Vervangen differentieel

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mevoerman

Vervangen differentieel

Bericht door mevoerman » 25 okt 2012, 18:07

Beste leden,

Ik heb het volgende probleem. Ik rijdt een E46 323i van 1999. Ben sinds 5 jaar de tweede eigenaar. Vorige eigenaar was een heel nette heer die zeer zuinig op zn auto is geweest. Intern en extern in geweldige conditie. Dit is nog zo.
Ook ik rijdt er mee als een heer en ben er zeer zuinig op! Afgelopen week bleek dat het differentieel kapot was...
Landurig op zoek geweest naar een goed gebruikt diff. Volgens de laatste 7 letters/cijfers van mijn chassisnummer moest er een met een overbrengingesverhouding 3.46 in. Deze uiteindelijk gevonden en gekocht. Met dit diff werd slechts 57000 km gereden dus dat was prima. Bij het demonteren van mijn defecte diff. Bleek echter dag er een sticker op zat met de overbrengingsverhouding 3.07 ! Voor mij onverklaarbaar dat dit kan. Volgens de leverancier van het "nieuwe" diff. Past deze op mijn auto en ook raadpleging van de systemen. Laat dit weten. Ik zal dus morgen de 3.46 gaan inbouwen, waardoor hij ook weer voldoet aan de codes in het chassisnummer. Waar ik benieuwd naar ben is wat het gevolg zal zijn van deze gewijzigde overbrengingsverhouding. Wat kan ik verwachten?? B.v. Snelheid, brandstofgebruik, acceleratie ed?? Ik ben alsnog een keer de historie van de auto nagegaan. Is nieuw geleverd door Breeman in Rotterdam, daar altijd door de eerste eigenaar in onderhoud geweest tot het moment dat ik hem van hem overnam. Rara....????

Ben benieuwd naar jullie reacties,

Groet,

Marius

mevoerman

Re: Vervangen differentieel

Bericht door mevoerman » 25 okt 2012, 19:08

Wordt nog vreemder... Chassisnummer geeft verhouding 3.46 aan. Autoweek (op kentekend specificaties) geeft 3.07 aan. Precies degene die er onderuit kwam.... Wie weet het nog en hoe kunnen deze verschillen bestaan???

AlexS

Bericht door AlexS » 25 okt 2012, 20:41

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... ve_output/

3,46 is voor een automaat, 3,07 voor een handgeschakelde.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

mevoerman

Bericht door mevoerman » 26 okt 2012, 19:37

Vandaag teruggegaan naar Waardenburg (Rhenoy Auto B.V.) waar ik het diff met 3.46 had gekocht. Omgeruild voor een 3.07, eenzelfde dus als onder vandaan was gekomen. Vervolgens gemonteerd en hij rijdt weer als vanouds. Zelfde toeren bij de respectievelijke snelheden als voorheen. Nog wel contact gehad met Breeman in Rotterdam die ook adviseerde de 3.07 er onder te zetten. Toch blijft het een raar verhaal met die veschillende verhoudingen. In ieder geval is mijn acceleratie het zelfde gebleven en daarmee mijn verbruik ook.

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”