Motorblok trilt stationair

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Denniz0229
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door Denniz0229 » 19 apr 2013, 12:49

ja, laat maar weten of het allemaal is gelukt en ik je niet al stuiterend voorbij zie komen van de zomer :P
Afbeelding

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 19 apr 2013, 21:07

Grrrr niet grappig! Bryan heeft het momenteel druk dus moet nog eventjes geduld hebben :P

Gebruikersavatar
Denniz0229
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door Denniz0229 » 21 apr 2013, 19:18

kom dan ook is met je luie reet achter je bureau vandaan en maak het zelf :tong:
Afbeelding

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 28 apr 2013, 10:13

Nou we (lees: bryan) hebben die klopsensor vervangen. Deze sensor was op de kop helemaal gescheurd, dus het was wel duidelijk dat hij kapot was. De symptonen zijn echter niet verdwenen. We hebben toen ook de bougies maar vervangen (voor die 4-punts bougies, heeft iemand daar ervaringen mee bij een e36?) maar de auto pruttelt nog steeds. Ik heb er even een youtube filmpje van gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=ZHHbdLqg ... e=youtu.be

De auto is een keer uitgelezen en de computer gaf de eerste keer klopsensor en lambda aan en de tweede keer alleen de klop. Nu hebben we de lambda ook al losgedraaid, maar evengoed blijft hij dan pruttelen. Ook als we de lambda er weer opdraaien maakt het geen verschil en heb je niet het idee dat de sensor zijn werk doet. Verder ook al naar de DME gekeken, maar deze is gort droog. Is het dan toch de lambdasonde of heeft iemand nog ideeen??

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door dw70 » 28 apr 2013, 12:43

Zelf had ik een defecte lambdasonde, en dat was alleen te zien tijdens de 4gas test bij de apk keuring. Dat was dan ook mijn beste referentie. Vanwege een klein gat bovenop de einddemper (valse lucht voor de meting) kon de meting nooit goed uitpakken ondanks een nieuwe lambdasonde. Nieuwe uitlaatdemper erop en alles helemaal in orde.
Maar...de auto draaide met de oude en echt wel defecte lambdasonde net zo fijn stationair (hoorbaar en niet afgelezen) als met de nieuwe. En dat heb jij niet.

Normale bougies erin (NGK), stappenmotor schoonmaken en nog eens proberen.
Injectorreiniger toevoegen als je redelijk veel korte stukken rijdt. Dat mag zeker 2x per jaar gebeuren. Injectoren kunnen blijven openstaan en slecht draaien veroorzaken. Dan gaat hij ook wat slechter starten na verloop van tijd.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
Denniz0229
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door Denniz0229 » 28 apr 2013, 14:22

SDMSIM schreef:Nou we (lees: bryan) hebben die klopsensor vervangen. Deze sensor was op de kop helemaal gescheurd, dus het was wel duidelijk dat hij kapot was. De symptonen zijn echter niet verdwenen. We hebben toen ook de bougies maar vervangen (voor die 4-punts bougies, heeft iemand daar ervaringen mee bij een e36?) maar de auto pruttelt nog steeds. Ik heb er even een youtube filmpje van gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=ZHHbdLqg ... e=youtu.be

De auto is een keer uitgelezen en de computer gaf de eerste keer klopsensor en lambda aan en de tweede keer alleen de klop. Nu hebben we de lambda ook al losgedraaid, maar evengoed blijft hij dan pruttelen. Ook als we de lambda er weer opdraaien maakt het geen verschil en heb je niet het idee dat de sensor zijn werk doet. Verder ook al naar de DME gekeken, maar deze is gort droog. Is het dan toch de lambdasonde of heeft iemand nog ideeen??
losgedraaid en ook ontkoppelt? of alleen los gedraaid?
dit maakt nogal een verschil namelijk, als je de kabel gewoon laat zitten dan geeft de lamda nog steeds waarden door.

en wat DW70 al zegt, je stappenmotor, al ging ik er eigenlijk van uit dat je daar eerst al naar had gekeken :whistle:
Afbeelding

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 28 apr 2013, 19:22

De lambdasonde heb ik alleen losgedraaid aan de kant van de uitlaat. Deze moet ik dus op beide kanten loskoppelen? De stappenmotor is niet schoongemaakt, dus dit zal ik nog even doen. Verder zal ik er een flesje wynns in doen, dit doe ik in principe wel 2x per jaar dus ik verwacht niet dat hier het probleem ligt. Ik zal beginnen met de originele bougies, de stappenmotor en de lambda helemaal losdraaien. Bedankt iig!

Gebruikersavatar
Denniz0229
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door Denniz0229 » 28 apr 2013, 22:24

ja je moet de lamda ook loskoppelen aan de draad kant.
anders worden er nog steeds waarden verzonden, en als je lamda dan stuk is kloppen die waarden dus niet.
als je hem los haalt dat heb je hier geen last van, of hij gaat in noodloop, maar dat weet ik niet zeker :P
Afbeelding

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door dw70 » 28 apr 2013, 23:12

gaat in noodloop. Geen info, nix da.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 29 apr 2013, 06:32

Wat houdt noodloop precies in?

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door dw70 » 29 apr 2013, 11:34

hetzelfde als een koude start. Een rijk mengsel: veel benzine en weinig lucht. Noodloop is bedoelt om met een defect aan je elektrische installatie (voor de motor), toch gewoon thuis te komen. Je verliest gewoon veel vermogen en dat merk je met topspeed en accelereren. Een DME/ECU grijpt in als er geen informatie komt, van o.a. lambda of temperatuursensor van de motor of een defecte luchtmassameter.

De meeste lambda's hebben een hulpverwarming om de lambda sneller zijn werk te laten doen. Mee helpen zo snel mogelijk op te warmen. Bij een koude start werkt een lambda na een paar minuten al, vanwege die hulpverwarming.

Zodra deze opwarmt genereert de lambda een spanning tussen de 0,45 (arm mengsel) en 5 Volt (rijk mengsel). (Dat verschilt per lambda en uitvoering van de auto/merk/type. Vele functioneren tussen 0,45 en 1 Volt. Zoals bv de BMW e30 modellen). De spanning wordt doorgegeven aan de DME/ECU. In combinatie met de temperatuursensor van de motor gaat de DME het lucht-benzinemengsel aanpassen.

Mocht deze defect zijn: altijd de originele lambda kopen want er is heel wat rotzooi in omloop, want niet werkt in combinatie met je BMW DME/ECU. Dan wordt het dus een Bosch.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 29 apr 2013, 16:00

Hmmm oke, duidelijk. Ik ga er deze week even naar kijken. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt alvast voor de hulp!

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door dw70 » 29 apr 2013, 16:07

als je iemand kent bij een apk keuringsstation kun je zo controleren middels de 4gas tester of je lambda nog zijn werk doet zoals het hoort. Je ziet dan of de DME/ECU regelt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 30 apr 2013, 11:30

Oke ik ken wel iemand dus dat ga ik even doen!

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 14 mei 2013, 17:31

Dag allemaal, ik kom net terug van de APK keuring en de e36 is zoals verwacht afgekeurd vanwege een niet goede co2 waarde. Ik heb sinds de problemen de bougies en de klopsensor vervangen en na de klopsensor hield de auto niet meer in, maar liep hij stationair nog steeds niet lekker. De lambdasonde heb ik nog niet vervangen.

De APK keurmeester zei dat de lambdasonde onder flink vermogen wel goede waardes gaf, maar stationair waren deze niet juist. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom de auto stationair zo erg pruttelt (zoals te zien is in het filmpje). Hij adviseerde mij om een nieuwe lambda eronder te gooien, maar nu zit ik een beetje te twijfelen of het echt hieraan ligt. Ik heb er vorig jaar een nieuwe katalysator onder gegooid en deze is niet origineel, dus zou het niet zo kunnen zijn dan die nu alweer vol zit met troep? Ik vind het puffen en ploffen namelijk zo raar klinken. Dat lijkt me toch niet echt een zaak van de lambda? Verder rijdt de auto nu wel weer gewoon prima, hij houdt ook niet meer in. Alleen stationair wil het nog niet lukken. Die stappenmotor is nog niet schoongemaakt.

Ik hoor het graag.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”