[e36] supercharger / kompressor op 320 m52

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Figo91

[e36] supercharger / kompressor op 320 m52

Bericht door Figo91 » 06 sep 2013, 22:23

Beste leden,

Ik ben laatste tijd echt geinteresseerd om een supercharger te installeren op mijn e36 320 cabrio.
Ik heb wat opzoekwerk gedaan om na te gaan welke kompressor het best zou passen op mijn m52 blok.
De kompressor van het merk Eaton type m45 zou moeten lukken, deze kompressor is dezelfde als die op de mercedes 230 kompressor.

Myn eindwerk was ook over Turbo/ kompressoren dus heb er wel wat verstand van. Enigste wat ik mij afvraag is wat er met de luchtmassameter moet gebeuren, als ik bij mensen kijk die deze aanpassing al reeds hebben uitgevoerd zie ik geen luchtmassameter tussen de kompressor en het gasklep staan? Laten ze deze gewoon wegvallen? Dan zou er toch in de DME iets moeten aangepast worden zodat hij geen fouten geeft, ofwel moet ik de luchtmassameter er gewoon in laten.

Wat ik mij ook afvraag is dat als er een kompressor aanwezig is, zal er meer lucht in het wagen komen en zou deze meer brandstof moeten inspuiten, ik vermoed dat hij dit doet dankzij de luchtmassameter die zegt dat er meer brandstof moet geinjecteerd worden, of moet de wagen daar een aangepaste chiptuning voor krijgen? Bij een TURBO installatie heb ik gelezen dat dit nodig is maar bij een kompressor heb ik dat nog nergens gezien, dus ik zou maar zeggen gewoon mechanisch op aansluiten en verder geen software aanpassingen.

Grtjjss

Figo!

Ramon 325 Vanos

Re: [e36] supercharger / kompressor op 320 m52

Bericht door Ramon 325 Vanos » 07 sep 2013, 06:48

Je kan met behulp van een AFR meter ook al kijken of je dan een benzie druk regelaar nodig hebt ja of te nee.
Want ja als hij te rijk of te arm staat is niet goed.
Maar het best is natuurlijk dat je een nieuwe ECU haald met een map censor je kan kijken bij PPF performance.
Maar met een luchtmassa meter loopt hij ook wel.
Ligt er ook aan wat je er uit wilt halen.

Ik moet ter zijner tijd ook de ECU vervangen en opnieuw remappen.
Plus de injectoren en koppakking vervangen om het 100% goed te doen.

Mark_BMW

Bericht door Mark_BMW » 07 sep 2013, 14:32

Leuk zo`n topic, heb me er ook al eens in zitten verdiepen om op mijn 320 coupe een Charger of turbo te knopen
maar is het niet leuker en verstandiger om dan een 325 te pakken dan zit je gelijk met nog meer vermogen.... of praat ik nu poep :leip:

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 07 sep 2013, 15:23

Het eerste verstandige wat je kunt doen is een hele grote zak geld bij elkaar sparen. Vervolgens nagaan wil ik dit echt. Want voor het geld wat ik nu bij elkaar gespaard heb kan ik ook iets anders heel diks kopen. Als je het dan nog wilt zou ik er toch maar aan beginnen. Dit zijn geen projecten die je voor 3.000 euro voltooid.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Ramon 325 Vanos

Bericht door Ramon 325 Vanos » 07 sep 2013, 16:09

matheeuwissen schreef:Het eerste verstandige wat je kunt doen is een hele grote zak geld bij elkaar sparen. Vervolgens nagaan wil ik dit echt. Want voor het geld wat ik nu bij elkaar gespaard heb kan ik ook iets anders heel diks kopen. Als je het dan nog wilt zou ik er toch maar aan beginnen. Dit zijn geen projecten die je voor 3.000 euro voltooid.
Daar heb je gelijk matheeuwissen het kost wel wat.
Ja ik heb het zelf gebouwt en koste veel werk en tijd.

En ja je kan er ook wat anders voor kopen.
Maar als je iets wilt hebben waar er niet veel van zijn moet je het zelf maken :duim:

Figo91

Bericht door Figo91 » 09 sep 2013, 15:06

Het bedoeling is dat ik het er zelf op ga monteren, supercharger heb ik al, myn buur kan softwarematig aanpassingen doen (chippen), moet dus enkel nog de leidingen, bevestigingen en een langere multiriem hebben.

Wat ik mij afvraag is of supercharger nu vóór de luchtmassameter of na de luchtmassameter gemonteerd moet worden. Ik heb verschillende topics gezien en bij de ene zit het ervoor en bij de ander erachter... als je logisch na denkt moet die toch voor de luchtmassameter zodat hij die druk kan meten?

Ik zou de injectoren van de 323 willen op steken van dezelfde motortype (m52).
Bevestigingen ga ik zelf maken in het atelier van mijn werk.

Zijn er nog mensen met ervaring en eventuele aandachtspunten?

Alvast bedankt!

Figo91

Bericht door Figo91 » 09 sep 2013, 15:27

Matheeuwissen,
Dat een Turbo-installatie rond de 3000 euro zal kosten is juist maar bij een compressor zal dat niet zoveel zijn.
Mijn compressor heeft 350 euro gekost, de leidingen gaan mij 150 kosten, nu enkel nog de riem en software, de bevestigingen en adapters enz ga ik zelf maken en monteren ook. PS, zoveel moet hij niet opgedreven zijn bij mij want ik wil het nog 'safe' houden.

Grtz

matheeuwissen schreef:Het eerste verstandige wat je kunt doen is een hele grote zak geld bij elkaar sparen. Vervolgens nagaan wil ik dit echt. Want voor het geld wat ik nu bij elkaar gespaard heb kan ik ook iets anders heel diks kopen. Als je het dan nog wilt zou ik er toch maar aan beginnen. Dit zijn geen projecten die je voor 3.000 euro voltooid.

Rob E Motion

Bericht door Rob E Motion » 05 okt 2013, 15:06

ik ben benieuwt hoe ver je hiermee gaat komen.

succes iig!!

JanWillem

Bericht door JanWillem » 05 okt 2013, 17:17

Zijn verschillende mogelijk heden..

Persoonlijk zou ik de LMM en de gasklep voor de compressor zetten, bij veel auto's met turbo zit de LMM voor de turbo.
Daarna een zo groot mogelijke gasklephuis ( M30B35 bijvoorbeeld ) met M52 TPS.

Methode 1
Als je de compressor voor de gasklep plaatst heb je een BOV nodig voor de overdruk als je het gas los laat, ook denk ik dat met deze opstelling je stationeer regel klep niet meer werkt.

Methode 2
Als je de gasklep voor de compressor plaatst krijgt de compressor ook minder lucht als je het gas los laat waardoor je die BOV in theorie niet nodig hebt.

Een 328i LMM ( die zijn groter in diameter en hebben dezelfde stekker )
Een M3 brandstof druk regelaar ( zijn 3,0 bar in plaats van 2,5 )

Zorgen voor een fatsoenlijk uitlaat traject, een origineel uitlaat systeem van een 325i of een 328i zal al een aardig verschil geven.

Hou er rekening mee dat een M52 chippen veel duurder is dan een M50, ik heb me is laten vertellen dat ze bij een M50 de computer via de OBD stekker kunnen chippen.
Met de M52 moet de computer uitgebouwd worden en de chip worden aangepast.

Bij bijvoorbeeld bol tuning kost chippen van een 325i M50 €250 en een 328i M52 €450.

Figo91

Bericht door Figo91 » 07 okt 2013, 22:47

Mijn M52 is al eens gechipt geweest via het stekker (zonder ander chip in te steken).
Er zit nu origineel m3 lijn onder mijn wagen dus spaghetti collecteur, cat, middendemper en einddemper van een m3.
Ik ben vorig week naar 'chargertech' geweest in Eindhoven (Nederland). Hij heeft mij aangeraden om de compressor voor de gasklep te steken, dus volgorde: openluchtfilter--> LMM--> stationair regelaar--> recirculatieklep---> gasklep. Ik heb momenteel niet veel tijd om eraan te werken maar als hij af is laat ik de resultaat weten.

Ramon 325 Vanos

Bericht door Ramon 325 Vanos » 08 okt 2013, 08:24

Rick van Chargertech weet ook echt veel ben er ook al een aantal keren geweest.

Ik heb bij mijn BMW E36 turbo:
Luchtfilter => LMM => Stappenmotor => BOV => Gasklep.
Mij is toen ook verteld dat je de luchtfilter ongeveer 10 a 15 cm wel van je LMM af moet zitten.

Figo91

Bericht door Figo91 » 08 okt 2013, 20:18

En deze werkt perfect zo? Bij mij heeft hij net hetzelfde aangeraden.

Ramon 325 Vanos

Bericht door Ramon 325 Vanos » 08 okt 2013, 21:40

Jep bij mij werkt het oke.
Het kan altijd beter ;)
Maar het ligt er ook aan hoeveel pk je uit het blok wilt halen.
Het beste is een progameerbare ECU en een map sensor maar dat kost ook wat.
Maar als je niet tot het uiterste gaat en hoeft dat niet mag wel ;)
En als je echt meer vermogen wilt dan moet je andere koppakking , kopbouten , injectoren , andere bezinepomp enz.
Je kan ook voor info men topic even bekijken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”