Differentieel ratio veranderen
Re: Differentieel ratio veranderen
Wat ik wel merk is het verschil tussen de analoge en de digitale verbruiksmeter.
Als de analoge bijv. Precies 4l per 100km aanwijst, dan geeft de BC ca 1 op 22 aan.
Kan dit ook aangepast worden?
Als de analoge bijv. Precies 4l per 100km aanwijst, dan geeft de BC ca 1 op 22 aan.
Kan dit ook aangepast worden?
Re: Differentieel ratio veranderen
Hmm ik dacht dat deze inderdaad hetzelfde zouden moeten moeten zijn ik ga dat ook eens vergelijken! Je kunt inderdaad trouwens de weergave gewoon veranderen naar l/100 km - km/l - mpg US - mpg UK (in de Idrive).
Ik dacht eens slim te zijn het in mpg te veranderen om zo het verbruik nauwkeuriger te kunnen aflezen omdat hij bij mpg weergave ook in tienden achter de komma weergeeft maar die vlieger gaat niet op want hij geeft dan weer in stapjes van 3 of 4 tienden weer
Wat ik wel stom vind is dat als je stilstaat het verbruik in de de BC / tellerbak naar 0 gaat terwijl het eigenlijk naar oneindig zou moeten gaan. Je merkt met het afremmen voor stoplicht dat de wijzer nog wel even "omhoog" gaat alvorens naar 0 te zakken als je onder een bepaalde snelheid komt.
Ik dacht eens slim te zijn het in mpg te veranderen om zo het verbruik nauwkeuriger te kunnen aflezen omdat hij bij mpg weergave ook in tienden achter de komma weergeeft maar die vlieger gaat niet op want hij geeft dan weer in stapjes van 3 of 4 tienden weer

Wat ik wel stom vind is dat als je stilstaat het verbruik in de de BC / tellerbak naar 0 gaat terwijl het eigenlijk naar oneindig zou moeten gaan. Je merkt met het afremmen voor stoplicht dat de wijzer nog wel even "omhoog" gaat alvorens naar 0 te zakken als je onder een bepaalde snelheid komt.
F10 N57N
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Differentieel ratio veranderen
Superinteressant dit, ik hou wel van dit soort experimenten! Maar waar ik wel benieuwd naar ben is het daadwerkelijke verbruik, 'ouderwets' gemeten aan de hand van de afgelegde afstand en de hoeveelheid liters diesel die er bij de pomp weer in gaan.
Ik kan me namelijk goed voorstellen dat door gewijzigde verhoudingen en tuning de weergegeven waarden in de BC (en de verbruiksmeter) niet meer heel erg accuraat zijn.
Heb je het verbruik van vóór en na ook op deze manier bijgehouden?
Ik kan me namelijk goed voorstellen dat door gewijzigde verhoudingen en tuning de weergegeven waarden in de BC (en de verbruiksmeter) niet meer heel erg accuraat zijn.
Heb je het verbruik van vóór en na ook op deze manier bijgehouden?
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Differentieel ratio veranderen
Ik hou altijd mijn verbruik bij met een app. Tot nu toe reed ik max. 1 op 17 en mijn laatste tank(met nieuwe differentieel) was 1 op 18. Ik heb wel heel zuinig gereden, maar dat doe ik altijd. Wat mooi is, is het verbruik en de rust op hogere snelheden. Ik zal verdere veranderingen (negatief of positief) posten.
Re: Differentieel ratio veranderen
Zie mijn onderschrift, op die site kan je het mooi bijhouden en ook vergelijken andere auto's.
F10 N57N
Re: Differentieel ratio veranderen
Natuurlijk heeft dit positief effect op het brandstof verbruik. Vroeger plaatste men bij vrachtwagens vaak het differentieel van een touringcar vanwege de hogere maximumsnelheid waarop deze berekend waren, wat voor een vrachtwagen bij lagere snelheid voor een veel gunstiger verbruik zorgde.
Re: Differentieel ratio veranderen
Mijn BC gaf bekeken over een 20-tal tankbeurten gemiddeld 0,4 L/100km minder aan dan het effectief berekend verbruik. Heb dit gecorrigeerd via het verborgen menu en de laatste 3 tankbeurten kwam het berekend verbruik netjes overeen met wat de BC aangaf. 
Is het trouwens ook niet zo dat de analoge meter het actuele verbruik weergeeft en de BC het gemiddelde verbruik?

Is het trouwens ook niet zo dat de analoge meter het actuele verbruik weergeeft en de BC het gemiddelde verbruik?
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: Differentieel ratio veranderen
@Kos.be: mag ik vragen welke waarde jij hebt ingevuld? Ik had namelijk ook zo'n soort afwijking en heb hem nu op 1075 staan. Het komt nu ook redelijk overeen :-)
F10 N57N
Re: Differentieel ratio veranderen
@kos.be
Het klopt dat de analoge de directe en de BC de gemiddelde verbruik weergeeft.
Alleen merk ik wel dat als de wijzer constant(rechte weg) op bv. 4l/km staat, dat dan de geresette BC ca. 22km/l aangeeft, terwijl je 25km/l zou verwachten.
Ik zal overigens extra op de verbruik van mijn BC letten of het niet een beetje afwijking heeft tot de realiteit.
Het klopt dat de analoge de directe en de BC de gemiddelde verbruik weergeeft.
Alleen merk ik wel dat als de wijzer constant(rechte weg) op bv. 4l/km staat, dat dan de geresette BC ca. 22km/l aangeeft, terwijl je 25km/l zou verwachten.
Ik zal overigens extra op de verbruik van mijn BC letten of het niet een beetje afwijking heeft tot de realiteit.
Re: Differentieel ratio veranderen
Je mag dat natuurlijk vragen, maar ik weet het niet meer... Ik had die waarde berekend aan de hand van de tankgegevens die ik verzameld heb sinds ik mijn auto kocht.Lowkey schreef:@Kos.be: mag ik vragen welke waarde jij hebt ingevuld? Ik had namelijk ook zo'n soort afwijking en heb hem nu op 1075 staan. Het komt nu ook redelijk overeen :-)
Vanmorgen nog getankt. BC gaf 6,5 aan, berekend was het 6,47, dus als je dat bekijkt op 1 cijfer na de komma is dat ook 6,5.
EDIT: Heb het even opgezocht, heb 't bij mij ingesteld op 1073. Zit dus redelijk dicht bij jouw waarde.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: Differentieel ratio veranderen
Heey hahah grappig! Bijna hetzelfde idd
Die van mij klopt nu ook redelijk zit er max 0,1 l/100 km naast schat ik.

F10 N57N
Re: Differentieel ratio veranderen
Het lijkt te mooi om waar te zijn, mijn laatste tank was 1 op 18,7 aan de pomp gemeten(op de BC was dit 18,8).
De auto trekt beter door, omdat hij langer in de toeren blijft.
Ik heb mijn 520d op youtube vergeleken met meerdere standaart 530d's en zie eigenlijk "weinig" verschil.
Mijn 520d
http://www.youtube.com/watch?v=6ZXpRMHIC2g
Vanaf 110km/h - 190km/h ca. 15 sec.
530d
http://www.youtube.com/watch?v=jLi3wmecC04
Vanaf 110km/h - 190km/h ca.15 sec.
De auto trekt beter door, omdat hij langer in de toeren blijft.
Ik heb mijn 520d op youtube vergeleken met meerdere standaart 530d's en zie eigenlijk "weinig" verschil.
Mijn 520d
http://www.youtube.com/watch?v=6ZXpRMHIC2g
Vanaf 110km/h - 190km/h ca. 15 sec.

530d
http://www.youtube.com/watch?v=jLi3wmecC04
Vanaf 110km/h - 190km/h ca.15 sec.

-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 20 sep 2016, 12:39
Re: Differentieel ratio veranderen
Ben even heel benieuwd of meer mensen zijn die een 2.64 diff op een 520dA hebben gezet? Ik overweeg dit nu ook te doen op mijn 520dA LCI (chipped) maar vind behalve deze thread geen andere ervaringen op het internet. Ca. 500 tpm minder bij 140 km/h lijkt me zeer ontspannen rijden, maar ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn, vooral ook op lagere snelheden. En zijn er verder nog aandachtspunten bij montage?