
Zo hier gaan we dan...
Als je kan beschikken over een brug, doen, want dat maakt het werk iets makkelijker.
Even tussendoor: vervang eerst de EGR thermostaat.
Hiervoor moet je enkel punt 3, 8 en 9a doen. Als je dan de darm naar de EGR thermostaat los hebt, hoef je maar de twee bouten van die thermostaat los te draaien en een nieuwe plaatsen (nieuwe O-ring best meebestellen). Vang het beetje koelvloeistof dat eruit komt op in een klein bakje.
Vul dan deze koelvloeistof terug bij en ga dan eerst testrijden. Indien de motor op temperatuur komt is het probleem opgelost.
Indien niet... De hele DIY doen hé ;D
1. Vuldop koelvloeistof losdraaien.
2. Voorste bodemplaat verwijderen en rood aflaatkraantje openen. Vang de koelvloeistof op in een emmer. Als hij leeggelopen is, draai dan de stop meteen terug goed dicht.
3. Motor afdekplaat afnemen door de vijf inbusbouten los te draaien (gele pijlen).
4. Daarna moet de frontafdekplaat afgenomen worden door de tien torxbouten los te draaien (gele pijlen). Los de kabels van de sluitingen van de motorkap uit hun plastic klemmen en leg de plaat uit de weg.
5. Vervolgens de plastic afdekkap van de radiator en ventilator afnemen door de vijf torx schroeven los te draaien (gele pijlen).
6. Stekker van de ventilator losmaken
7. Darm onderaan ventilator uit de plastic klemmen losmaken.
8. Dikke darm vooraan de EGR-klep los maken. Daarna kan je de ventilator uit zijn ligplaats omhoog heffen.
9. Nu zijn er een aantal zaken die los moeten komen:
a. ringklem van het darmpje van de EGR-thermostaat losmaken (rode pijl)
b. ringklemmen van de buis naar de EGR-klep losmaken en buis wegnemen (gele pijlen)
c. ringklem onderaan EGR-koeler losmaken en darm losmaken (groene pijl)
10. Nu moet de EGR-koeler afgenomen worden. Deze zit vast met drie inbusbouten (gele pijlen) en twee torxbouten. Om aan de twee torxbouten te geraken kan je best de zwarte buis naar de luchtfilter losmaken (rode pijlen) en beetje opzij duwen.
11. Wees nu heel voorzichtig!! Zie dat je de bouten (gele pijlen) vasthoudt en niet laat vallen want dan heb je een probleem!
12. Nu zie je de thermostaat zitten. Maak eerst de twee darmen los door de klemmen uit te trekken (gele pijlen). Daarna kan je de vier bouten losmaken waarmee de thermostaat vast zit (rode pijlen).
12. Hier zie je de ligplaats van de thermostaat. Ik heb de randen zuiver gemaakt met een scheermesje en een doek.
De nieuwe thermostaat inbouwen in in omgekeerde volgorde alles terug ineen zetten. Daarna heb ik de opgevangen koelvloeistof door een trechter met zo een gaasfiltertje terug in het koelvloeistof bakje gegoten.
De ontluchtingschroef op de EGR-thermostaat opengedraaid tot daar koelvoeistof uitkwam. Terug beetje bijgevuld.
Dan de motor gestart en het niveau gecontroleerd.
Daarna een testrit gaan doen en terug het niveau gecontoleerd.
Dat was het. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben...
