automaat

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jassperr
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 sep 2011, 21:15
Locatie: nieuwegein

automaat

Bericht door jassperr » 09 okt 2012, 21:44

hallo,

het gaat om een e46 330D sedan uit 2000. ik heb een maand geleden mijn automaat een revisie gegeven nadat de trillingen en geratel steeds erger werden en uiteindelijk zo ging bonken dat er niet meer mee te rijden was. Hij is toen naar ATR transmissies gegaan in montfoort. nadat na bijna 2 weken de auto terug kwam hadden ze kennelijk niet proef gereden want ik trap het gas in en daar was de ratel en de verschrikkelijke trilling weer (weliswaar veel minder maar hij was er nog heel zeker).

Daarna de auto weer terug gebracht en toen werd ik gebeld met de mededeling dat de versnellingsbak steunen gescheurd waren. apart waarom ze dit niet gelijk opgemerkt hebben toen alles eraf lag want nu kon ik ook dat uurloon weer afrekenen, alsof de rekening nog niet hoog genoeg was.
Nadat ik de auto terug kreeg was het weer een heel stuk verbeterd maar het was nog steeds aanwezig, nu niet meer in mn eentje maar als ik met 3/4 man in de auto zit en een kickdown geef ratelt/trilt die nog flink.

De auto afgelopen week weer terug gebracht en nu kreeg ik te horen dat de rubbers van het subframe te veel speling hebben en dat die eerst vervangen moeten worden. Ze zeggen dat het waarschijnlijk daar aan ligt en anders gaan ze pas naar de bak zelf kijken. Nou vind ik dit een erg raar verhaal, ik heb zelf de rubbers bekeken en met een grote bandenlichter ertussen maar ik krijg er geen speling in ook zie ik nergens een (kleine) scheur zitten bij de ophangpunten van het subframe. Bovendien komt het geluid van de ratel en de trilling toch echt onder de versnellingspook vandaan en niet van achteren.

is het normaal dat bij de auto op de brug, automaat in D, ene voet op de rem en andere klein beetje gas geven dat het subframe heel iets beweegt? Ik zou graag jullie mening willen horen over dit verhaal, proberen ze me iedere keer met een kluit in het riet te sturen?

Het is een lang verhaal maar hoop toch dat jullie het een beetje volgen
Alvast bedankt.
Jasper

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: automaat

Bericht door Quadrantz » 10 okt 2012, 20:56

Hoi Jasper,

Wat betreft die versnellingsbak steunen vind ik het een raar verhaal, als ze de boel idd al open hadden liggen konden ze dat gewoon zien lijkt me.

Wat voor een revisie is er precies uitgevoerd? Alleen olie verwisseld? Wat waren de kosten?

Ik zou anders toch eens contact opnemen met ZF en daar je verhaal doen: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361
Daar gaan de meeste heen voor een revisie aangezien zij de makers van de bakken zijn (het is ook mogelijk dat je een GM bak hebt maar volgens mij kijken zij daar ook gewoon naar).

Suc6!

jassperr
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 sep 2011, 21:15
Locatie: nieuwegein

Re: automaat

Bericht door jassperr » 10 okt 2012, 21:31

quadrantz

er is een complete revisie van de bak uitgevoerd nadat hij op de sleepwagen daar naar toe is gegaan, hun diagnose was dat de carterpan en het filter helemaal vol zat met metaal slijpsel. dat had ik al verwacht dus is er een complete revisie uitgevoerd. het heeft met het later vervangen van de baksteunen bij elkaar bijna 3000 euro gekost.

mara heb jij een idee of de subframe rubbers hier iets te maken mee kunnen hebben?

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: automaat

Bericht door Hugo M » 10 okt 2012, 22:03

hoop geld, als te dan nog niet goed is....

Rubbers zijn er om trillingen op te vangen en het subrame zal dus ook iets bewegen ten opzichte van de auto.
Als t uitgescheurt is zal het veel bewegen en zul je een krakend geluid horen, die kun je op youtube wel vinden.

Wie heeft de diagnose gesteld dat de trilling uit je bak kwam?
Als ik lees dat die ophanging ook al niet goed was, denk ik dat er niet een goeie diagnose gesteld is. :s

Misschien zijn het je aandrijfassen of je cardanas of je diff????
Kun je het geluid ook opnemen en plaatsen? :!

Of naar een goeie specialist gaan.

Succes met de zoektocht, dit is echt niet leuk natuurlijk.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

jassperr
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 sep 2011, 21:15
Locatie: nieuwegein

Re: automaat

Bericht door jassperr » 13 okt 2012, 15:04

Hugo,

ik hoor de laatste 2 weken wel iets kraken achter als ik de auto uitstap, nog niet gekeken wat het is maar zover ik de vorige keer kon zien(3 weken terug) is er niks gescheurd achter. ik denk toch zeker dat het uit de automaat komt. ik denk dat ik volgende week maar eens naar een andere automaat specialist ga en dan ga kijken wat die zegt.
ik heb wel een filmpje opgenomen, ik zal straks even kijken of ik die online kan plaatsen.

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: automaat

Bericht door Hugo M » 13 okt 2012, 21:15

Ook niet je motorsteun(en) defect? (volgens mij niet een sterk punt van de e46 6cil. diesels)
Kan ook enorm trillen en aangezien je bak eraan vastzit zal dat zeker in je pook voelbaar zijn.
Diagnose bij BMW specialist laten doen zou ik adviseren.
Kan natuurlijk nog steeds je bak zijn, maar aangezien die gereviseerd is lijkt mij dat niet het meest logisch.
Moeilijk om op afstand verder wat van te zeggen.

Succes met het oplossen gewenst Jasperr!
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: automaat

Bericht door Patrickk » 13 okt 2012, 21:22

Ik heb de indruk dat je bak helemaal niet gereviseerd is.
Als ze dat namelijk wel gedaan hadden, waren ze die steunen wel tegen gekomen.......

Ik zou eerst naar een andere garage gaan voor een second opinion.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

jassperr
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 sep 2011, 21:15
Locatie: nieuwegein

Re: automaat

Bericht door jassperr » 14 okt 2012, 19:13

Motorsteunen heb ik een half jaar geleden ongeveer al vervangen toen was het trillen van de auto bij gewoon stationair draaien al enorm verminderd. toen ik de auto voor de 2de keer ging ophalen nadat ook de bak steunen vervangen waren vroeg ik waarom ze de steunen niet gelijk hadden bekeken tijdens dat alles eruit lag zei meneer: "dat was niet zo te zien, pas toen we net weer keken met een koevoet ertussen bleek hij niet goed te zijn". vervolgens kon ik wel gewoon al het uurloon afrekenen.

ik krijg langzaam ook het idee dat de automaat helemaal niet gereviseerd is aangezien ik nog meer problemen heb die ik daarvoor ook al had namelijk:
- van 4 naar 5 opschakelen gaat af en toe moeizaam, hij ontkoppelt wel maar koppelt vervolgens niet goed en duurt zo'n 3/4 seconden. of hij schakelt wel over maar het toerental zakt veel te ver in en 3 seconden later corrigeert hij het weer.
- bij het stationair draaien met automaat in D en voet op de rem, trilt de auto naar mijn mening nog steeds erg veel.
- als ik 130 cruise control rijd zie ik af en toe het toerental van 2300 naar 2400 verspringen en omgekeerd. dit voel je meestal niet in de stoel maar soms wel als een klein zetje in de rug.

vooral bij het laatste punt kan het volgens mij alleen de lock-up van de koppelomvormer zijn.

is het verder wel normaal dat als ik hem naar de D zet dat de achterkant van de auto een klein beetje inzakt?

ik heb een filmpje op youtube gezet met het geluid bij het optrekken, het is niet heel goed hoorbaar op een telefoon film maar op 4 sec. hoor je het geratel redelijk en op 6 sec. hoor je hem ook nog heel even

http://www.youtube.com/watch?v=MSURwrgS ... e=youtu.be

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: automaat

Bericht door Hugo M » 14 okt 2012, 22:14

Ik ken het geluid niet, maar als ik het zo hoor dan denk ik ook aan je bak.....
Als ik die van mij in D zet met de voet op de rem, dan trilt hij niet.
Het is normaal dat de achterkant van je auto iets inzakt, trek je handrem maar een goed aan. (in D gaat je achterkant omlaag en in R omhoog)
Van 4-5 moet gewoon ook soepel gaan.
Volgens mij mag een lichte toerental schommeling wel, iets tegenwind of iets vals plat en dan geeft je cruissecontrol een beetje gas bij waardoor t toerental ook even omhoog gaat. (dat zie ik bij de mijne ook wel).
Maar hij moet zeker soepel schakelen na een revisie
Lijkt mij een gevalletje spoelen en olie verversen en een revisie rekenen??
En anders, als ze te goeder trouw zijn, is de revisie niet goed uitgevoerd.
Ik begrijp ook echt niet dat ze een auto zo teruggeven, lijkt me normaal dat ze toch een proefritje van een km of 10 maken om even te testen?
Ga je nu eerst naar een andere specialist voor een opinie?
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Gebruikersavatar
Rami42
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2012, 00:08

Re: automaat

Bericht door Rami42 » 15 okt 2012, 02:13

Hallo,

Misschien iets heel raars. maar is het de KAT niet? die trilt namelijk bij mij ook af en toe, puur en alleen in de versnelling voet op de rem. dan trilt/rammelt hij zodra ik rijd is het over.

misschien kun je er wat mee!?
Succes met de oplossing, het heeft inmiddels genoeg geld gekost lees ik.

Sterkte!
Vake bu'j te bange!

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: automaat

Bericht door Hugo M » 15 okt 2012, 07:54

100% niet.
bij mij hoor ik die ook.
klinkt echt heel anders.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 15 okt 2012, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

jassperr
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 sep 2011, 21:15
Locatie: nieuwegein

Re: automaat

Bericht door jassperr » 15 okt 2012, 22:23

ik wil zeker naar een andere specialist voor een onafhankelijke kijk op de zaak maar ik weet nog niet welke. heeft 1 van jullie misschien een idee?
Ik zou willen weten of er wel een gereviseerde automaat onder zit en/of er wel een goede diagnose is gesteld. ook wil ik nog weten of slechte rubbers van een subframe er iets mee te maken kunnen hebben waardoor ATR zijn werk niet goed kan doen zoals ze beweren.

@Hugo M
Dat er bij iets van tegenwind ofzo een toerental schommeling mag zijn weet ik niet, ik weet wel zeker dat het daar niet aan kan liggen. Als er in de snelweg een lichte helling zit, gaat de verbruiksmeter een stukje omhoog, bijvoorbeeld van 6L/100KM naar 8L/100KM. Echter als die toerental schommeling zich voordoet zoals ik het eerder beschreef blijft de verbruiksmeter stijf op 6L/100KM staan. dan kan het dus niet anders als dat het probleem zich in de bak voordoet omdat er met tegenwind of iets anders in de motor zelf meer brandstof verbruikt zou moeten worden toch?

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: automaat

Bericht door Hugo M » 16 okt 2012, 08:36

Hoi Jasperr,

Misschien hier even naartoe? (tot 18 okt gesloten)

http://www.koppelomvormer.nl/
Veenendaal is toch wel in de buurt bij jou?
Daar had een complete revisie 2359,- moeten kosten, tenminste als je een GM 5L40E bak hebt incl omvormer en montage.(volgens mij heeft mijn 330i exact dezelfde bak)
http://www.converterrevisie.nl/index.ph ... 58&lang=NL

Geen idee wat de verbruiksmeter doet, zal er eens op letten.
Ik voel ook niets als het toerental iets veranderd, zal dus anders zijn als bij jouw auto
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: automaat

Bericht door Hugo M » 27 okt 2012, 23:46

Hoi Jasperr.

Al nieuws omtrent je automaat?
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: automaat

Bericht door Hugo M » 21 nov 2012, 23:45

opgelost?
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”