Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Wat mij opvalt als ik mijn automaat op handmatig heb staan en ik schakel helemaal op naar vijf, dat als ik hem dan vervolgens gewoon in D zet hij dan nog een keer opschakelt en het lijkt alsof hij een zesde versnelling heeft, iemand van jullie enig idee?
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Kan je handmatig de versnellingen tellen?
Misschien dat je verkeerde software hebt (5bak) en je automaat een 6bak is?
Misschien dat je verkeerde software hebt (5bak) en je automaat een 6bak is?
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Hoi Vinnie,
Verkeerde software betwijfel ik, bij handmatig schakelen zie ik in het display in welke versnelling hij zit, en dan telt hij netjes tot vijf, maar als ik hem van manueel naar automatisch zet voel ik hem een keer opschakelen, en zie dat ook direct terug in het toerental.
Verkeerde software betwijfel ik, bij handmatig schakelen zie ik in het display in welke versnelling hij zit, en dan telt hij netjes tot vijf, maar als ik hem van manueel naar automatisch zet voel ik hem een keer opschakelen, en zie dat ook direct terug in het toerental.
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Wat mij verder sterk lijkt is dat je meestal als je handmatig schakelt dat je dan meestal sportief aan het rijden bent.
Dus dan heb je de 6e versnelling niet nodig...
Maar ik betwijfel dat.
Staat er in jou optie lijst ook dat je 6 versnellingen hebt?
Dus dan heb je de 6e versnelling niet nodig...
Maar ik betwijfel dat.
Staat er in jou optie lijst ook dat je 6 versnellingen hebt?
- matthyssie
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:14
- Locatie: Fryslân
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
De automatische zesbak is toch pas met de E9x geïntroduceerd in de dreiher?
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Ik moet zeggen dat ik de optie lijst nooit heb gechecked, maar ik dacht ook dat het pas later geïntroduceerd was.
Maar kan het zijn dat de verzetten bij sportief gewoon anders zijn?
Maar kan het zijn dat de verzetten bij sportief gewoon anders zijn?
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Handmatig draait de bak idd met een hoger toerental,wat je merkt als je naar D gaat is de schakeling naar een lager toerental.
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Ja precies, dus toch een extra verzet :-)
- matthyssie
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:14
- Locatie: Fryslân
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Ben wel erg benieuwd hoe dit werkt dan.bmwhans schreef:Handmatig draait de bak idd met een hoger toerental,wat je merkt als je naar D gaat is de schakeling naar een lager toerental.
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Ik stel me zo voor dat hij dus inderdaad 6 versnellingen heeft en automatisch bij twee begint en handmatig inderdaad in de eerste versnelling, dus alles schuift bij handmatig een stapje terug.
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Ik meen me te herinneren dat dit de 'lock-up' functie van de bak betreft.
Als de motorbelasting een bepaalde periode (seconden) onder een bepaalde waarde komt,wordt deze elektronisch ingeschakeld ter verlaging van toeren, geluid en verbruik. Dit schakelt motor en aandrijving als het ware aan elkaar om een 1:1 overbrenging te krijgen.
Dat je van handmatig naar automatisch een toerenverlaging krijgt, komt doordat de handmatige (sportstand) een andere schakelmapping heeft. In de 'D' mapping wil de bak zo snel mogelijk naar een hogere versnelling en niet te ver doorhalen in de toeren.
Als je dus uit de S stand naar de D stand gaat, wordt meteen een hogere versnelling gekozen of bij een lager toerental overgeschakeld. In de 'S' stand mag je meer en enthousiaster spelen met de motor
Als de motorbelasting een bepaalde periode (seconden) onder een bepaalde waarde komt,wordt deze elektronisch ingeschakeld ter verlaging van toeren, geluid en verbruik. Dit schakelt motor en aandrijving als het ware aan elkaar om een 1:1 overbrenging te krijgen.
Dat je van handmatig naar automatisch een toerenverlaging krijgt, komt doordat de handmatige (sportstand) een andere schakelmapping heeft. In de 'D' mapping wil de bak zo snel mogelijk naar een hogere versnelling en niet te ver doorhalen in de toeren.
Als je dus uit de S stand naar de D stand gaat, wordt meteen een hogere versnelling gekozen of bij een lager toerental overgeschakeld. In de 'S' stand mag je meer en enthousiaster spelen met de motor
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Klinkt heel logisch, maar dat laatste lijkt niet op wat er gebeurd.
bij het proefje wat ik deed vanmiddag begon ik in de sport stand, en voelde ik hem duidelijk opschakelen tot vijf zonder veel toeren te maken, dus zeer rustig rijdend.
toen ik inderdaad in zijn vijf reed zette ik hem vervolgens gelijk in D en toen schakelde hij dus nogmaals op en telde ik er dus 6 ipv 5
Ik rij morgen eens langs Bergwerff in Gorinchem kijken wat zei zeggen :-)
bij het proefje wat ik deed vanmiddag begon ik in de sport stand, en voelde ik hem duidelijk opschakelen tot vijf zonder veel toeren te maken, dus zeer rustig rijdend.
toen ik inderdaad in zijn vijf reed zette ik hem vervolgens gelijk in D en toen schakelde hij dus nogmaals op en telde ik er dus 6 ipv 5
Ik rij morgen eens langs Bergwerff in Gorinchem kijken wat zei zeggen :-)
- matthyssie
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:14
- Locatie: Fryslân
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Ik vind het allemaal maar een vaag verhaal om eerlijk te zijn.
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
5 traps automaat met 1 lockup. In de lockup wordt de koppel omvormer niet belast en is de overbrengen dus 1:1.
Re: Extra versnelling automaat 330i? 6 ipv 5
Thanks mensen, inderdaad zoals jullie zeggen de lockup, dus om de koppel omvormer te besparen lekker gewoon in automaat rijden :-)