Koelvloeistof lekkage (316)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
dekooi

Koelvloeistof lekkage (316)

Bericht door dekooi » 20 jul 2012, 17:22

Allen,

Ik kan op Google wel wat topics over dit onderwerp vinden maar als ik er op klik kom ik op de hoofdpagina, hetzelfde bericht kan ik dan niet met de zoekfunctie van het forum vinden, dus excuus als ik iets post wat al behandeld is.

Ik heb sinds december een BMW 316 benzine met automaat. Ik heb hem gekocht met een KM stand van iets meer dan 70K en hij is van september 2000. Bij aanschaf heeft ie een grote beurt gehad en ik had zes maanden BOVAG garantie. Eind juni reed ik richting Frankrijk toen ter hoogte van Belgie het koelvloeistof lampje ging branden. Ik ben bij een tankstation gestopt, heb even gewacht tot hij voldoende was afgekoeld en heb er toen wat (ong 20 cl) koelvloeistof bij gedaan, waarna het lampje weer uitging. Tijdens de vakantie van een week heb ik geen melding meer gekregen volgens mij (totaal ongeveer 1400 kilometer gereden). Bij terugkomst in Amsterdam ging het lampje weer branden. Ik heb steeds zodra het lampje is gaan branden er weer vloeitstof bij gedaan. Totaal is er nu in de afgelopen 3 weken 1,3 liter in gegaan denk ik. Ongeveer elke week moest ik wel wat bijvullen (ik rij maar iets van 250 kilometer per week).

Vandaag heeft ATU (garage) een diagnose gedaan. Ze hebben "het systeem onder druk gezet (3 bar)" en hebben geen lekkage gevonden. Ook de uitlaatgassen hebben ze gecheckt en die zijn in orde. Toen ik daar weg wilde rijden brandde het lampje echter weer :/ Ik vroeg wat ze verder nog kunnen doen qua uitzoekwerk kreeg ik al antwoord dat het een lastig onderzoek zou worden. De monteur kon alleen nog bedenken dat er iets "in de moter lekt". Hij dacht dat hij de kleppen los moest halen en dat het op zou kunnen lopen tot wel 1000 euro.

Verder rijdt de auto overigens heerlijk, ik zie geen gekke rookpluimen en de temperatuur meter geeft een goede stand aan.

Er is nog een kleine kans volgens de monteur dat het "doorblazen" het heeft opgelost, als dit het geval is zal ik het uiteraard hier melden. Even los van de discussie dat ik zo vlak na de garantie natuurlijk wel wat coulance ga vragen ben ik benieuwd of iemand op het forum nog suggesties heeft over de oorzaak en een mogelijke oplossing.

Alvast bedankt!

ronveldkamp

Re: Koelvloeistof lekkage (316)

Bericht door ronveldkamp » 21 jul 2012, 21:23

Beste, Allen

Ik heb ook zoiets meegemaakt met ook een 316 uit het jaar 2000 bij mij heb ik kunnen vinden, het was een koelwaterflens deze zit aan de achterzijde van het blok kun je dit onderdeel niet vinden wil ik je wel helpen.
Mocht je in de buurt wonen van Hoorn of Amsterdam wil ik het wel voor je controleren.

Met vriendelijke groet,

Ron

dekooi

Bericht door dekooi » 25 jul 2012, 12:47

Beste Ron,

Bedankt voor je reactie! Ik zal zsm kijken of hij nog steeds lekt en anders kom ik graag even bij je langs. Ik stuur je wel een prive bericht als ik meer weet!

Groet,

Sander

dekooi

Bericht door dekooi » 30 nov 2012, 18:03

Een beetje laat maar ik vond het nog wel netjes om een update te geven. Na enige tijd te hebben doorgereden met de lekkage werd deze zo erg dat het echt opgelost moest worden. De verergerde lekkage werd veroorzaakt door een kapotte dop. Toen deze vervangen was ging de lekkage weer naar het eerdere niveau (30CL per week). De garage heeft de bodemplaat schoongespoten. Na 3 bezoekjes aan de garage werd de lekkage gepinpoint op het radiator reserve reservoir. Hier zat iets niet helemaal lekker en daarom is deze vervangen. Sindsdien rij ik alweer 3 maanden zonder problemen.

AlexS

Bericht door AlexS » 30 nov 2012, 21:27

Super dat je dit even hebt gemeld, oplossingen van problemen zijn zeer gewenst!!! Blij dat je weer keurig rond kan rijden zo.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Stefan85

Bericht door Stefan85 » 02 dec 2012, 20:27

Ik heb een gelijkaardig probleem denk ik, mijn e46 heeft 20k km geleden een defecte waterpomp gehad, heb deze laten vervangen maar de laatste maanden moest ik weer steeds water bijvullen. Vorige maand werd deze waterpomp weer vervangen. Ik heb enkele 100'en km's probleemloos kunnen rijden maar sinds de laatste week gaat het gele lampje WEER branden...ik moet dus weer water bijvullen. Het gekke is dat ik helemaal geen lek zie, of een plas onder mijn wagen, of ook geen witte rookpluim heb... Moet ik nu weer een nieuwe waterpomp??

AlexS

Bericht door AlexS » 04 dec 2012, 13:47

die zal vast niet alweer lekken.. Kan zomaar zijn dat er nog wat lucht in het systeem zat, ik zou m gewoon weer ff keurig tot max bijvullen en in de gaten houden komen de tijd.

h3b

Bericht door h3b » 04 dec 2012, 15:04

Controleer ook eens of je ontluchtingspunten wel goed dicht zitten. Mijn E90 had ook last van koelwater verlies en kon het ook niet zien hoe en waar totdat ik met draaiende motor zag dat er uit de ontluchtingspunten koelwater druppelde. Nadat de motor afgekoeld was heb ik de ontluchtingspunten aangedraaid en daarna geen verlies meer. Dit kwam overigens nadat de interieurradiator vervangen was dus het hele systeem was opnieuw gevuld en ontlucht. Het is maar een idee.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Stefan85

Bericht door Stefan85 » 04 dec 2012, 18:59

Bedankt voor de tips jongens, ti's lastig kijken met dit koude en donkere weer, ik breng hem zodadelijk terug naar de garagist...

Stefan85

Bericht door Stefan85 » 05 dec 2012, 12:56

Het lek is gevonden, het is een kunststof onderdeel (bakeliet) aan achterzijde motor die lekt wanneer hij warm loopt. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Sorry, heb even gegoogled, zal ook de koelwaterflens zijn vermoed ik ...

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 05 dec 2012, 13:04

Vandaag ook even gekeken naar het koelvloeistof niveau van mijn 316i sedan, nu kwam ik tot de ontdekking dat mijn peilstok met vlotter vastzit en dus niet omhoog komt om het niveau aan te geven.

Wie kan even met een rolmaatje of duimstok meten wat het niveau hoort te zijn vanaf bovenzijde vulgat (het bovenste randje van de vulopening dus tot aan het koelvloeistof niveau?

Alvast bedankt voor de moeite :duim:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 07 dec 2012, 11:23

Iemand al een rolmaatje gevonden? :roll:

AlexS

Bericht door AlexS » 08 dec 2012, 12:02

Ben mijn peilstokje ook kwijt.. Ik heb m gevuld tot ongeveer 2 cm onder de versmalling van de vulhals (rand waar de vuldop op afsluit).

melvinn

Bericht door melvinn » 09 dec 2012, 16:55

Ik ben Ff de kou ingegaan om te meten. 14 à 15 cm onder de vuldop is het goede niveau.

Ik heb 2 weken geleden ook de slang achter het blok lek gehad. Is een nylon pa6 koppelstuk dat bros word door veroudering (warm koud helpt ook niet echt). Gelijk alle pakkingen van het inlaatspruitstuk Laten vervangen, die moest er namelijk af om erbij te komen.
2 maanden geleden is het ontluchtingsetukje van de voorste koelslang ook afgebroken. Dat komt nu allemaal tegelijk....

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 09 dec 2012, 18:54

Hey eskimo ;) bedankt voor het opmeten dan kan ik het niveau ff checken bij mij. :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”