DPF (roetfilter) verwijderen
DPF (roetfilter) verwijderen
Over ongeveer 10.000km zal mijn Roetfilter volgens de Idrive vervangen moeten worden. Nu zijn er drie mogelijkheden:
- Nieuw roetfilter plaatsen (bij de dealer 1600 euro)
- Ruil roetfilter plaatsen (400 euro)
- Roetfilter laten verwijderen en vaste buis laten monteren en software laten aanpssen (650 euro)
Mijn gevoel zegt gaan voor het laten verwijderen en software matig alles laten aanpassen. Maar wat zijn hier de voor een nadelen van?
Voordeel:
- Geen regeneratie meer
- Nooit meer een roetfilter vervangen ( denk trouwens dat ik niet nog eens 190.000km mee rij)
- Meer vermogen
- Lager brandstof verbruik
Nadeel:
- Duurder als ruilfilter
- ??
Vraag is natuurlijk of je op deze manier nog met goed fatsoen de auto APK gekeurd krijgt. Iemand ervaring met bovenstaande?
- Nieuw roetfilter plaatsen (bij de dealer 1600 euro)
- Ruil roetfilter plaatsen (400 euro)
- Roetfilter laten verwijderen en vaste buis laten monteren en software laten aanpssen (650 euro)
Mijn gevoel zegt gaan voor het laten verwijderen en software matig alles laten aanpassen. Maar wat zijn hier de voor een nadelen van?
Voordeel:
- Geen regeneratie meer
- Nooit meer een roetfilter vervangen ( denk trouwens dat ik niet nog eens 190.000km mee rij)
- Meer vermogen
- Lager brandstof verbruik
Nadeel:
- Duurder als ruilfilter
- ??
Vraag is natuurlijk of je op deze manier nog met goed fatsoen de auto APK gekeurd krijgt. Iemand ervaring met bovenstaande?
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Er is nog een andere oplossing. Resetten en niet vervangen dat is wat ik zou doen. Tis niet omdat je idrive zegt dat je hem moet vervangen dat dit zo ook is. Tis maar een berekening.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
als je roetfilter wel verstopt raakt kan je je turbo te warm laten draaien en je turbo opblazen,
BMW e60 530D 231 PK 2006
| Op zoek naar Privacy Shades |
| Op zoek naar Privacy Shades |
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
klopt maar je zal een waarschuwing krijgen als de tegendruk te hoog word. En daarvoor zal je merken dat hij constant zit te regeneren. Totzolang kan je hem gebruiken.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Heb zelf ook nog maar 6.000 km te gaan tot mijn roetfilter aan de beurt is (km-stand zal dan 211.000 zijn).
Ik ga zelf voor de optie: roetfilter laten reinigen.
Dealer kost me teveel geld (€ 1702,- incl. BTW volgens de BMW value-service) en de optie verwijderen valt ook af aangezien ik mijn auto graag origineel wil houden en geen trek heb in extra roetpluimen.
Heb daarom eind vorig jaar wat offertes opgevraagd:
(prijzen incl. BTW en eigen roetfilter gedemonteerd aanleveren)
- Tunex € 375,- (de-/montage € 60,-, echter wel een 'statiegeldregeling' van € 300,- )
- Topcats € 393,- (eventueel hebben ze ook een nieuw roetfilter voor € 695,-, http://topcats.eu/roetfilters-bmw-611504.html maar dat zal wel imitatie zijn lijkt me )
- Diesel Buchli € 454,- (de-/montage ca. € 350,- )
Iemand toevallig al ervaring met deze bedrijven?
Ik ga zelf voor de optie: roetfilter laten reinigen.
Dealer kost me teveel geld (€ 1702,- incl. BTW volgens de BMW value-service) en de optie verwijderen valt ook af aangezien ik mijn auto graag origineel wil houden en geen trek heb in extra roetpluimen.
Heb daarom eind vorig jaar wat offertes opgevraagd:
(prijzen incl. BTW en eigen roetfilter gedemonteerd aanleveren)
- Tunex € 375,- (de-/montage € 60,-, echter wel een 'statiegeldregeling' van € 300,- )
- Topcats € 393,- (eventueel hebben ze ook een nieuw roetfilter voor € 695,-, http://topcats.eu/roetfilters-bmw-611504.html maar dat zal wel imitatie zijn lijkt me )
- Diesel Buchli € 454,- (de-/montage ca. € 350,- )
Iemand toevallig al ervaring met deze bedrijven?
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Als je dan toch het vervangen/reinigen overweegt zou mijn keuze makkelijk zijn. Gewoon een nieuw Roetfilter eronder voor € 695,- Dan weet je zeker dat het weer goed is ipv een gereinigde.
Wel vreemd, als sinds de aankoop van mijn auto bij de dealer moet ik volgens mijn Idrive bij ongveer 191.000km er aan geloven. Het hoofd werkplaats gaf trouwens aan dat hij de melding gewoon zou negeren en nog wel een heel stuk verder zou kunnen doorrijden.
Mijn keuze is nog niet gemaakt. Ik twijfel dan tussen een nieuw Roetfilter of toch gewoon laten verwijderen?
Wel vreemd, als sinds de aankoop van mijn auto bij de dealer moet ik volgens mijn Idrive bij ongveer 191.000km er aan geloven. Het hoofd werkplaats gaf trouwens aan dat hij de melding gewoon zou negeren en nog wel een heel stuk verder zou kunnen doorrijden.
Mijn keuze is nog niet gemaakt. Ik twijfel dan tussen een nieuw Roetfilter of toch gewoon laten verwijderen?
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Gewoon resetten, het is maar een schatting die er ver kan naast zitten. Zolang je niet merkt dat hij constant zit te regeneren is er niets aan de hand.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Wat moet er software matig worden aangepast als je een "lege buis" / vervangend stuk uitlaat monteert ?
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Hoe is het eigenlijk te merken dat de auto regenereert? Is dit toevallig ook ergens te zien?
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Voelen
Toevallig begon de mijne net weer te regenereren na een het een tijdje niet gemerkt te hebben. voorzover ik weet kun je het alleen zien aan het toerental, hij blijft langer in een versnelling hangen. Hij gaat eigenlijk in sportmodus (DS stand) zonder dat je het op het display ziet.
Horen
Ook kun je het horen, hij maakt een zwaarder ('donkerder') geluid), bij 1500 toeren is dit het het beste hoorbaar.
Ruiken
Soms ruik je ook een verbrandingslucht als je uitstapt, met name als de auto het proces niet heeft kunnen afmaken en je dan de motor uitzet.
Als je (op de snelweg zit en) boven de 1500 toeren blijft, de radio goed aan hebt staan en de auto het proces zelf kan afmaken, merk je er zeer waarschijnlijk niks van.
Toevallig begon de mijne net weer te regenereren na een het een tijdje niet gemerkt te hebben. voorzover ik weet kun je het alleen zien aan het toerental, hij blijft langer in een versnelling hangen. Hij gaat eigenlijk in sportmodus (DS stand) zonder dat je het op het display ziet.
Horen
Ook kun je het horen, hij maakt een zwaarder ('donkerder') geluid), bij 1500 toeren is dit het het beste hoorbaar.
Ruiken
Soms ruik je ook een verbrandingslucht als je uitstapt, met name als de auto het proces niet heeft kunnen afmaken en je dan de motor uitzet.
Als je (op de snelweg zit en) boven de 1500 toeren blijft, de radio goed aan hebt staan en de auto het proces zelf kan afmaken, merk je er zeer waarschijnlijk niks van.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Ik zal de radio dan idd eens zachter zetten. Ik heb er eigenlijk nog nooit iets van gemerkt
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Ik merk het beste wanneer zoals tourer zegt hij veel later opschakeld. Geluid is niet altijd evengoed merkbaar, soms hoor ik het soms niet. Hij gaat normaal minimum elke 2000km regeneren. Indien niet moet je checken of de motor warm genoeg word, hij zal pas regeneren indien de motor 70°C bereikt wat bij kapotte thermostaten (voorall EGR) en/of korte ritten niet het geval is.
525d E61 2007 pre-LCI
- MaasMaster
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
- Locatie: Bree (België)
- Contacteer:
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Bon, even mijn bevindingen hier...
E61 van 2005 met nu reeds 283.000 km op de klok.
Toen ik die melding kreeg, heb ik die gewoon gereset. Punt. En gewoon verder blijven rijden. tot nu toe nog steeds geen problemen, geen vermogenverlies, niets.
Af en toe merk ik dat hij aan het regenereren is (zoals Tourer het beschrijft: langer in de toeren blijven, zwaarder geluid en ietsie minder vermogen), maar dat is ook maar af en toe.
Als je regelmatig lange afstanden doet en vermijdt om de wagen te nemen om even naar het postkantoor te gaan dat 500 meter verder ligt, dan denk ik dat die roetfilter gemakkelijk 300.000 km (of nog meer zelfs) kan meegaan...
En over de meldingen van de boordcomputer kan ik kort zijn: geen enkele computer zal mij dicteren wat ik met mijn wagen moet doen hahaha...
Een voorbeeld: melding dat mijn remblokken moesten vervangen worden.
Mijn reactie: nee schatje, wie denk je wel dat je bent LOL. Remblokken visueel gecontroleerd, melding gereset en nog een 7000 km mee gereden alsvorens ik ze vervangen heb (en toen waren ze nog niet helemaal op).
E61 van 2005 met nu reeds 283.000 km op de klok.
Toen ik die melding kreeg, heb ik die gewoon gereset. Punt. En gewoon verder blijven rijden. tot nu toe nog steeds geen problemen, geen vermogenverlies, niets.
Af en toe merk ik dat hij aan het regenereren is (zoals Tourer het beschrijft: langer in de toeren blijven, zwaarder geluid en ietsie minder vermogen), maar dat is ook maar af en toe.
Als je regelmatig lange afstanden doet en vermijdt om de wagen te nemen om even naar het postkantoor te gaan dat 500 meter verder ligt, dan denk ik dat die roetfilter gemakkelijk 300.000 km (of nog meer zelfs) kan meegaan...
En over de meldingen van de boordcomputer kan ik kort zijn: geen enkele computer zal mij dicteren wat ik met mijn wagen moet doen hahaha...
Een voorbeeld: melding dat mijn remblokken moesten vervangen worden.
Mijn reactie: nee schatje, wie denk je wel dat je bent LOL. Remblokken visueel gecontroleerd, melding gereset en nog een 7000 km mee gereden alsvorens ik ze vervangen heb (en toen waren ze nog niet helemaal op).
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
nu ik de bericht van tourer lees herken ik dat wat je zegt wel in mijn auto eigenlijk.. soms op lage toeren dat zwaardere geluid ( wat ik wel mooier vind klinken ) en ik ruik ook soms als ik stil sta om hem uit te laten draaien na een lange stevige rit dat hij beetje naar roet/ diesel ruikt. Zal dit gevolge kunnen hebben voor mijn turbo ?
En ik zit ook te overwegen om een Cat-vervanger te laten plaatsen en ook te chippen, maar zal mijn auto hier door roken en/of stinken ?
Ik ben nogaal een beetje een noob eerlijk gezegd.
ik heb trouwens een 530D uit 2005 met 110d op de teller.
groetjes abii
En ik zit ook te overwegen om een Cat-vervanger te laten plaatsen en ook te chippen, maar zal mijn auto hier door roken en/of stinken ?
Ik ben nogaal een beetje een noob eerlijk gezegd.
ik heb trouwens een 530D uit 2005 met 110d op de teller.
groetjes abii
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild