Nog steeds last van trillende remmen/stuur bmw 528i e39
Nog steeds last van trillende remmen/stuur bmw 528i e39
Beste Leden,
Tijdje geleden had ik een bericht geplaats omdat ik last heb van trillende remmen/stuur bij het remmen maar zij blijft nog steeds trillen heb alles gedaan wat mij verteld was op deze blog alvast bedankt daarvoor...
Heb gedaan:
-lagers vervangen
-stuurhuis stang (buitenste 2 vervangen zat speling in)
-draagarm en rubbers die zijn nog goed (volgens de monteur)
-kogels die zijn nog goed (volgens de monteur)
-remschijven vervangen voorzijde achter nog niet
-me velgen vervangen winter heb ik 17inch en zomer 19inch kijken of dat zou helpen dacht misschien is me velgen krom
volgens mij heb ik alles gehad..
Ik weet niet of ik opgelicht word door de monteurs. Zouden jullie nog suggesties hebben, of wil een van jullie e39 liefhebbers na willen kijken of misschien een goede monteur kennen die verstand heeft van bmw en vooral deze
types en kwalen kent? Zat misschien ook te denken dat er iets met de abs is ofzo of remvloeistof verversen..
graag hoor ik van jullie. Alvast dank!!
Rawin1985
Tijdje geleden had ik een bericht geplaats omdat ik last heb van trillende remmen/stuur bij het remmen maar zij blijft nog steeds trillen heb alles gedaan wat mij verteld was op deze blog alvast bedankt daarvoor...
Heb gedaan:
-lagers vervangen
-stuurhuis stang (buitenste 2 vervangen zat speling in)
-draagarm en rubbers die zijn nog goed (volgens de monteur)
-kogels die zijn nog goed (volgens de monteur)
-remschijven vervangen voorzijde achter nog niet
-me velgen vervangen winter heb ik 17inch en zomer 19inch kijken of dat zou helpen dacht misschien is me velgen krom
volgens mij heb ik alles gehad..
Ik weet niet of ik opgelicht word door de monteurs. Zouden jullie nog suggesties hebben, of wil een van jullie e39 liefhebbers na willen kijken of misschien een goede monteur kennen die verstand heeft van bmw en vooral deze
types en kwalen kent? Zat misschien ook te denken dat er iets met de abs is ofzo of remvloeistof verversen..
graag hoor ik van jullie. Alvast dank!!
Rawin1985
Re: Nog steeds last van trillende remmen/stuur bmw 528i e39
Hallo beste Rawin,
Als de remschijven worden vervangen, dan dient men de raakvlakken van de naaf, waar de remschijf raakt, wel echt brandschoon te zijn.
Ik gebruik daarvoor een speciale pad, die in een boormachine geplaats kan worden, en met deze pad, kan de naaf gecleand worden, alle roest en vuil is dan gegarandeerd weg!
De rem tang/klauwen, deze dienen wel goed terug te gaan na het remmen, gaat dit te stroef, dan blijft de remcilinder tegen de schijf drukken, de remschijf word dan naar de buitenzijde gedrukt, en dat moet voorkomen worden.
Zijn alle draagarmen echt helemaal goed, zo ook de bovenste kogels.
De dom lagers:
Deze zitten aan de bovenzijde van de veerpoten, tussen het binnenscherm en de bovenzijde van de veerpoten.
Is er speling in dat dom lager, dan is de kans erg groot, dat er hier door speling is, en uiteraard trilling.
Speling in de schokdempers van de voor as!
Trilling die ontstaat bij het remmen, dat is meestal de schuld van de rubbers en de koppelstangen van de stabilisatorstang rubbers!
En wat ik dus al reeds eerder zei, de rem klauwen/remtangen/remschijven van de voor as.
Betreft het hier een automaat, laat dan de remmen los bij de stoplichten, of als u stil staat. Gebruik of de vrijstand, en de handrem, als men op een hellend vlak staat.
Waarom zou u dan denken.
Dat zal ik u vertellen.
Als men geremd heeft, bijvoorbeeld bij de stoplichten, en men houd de remmen vast met het rem pedaal, dan koelt de remschijf af, enkel waar de remblokken de remschijf raakt, daar blijft de hitte vast gehouden door de vast geklemde remblokken, en daar koelt het dus niet af.
Het gevolg, dat de remschijven op deze manier direct krom zijn!
Zijn de subgframe rubbers gecontroleerd?
Deze rubbers worden echt vaak vergeten.
Hier rust het motorblok op, en hier zitten dus ook de draagarmen aan gekoppeld!
Zij de subframe rubbers stuk, of te slap, dan heeft men dus trilling bij het remmen of het rijden.
Beter is, om de auto op de brug te plaatsen, en op hoogte te brengen, laat de auto op bokken rusten, zodat de gehele voor as vrij is en onbelast. Hanteer een bandijzer, en bekijk echt alle bevestigingspunten waar de vooras aan het subframe aan het chassis is bevestigd.
Bekijk dan ook echt alle rubbers die in de voor as aanwezig zijn!
Trilling in het stuur, dat is afkomstig van af de voor as.
Trilling onder uw stoel en in de bodem plaat, dat is afkomstig van de achteras, of het tussen lager of de Hardy schijf. Of eventueel van de kruis koppelingen in de cardan as ( dit is de as, die tussen de versnellingsbak en het differentieel is gemonteerd ), of de homokineten van een aandrijf as tussen het differentieel en de naaf, waar de wielen op zijn gemonteerd.
Slecht geballanceerde velgen met banden, of een hoogte slag in de velgen, Een hoogte slag kan ontstaan door of op een grote steen, of stoeprand te rijden met zeer lage bandenwang, denk daarbij aan een 40 serie band,( eivormige velgen of scheef zittende banden op de velg ). Een balanceer loodje verloren van het ballanceren .
De velgen schoon gemaakt aan de binnezijde, en wat vast gekleefde steentjes verwijderd, dan verandert de ballans wel van het wiel, dan dient de velg opnieuw geballanceerd te worden!
Te hard, en met geblokkeerde wielen geremd met een hoge snelheid, dan zit er een plat vlak in het loopvlak van de band.
Als er ergens onverwijld speling op zit, dan merkt men het direct!
Ik kan zoveel dingen op gaan schrijven, maar een goede monteur, die zal dit echt moeten kunnen vinden.
Systematisch zoeken is dan het devies!
Met vriendelijke groet,
Ad
Als de remschijven worden vervangen, dan dient men de raakvlakken van de naaf, waar de remschijf raakt, wel echt brandschoon te zijn.
Ik gebruik daarvoor een speciale pad, die in een boormachine geplaats kan worden, en met deze pad, kan de naaf gecleand worden, alle roest en vuil is dan gegarandeerd weg!
De rem tang/klauwen, deze dienen wel goed terug te gaan na het remmen, gaat dit te stroef, dan blijft de remcilinder tegen de schijf drukken, de remschijf word dan naar de buitenzijde gedrukt, en dat moet voorkomen worden.
Zijn alle draagarmen echt helemaal goed, zo ook de bovenste kogels.
De dom lagers:
Deze zitten aan de bovenzijde van de veerpoten, tussen het binnenscherm en de bovenzijde van de veerpoten.
Is er speling in dat dom lager, dan is de kans erg groot, dat er hier door speling is, en uiteraard trilling.
Speling in de schokdempers van de voor as!
Trilling die ontstaat bij het remmen, dat is meestal de schuld van de rubbers en de koppelstangen van de stabilisatorstang rubbers!
En wat ik dus al reeds eerder zei, de rem klauwen/remtangen/remschijven van de voor as.
Betreft het hier een automaat, laat dan de remmen los bij de stoplichten, of als u stil staat. Gebruik of de vrijstand, en de handrem, als men op een hellend vlak staat.
Waarom zou u dan denken.
Dat zal ik u vertellen.
Als men geremd heeft, bijvoorbeeld bij de stoplichten, en men houd de remmen vast met het rem pedaal, dan koelt de remschijf af, enkel waar de remblokken de remschijf raakt, daar blijft de hitte vast gehouden door de vast geklemde remblokken, en daar koelt het dus niet af.
Het gevolg, dat de remschijven op deze manier direct krom zijn!
Zijn de subgframe rubbers gecontroleerd?
Deze rubbers worden echt vaak vergeten.
Hier rust het motorblok op, en hier zitten dus ook de draagarmen aan gekoppeld!
Zij de subframe rubbers stuk, of te slap, dan heeft men dus trilling bij het remmen of het rijden.
Beter is, om de auto op de brug te plaatsen, en op hoogte te brengen, laat de auto op bokken rusten, zodat de gehele voor as vrij is en onbelast. Hanteer een bandijzer, en bekijk echt alle bevestigingspunten waar de vooras aan het subframe aan het chassis is bevestigd.
Bekijk dan ook echt alle rubbers die in de voor as aanwezig zijn!
Trilling in het stuur, dat is afkomstig van af de voor as.
Trilling onder uw stoel en in de bodem plaat, dat is afkomstig van de achteras, of het tussen lager of de Hardy schijf. Of eventueel van de kruis koppelingen in de cardan as ( dit is de as, die tussen de versnellingsbak en het differentieel is gemonteerd ), of de homokineten van een aandrijf as tussen het differentieel en de naaf, waar de wielen op zijn gemonteerd.
Slecht geballanceerde velgen met banden, of een hoogte slag in de velgen, Een hoogte slag kan ontstaan door of op een grote steen, of stoeprand te rijden met zeer lage bandenwang, denk daarbij aan een 40 serie band,( eivormige velgen of scheef zittende banden op de velg ). Een balanceer loodje verloren van het ballanceren .
De velgen schoon gemaakt aan de binnezijde, en wat vast gekleefde steentjes verwijderd, dan verandert de ballans wel van het wiel, dan dient de velg opnieuw geballanceerd te worden!
Te hard, en met geblokkeerde wielen geremd met een hoge snelheid, dan zit er een plat vlak in het loopvlak van de band.
Als er ergens onverwijld speling op zit, dan merkt men het direct!
Ik kan zoveel dingen op gaan schrijven, maar een goede monteur, die zal dit echt moeten kunnen vinden.
Systematisch zoeken is dan het devies!
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Nog steeds last van trillende remmen/stuur bmw 528i e39
hier zagen de draagarmen er ook nog goed uit en zat er geen speling op. Maar eigenwijs als ik ben heb ik ze alsnog vervangen en het trillen was gelijk verdwenen.
Die dingen kosten nu niet het einde van de wereld en er zijn DIY's te vinden over hoe je ze zelf kan vervangen.
Let wel !!!! de bouten pas aandraaien als de wagen met zen gewicht op de wielen staat. Anders zijn je rubbers binnen de korste keren weer stuk.
Die dingen kosten nu niet het einde van de wereld en er zijn DIY's te vinden over hoe je ze zelf kan vervangen.
Let wel !!!! de bouten pas aandraaien als de wagen met zen gewicht op de wielen staat. Anders zijn je rubbers binnen de korste keren weer stuk.
Re: Nog steeds last van trillende remmen/stuur bmw 528i e39
Slag in je velg....
Re: Nog steeds last van trillende remmen/stuur bmw 528i e39
Kromme schijven kan fysisch gezien niet... Hier een mooi artikel over de mythe van de kromme schijf: http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ther-myths#
Ik heb met de E39 ook last van getril met remmen. Dit komt toch echt door residu wat achterblijft op de schijf bij het remmen (vooral met een automaat icm een zware auto). Ik merk namelijk ook dat als ik echt hard gereden heb dat het minder wordt of zelfs even weg is, dit omdat het residu dan weer van de schijf geremd is.
Ik heb dan ook sportschijven besteld die geperforeerd zijn (niet geboord maar gegoten), hierdoor zal er minder residu op de schijf achterblijven.
Ik heb met de E39 ook last van getril met remmen. Dit komt toch echt door residu wat achterblijft op de schijf bij het remmen (vooral met een automaat icm een zware auto). Ik merk namelijk ook dat als ik echt hard gereden heb dat het minder wordt of zelfs even weg is, dit omdat het residu dan weer van de schijf geremd is.
Ik heb dan ook sportschijven besteld die geperforeerd zijn (niet geboord maar gegoten), hierdoor zal er minder residu op de schijf achterblijven.
Re: Nog steeds last van trillende remmen/stuur bmw 528i e39
Dat 'trillen' moet opgevangen worden door de hydro lagers in de draagarmen. Bij nieuwe schijven is er minder trilling waardoor het lijkt alsof het probleem verholpen is en men ervanuit gaat dat het 'kromme' schijven waren. Maar in werkelijkheid moeten de versleten rubbers dan wat minder dempen waardoor hun falen verdoezeld wordt.
Maar al vrij snel krijg je bovenstaand verhaal weer en bij de minste imperfectie van het remsysteem gaat je stuur weer terug trillen ....
Ik heb men oude draagarmen helaas weggegooid maar je ziet daar visueel helemaal niets aan maar toch had ik na het vervangen helemaal 'geen' last meer van trillingen bij het remmen. En dat verwacht ik eigelijk ook zo van mijn bimmer ....
Maar al vrij snel krijg je bovenstaand verhaal weer en bij de minste imperfectie van het remsysteem gaat je stuur weer terug trillen ....
Ik heb men oude draagarmen helaas weggegooid maar je ziet daar visueel helemaal niets aan maar toch had ik na het vervangen helemaal 'geen' last meer van trillingen bij het remmen. En dat verwacht ik eigelijk ook zo van mijn bimmer ....
- crazyjoery
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19 aug 2011, 10:44
Re: Nog steeds last van trillende remmen/stuur bmw 528i e39
problemen met een trillend stuur, trillende remmen duid inderdaad op problemen met de draagarmen. De rubber bussen die in deze draagarmen zitten drogen in de loop der jaren uit en beginnen te scheuren. hierdoor krijg je spelling en beginnen ze langzaamaan te trillen wat steeds erger word.
E46 318i sedan (m43TU)