accu lamp blijft (geel) branden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Benno1982

accu lamp blijft (geel) branden

Bericht door Benno1982 » 13 nov 2012, 19:23

Hoi Forumleden,

Ik heb een bmw 318i uit 2002 (sedan) met het volgende probleem:

Enige tijd geleden begon mijn accu lamp indicator branden en na een tijdje ging deze weer uit.
Nu blijft hij na het starten continu branden (gele kleur). De auto start verder nog steeds prima, maar wil graag dat het probleem van het lampje blijft branden opgelost wordt voordat ik ergens stil sta met een lege accu of iets dergelijks

ik heb bij de accu gekeken en deze geeft een groene kleur aan in het inkijkglas. dus deze zou vol geladen moeten zijn (theoretisch).

Vervolgens heb ik via de On board computer (OBC) de accu waarden gemeten.
Op contact geeft deze 12,5 aan.
Bij starten en lampen , radio aan geeft deze 14 of 14,1 aan.
Als ik vervolgens de airco aanzet en de vooruit verwarming blijft hij ook nog steeds 14 of 14,1 aan
Bij op toeren laten lopen in zijn vrij geeft deze daarna ook nog steeds 14 of 14,1 aan.
Echter als ik de achterruit verwarming ook nog eens aanzet, dan daalt de waarde tot in de 13 of tegen de 13 aan.

Na wat zoeken op het internet zou dit mogelijk kunnen duiden op een dynamo gerelateerd probleem (koolborstels/rotore/spanningsregelaar) of een kachelweerstand probleem dat dit mischien ook zou kunnen veroorzaken.

Een half jaar geleden heb ik overigens een grom mp3 unit aangesloten op de cd-radio speler. Sindsdien stoort de radio erg als ik de achterruitverwarming aan doe. Weet niet of dit mogelijk ook het probleem heeft kunnen veroorzaken (lekstroom of iest dergelijks).

Weet iemand mogelijk wat de exacte oorzaak kan zijn en wat ik het beste kan laten checken alvorens een dynamo of accu te vervangen?:
Accu
Dynamo
kachelweerstand
Grom mp3 unit

Alvast bedankt en hoop op wat reacties :)

bmwpeter

Re: accu lamp blijft (geel) branden

Bericht door bmwpeter » 14 nov 2012, 12:10

Om met de storing van de radio-ontvangst als je de achterruitverwarming aanzet te beginnen. Dit is helaas een veel voorkomend probleem bij de E46 en komt in feite doordat de antenne in de achterruit verwerkt zit en deze wil nog al eens op den duur verslechteren. Het aanzetten van de achterruitverwarming kan hierdoor de radio-ontvangst beinvloeden/verslechteren. Bij de ene radiozender merk je dit wel en bij een andere niet, is een beetje afhankelijk waar je rijd en de sterkte van de zender. Hoe los je dit op, het simpelste is om naar een CD te luisteren als je de verwarming aanzet ;) maar je zou ook een universele raamantenne onder de hoedenplank of het dashboard kunnen leggen.

Dan de accu, als de BC deze waarden aangeeft dan zou je ervan uit moeten kunnen gaan dat de dynamo goed is. Hoewel je de voltages natuurlijk ook op de accu zelf kunt controleren met een multimetertje, just to be sure.

Het groene glaasje van de accu is niet geheel betrouwbaar gebleken. Heb zo'n zelfde accu in mijn oldtimer zitten en hoewel het glaasje groen is, is de capaciteit van de accu gewoon laag te noemen. De capaciteit van een accu neemt in de loop der jaren af en heeft steeds minder power en capaciteit om energie op te slaan. Het glaasje is dan nog steeds groen echter de hoeveelheid energie die de accu vasthoud is stukken minder. Ook in mijn oldtimertje van 33 jaar oud zit zo'n accubijlaadcontrolelampje en deze brand bij mij dus ook bij de koude start maar gaat daarna gelukkig weer uit.

Wat je het simpelste zou kunnen proberen is van een andere auto de accu aan te sluiten en kijken of dan het verklikkerlampje uitgaat. Tevens zou ik de spanning bij draaiende motor controleren met een multimeter en dan de verbruikers eens aanzetten kijken wat ie doet.

Aangezien het nu kouder wordt gaat de capaciteit van de accu ook achteruit, een accu vind kou niet fijn namelijk. Het zou dus zomaar eens kunnen zijn dat wanneer het flink vriest de accu helemaal de geest geeft dus zou het wel snel testen.

Succes :)
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Benno1982

Bericht door Benno1982 » 14 nov 2012, 16:44

Hoi Peter ,

bedankt voor je reactie.

Wat betreft de radio ontvangst zal ik even rondkijken voor een universele antenne, goed idee als het niet te duur is anders maar de verwarming niet gebruiken:) Idd. 3 fm ruis en andere zender minder last van ruis.

A.s. zaterdag ga ik naar kwikfit -via de anwb ster service check up bon- dan laat ik ze meteen de accu doormeten en de dynamo. Afspraak had ik gelukkig al vanochtend gemaakt. Dan hoop ik te weten te komen of de accu het mogelijk veroorzaakt of dat het mogelijk toch iets van de dynamo/spanningsregelaar is.

Kon niet zo goed zien hoe lang de accu er al inzit. Las op internet dat de accu na 4 jaar het beste vervangen kan worden..

Hopelijk is het de accu, dan voor nog geen 100 euries klaar met een cold ax'je.

Groeten en bedankt tot dusver

Henry320d
Contacteer:

Bericht door Henry320d » 22 nov 2012, 07:15

Volgens mij betekend geel: accu en rood dynamo.......
De mijne blijft sinds gisteravond rood branden, zo ff langs mijn garage rijden...... -_-

Henry320d
Contacteer:

Bericht door Henry320d » 22 nov 2012, 12:07

Ben net gebeld door de garage, dynamo is overleden....

Evert1993

Bericht door Evert1993 » 25 feb 2019, 10:44

Hallo,

Even een oud topic af stoffen!
Ik heb er last van dat mijn radio het slecht doet als ik mijn koplamen aanzet.
Had u hier toevallig ook last van ?

Het vreemde is dat ik afgelopen zomer mijn dymano preventief heb laten reviseren en de accu is ook niet heel oud.
Ik heb ook alles doorgemeten en doet het prima.

Alvast bedankt

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”