Rvs spruitstukken + M3 uitlaat

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
stefan2m
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jan 2011, 12:20
Locatie: Vries

Rvs spruitstukken + M3 uitlaat

Bericht door stefan2m » 09 okt 2012, 13:51

Voor mijn e36 heb ik onlangs een M3 3.2 uitlaat gekocht, niet goed gelezen op internet dat je dan ook de spruitstukken moet hebben omdat de OE shorties te eh... short zijn :gek:
Nu heb ik weinig zin om ook nog weer eens dure (gebruikte) s50 headers te gaan kopen, dus ik vroeg me af, hebben de rvs 'ebay specials' dezelfde lengte, zodat ze gewoon aansluiten op het kortere M3 middendeel met einddemper?
- '00 BMW 530dA Executive touring, titansilber-metallic -

The purpose of life is to fight maturity - Dick Werthimer.

computerzot
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 apr 2012, 13:26

Re: Rvs spruitstukken + M3 uitlaat

Bericht door computerzot » 04 jan 2013, 16:46

wat voor bmw heb je? een m3?

bij http://www.schmiedmann.nl/3_series/E36/ ... .htm#17922
heb je enkele 'goedkope' spruitstukken staan.


Bekijk zeker nog eens de andere spruitstuk topics. Ga je zeker nog info vinden !

grtz

Gebruikersavatar
jitzzzze
Berichten: 403
Lid geworden op: 09 apr 2012, 08:17

Re: Rvs spruitstukken + M3 uitlaat

Bericht door jitzzzze » 04 jan 2013, 16:52

Schiedmann kan je ook prima bellen/mailen voor advies. Die lui weten heul erg veul van BMW's. :ja:
E36 318tds touring, montrealblau.

Gebruikersavatar
stefan2m
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jan 2011, 12:20
Locatie: Vries

Re: Rvs spruitstukken + M3 uitlaat

Bericht door stefan2m » 04 jan 2013, 18:11

Bedankt Jitze, volgende keer maar eens proberen dan als ik het even niet meer weet :)
computerzot schreef:wat voor bmw heb je? een m3?
Helaas niet, ik heb een '96 323i.
Uiteindelijk heb ik de M3 cat en einddemper 'wat' aangepast mbv de bestaande uitlaat zodat ik het geheel op de originele spruitstukken kon aansluiten; ik had een groot gat in de einddemper, en in de middendemper of cat zat iets los wat hetzelfde geluid veroorzaakte als een versleten dubbelmassa vliegwiel (ik was al op zoek naar info over m20 en m30 vliegwiel conversies), en op toeren eenzelfde geluid maakte als zwevende kleppen.
Gelukkig eerst maar eens de uitlaat-ellende opgelost, scheelt een hoop kopzorgen.

Voor degenen die het niet weten; het model uitlaat onder de 320i/323i begint, net als het 325i/328i/M3 model uitlaat, als dubbele pijp na de spruitstukken.
De 320i/323i uitlaat heeft echter een y-stuk thv de voorstoelen die de cat in draait, en vanaf daar is het een enkelpijps systeem.
En eigenlijk is de diameter helemaal niet slecht... op de foto's lijkt het verschil in diameter heel wat, maar het M3 systeem is dubbelwandig en het échte verschil valt uiteindelijk reuze mee; zo'n 50mm voor de 323i pijpen en 52mm voor de M3 pijpen.
Daarnaast is de 323i uitlaat erg licht, heel erg licht... ik heb zwaardere rvs systemen in de handen gehad... de M3 uitlaat weegt -ontzettend- veel, in die zin moet ik het extra vermogen ook wel hebben, omdat ik nu met een zwaardere kar rondzeul.
Ik denk niet dat er, zoals ik het gedaan heb, veel vermogenswinst te behalen is als je een standaard motor hebt; 5 met wat geluk, en dat verneem je echt niet.
Mijn uitlaat was echter zo ver heen dat ik een wereld van verschil voel, ik denk dat ik een halve manege op sabbatical had met dat stuk oud ijzer.

De flenzen van de M3 cat heb ik afgezaagd, de dubbele wand nog iets verder ingekort en weer volledig rondom vast gelast aan de binnenste pijp.
Vervolgens de twee flenzen van de 323i uitlaat afgezaagd op een lengte dat ze iets in of tegen de M3 pijpen kwamen, hier en daar nog wat aangepast (omdat de harten van de M3 pijpen verder uit elkaar staan dan de harten van de m52 spruitstukken), en uiteindelijk past het.
Nu is één pijp van de 323i net zo groot als de M3 pijp, en de ander viel er met gemak in; toch het bewijs dat BMW super uitlaten ontwerpt, want ondanks dat beide pijpen niet even lang zijn, is de flow capaciteit tóch hetzelfde (of zo goed als).

De originele pijp, nog onder de auto;
Afbeelding
Afbeelding

De nog niet 'verpeste' M3 uitlaat:
Afbeelding
Afbeelding

Het (bijna-)eindresultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog even een video... met -erg- veel rook; de auto heeft een tijd zonder accu gestaan (ivm het lassen), heeft een half uur stationair staan draaien, en verder nog niets; normaal gesproken geen pluim, dus geen lekke koppakking, geen gescheurde kop, geen gescheurde sleeves, geen versleten compressie/schraapveren, geen versleten klepgeleiders/seals ;)
http://www.youtube.com/watch?v=EszxXuFpk6w
Door het geluid van de uitlaat ben ik opnieuw verliefd geworden op deze auto, in het filmpje zijn de enige andere mods een debaffled/ontsnorkelde inlaatbox.

Achteraf gezien had ik met al die moeite beter wat 3" bochten en demper kunnen halen, en met een single systeem kunnen gaan, zeker omdat ik mettertijd weer wil gaan boosten... maar ik had deze uitlaat al, dus soit, het zit er onder en done deal.
Nu nog even zo'n M3-stijl diffusortje monteren, de demper even zwart spuiten, en het lijkt ook wat hehe ;)
- '00 BMW 530dA Executive touring, titansilber-metallic -

The purpose of life is to fight maturity - Dick Werthimer.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”