Kachel wordt niet warm,al een nieuwe thermostaat gemonteerd
-
sandervhe46
Kachel wordt niet warm,al een nieuwe thermostaat gemonteerd
van de een op andere dag geen verwarming meer,blaast alleen nog koude lucht op alle standen.
slangen van de radiator gevoeld,ja! 1 warm 1 koud. dus nieuwe thermostaat gemonteerd.maar het probleem is nog niet opgelost...damn!
iemand een idee?
slangen van de radiator gevoeld,ja! 1 warm 1 koud. dus nieuwe thermostaat gemonteerd.maar het probleem is nog niet opgelost...damn!
iemand een idee?
Re: Kachel wordt niet warm,al een nieuwe thermostaat gemonte
Systeem goed ontlucht? Je moet tijdens het ontluchten ook de kachel op max. zetten waarna de extra pompjes de koelvloeistof door de leidingen naar de kachelradiator leiden.
Controleer ook of de kachelradiator (of slangen) niet verstopt zitten.
Succes,
Rob
Controleer ook of de kachelradiator (of slangen) niet verstopt zitten.
Succes,
Rob
Staat je koelvloeistofniveau wel op peil? Zo nee dan zit er lucht in je koelsysteem een keer extra ontluchten kan overigens nooit kwaad.
Het kan ook zijn dat je kachelklep bijft hangen en dus niet open gaat, heb je al geprobeerd om de climat op 32°C te zetten en het wieltje tussen de roosters op volledig rood te zetten? Ventilatie snelheid op langzaam/laag dus niet op de automatische stand zetten. Dit ook bij het ontluchten doen.
Last but not least maar is erg onwaarschijnlijk is een kapotte waterpomp maar dan zou de motor tijdens rijden veels te warm worden bij het rijden van een wat langere rit.
Het kan ook zijn dat je kachelklep bijft hangen en dus niet open gaat, heb je al geprobeerd om de climat op 32°C te zetten en het wieltje tussen de roosters op volledig rood te zetten? Ventilatie snelheid op langzaam/laag dus niet op de automatische stand zetten. Dit ook bij het ontluchten doen.
Last but not least maar is erg onwaarschijnlijk is een kapotte waterpomp maar dan zou de motor tijdens rijden veels te warm worden bij het rijden van een wat langere rit.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
-
sandervhe46
bedankt voor de snelle reacties,nog 1 vraag. hoe gaat het ontluchten zelf dan?,
zit net te denken... ook na het installeren van de nieuwe thermostaat blijft 1 slang koud...
zit net te denken... ook na het installeren van de nieuwe thermostaat blijft 1 slang koud...
Ontluchten doe je door het nippeltje dat naast de vuldop zit open te draaien. Haal tevens de vuldop van het expansievat. Zet nu het contact aan en zet de kacheltemperatuur op zijn hoogste stand en de ventilatiesnelheid op laag. Wanneer je nu gaat bijvullen dan zal er op een bepaald moment koelvloeistof met luchtbelletjes uit de nippel komen. Wanneer de vloeistof er mooi gelijkmatig uitstroomt (zonder belletjes) dan kun je de nippel dichtdraaien.
Start nu de motor en laat hem stationair draaien nog steeds met dezelfde kachelstand. Je kunt nu in de koelslangen knijpen om eventuele luchtbellen mee te helpen om zich te verplaatsen naar de geopende vuldop.
Zakt het niveau dan dien je weer bij te vullen zonder de ontluchtingsnippel te openen. Zakt het niveau niet dan kun je de dop er opdraaien en een ritje met je bimmer maken.
Bij terugkomst de motor volledig af laten koelen en daarna weer het niveau controleren met het peilstokje.
PS1: tijdens het ritje hoeft de kachel niet perse op 32°C te blijven staan hoor.
PS2: het kan zijn dat er nog een ontluchtingsnippel zit in de buurt van het oliefilterhuis.
Succes.
Start nu de motor en laat hem stationair draaien nog steeds met dezelfde kachelstand. Je kunt nu in de koelslangen knijpen om eventuele luchtbellen mee te helpen om zich te verplaatsen naar de geopende vuldop.
Zakt het niveau dan dien je weer bij te vullen zonder de ontluchtingsnippel te openen. Zakt het niveau niet dan kun je de dop er opdraaien en een ritje met je bimmer maken.
Bij terugkomst de motor volledig af laten koelen en daarna weer het niveau controleren met het peilstokje.
PS1: tijdens het ritje hoeft de kachel niet perse op 32°C te blijven staan hoor.
PS2: het kan zijn dat er nog een ontluchtingsnippel zit in de buurt van het oliefilterhuis.
Succes.
-
sandervhe46
super,bedankt voor de info. ga er straks direct mee bezig. houd jullie op de hoogte.
-
streamline
Je moet de motor vanaf het begin laten draaien, anders krijg je geen belletjes uit je ontluchtingsnippel.
Ik heb het als volgt gedaan, auto op contact 32 graden op de laagste blowerstand.
Tank gevuld met kvs totdat er niet meer inging.
Motor gestart, en dan langzaam bij blijven vullen, dan krijg je op een gegeven moment de bubbels.
Vervolgens warm laten worden totdat de thermostaat opgengaat en dan weer langzaam bij blijven vullen.
en blijven ontluchten uiteraard.
Ik heb het als volgt gedaan, auto op contact 32 graden op de laagste blowerstand.
Tank gevuld met kvs totdat er niet meer inging.
Motor gestart, en dan langzaam bij blijven vullen, dan krijg je op een gegeven moment de bubbels.
Vervolgens warm laten worden totdat de thermostaat opgengaat en dan weer langzaam bij blijven vullen.
en blijven ontluchten uiteraard.
-
sandervhe46
zo,heb inmiddels de auto ontlucht,bijgevult enz.. maar tot mijn verbazing blijft het probleem. 1 slang wordt warm/heet, de andere blijft koud. thermostaat gaat niet open ,maar er zit een nieuwe op. kan de thermostaat testen door hem in een bak met heet water te gooien,of wordt dat door de auto aangestuurd? zie net op een ander forum (http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=136198) dat de thermostaat aangestuurd wordt. moet de sensors maar een even meten geloof ik.
Hoe lang heb je gewacht???
Want stationair schiet t warm worden natuurlijk niet echt op (tov rijden/belasten)
Volgens kan t wel eens 10 minuten duren voordat thermostaat opent...
(wat ik weet van mn oldtimer... zal met nieuwe zooi
niet anders zijn denk ik)
Succes i.i.g.
Dave
Want stationair schiet t warm worden natuurlijk niet echt op (tov rijden/belasten)
Volgens kan t wel eens 10 minuten duren voordat thermostaat opent...
(wat ik weet van mn oldtimer... zal met nieuwe zooi
Succes i.i.g.
Dave
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
-
sandervhe46
heb in ieder geval wel 10min/kwartier de motor aangehad. de temperatuurmeter stond al mooi in het midden. normaal gesproken had hij al warme lucht moeten blazen.
ga zo even de sensoren bij de ingang en de uitgang van de radiator meten. dat kan het ook nog zijn volgens een ander forum. zie link van mij even verder omhoog.
ga zo even de sensoren bij de ingang en de uitgang van de radiator meten. dat kan het ook nog zijn volgens een ander forum. zie link van mij even verder omhoog.
-
sandervhe46
probleem nog steeds niet verholpen. aaarrrggghh!
zou het de egel/kachelweerstand kunnen zijn?
zou het de egel/kachelweerstand kunnen zijn?
Bij mijn weten stuurt de kachelegel de ventilator aan. Wanneer de ventilator gelijkmatig draait dus niet pulserend dan zou de egel nog goed moeten zijn.
Als je gaat rijden met de auto loopt dan de temperatuur wel verder op dan de normale bedrijfstemperatuur? Zoja dan is het inderdaad de thermostaat die niet (goed) open gaat zo nee dan is het de kachelklep die dicht blijft staan.
Het dicht blijven staan van de kachelklep kan veroorzaakt worden door een defect climapaneeltje. Je zou voor een test even een ander paneeltje in kunnen doen is plug and play.
Als je gaat rijden met de auto loopt dan de temperatuur wel verder op dan de normale bedrijfstemperatuur? Zoja dan is het inderdaad de thermostaat die niet (goed) open gaat zo nee dan is het de kachelklep die dicht blijft staan.
Het dicht blijven staan van de kachelklep kan veroorzaakt worden door een defect climapaneeltje. Je zou voor een test even een ander paneeltje in kunnen doen is plug and play.
EGR-thermostaat wellicht? Die schijnt ook nog wel eens kapot te gaan.
EGR thermostaat lijkt me onwaarschijnlijk bij deze storing. Ook zie je bij een EGR probleem, dat de motortemperatuur op en neer schommelt. Voor zover ik kan inschatten komt dan de auto onder de 10 graden buitentemperatuur, niet meer op de juiste motortemperatuur terecht. Met andere woorden, de motor wordt dan niet warm. Dit heeft effect op de temperatuur van de verwarmingslucht, maar deze is dan altijd lauwwarm en niet heet zoals dat bij een goed werkend koelsysteem wel is.
Bij de E46 gaat ook wel ooit het kachelpaneeltje kapot, heb je een elektronisch paneel of heb je draaiknoppen?
Bij de E46 gaat ook wel ooit het kachelpaneeltje kapot, heb je een elektronisch paneel of heb je draaiknoppen?
-
sandervhe46
hallo jongens, alleerst dank voor het meedenken.echt super!
maar inmiddels is het probleem opgelost! gelukkig!
het probleem begon dus met de kachel,slangen gevoeld,bijgevult,werd nog niet warm,thermostaat stuk(dacht ik).
dus nieuwe gemonteerd,bijgevuld tot het stokje omhoog kwam,(achteraf niet goed ontlucht),starten...kachel wordt niet warm...
toen ontdekte ik gedrup onder het expansievat,bleek een scheurtje in te zitten.(achteraf was dat de oorzaak van alles) deze eraf gehaald en het scheurtje dichtgesmolten met een soldeerbout en toen nog met vloeibare pakking over het scheurtje heen gesmeerd.
dus die is weer dicht.
tis te proberen want een nieuwe kost iets van €80,-
toen de boel weer vullen en ontluchten.nog werd de kachel niet warm. dus dan begin je aan andere dingen te denken zoals sensoren.garages gebeld,forums bekeken en uiteindelijk een afspraak gemaakt bij een garage.
dus ik stap in de auto, rijdt weg en naar 5 min rijden...hé..voel ik dat nu goed?....ja!....er komt warme lucht uit de roosters! huh? toch maar doorgereden naar de garage, kastje eraan gehangen,"geen storingen".
mooi,dus weer naar huis.
maar hoe kan dat nou dat hij nu wel weer warme lucht blaast? ik denk het te weten, al die tijd dat ik met de auto bezig was stond de auto op oprijbokken,dus schuin achterover. waarschijnlijk heeft er nog steeds een luchtbel ingezeten die eruit is gegaan toen ik van de bokken afreed! kan kloppen, want de garagehouder zei ook al dat deze auto's aardig gevoelig zijn voor luchtbellen en dus geen warme lucht.
dus nu weer een heerlijk warme auto!
nogmaals bedankt voor de hulp en hoop dat anderen weer wat aan dit verhaal hebben! :-)
groeten,
Sander.
maar inmiddels is het probleem opgelost! gelukkig!
het probleem begon dus met de kachel,slangen gevoeld,bijgevult,werd nog niet warm,thermostaat stuk(dacht ik).
dus nieuwe gemonteerd,bijgevuld tot het stokje omhoog kwam,(achteraf niet goed ontlucht),starten...kachel wordt niet warm...
toen ontdekte ik gedrup onder het expansievat,bleek een scheurtje in te zitten.(achteraf was dat de oorzaak van alles) deze eraf gehaald en het scheurtje dichtgesmolten met een soldeerbout en toen nog met vloeibare pakking over het scheurtje heen gesmeerd.
dus die is weer dicht.
tis te proberen want een nieuwe kost iets van €80,-
toen de boel weer vullen en ontluchten.nog werd de kachel niet warm. dus dan begin je aan andere dingen te denken zoals sensoren.garages gebeld,forums bekeken en uiteindelijk een afspraak gemaakt bij een garage.
dus ik stap in de auto, rijdt weg en naar 5 min rijden...hé..voel ik dat nu goed?....ja!....er komt warme lucht uit de roosters! huh? toch maar doorgereden naar de garage, kastje eraan gehangen,"geen storingen".
mooi,dus weer naar huis.
maar hoe kan dat nou dat hij nu wel weer warme lucht blaast? ik denk het te weten, al die tijd dat ik met de auto bezig was stond de auto op oprijbokken,dus schuin achterover. waarschijnlijk heeft er nog steeds een luchtbel ingezeten die eruit is gegaan toen ik van de bokken afreed! kan kloppen, want de garagehouder zei ook al dat deze auto's aardig gevoelig zijn voor luchtbellen en dus geen warme lucht.
dus nu weer een heerlijk warme auto!
nogmaals bedankt voor de hulp en hoop dat anderen weer wat aan dit verhaal hebben! :-)
groeten,
Sander.