In mijn manual wordt gesproken over een O2-sensor voor en een O2-sensor na de katalysator bij de N42 motor. Deze kun je verwijderen wanneer de motor koud is. Zorg ervoor dat het contact uit staat en de auto op de handrem staat. Krik dan de auto aan de voorkant op en plaats de auto op assteunen.
Nu kun je de motorbeschermplaat verwijderen en kun je zien waar de sensorkabels naar toe lopen. Onder de auto zit een connector waar het stekkertje van de sensor ingeplugged zit, deze kun je eruit trekken.
De sensors zelf zitten in het uitlaatsysteem geschroefd en dienen met een speciaal sleuteltje verwijdert te worden. Als het goed is zitten eronder de motorafdekplaat ook twee connectoren verstopt. Om hier goed bij te kunnen komen dien je het compartiment waarin het interieurfilter zit te verwijderen en de kabelboom daar los te maken. Nu kun je ook het huis van de kachel verwijderen door twee torxschroefjes los te draaien.
Daarna kun je de motorafdekplaat verwijderen en twee schroefjes losdraaien van het afdekkapje van de injectoren en zie je de connectors van de O2-sensors zitten. Markeer de twee connectors zodat je weet welke sensor 1 en sensor 2 is.
Het kan noodzakelijk zijn om het uitlaatsysteem te moeten demonteren om bij de twee sensors zelf te komen en deze uit de uitlaat te kunnen schroeven maar dit is eigenlijk alleen nodig bij de zes cilinders voor cilinder 4, 5 en 6.
Wat ik nu vermoed is dat er dus twee O2-sensorkabeltjes zijn en twee verbindingskabeltjes (2+2=4)
Welke nu de juiste is weet ik echter zo nog niet te zeggen maar wie weet is er hier iemand die het je zo kan vertellen en anders weet de dealer je zo het antwoord te vertellen. Die bijt niet hoor is mijn ervaring
De sensors dienen met een beetje kopervet gemonteerd te worden en het aanhaalmoment is 50Nm.
Opmerking:
Bank 1: is volgens mij cilinder 1 en 2
Bank 2: is volgens mij cilinder 3 en 4
Maar dan zouden er dus weer vier sensoren zijn 2 voor en 2 na de katalysator en dit strookt niet met de manual waar dus over twee O2-sensoren gesproken wordt.