Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
german80
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:18

Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door german80 » 10 apr 2013, 09:00

Hallo allen, ik rijd nu sinds april 2009 in mijn e46 (van sept-2002),
het is een heerlijke auto maar ik begin met nu toch te ergeren aan de kosten.
Ik ga ermee naar specialisten die niet gelijk complete onderdelen vervangen maar een schappelijke oplossing zoeken en soms revisie onderdelen gebruiken.

Ik heb hem nu 4 jaar en zit al op EUR6600 onderhoud (+400 voor mattenset,zonneschemren,mp3 input).
En dan moeten de vacuümpomp rubbers nog vervangen worden, beginnen de multiriemrollen te piepen, werkt m'n achterruitverwarming niet meer en zit de voorruit ook vol butsjes...

Hoelang denken jullie dat dit het nog waard blijft?
Met de gemaakte kosten moet ik nog wel 2 jaar door maar hoeveel zal ik er in die 2 jaar nog inpompen?
Zie ook onderstaande opsomming.

Spoiler: Laat zien
greepje uit de kosten;
2010 (EUR2125)
brandstofpomp relais + uren zoekwerk
grotebeurt APK
Automaatoliewissel
Remblokken voor
Draagarmrubbers
klepdekselpakking
accu
Goodyear OptiGrip7 winterbanden + 15' stalen BMW velgen
ruitenwissers voor

2011 (EUR525)
APK + multiriem + lagers vetten
remschijven&blokken achter

2012 (EUR2600)
APK
witte knipperlichten
4 x Bridgestone Turanza T001
nieuw motorkaplogo + raammechaniek
achter veren
stelmotor en ecu valvetronic
distributieketting
klepdekselpakking
carterventilatie
div. olie pakkingen
olie wissel + filter
stabilisatorstang rechtvoor
koelvoleistof sensor

april 2013 (EUR 1330)
ruitenwissers
Brandstoffilter
Einddemper
afneembare Trekhaak
Apk

Gebruikersavatar
E36 M-Style
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 2263
Lid geworden op: 23 nov 2010, 19:05

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door E36 M-Style » 10 apr 2013, 09:14

Ik zou eens kijken wat de gemiddelde prijs is wat ze voor jouw uitvoering vragen en hieruit je conclusie trekken. Krijg je er nog een redelijk bedrag voor terug zou ik het wel doen , zo niet zou ik persoonlijk voor een andere wagen gaan.

Dit is natuurlijk persoonlijk, maar het is wat ik zou doen als ik je bedrag zie.
///M-power

Gebruikersavatar
Florish
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:35

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door Florish » 10 apr 2013, 09:32

wat ik zo zie in de lijst, vallen de kapotte dingen wel mee.

Remschijven & blokken, banden, ruitenwissers, accutje, benzine filter, apk en een beurt zijn allemaal normale dingen voor een auto, wat voor 1 je ook koopt, die kosten hou je altijd.

Ik denk dat je, om een eerlijk beeld te krijgen, alleen de meer exeptionele kosten posten zoals een kettingrevisie en bijvoorbeeld carterventilatie, stabalisator stang en diverse sensoren op een rijtje moet zetten. Dit zijn dingen die niet tot het standaard onderhoud behoren. (al kan er altijd wat kapot gaan aan een auto als hij wat ouder wordt)

Ik zie bijvoorbeeld ook staan: afneembare trekhaak en witte knipperlichten, dat achteraf opgezette onderdelen die niets te maken hebben met onderhoud.
Before: E46 330i sedan individual
Current: E83 X3 3.0si M-Sport

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door Patrickk » 10 apr 2013, 09:39

Ik zie het probleem niet zo?

Wat Florish al zei, een hoop dingen komen bij elke auto voor, ook bij die van mij.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door AlexS » 10 apr 2013, 09:49

Ben het met Florish eens; er staan veel punten onder die normaal slijtage onderhoud zijn of door jou gewenste aanpassingen/uitbreidingen. Denk er ook aan dat een aantal van die kosten wel meteen voor langere termijn wegblijven (2 complete sets banden, remblokken, distributieketting, valvetronic delen, dat soort zaken)

Verder; vacuumpomp is bekend euvel, multiriem rollen is ook redelijk normaal onderhoud, defecte achterruitverwarming is eerst diagnose stellen en voorruit met pitjes kost niks als je WA+ verzekerd bent.

Belangrijkste vraag is niet of de auto het waard is (want dat is bij oudere auto's per definitie 'nee'), maar of de auto het JOUW waard is.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door Quadrantz » 10 apr 2013, 12:39

Ik hou ook netjes alle kosten bij in een excelsheetje :). Ik zit zo rond de 2250 per jaar en ik rij ongeveer 50K kilometers.

Ik ben dan ook wel benieuwd hoeveel kilometers jij per jaar rijd? Daarnaast ben ik het met de rest eens dat je al het standaard onderhoud uit de lijst moet schrappen en dan kijken hoeveel je nog over houd...

Chris
Berichten: 1569
Lid geworden op: 29 aug 2007, 20:33
Locatie: Belgie

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door Chris » 10 apr 2013, 13:32

er zitten ook dingen bij die je ook zelf kan maken mits je sleutelervaring heb zo niet. dan is de vraag hoe handig ben je zelf.
//.00.-// > /.-////.-///.-

Gebruikersavatar
Florish
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:35

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door Florish » 10 apr 2013, 14:02

ik hou echt niet bij wat ik aan mn auto uitgeef, is er wat kapot dan maak ik het of laat ik het maken.

koop je een andere 2e hands auto dan weet je ook niet wat je koopt, er gaat altijd wat kapot en bij deze weet je al wat je er aan gedaan hebt.

andere auto kopen kost altijd geld (of je moet een auto kopen die ouder/kleiner/goedkoper zijn dan je huidige auto)
Before: E46 330i sedan individual
Current: E83 X3 3.0si M-Sport

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door Quadrantz » 10 apr 2013, 14:17

Ik hou het bij omdat ik ook zou kunnen leasen bij het bedrijf waar ik nu werk ;)
Tot nu toe is een eigen auto rijden voordeliger (tenzij ik wellicht een keer flinke kosten zou krijgen)...

german80
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:18

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door german80 » 10 apr 2013, 14:26

Ik rijd 11.000 per jaar en kan zelf geen onderhoud doen.
Ik snap dat r kosten aan zo'n auto zitten maar max rond de 1000 per jaar lijkt mij reëel.
Toen die distri + valvetronic moesten heb ik al gekeken naar andere auto's maar een kapotte E46 krijg ik niks voor dus toch maar doorgegaan. Vraag me nu af hoe lang en hoe (minimaal onderhoud komende 2 jaar en dan overstappen?)

Als ik om me heen kijk lijkt het alsof mensen met oudere Japanner/Opel/Ford veel minder van dergelijke kosten hebben... Bij de nissan en daihatsu die ik hiervoor had had ik nooit zoveel dergelijke kosten.

Vooral deze zaken vind ik niet fijn, en wie weet wat er nog meer gaat komen...
draagarmrubbers
klepdekselpakking (1e keer)
vacuumslang
raammechaniek
achterveren
stelmotor en ecu valvetronic (ik snap dat dit nu weel 10 jaar mee moet kunnen)
distributieketting (ik snap dat dit nu weel 10 jaar mee moet kunnen)
klepdekselpakking (2e keer, na 3 jaar!!!)
carterventilatie
div. olie pakkingen
Vacuumpomp ringen
koelvloeistof sensor
stabilisatorstang rechtvoor

woldlake
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:46
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door woldlake » 10 apr 2013, 15:11

ik vind het allemaal wel meevallen onderhoud aan een andere auto kost ook geld.
Ik rijdt zelf met een compact 318 ti uit 2001 290 k op de teller op lpg brc gasinstallatie en hoop hem nog naar de 400 k te rijden
Ik vind de kosten in erg meevallen ook ik doe vanzelf een hoop zelf aan mijn bmw

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door matheeuwissen » 10 apr 2013, 15:22

Zoals ik het zie is het bijna alleen normaal slijtage. Maar als je je zelf de vraag gaat stellen of de auto dit onderhoud wel waard is, zou ik hem opruimen. Iemand anders zal dan nog lang kunnen genieten van jouw perfect onderhouden auto met nieuwe trekhaak en 2 vrijwel nieuwe sets banden.

Terwijl jij weer rondtuft in jouw cuore zonder enige vorm van karakter.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
neville
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 mei 2011, 20:21
Locatie: Hoorn

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door neville » 10 apr 2013, 19:53

Hallo German80,

Ik lees met enige verbazing jouw topic,ja een een auto kost geld en ook in onderhoud, dat je misschien veel moet vervangen ineen keer kan domme pech zijn of simpelweg onderhoud!!.
Zoals je aangeeft als jouw auto stuk is dan laat je het maken of je doet hetzelf, bij het laten maken weetje op voorhand al dat je flink je beurs zal moeten trekken omdat de monteurs hier niet echt goedkoop zijn.

Je kunt natuurlijk zelf opzoek gaan naar onderdelen die voordelig geprijsd te zijn op internet stikt het ervan dus dat zal moeten lukken, dan nog iemand vinden die voor een schappelijk prijs de zaken voor je vervangt of je doet het zelf.

Wat ik nog even kwijt wil, is dat je een japanner niet kan en mag vergelijken met een bmw, het is een voor een personenauto vrij zware auto, met veel kracht en snelheid, en ja dan is alles natuurlijk ook wat steviger en dus wat prijziger, maar als jij bij een nissan of daihatsu of what ever een onderdeel stuk hebt durf ik wel te zeggen dat deze onderdelen in verhouding tot bmw duurder zijn in aanschaf.

Als je echt de kosten voor onderhoud beperkt wilt houden moet je geen duitser rijden, ja volkswagen wellicht.
of leasen!!!.

Tip: Haynes manual voor de E46.

grijsje
Berichten: 101
Lid geworden op: 06 mei 2012, 17:14
Locatie: hoekschewaard

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door grijsje » 10 apr 2013, 20:11

dit zijn redelijk wat kosten ja.

en dit krijg je waarschijnlijk nooit meer terug, dus blijf je nog 2 jaar rijden krijg je ongetwijfeld nog meer kosten dus moet je de afweging maken of blijven investeren in een bodemloze put of wat anders aanschaffen.

ik heb een 320 e46. en heb eingelijk niet zoveel kosten gemaakt heb hem nu een jaar, mijn schoonvader heeft hem 7 jaar gehad. in die 7 jaar banden , olie filters, remblokken , draagarmen, schokdempers riemen+ rollen
accu
ik dit jaar aircopomp, filters, olie remblokken, wissers, emblemen, waterpomp, thermostaat

en dat vind ik dan wel meevallen, nu ben ik monteur en doe dan ook alles zelf. dus heb ik dat dure uur tarief niet, anders zou het mij ook tegen vallen.
maar zoals al gezegd dit hoort erbij, en je wilt bmw rijden of niet

yltkdy
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 feb 2012, 00:41
Locatie: Kamperland

Re: Advies - E46 kosten/baten - hoelang nog?

Bericht door yltkdy » 10 apr 2013, 22:03

Wat jij moet doen zijn de overige kosten optellen en niet alles wat je aan je BMW verbouwt heb.

Dus je extra kosten zijn mijns inziens:

brandstofpomp relais + uren zoekwerk
klepdekselpakking
stelmotor en ecu valvetronic
klepdekselpakking (2e keer, na 3 jaar!!!)
carterventilatie
div. olie pakkingen
stabilisatorstang rechtvoor
koelvloeistof sensor

Als ik dit rijtje dan zo ziet staan (met uitzondering van de brandstofpomp en de koelvloeistof sensor) rijst mij gelijk een vraag, en dat is hoe jij met je BMW omgaat of hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Dit zijn namelijk problemen waar voornamelijk mensen die hun auto afraggen problemen mee hebben. Wat ten eerste bij de E36 en E46 HEEL belangrijk is, is dat de motor goed warm gereden wordt, wat al sowieso inhoud dat je absoluut niet boven de 3000 toeren komt voordat de temperatuurmeter in het midden staat. Dan is de motor nog niet op temperatuur want je olie is dan nog bijlange niet op temperatuur om een optimale smering te geven. Zwart wit houdt dit in dat planken en doortrekken in toeren volledig uit den boze is. Waar je verder te maken hebt is dat de kop bij de E36/E46 van aluminium is en het blok van gietijzer. Aluminium warmt veel sneller op dan gietijzer dus krijg je ongelijke verwarming bij planken met een koude motor en kan de cylinderkop zelfs kromtrekken en doormidden breken.

Wat betreft het kleppendeksel, dat zou niet mogen, tenzij je je auto afragt, dan zou ik het bijna logisch vinden. verder kan het natuurlijk ook dat de pakking niet juist geplaatst is. Maar volgens mij mogen de kosten van vervanging ook niet spectaculair zijn.

De Brandstofpomp, dat is pure pech hebben en kan bij iedere auto voorkomen. Ik heb het bij mijn Honda Civic gehad. Die auto heeft me in de zeven jaar nooit in de steek gelaten maar op een gegeven moment wou hij soms niet starten. Accu eraf en weer aansluiten en toen deed hij het weer wel. Zoeken wat het is en het bleek het masterrelais te zijn wat een bekend euvel was. Kosten voor een nieuwe 110,= euro exclusief montage en exclusief BTW. Dit om maar even aan te geven dat jou opmerking over Opels, Fords en of japanners nergens op slaat. Zo heb ik 2 opel Kadetts gehad die de naam heeft een van de meest betrouwbare auto's te zijn. Nou ik had ze allebei met liefde in de fik gestoken. Wat een ongelofelijke onbetrouwbare kutauto's waren dat. Mijn vader had een Ford granada mk1. Een geweldige auto om in te rijden...... Als hij het deed. Toch vind ik het nog steeds een supergave auto.

Kortom, als je een tweedehands auto koopt, koop je in principe altijd de ellende van een ander en moet je geluk hebben. Ik had mijn BMW nooit gekocht als ik niet geweten had waar hij vandaan kwam (vriendin van mijn moeder). Hij komt echter net van de keuring en heb te horen gekregen dat de koppelingsplaten zo goed als op zijn. Dat krijg je als je een auto overneemt waarvan je weet dat hij veel korte stukken gereden heeft. Ik laat dat dus gewoon repareren en blijf verder genieten van het rijplezier wat BMW je toch wel geeft want ik stap ondanks deze tegenvaller nog altijd met plezier in mijn BMW.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”