Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Hallo,
Ongeveer 2 weken geleden was mijn multieriem gebroken en er was een hap uit de plastic waterpomppoelie -___-.
Wat mij echter toen ook opviel was dat mijn oliedruk lampje ging branden (maar de oliepomp wordt naar mijn weten niet aangedreven door de multiriem, maar door de distributieketting?)
Maar goed, toen de riem gebroken was meteen de auto uitgezet, en teruggesleept naar mijn huis.
Vandaag kreeg ik de onderdelen eindelijk binnen, en vol goede moed gemonteerd. Helaas blijft het oliedruklampje rood branden? Ook klinkt mijn auto nu als een diesel, motor maar snel uitgezet maar wat kan het probleem zijn?
Oliepomp? Maar die wordt toch helemaal niet aangedreven door de multiriem?
318ci 2002 n42b20a motor
Ongeveer 2 weken geleden was mijn multieriem gebroken en er was een hap uit de plastic waterpomppoelie -___-.
Wat mij echter toen ook opviel was dat mijn oliedruk lampje ging branden (maar de oliepomp wordt naar mijn weten niet aangedreven door de multiriem, maar door de distributieketting?)
Maar goed, toen de riem gebroken was meteen de auto uitgezet, en teruggesleept naar mijn huis.
Vandaag kreeg ik de onderdelen eindelijk binnen, en vol goede moed gemonteerd. Helaas blijft het oliedruklampje rood branden? Ook klinkt mijn auto nu als een diesel, motor maar snel uitgezet maar wat kan het probleem zijn?
Oliepomp? Maar die wordt toch helemaal niet aangedreven door de multiriem?
318ci 2002 n42b20a motor
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Erg vervelend om te horen. Eerste gedachte is toch de fout uitlezen, dus hang hem aan de uitleesapparatuur. Dit zal in ieder geval je op het juiste spoor moeten brengen waar de fout zit.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Uitlezen zal je waarschijnlijk geen code geven, dit omdat het lampje alleen aan geeft dat er onvoldoende olie druk is.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Stomme vraag misschien, maar heb je olie gepeild??
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Kabeltje van de oliedruksensor nog heel, en niet ergens aan massa??
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Daar zit wat in, maar neemt niet weg dat als de motor als een diesel loopt er toch het e.e.a. aan fouten gelogd moeten zijn. Mogelijk dat het slechts een nokken- of krukassensor is.Dutchbird schreef:Uitlezen zal je waarschijnlijk geen code geven, dit omdat het lampje alleen aan geeft dat er onvoldoende olie druk is.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Uitgelezen ---> Geen code
Oliepijl in orde
Toen ik de auto startte leek hij redelijk soepel te lopen, alleen dat harde tikkende geratel.
Ik meende ergens ook te lezen dat bepaalde 6 cylinders het probleem hadden dat de moer losliet van het tandwiel dat de oliepomp aandrijft, hebben de 4 cylinders dit ook?
Ook zat ik er aan te denken dat de "oil pickup" misschien verstopt kan zijn, maar wat mij het meest dwarszit is het feit dat dit probleem zich voordeed toen de multiriem door midden brak.
Oliepijl in orde
Toen ik de auto startte leek hij redelijk soepel te lopen, alleen dat harde tikkende geratel.
Ik meende ergens ook te lezen dat bepaalde 6 cylinders het probleem hadden dat de moer losliet van het tandwiel dat de oliepomp aandrijft, hebben de 4 cylinders dit ook?
Ook zat ik er aan te denken dat de "oil pickup" misschien verstopt kan zijn, maar wat mij het meest dwarszit is het feit dat dit probleem zich voordeed toen de multiriem door midden brak.
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Heb je al oliedruk gemeten? zonee laat dat is doen dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Morgen haal ik een oliedrukmeter setje op, weet iemand toevallig de waarden van de oliedruk die deze motor moet hebben?
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
zou ind eerst goed rond kijken of er niet iets kapot is geslagen door de riem. olie druk verschilt warm en koud maar zal rond 0,5 en 1,5 bar liggen.
heb je ook gekeken of alle spanrollen goed zijn?? die kunnen ook ratelen(heb niets met het lampje te maken)
heb je ook gekeken of alle spanrollen goed zijn?? die kunnen ook ratelen(heb niets met het lampje te maken)
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Hmmmm kleine update, sinds ik mijn motor heb rijd ik nauwelijks in de 318 en sleutelen gaat daarom best langzaam .
Alles ziet er gewoon normaal uit, nergens plekken door een kapot geslagen riem.
Olie filter bekeken, zaten kleine stukjes zwart plastic in ( Mijn kettinggeleider is volgens mij oranje toch? wat kan het zwarte plastic zijn?)
Oliefilter vervangen voor een vers exemplaar, auto startte meteen zonder enige rare geluiden, olielampje ging uit en hij draaide 5 minuten goed zonder rare geluiden en / of lampjes. Besloten om een testritje te doen, voordat ik mijn straat uit was ging het lampje alweer aan en klonk hij als een diesel. Snel uitgezet en de auto teruggeduwd.
Ik denk dat mijn oliepomp in orde is, aangezien hij wel druk opbouwde (het nieuwe filter bekeken, toen ik de behuizing opende zag ik olie wat een goed teken is.)
Door het plastic zal waarschijnlijk iets verstopt zitten, maar nu 2 vragen.
1) Wat is van zwart plastic gemaakt? Mijn kettinggeleider is oranje...
2) Als het filter verstopt zit, is er ergens normaal toch een bypass zodat de olie niet meer erdoorheen stroomt maar er langs gaat?
Volgende stap -> Olie en kettingspanner vervangen, en hopen dat het voor de rest wel allemaal goed is.....
Alles ziet er gewoon normaal uit, nergens plekken door een kapot geslagen riem.
Olie filter bekeken, zaten kleine stukjes zwart plastic in ( Mijn kettinggeleider is volgens mij oranje toch? wat kan het zwarte plastic zijn?)
Oliefilter vervangen voor een vers exemplaar, auto startte meteen zonder enige rare geluiden, olielampje ging uit en hij draaide 5 minuten goed zonder rare geluiden en / of lampjes. Besloten om een testritje te doen, voordat ik mijn straat uit was ging het lampje alweer aan en klonk hij als een diesel. Snel uitgezet en de auto teruggeduwd.
Ik denk dat mijn oliepomp in orde is, aangezien hij wel druk opbouwde (het nieuwe filter bekeken, toen ik de behuizing opende zag ik olie wat een goed teken is.)
Door het plastic zal waarschijnlijk iets verstopt zitten, maar nu 2 vragen.
1) Wat is van zwart plastic gemaakt? Mijn kettinggeleider is oranje...
2) Als het filter verstopt zit, is er ergens normaal toch een bypass zodat de olie niet meer erdoorheen stroomt maar er langs gaat?
Volgende stap -> Olie en kettingspanner vervangen, en hopen dat het voor de rest wel allemaal goed is.....
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Hmmmm,
Alle olie eruit laten lopen, olie zag er normaal uit zat niks vreemds in. Oliefilter heeft zo te zien zijn werk dus goed gedaan.
Dit was oa een van de kleine stukjes zwart plastic die ik in mijn oliefilter vond, weet iemand waar dit vandaan komt?
Zo te zien heeft het een 4 kantige structuur, en kun je er doorheen kijken dus een soort van gaas? Dit lijkt niet afkomstig te zijn van de kettinggeleider? Alle hulp is welkom
Alle olie eruit laten lopen, olie zag er normaal uit zat niks vreemds in. Oliefilter heeft zo te zien zijn werk dus goed gedaan.
Dit was oa een van de kleine stukjes zwart plastic die ik in mijn oliefilter vond, weet iemand waar dit vandaan komt?
Zo te zien heeft het een 4 kantige structuur, en kun je er doorheen kijken dus een soort van gaas? Dit lijkt niet afkomstig te zijn van de kettinggeleider? Alle hulp is welkom
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Dat zal uit je oliepomp of filter komen aangezien het niet door je oliezeef komt in je carter. Zo kunnen er dus ook geen stukken van je ketting spanner in je oliefilter komen. Je oliepomp zal simpel weg al kapot gelopen zijn als die dat stukje plastic moest opeten.
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Dus met andere woorden komt het plastic waarschijnlijk van het filter zelf(heb nog niet goed gekeken naar het filter, zal het morgen maar eens uit mekaar halen).
Het filter zag er wel verwrongen uit.
Het filter zag er wel verwrongen uit.
Re: Geen oliedruk na gebroken multiriem?
Als ik dat stukje kunststof zie, lijkt dat uit het hart van het filterhuis te komen. Dit verklaart ook wel de vreemde olidruk. Even zal het goed gaan, tot deze losse stukje de oliestroom blokkeren door het filter. Dit zorgt voor een verlies aan druk in de VANOS-kleppen en de traktorgeluiden.
Succes,
Rob
Succes,
Rob