Deze DIY heb ik enige tijd geleden reeds uitgevoerd. Nu ook maar even toevoegen op dit forum.
Wat gaan we doen:
Dubbele beglazing monteren op een E39 Sedan. Hiervoor moeten we natuurlijk wel eerst de originele, enkele beglazing demonteren.
Na lang lang lang zoeken heb ik een complete, betaalbare set dubbele beglazing gevonden voor mijn E39 sedan!
Voertuig van de DIY:
BMW 525d E39 Sedan – 2003
Benodigdheden:
- Diverse schroevendraaiers
- Diverse torx schroevendraaiers/doppen
- Interieur demontage setje Deze heb ik gekocht
- Stanley mes
- Losse mesjes
- Ruitenkit-snijder (handig maar niet verplicht)
- Ontvetter
- Kitspuit
- Ruitenkit
- Goede verlichting
Wat zijn de voordelen van dubbele beglazing:
- Minder rolgeluiden in het interieur
- Beter bestand tegen inbraak
- Betere thermische isolering
Ik heb deze mod enkel en alleen uitgevoerd omdat het minder geluid geeft in het interieur, wat dus resulteert in een hoger comfort.
Benodigde onderdelen. Controleer deze zelf en laat dit ook door de dealer doen indien je ze gaat bestellen.
Ik ben niet verantwoordelijk voor mogelijke fouten!
- 1x Binnenste raamrubber linksvoor Afhankelijk van het model
- 1x Binnenste raamrubber rechtsvoor Afhankelijk van het model
- 1x Binnenste raamrubber linksachter Afhankelijk van het model
- 1x Binnenste raamrubber rechtsachter Afhankelijk van het model
- 1x Binnenste raamomlijsting linksachter Afhankelijk van het model
- 1x Binnenste raamomlijsting rechtsachter
- 1x Binnenste raamlatje linksachter Afhankelijk van het model
- 1x Binnenste raamlatje rechtsachter
- 1x Raam geleiderubber linksachter 51 34 8 193 139
- 1x Raam geleiderubber rechtsachter 51 34 8 193 140
- 1x Raam geleiderubber linksvoor 51 32 8 226 871
- 1x Raam geleiderubber rechtsvoor 51 32 8 226 872
Alle stappen op een rijtje:
Stap 1: demonteer alle deurbekledingen
Stap 2: demonteer de luidsprekers, modules, ...
Stap 3: demonteer alle dampschermen
Stap 4: demonteer de raamrubber aan de binnenkant van de raam
Stap 5: demonteer de raamomlijsting aan de binnenkant van de deur
Stap 6: demonteer de kleine plastic cover in de achterdeur
Stap 7: demonteer de raamgeleidingsrubber rond de raam
Stap 8: demonteer de raamrubber aan de buitenkant van de raam
Stap 9: demonteer de deurrubber bovenop de deur gedeeltelijk.
Stap 10: demonteer de raamomlijsting aan de buitenkant van de deur
Stap 11: demonteer de gelakte sierstrip van het kleine raampje in de achterdeur
Stap 12: demonteer de achterraam (het grote, beweegbare, glas)
Stap 13: demonteer het kleine ruitje in de achterdeur
Stap 14: verwijder de kitnaad op het chassis
Stap 15: bewerk de beschadigde lakdelen
Stap 16: Maak het nieuwe glas zuiver
Stap 17: Lijm het nieuwe glas in het portier
Stap 18: vervolledig de rest van het portier
Stap 19: demonteer de buitenspiegel van het voorportier
Stap 20: demonteer de diverse bescherm- en sierstrips op het voorportier
Stap 21: verwijder het glas uit het voorpoertier
Stap 22: bewerk de beschadigde lakdelen
Stap 23: Monteer het dubbele glas in het voorportier
Stap 24: monteer de raam-geleidingsrubber in de voorportieren
Stap 25: vervolledig de rest van het portier
Een aantal algemene dingen:
*Koppel de airbag modules niet af wanneer de accu nog is aangesloten! Koppel de massakabel van de accu los of ontkoppel de airbag NIET.
*Ookal staat hier het merendeel beschreven. Kijk wat je doet, denk na wat je gaat doen en probeer logisch na te denken
*Er kunnen fouten in deze DIY staan. Daarom opnieuw: denk zelf na wat je doet en doe niet zonder na te denken wat er staat.
*Het raammechanisme van enkele- en dubbele beglazing is bij de E39 Sedan hetzelfde, in tegenstelling tot bv. de E38 modellen.
*Ik probeer ook van elke stap de originele TIS (bmw) handleiding te linken in .pdf formaat.
Die handleiding samen met deze DIY zou een zeer goede basis moeten vormen voor het vervangen van de glazen.
*De foto's zijn niet in de juiste volgorde genomen. Het zou dus kunnen dat op een gegeven moment een strip ineens op de auto zit terwijl ik beschrijf dat deze reeds gedemonteerd hoort te zijn. Niet op letten.
Stap 1-3: hier heb ik geen foto’s van, hier zijn al voldoende DIY’s over te vinden.
Moesten er toch vragen zijn mag je ze altijd stellen uiteraard.
Stap 4: demonteer de raamrubber aan de binnenkant van de raam
Dit is een chrome/zwarte lijst die in de deur zit geklikt en die tegen de ruit zit aan de binnenkant.
Deze moet recht naar boven weggehaald worden. Dit is al direct de eerste stap waar ik geen foto van heb...
Je kan hierbij de plastic tool als ‘hefboom’ onder de clips zetten om ze makkelijk los te krijgen. Wees voorzichtig want zo’n raamrubber is een redelijk fragiel onderdeel.
Let op: deze rubber/sierlijst is specifiek voor enkele of dubbele beglazing! Je zal dus bij het nieuwe glas een andere rubber/sierlijst moeten gebruiken.
Stap 5: demonteer de raamomlijsting aan de binnenkant van de deur
Het gaat hier om de plastic omlijsting die rond het raam zit.
Aan de buitenkant zit een plastic dopje dat je moet demonteren (gewoon eruit te trekken).
Daarna begin je aan de voor- en de achterkant de plastic los te werken.
Deze maak je los tot de 90° bocht in de plastic. Dit is het lastigste stuk namelijk.
Onderdeel #4 op onderstaande foto:
Let op: deze raamomlijsting is specifiek voor enkele of dubbele beglazing! Je zal dus bij het nieuwe glas een andere raamomlijsting moeten gebruiken!
TIS handleiding (klik)
Stap 6: demonteer de kleine plastic cover in de achterdeur
Dit stuk plastic is zeer flexibel en is simpel te demonteren. Begin onderaan links of rechts met een hoekje te ‘onthaken’ daarna is de rest zo gedaan.
Nummer 11 in onderstaande foto:
Let op: deze cover is specifiek voor enkele of dubbele beglazing! Je zal dus bij het nieuwe glas een andere cover moeten gebruiken!
TIS handleiding (klik)
Stap 7: demonteer de raamgeleidingsrubber rond de raam
Hiervoor doe je de raam volledig naar beneden en begin je op een willekeurig punt de rubber (waar de raam in schuift) los te doen. Deze wordt volledig verwijderd.
Aan de zijkant kan je hem voorzichtig omhoog trekken. Deze kan wat vast zitten door de jaren heen:
Zit ongeveer 10cm in de carrosserie:
Let op: deze raamrubber is specifiek voor enkele of dubbele beglazing! Je zal dus bij het monteren van het dubbele glas een andere rubber moeten gebruiken!
Links de rubber voor de dubbele beglazing, rechts de rubber voor het enkel glas:
TIS handleiding (klik)
Stap 8: demonteer de raamrubber aan de buitenkant van de raam
Alvorens we deze raamrubber/raamtrim kunnen demonteren moeten we de deur (carrosserie) afplakken met tape ter bescherming van de lak.
We werken dan wel met plastic gereedschap maar toch kan dit (kleine) sporen nalaten.
Om dit te voorkomen heb ik een strip ductape net onder de raamrubber geplakt.
Wanneer men verder naar voren komt helpt het als men de rubber langs de binnenkant mee naar boven/buiten drukt. Je zal merken dat de sierstrip er dan makkelijk af komt.
TIS handleiding (klik)
Stap 9: demonteer de deurrubber bovenop de deur gedeeltelijk
Deze is zonder schroeven of iets dergelijks los te maken, zie onderstaande foto’s:
Stap 10: demonteer de raamomlijsting aan de buitenkant van de deur
Dit heb ik gedaan met het plastic gereedschap.
Let op met deze metalen lijst want als hij ergens knikt is hij voor weg te gooien.
Op het stukje waar de kleine raam nog gemonteerd zit is dit truucje niet toe te passen. Hier heb ik de strip los getikt met een rubberen hamertje.
Let op dat je de sierstrip vast houdt zodat deze zeker nergens krassen op de carrosserie maakt.
Bij de montage van deze sierlijst er goed op letten dan de clips terug samen geknepen wordt met bv een tangetje. Deze clips zorgen ervoor dat de strip mooi op de deur blijft zitten. Indien deze niet goed zitten komt de strip los van de deur en dat willen we natuurlijk niet.
TIS handleiding (klik)
Stap 11: demonteer de gelakte sierstrip van het kleine raampje in de achterdeur
Er zitten 3 schroeven (ik dacht torx) aan de binnenkant van de deur. Als deze gedemonteerd zijn is de strip los te halen. Deze kan behoorlijk vast zitten. Let erop dat je geen krassen maakt. Desnoods het zichtdeel afplakken.
TIS handleiding (klik)
Stap 12: demonteer de achterraam (het grote, beweegbare, glas)
Uit voorzorg kan men de carrosserie (waarlangs de raam beweegt) afplakken met tape zodat men zeker geen krassen maakt op het glas.
Dit glas zit vast met 1 torx schroef. Houd de raam goed vast wanneer deze losgeschroefd wordt, anders valt de raam een stukje naar beneden.
Schroef:
Langs de buitenkant wegnemen: LET OP VOOR BESCHADIGINGEN!!!
Stap 13: demonteer het kleine ruitje in de achterdeur
Dit is, naar mijn idee, de moeilijkste stap van heel het proces! Ik had het geluk dat ik het juiste gereedschap ter beschikking had, wat het iets makkelijker maakt.
Zo ziet het er uit bij het begin:
Hier is de kitnaad te zien die we moeten lossnijden. Deze kitnaad zit volledig rond het ‘vaste’ raampje in het portier:
Snijtool:
Snijtool, op het mesje is een busje te zien. Dit voorkomt dan je te diep snijdt en de lak te veel beschadigt.
Afstand x=16mm
Starten:
En zo gaat hij er direct in, tot aan het busje:
Het glas komt wellicht aan de bovenkant het eerste los. Daar zit de minste kit en kan men het beste bij.
Het moeilijkste stuk is aan het uiteinde van de deur (rechts op de foto).
Hier zit een hele dot kit en hier is eigenlijk het snijgereedschap ook te kort. Dit heb ik met een stenleymes verder gesneden.
En dan ziet dit er zo uit als het glas volledig verwijderd is:
TIS handleiding (klik)
Stap 14: verwijder de kitnaad op het chassis
Dit heb ik gedaan mbv diverse mesjes. Probeer zo weinig moelijk beschadigingen te maken in het lakwerk.
De kit moet niet volledig weg zijn maar aangezien er plaats moet zijn voor een nieuwe kitnaad is het wel benodigd om de bestaande kit zoveel mogelijk weg te halen. Zo zag het er bij mij uit:
Stap 15: bewerk de beschadigde lakdelen
Je zal zien dat je tijdens het los snijden van het kleine glas diverse beschadigingen (krassen) hebt gemaakt in het lakwerk.
Dit is achteraf uiteraard onzichtbaar maar ik raad aan om dit toch even bij te werken met een lakstiftje om corrossie te voorkomen.
Dit hoeft niet eens met dezelfde kleur te zijn aangezien je hier achteraf toch niets van ziet. Ik heb in lakstift in koetswerkkleur dus dat is helemaal handig.
Hier een voorbeeld hoe dit eruit zag aan mijn voorste portieren: (ontvet de plaats waar je de lakstift gaat gebruiken even met ontvetter)
Stap 16: Maak het nieuwe glas zuiver
Het nieuwe glas dat in het portier gemonteerd wordt moet eerst ontdaan worden van resterende kit en vuil.
Het glas zelf zit in een plastic kader . Deze kader zorgt ervoor dat het glas geen direct contact kan maken met de carrosserie.
Leg het glas in dezelfde positie zoals op onderstaande foto en begin de kader rechts onder los te maken.
Als je eenmaal een stuk los hebt gaat het vlot maar dit kan even duren. Is een redelijk stijf plasticje wat rond het glas zit.
totdat hij er volledig af is:
Merk op dat er op de plastic kader een aantal ‘afstandsvoetjes’ staan. Deze bewaren een bepaalde afstand tussen de carrosserie en de plastic kader/glas:
hier zie je direct een mooie close up van een (vuil) dubbel glas:
dan gaan we de resterende kitnaad verwijderen. Ik heb hiervoor een los mesje gebruikt zodat het mooi vlak over het glas te glijden is. Neem een zo scherp mogelijk mesje, dit vermakkelijkt de hele handeling en bekomt een strak eindresultaat.
Als de naad verwijderd is en de randen gepoetst zijn ziet dit er als volgt uit:
Dan kunnen we de kader weer monteren. Ik ben bij de kleinste (scherpste) hoek begonnen. Dit ging voor mij het makkelijkste:
Als alles goed gaat dan ziet dat er terug als volgt uit:
Tussendoor even een vergelijking tussen de dubbele en de enkele beglazing
Merk op dat de plastic kaders hetzelfde zijn, zowel voor enkel- als voor dubbel glas:
Stap 17: Lijm het nieuwe glas in het portier
Alvorens we beginnen te lijmen zorgen we dat alles stof en vetvrij is. Hiervoor heb ik een standaard ontvetter gebruikt:
Ik heb echte ruitenkit gekocht, Sikatack Drive:
Belangrijke tip: Zorg ervoor dat deze een aantal uren/dagen in een warme ruimte ligt alvorens deze te gebruiken.
Dit vergemakkelijkt het aanbrengen noemenswaardig!
Best letten op de ‘best before’ datum. Als je dan toch een bus moet kopen, dan maar direct eentje die nog zeker goed is.
Daarna gaan we de spuitmond aanpassen zodat we een geschikte kitnaad op het nieuwe glas kunnen leggen.
Data van TIS:
De lijmrups die we gaan leggen zou er alsvolgt uit moeten zien:
Hiervoor kan je de spuitmond aanpassen naar volgende dimensies:
In de praktijk ziet dat er ongeveer zo uit:
Zorg ervoor dat alles klaar ligt voordat je de kit op het glas aanbrengt. Dit vergemakkelijkt de procedure.
Spullen die ik gebruikt heb:
*Ductape
*Lijmtangen
*Houtblokken of iets anders om het glas mee te fixeren
Ideaal is een pneumatische of elektrische kitspuit! Dit zorgt voor een mooie egale kitnaad. Helaas had ik deze niet tot mijn beschikking en heb ik het moeten doen met een gammele manuele kitspuit.
Ik heb de nieuwe kitnaad op dezelfde plaats aangebracht waardat de oude zat:
Toen het glas in het portier gepositioneerd. Probeer dit van de eerste keer juist te positioneren.
Dan is de kitnaad zeker goed. Begin hiervoor onderaan en aan de buitenkant van het portier (bij de ronde hoek). Het glas heb ik snel met wat ductape vastgeplakt zodat het er niet uit kan vallen.
LET ER GOED OP DAT HET GLAS ZO VER MOGELIJK IN DE AFRONDING ZIT!!! Als dit niet het geval is past de tussenstijl en het grote glas later niet meer!
Aangezien er spacers op het plastic frame zitten is het normaal niet nodig om het glas aan te drukken met lijmtangen. Ik heb hier toch voor gekozen voor de zekerheid. Ook mede om een extra zekerheid te hebben dat het glas er niet uit zou vallen.
Let goed op dat je de lijmklemmen maar net laat klemmen. Anders vervorm je het plastic frame en zit het glas niet meer zoals het hoort.
Ik theorie kan je na een uur ofzo al weer rijden maar ik heb al de kitnaden een nacht laten drogen voor de zekerheid.
Als alles goed gegaan is zit overal een mooie kitnaad:
Stap 18: vervolledig de rest van het portier
Dit kan allemaal in tegenovergestelde richting.
Eerst de dubbele beglazing erin, dan de tussenspijl monteren en de diverse rubbers en sierlijsten kunnen er terug op.
Let er goed op dat de rubbers overal goed in de ‘profielen’ zitten. Uiteraard is het ook belangrijk om de rubber te gebruiken van de dubbele beglazing. Deze is namelijk anders dan deze voor enkel glas.
Links de rubber voor de dubbele beglazing, rechts de rubber voor het enkel glas:
Een aantal foto’s:
Let erop dat je een zachte hamer gebruikt of helemaal geen hamer maar je handen. Met een verkeerde hamer/te veel kracht kan je makkelijk deukjes in de sierlijst slaan!
De raamrubber aan de binnenkant van het glas (deze met het chrome of shadowline uiterlijk) is ook verschillend tussen de dubbele- en enkele beglazing.
Hier een vergelijking: (links dubbel glas, rechts enkel glas)
Stap 19: demonteer de buitenspiegel van het voorportier
De spiegel moet los omdat de spiegelvoet over een rubber zit. Als de spiegel niet gedemonteerd wordt is dit niet makkelijk om de rubber terug netjes te monteren.
Hiervan heb ik vrij weinig foto’s. Hier zijn diverse DIY’s van te vinden op het net.
In het kort:
*trek de stekkers van de spiegel los
*2 torx schroeven demonteren
*spiegel verwijderen
Stap 20: demonteer de diverse bescherm- en sierstrips op het voorportier
Hetzelfde principe als bij de achterportieren. Alles rustig aan en de carrosseriedelen afplakken zodat je geen krassen kan maken.
Hier nog een foto van de raam-geleidingsrubber van de voorportieren.
Deze is aan de voorkant erg lang, dan weet je wat je te wachten staat:
Stap 21: verwijder het glas uit het voorpoertier
Dit gaat op dezelfde manier als het glas van het achterportier. Zorg ervoor dat je het glas of de carrosserie niet beschadigt!
Het glas zit vast met 2 torx schroeven, deze moeten niet volledig verwijderd worden, losdraaien is voldoende.
Om bij deze schroeven te kunnen mag het raammechanisme niet volledig naar onder zijn. Een kleins tukje boven de onderste positie. Dit merk je vanzelf.
TIS handleiding (klik)
Stap 22: bewerk de beschadigde lakdelen
Idem dito aan de ‘herstelling’ van het achterportier.
Denk aan de ontvetter!
Stap 23: Monteer het dubbele glas in het voorportier
De bevestiging van het enkele en het dubbele glas is identiek. Het is eigenlijk enkel het zichtdeel is eigenlijk ‘dubbel’ uitgevoerd.
Hieronder enkele foto’s ter verduidelijking:
Het glas in het portier gemonteerd. Zoals je ziet is het ruitenmechanisme niet volledig naar onder geschoven.
Als dit volledig naar onder staat kan men niet bij de torx schroeven.
Stap 24: monteer de raam-geleidingsrubber in de voorportieren.
Let er goed op dat de rubbers overal goed in de ‘profielen’ zitten. Uiteraard is het ook belangrijk om de rubber te gebruiken van de dubbele beglazing. Deze is namelijk anders dan deze voor enkel glas.
Links de rubber voor de dubbele beglazing, rechts de rubber voor het enkel glas:
De rubber gemonteerd:
Aan de voorkant zal de rubber een klein beetje uitsteken.
Stap 25: vervolledig de rest van het portier.
Dit kan allemaal in tegenovergestelde richting.
Eerst de dubbele beglazing erin, dan de tussenspijl monteren en de diverse rubbers en sierlijsten kunnen er terug op.
De raamrubber aan de binnenkant van het glas (deze met het chrome of de shadowline uiterlijk) is ook verschillend tussen de dubbele- en enkele beglazing.
Hier een vergelijking: (links dubbel glas, rechts enkel glas)
Stap 26: voorste ruiten afstellen
Hier heb ik geen foto’s van.
TIS handleiding (klik)
Indien er nog vragen en-of opmerkingen zijn hoor ik dit graag via pm, in dit topic of via mail.
Succes ermee!
Gr. Hans
Dubbele beglazing - E39 Sedan
Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Re: Dubbele beglazing - E39 Sedan
Bericht door Boy » 25 jun 2013, 22:49
Hans! Een ode aan deze mod en de manier waarop je alles heb beschreven en vastgelegd
Het zou alleen niet in me opkomen om zoveel werk te doen voor minder omgevings geluid......ik zet de radio wel wat harder....
Het zou alleen niet in me opkomen om zoveel werk te doen voor minder omgevings geluid......ik zet de radio wel wat harder....
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Dubbele beglazing - E39 Sedan
Bericht door matheeuwissen » 26 jun 2013, 15:34
Wat een werk.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Terug naar “BMW 5 Serie (E39) DIY: Do It Yourself”
Ga naar
- Algemeen BMW forum
- ↳ BimmerPortal Informatie
- ↳ Stel jezelf voor
- ↳ Algemeen BMW Forum
- ↳ Alle overige (BMW) vragen/onderwerpen
- ↳ BMW Car Care & Clinic
- ↳ Show en Shine
- ↳ BMW Autosport
- ↳ BimmerPortal Polls
- ↳ Gespot
- ↳ Group Buy (BMW gerelateerd)
- ↳ BimmerPortal Fotowedstrijden
- ↳ Evenementen, Meetings en Toerritten
- ↳ Evenementen & Meetings
- ↳ Evenementen & Meetings Archief
- ↳ Reactie en Foto
- ↳ BMW Nieuws
- ↳ BMW poll van de week
- BMW 1 Serie
- ↳ BMW 1 Serie - E81 / E82 / E87 / E88 forum
- ↳ BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Showroom
- ↳ BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek
- ↳ BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Performance en Tuning
- ↳ BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Styling
- ↳ BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Audio, Navigatie en iDrive
- ↳ BMW 1 Serie - F20 / F21 forum
- ↳ BMW 1 Serie (F20 / F21) Showroom
- ↳ BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek
- ↳ BMW 1 Serie (F20 / F21) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 1 Serie (F20 / F21) Performance en Tuning
- ↳ BMW 1 Serie (F20 / F21) Styling
- ↳ BMW 1 Serie (F20 / F21) Audio, Navigatie en iDrive
- ↳ BMW 1 Serie - F40 forum
- ↳ BMW 1 Serie (F40) Showroom
- ↳ BMW 1 Serie (F40) Techniek
- ↳ BMW 1 Serie (F40) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 1 Serie (F40) Performance en Tuning
- ↳ BMW 1 Serie (F40) Styling
- ↳ BMW 1 Serie (F40) Audio, Navigatie en iDrive
- BMW 2 Serie
- ↳ BMW 2 Serie - F22 forum
- ↳ BMW 2 Serie (F22) Showroom
- ↳ BMW 2 Serie (F22) Techniek
- ↳ BMW 2 Serie (F22) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 2 Serie (F22) Performance en Tuning
- ↳ BMW 2 Serie (F22) Styling
- ↳ BMW 2 Serie (F22) Audio, Navigatie en iDrive
- ↳ BMW 2 Serie - F44 forum
- ↳ BMW 2 Serie (F44) Showroom
- ↳ BMW 2 Serie (F44) Techniek
- ↳ BMW 2 Serie (F44) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 2 Serie (F44) Performance en Tuning
- ↳ BMW 2 Serie (F44) Styling
- ↳ BMW 2 Serie (F44) Audio, Navigatie en iDrive
- ↳ BMW 2 Serie - F45 / F46 forum
- ↳ BMW 2 Serie (F45 / F46) Showroom
- ↳ BMW 2 Serie (F45 / F46) Techniek
- ↳ BMW 2 Serie (F45 / F46) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 2 Serie (F45 / F46) Performance en Tuning
- ↳ BMW 2 Serie (F45 / F46) Styling
- ↳ BMW 2 Serie (F45 / F46) Audio, Navigatie en iDrive
- ↳ BMW M2 - F87 forum
- ↳ BMW M2 (F87) Showroom
- ↳ BMW M2 (F87) Techniek
- ↳ BMW M2 (F87) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW M2 (F87) Performance en Tuning
- ↳ BMW M2 (F87) Styling
- ↳ BMW M2 (F87) Audio, Navigatie en iDrive
- BMW 3 Serie
- ↳ BMW 3 Serie - E21 forum
- ↳ BMW 3 Serie (E21) Showroom
- ↳ BMW 3 Serie (E21) Techniek
- ↳ BMW 3 Serie (E21) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 3 Serie (E21) Performance en Tuning
- ↳ BMW 3 Serie (E21) Styling
- ↳ BMW 3 Serie (E21) Audio en navigatie
- ↳ BMW 3 Serie - E30 forum
- ↳ BMW 3 Serie (E30) Showroom
- ↳ BMW 3 Serie (E30) Techniek
- ↳ BMW 3 Serie (E30) ///M3
- ↳ BMW 3 Serie (E30) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 3 Serie (E30) Performance en Tuning
- ↳ BMW 3 Serie (E30) Styling
- ↳ BMW 3 Serie (E30) Audio en navigatie
- ↳ BMW 3 Serie - E36 forum
- ↳ BMW 3 Serie (E36) Showroom
- ↳ BMW 3 Serie (E36) Techniek
- ↳ BMW 3 Serie (E36) ///M3
- ↳ BMW 3 Serie (E36) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning
- ↳ BMW 3 Serie (E36) Styling
- ↳ BMW 3 Serie (E36) Audio en navigatie
- ↳ BMW 3 Serie - E46 forum
- ↳ BMW 3 Serie (E46) Showroom
- ↳ BMW 3 Serie (E46) Techniek
- ↳ BMW 3 Serie (E46) ///M3
- ↳ BMW 3 Serie (E46) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning
- ↳ BMW 3 Serie (E46) Styling
- ↳ BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie
- ↳ BMW 3 Serie - E90 / E91 / E92 / E93 forum
- ↳ BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Showroom
- ↳ BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek
- ↳ BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) ///M3
- ↳ BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Performance en tuning
- ↳ BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Styling
- ↳ BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW 3 Serie - F30 / F31 / F34 forum
- ↳ BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Showroom
- ↳ BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek
- ↳ BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Performance en tuning
- ↳ BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Styling
- ↳ BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW M3 - F80 forum
- ↳ BMW M3 (F80) Showroom
- ↳ BMW M3 (F80) Techniek
- ↳ BMW M3 (F80) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW M3 (F80) Performance en tuning
- ↳ BMW M3 (F80) Styling
- ↳ BMW M3 (F80) Audio en navigatie
- ↳ BMW 3 Serie - G20 / G21 forum
- ↳ BMW 3 Serie (G20 / G21) Showroom
- ↳ BMW 3 Serie (G20 / G21) Techniek
- ↳ BMW 3 Serie (G20 / G21) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 3 Serie (G20 / G21) Performance en tuning
- ↳ BMW 3 Serie (G20 / G21) Styling
- ↳ BMW 3 Serie (G20 / G21) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW M3 - G80 forum
- ↳ BMW M3 (G80) Showroom
- ↳ BMW M3 (G80) Techniek
- ↳ BMW M3 (G80) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW M3 (G80) Performance en tuning
- ↳ BMW M3 (G80) Styling
- ↳ BMW M3 (G80) Audio en navigatie
- BMW 4 Serie
- ↳ BMW 4 Serie - F32 / F33 / F36 Forum
- ↳ BMW 4 Serie (F32 / F33 / F36) Showroom
- ↳ BMW 4 Serie (F32 / F33 / F36) Techniek
- ↳ BMW 4 Serie (F32 / F33 / F36) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 4 Serie (F32 / F33 / F36) Performance en tuning
- ↳ BMW 4 Serie (F32 / F33 / F36) Styling
- ↳ BMW 4 Serie (F32 / F33 / F36) Audio, navigatie en iDrive
- BMW 5 Serie
- ↳ BMW 5 Serie - E34 forum
- ↳ BMW 5 Serie (E34) Showroom
- ↳ BMW 5 Serie (E34) Techniek
- ↳ BMW 5 Serie (E34) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 5 Serie (E34) Performance en tuning
- ↳ BMW 5 Serie (E34) Styling
- ↳ BMW 5 Serie (E34) Audio en navigatie
- ↳ BMW 5 Serie - E39 forum
- ↳ BMW 5 Serie (E39) Showroom
- ↳ BMW 5 Serie (E39) Techniek
- ↳ BMW 5 Serie (E39) ///M5
- ↳ BMW 5 Serie (E39) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 5 Serie (E39) Performance en tuning
- ↳ BMW 5 Serie (E39) Styling
- ↳ BMW 5 Serie (E39) Audio en navigatie
- ↳ BMW 5 Serie - E60 / E61 forum
- ↳ BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom
- ↳ BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek
- ↳ BMW 5 Serie (E60 / E61) ///M5
- ↳ BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning
- ↳ BMW 5 Serie (E60 / E61) Styling
- ↳ BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW 5 Serie - F07 / F10 / F11 forum
- ↳ BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Showroom
- ↳ BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek
- ↳ BMW 5 Serie (F10 / F11) ///M5
- ↳ BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Performance en tuning
- ↳ BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Styling
- ↳ BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW 5 Serie - G30 / G31 forum
- ↳ BMW 5 Serie (G30 / G31) Showroom
- ↳ BMW 5 Serie (G30 / G31) Techniek
- ↳ BMW 5 Serie (G30 / G31) ///M5
- ↳ BMW 5 Serie (G30 / G31) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 5 Serie (G30 / G31) Performance en tuning
- ↳ BMW 5 Serie (G30 / G31) Styling
- ↳ BMW 5 Serie (G30 / G31) Audio, navigatie en iDrive
- BMW 6 Serie
- ↳ BMW 6 Serie - E63 / E64 forum
- ↳ BMW 6 Serie (E63 / E64) Showroom
- ↳ BMW 6 Serie (E63 / E64) Techniek
- ↳ BMW 6 Serie (E63 / E64) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 6 Serie (E63 / E64) Performance en tuning
- ↳ BMW 6 Serie (E63 / E64) Styling
- ↳ BMW 6 Serie (E63 / E64) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW 6 Serie - F06 / F12 / F13 forum
- ↳ BMW 6 Serie (F06 / F12 / F13) Showroom
- ↳ BMW 6 Serie (F06 / F12 / F13) Techniek
- ↳ BMW 6 Serie (F06 / F12 / F13) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 6 Serie (F06 / F12 / F13) Performance en tuning
- ↳ BMW 6 Serie (F06 / F12 / F13) Styling
- ↳ BMW 6 Serie (F06 / F12 / F13) Audio, navigatie en iDrive
- BMW 7 Serie
- ↳ BMW 7 Serie - E38 forum
- ↳ BMW 7 Serie (E38) Showroom
- ↳ BMW 7 Serie (E38) Techniek
- ↳ BMW 7 Serie (E38) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 7 Serie (E38) Performance en tuning
- ↳ BMW 7 Serie (E38) Styling
- ↳ BMW 7 Serie (E38) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW 7 Serie - E65 / E66 forum
- ↳ BMW 7 Serie (E65 / E66) Showroom
- ↳ BMW 7 Serie (E65 / E66) Techniek
- ↳ BMW 7 Serie (E65 / E66) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 7 Serie (E65 / E66) Performance en tuning
- ↳ BMW 7 Serie (E65 / E66) Styling
- ↳ BMW 7 Serie (E65 / E66) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW 7 Serie - F01 / F02 forum
- ↳ BMW 7 Serie (F01 / F02) Showroom
- ↳ BMW 7 Serie (F01 / F02) Techniek
- ↳ BMW 7 Serie (F01 / F02) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 7 Serie (F01 / F02) Performance en tuning
- ↳ BMW 7 Serie (F01 / F02) Styling
- ↳ BMW 7 Serie (F01 / F02) Audio, navigatie en iDrive
- BMW 8 Serie
- ↳ BMW 8 Serie - E31 forum
- ↳ BMW 8 Serie (E31) Showroom
- ↳ BMW 8 Serie (E31) Techniek
- ↳ BMW 8 Serie (E31) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW 8 Serie (E31) Performance en tuning
- ↳ BMW 8 Serie (E31) Styling
- ↳ BMW 8 Serie (E31) Audio en navigatie
- BMW X Serie
- ↳ BMW X1 - E84 forum
- ↳ BMW X1 (E84) Showroom
- ↳ BMW X1 (E84) Techniek
- ↳ BMW X1 (E84) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X1 (E84) Performance en tuning
- ↳ BMW X1 (E84) Styling
- ↳ BMW X1 (E84) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW X1 - F48 forum
- ↳ BMW X1 (F48) Showroom
- ↳ BMW X1 (F48) Techniek
- ↳ BMW X1 (E48) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X1 (F48) Performance en tuning
- ↳ BMW X1 (F48) Styling
- ↳ BMW X1 (F48) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW X3 - E83 forum
- ↳ BMW X3 (E83) Showroom
- ↳ BMW X3 (E83) Techniek
- ↳ BMW X3 (E83) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X3 (E83) Performance en tuning
- ↳ BMW X3 (E83) Styling
- ↳ BMW X3 (E83) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW X3 - F25 forum
- ↳ BMW X3 (F25) Showroom
- ↳ BMW X3 (F25) Techniek
- ↳ BMW X3 (F25) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X3 (F25) Performance en tuning
- ↳ BMW X3 (F25) Styling
- ↳ BMW X3 (F25) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW X4 - F26 forum
- ↳ BMW X4 (F26) Showroom
- ↳ BMW X4 (F26) Techniek
- ↳ BMW X4 (F26) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X4 (F26) Performance en tuning
- ↳ BMW X4 (F26) Styling
- ↳ BMW X4 (F26) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW X5 - E53 forum
- ↳ BMW X5 (E53) Showroom
- ↳ BMW X5 (E53) Techniek
- ↳ BMW X5 (E53) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X5 (E53) Performance en tuning
- ↳ BMW X5 (E53) Styling
- ↳ BMW X5 (E53) Audio en navigatie
- ↳ BMW X5 - E70 forum
- ↳ BMW X5 (E70) Showroom
- ↳ BMW X5 (E70) Techniek
- ↳ BMW X5 (E70) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X5 (E70) Performance en tuning
- ↳ BMW X5 (E70) Styling
- ↳ BMW X5 (E70) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW X5 - F15 forum
- ↳ BMW X5 (F15) Showroom
- ↳ BMW X5 (F15) Techniek
- ↳ BMW X5 (F15) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X5 (F15) Performance en tuning
- ↳ BMW X5 (F15) Styling
- ↳ BMW X5 (F15) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW X6 - E71 forum
- ↳ BMW X6 (E71) Showroom
- ↳ BMW X6 (E71) Techniek
- ↳ BMW X6 (E71) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X6 (E71) Performance en tuning
- ↳ BMW X6 (E71) Styling
- ↳ BMW X6 (E71) Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW X6 - F16 forum
- ↳ BMW X6 (F16) Showroom
- ↳ BMW X6 (F16) Techniek
- ↳ BMW X6 (F16) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW X6 (F16) Performance en tuning
- ↳ BMW X6 (F16) Styling
- ↳ BMW X6 (F16) Audio, navigatie en iDrive
- BMW Z Serie
- ↳ BMW Z3 Serie
- ↳ BMW Z3 Serie (E36) Showroom
- ↳ BMW Z3 Serie (E36) Techniek
- ↳ BMW Z3 Serie (E36) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW Z3 Serie (E36) Performance en tuning
- ↳ BMW Z3 Serie (E36) Styling
- ↳ BMW Z3 Serie (E36) Audio en navigatie
- ↳ BMW Z4 Serie - E85 / E86 forum
- ↳ BMW Z4 Serie (E85 / E86) Showroom
- ↳ BMW Z4 Serie (E85 / E86) Techniek
- ↳ BMW Z4 Serie (E85 / E86) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW Z4 Serie (E85 / E86) Performance en tuning
- ↳ BMW Z4 Serie (E85 / E86) Styling
- ↳ BMW Z4 Serie (E85 / E86) Audio en navigatie
- ↳ BMW Z4 Serie - E89 forum
- ↳ BMW Z4 Serie (E89) Showroom
- ↳ BMW Z4 Serie (E89) Techniek
- ↳ BMW Z4 Serie (E89) DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW Z4 Serie (E89) Performance en tuning
- ↳ BMW Z4 Serie (E89) Styling
- ↳ BMW Z4 Serie (E89) Audio, navigatie en iDrive
- BMW i Serie
- ↳ BMW i3
- ↳ BMW i3 Showroom
- ↳ BMW i3 Techniek
- ↳ BMW i3 DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW i3 Performance en tuning
- ↳ BMW i3 Styling
- ↳ BMW i3 Audio, navigatie en iDrive
- ↳ BMW i8
- ↳ BMW i8 Showroom
- ↳ BMW i8 Techniek
- ↳ BMW i8 DIY: Do It Yourself
- ↳ BMW i8 Performance en tuning
- ↳ BMW i8 Styling
- ↳ BMW i8 Audio, navigatie en iDrive
- BMW M Modellen
- ↳ BMW M2 - F87 forum
- ↳ BMW M3 - F80 forum
- ↳ BMW M3 - G80 forum
- Overige Series
- ↳ BMW Overige Series Forum
- ↳ Showroom
- ↳ Overige Series Techniek
- ↳ DIY: Do It Yourself
- ↳ Performance en Tuning
- ↳ Styling
- ↳ Audio, Navigatie en iDrive
- ↳ MINI Forum
- ↳ Showroom
- ↳ MINI Techniek
- ↳ DIY: Do It Yourself
- ↳ Performance en Tuning
- ↳ Styling
- ↳ Audio en Navigatie
- BimmerPortal Traders
- ↳ Autoschade van Duin
- ↳ BimmerProducts
- ↳ Ekris BMW & MINI dealer
- ↳ Fullcartuning
- ↳ JR-Wheels
- ↳ Z-Performance