lichtjes doen het wel, maar een keer aan krijg ik ze niet meer uit mits ik de contact uit en aan doe.
3. Sporadisch heb ik ook meegemaakt dat de hele interieurverlichting heel kort (in fractie van een seconde) uit en aan ging tijdens het rijden.
4. Als ik richting aangeef gaat het soms een seconde of 2 sneller knipperen alsof een lampje kapot is, terwiijl alle lampjes in orde zijn. Daarna functioneert het weer normaal. Ook krijg ik soms valse melding op dashboard dat één van de achterlampjes vervangen moeten worden. Als ik de lichten aanzet verdwijnt de melding weer.
Ik denk dat mijn GM5 module niet helemaal in orde is (aangezien dit een vaak voorkomend probleem is bij o.a. E46 modellen).
Zijn er forumleden die ervaringen kunnen delen en/of suggesties kunnen geven?
Alvast dank aan allen!
Eenmaal BMW = Altijd BMW!
Re: E46 Elektronicaproblemen (GM5 Module?)
Over je kofferbak lampje, brand je kofferbak verlichting wel als je hem open doet?
Ik zou de bedrading toch nog even goed bekijken, en voorzichtig aan de individuele draadjes trekken om te kijken of er niet toch een of meer gebroken zijn. Mijn kofferbak deed hetzelfde, en zag ook niets aan de bedrading. Heb toen ook het slot vervangen, maar dit hielp niets. Uit eindelijk bleken er toch wat draden gebroken te zijn, alleen zaten ze net een paar cm te diep om te zien. Toen ik er aan trok, kwamen er 2 los zetten. Na die weer in orde gemaakt te hebben, was het lampje uit en werkte het slot ook weer goed!
Over dat af en toe sneller knipperen, denk ik dat je er ergens wat oxidatie zit bij de fittingen van je knipperlichten. Heb het zelf ook aan de voorkant gehad. Knipperlicht haal je er gelukkig makkelijk uit om even te checken.
Succes!
Ik zou de bedrading toch nog even goed bekijken, en voorzichtig aan de individuele draadjes trekken om te kijken of er niet toch een of meer gebroken zijn. Mijn kofferbak deed hetzelfde, en zag ook niets aan de bedrading. Heb toen ook het slot vervangen, maar dit hielp niets. Uit eindelijk bleken er toch wat draden gebroken te zijn, alleen zaten ze net een paar cm te diep om te zien. Toen ik er aan trok, kwamen er 2 los zetten. Na die weer in orde gemaakt te hebben, was het lampje uit en werkte het slot ook weer goed!
Over dat af en toe sneller knipperen, denk ik dat je er ergens wat oxidatie zit bij de fittingen van je knipperlichten. Heb het zelf ook aan de voorkant gehad. Knipperlicht haal je er gelukkig makkelijk uit om even te checken.
Succes!
Bedoel je met te diep dat die breuken binnen de interieur gedeelte waren? Nou was ik ook bang dat die breuken op een niet zichtbare plek zitten. Ik zal je advies volgen en een voor een aan de draden trekken:)
Als de kofferbak open gaat doet de verlichting zonder problemen.
Eerst gaf ik geen kans dat GM5 module niet lekker functioneerde, cv werkt verder prima. Maar laatste tijd doet interieurverlichting weer raar. Dat was in het begin ook zo maar daarna bleef het een lange tijd goed werken, tot een paar weken geleden.
Alles bij elkaar maakt die GM5 module toch wel een beetje verdacht.
Ik zal eens kijken naar de fittingen, de koplampen achter zijn vrij nieuw.
Als de kofferbak open gaat doet de verlichting zonder problemen.
Eerst gaf ik geen kans dat GM5 module niet lekker functioneerde, cv werkt verder prima. Maar laatste tijd doet interieurverlichting weer raar. Dat was in het begin ook zo maar daarna bleef het een lange tijd goed werken, tot een paar weken geleden.
Alles bij elkaar maakt die GM5 module toch wel een beetje verdacht.
Ik zal eens kijken naar de fittingen, de koplampen achter zijn vrij nieuw.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 25 aug 2012, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
Ik vermoed dat je problemen niet allemaal met elkaar te maken hebben, maar ik heb geen verstand van de GM5 module.
De breuken zaten bij mij nog wel in het rubberen pijpje, maar net te laag om te zien. Oké, mijn verlichting deed het niet, maar bij mij waren er ook 3 draden stuk. Ben benieuwd!
De breuken zaten bij mij nog wel in het rubberen pijpje, maar net te laag om te zien. Oké, mijn verlichting deed het niet, maar bij mij waren er ook 3 draden stuk. Ben benieuwd!
Mijn vermoedens zijn hierdoor sterker geworden:
http://www.bmwgm5.com/
The GM5 is used to control a variety of different functions. Here is a list of functions this module controls:
By the way, this is also the list of things that won't work when the GM5 module is removed. The car will run and drive just fine except for the items listed below.
Power window control (up and down control of windows)
Remote entry (locking and unlocking via key fob and central locking button)
Trunk release (via key fob, handle button and interior trunk release button)
Vehicle alarm (siren, tilt & sonar sensors and clown nose light)
Windshield wiper and washer (both front and rear if equipped)
Interior lights
Moet je eens doorlezen
http://www.bmwgm5.com/
The GM5 is used to control a variety of different functions. Here is a list of functions this module controls:
By the way, this is also the list of things that won't work when the GM5 module is removed. The car will run and drive just fine except for the items listed below.
Power window control (up and down control of windows)
Remote entry (locking and unlocking via key fob and central locking button)
Trunk release (via key fob, handle button and interior trunk release button)
Vehicle alarm (siren, tilt & sonar sensors and clown nose light)
Windshield wiper and washer (both front and rear if equipped)
Interior lights
Moet je eens doorlezen
Laatst gewijzigd door Rene08 op 25 aug 2012, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ook meerdere GM5 modules in handen gehad die op verschillende delen storing veroorzaakten. Ramen die spontaan omlaag gaan, binnenverlichting met een eigen leven. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de PCB en die is niet te vervangen (ben er zelf lang mee bezig geweest om te achterhalen waar die storingen vandaan komen), dan kun je beter een nwe kopen.
Via www.re-electronics.de kun je aan tweedehands GM5 modules komen, ik heb goede ervaringen met degene die achter de link zit, doe er al 4 jaren zaken mee (heb geen aandelen ofzo )
Via www.re-electronics.de kun je aan tweedehands GM5 modules komen, ik heb goede ervaringen met degene die achter de link zit, doe er al 4 jaren zaken mee (heb geen aandelen ofzo )
Hmm duidelijk verhaal. Je heb dus hier ervaring mee, komen de details van mijn probleem bekend voor? Ik bedoel zijn ze typische moduleproblemen? Ik wil er wel zeker van zijn voordat ik de module ga vervangen.
Met een vervangende moet het een en ander opnieuw ingesteld worden toch? Naar mijn weten is elk GM5 module specifiek geprogrammeerd op basis van de opties van de auto waar die vandaan komt. Hoe zit het daarmee?
Met een vervangende moet het een en ander opnieuw ingesteld worden toch? Naar mijn weten is elk GM5 module specifiek geprogrammeerd op basis van de opties van de auto waar die vandaan komt. Hoe zit het daarmee?
De details komen inderdaad bekend voor, ik zou contact opnemen voor een tweedehandse en uitleg geven over je storing, hoewel je me er niet op moet aankijken als het iets anders is zonder dat je je storingen laat uitlezen. Denk dat hij het zelfde zegt> PCB kapot.
Hij kan je ook vertellen of hij een andere kan leveren met dezelfde software etc.
Je kunt hem in Engels of Duits schrijven.
Hij kan je ook vertellen of hij een andere kan leveren met dezelfde software etc.
Je kunt hem in Engels of Duits schrijven.
- e46blackbeast
Zijn de relais die voor de electrische ramen dienen ook te vervangen?
Heb namelijk een probleem met mn ramen.
en om daarvoor een compleet nieuwe gm5 module aan te schaffen..
Heb namelijk een probleem met mn ramen.
en om daarvoor een compleet nieuwe gm5 module aan te schaffen..
Ja, die zijn ook te vervangen. Ik heb ze toevallig op voorraad, niet voor losse verkoop, wel als je je module zou willen laten repareren.
- e46blackbeast
Ja ik wil hem laten repareren..
hoe kom ik in contact met je voor een afspraak..
Vanuit Limburg ook destijds naar JdM gereden. Prima service ,goed gemaakt en functioneerd perfect!
We hebben intussen contact met elkaar via de maile46blackbeast schreef:Ja ik wil hem laten repareren..
@Manuel: mooi te horen dat je nog steeds tevreden bent
- e46blackbeast
Ik ben Van het weekend geweest.. Bij JDM
En alles doet het weer.
Nogmaals bedankt voor het repareren van
Mijn gm5 module.. En de goede service..
En alles doet het weer.
Nogmaals bedankt voor het repareren van
Mijn gm5 module.. En de goede service..
Mooi dat je tevreden bent
Ik heb ook weer geleerd dat de spiegels en ramen op een uitgebreidere wijze aan de GM5 gekoppeld zijn dan in eerste instantie gedacht.
Het blijkt zo te zijn dat de automatische raamfunctie en autofolding op de spiegels ook via de grote relais in de GM5 loopt, omdat na reparatie dat bij jou allemaal weer werkt.
Heb je je linkerspiegel ook nog aan de praat gekregen?
Ik heb ook weer geleerd dat de spiegels en ramen op een uitgebreidere wijze aan de GM5 gekoppeld zijn dan in eerste instantie gedacht.
Het blijkt zo te zijn dat de automatische raamfunctie en autofolding op de spiegels ook via de grote relais in de GM5 loopt, omdat na reparatie dat bij jou allemaal weer werkt.
Heb je je linkerspiegel ook nog aan de praat gekregen?