speling stuur + trillen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bosna

speling stuur + trillen

Bericht door bosna » 14 sep 2013, 17:08

Beste BMW rijders,

Sinds enige tijd ondervind ik wat problemen met het stuurgedrag van mijn BMW (323ci met sportonderstel).
Tijdens het rijden kan ik het stuur een of twee cm bewegen zonder dat de auto naar links of rechts gaat. Er is blijkbaar ergens speling.
Ook trekt het stuur wanneer ik over een drempel rijd. (draagarmen zijn 20.000km geleden vervangen, zouden deze weer het probleem kunnen veroorzaken?)
Daarnaast trilt mijn stuur soms tussen de 80 en 100 km/u. Het vreemde is dat dit niet altijd het geval is en soms zijn de trillingen heviger dan andere keren. Ik heb de wielen al 2 keer opnieuw laten balanceren maar dit mocht niet baten.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
BMW 323CI E46

Holographic91

Re: speling stuur + trillen

Bericht door Holographic91 » 14 sep 2013, 17:28

Heb je ook de hydrolagers vervangen?
Ik had tot voor kort ook vanaf een 80 km per uur dat het stuur trilde. Het stuur ging telkens een centimeter naar lings weer naar rechts. Vooral tijdens remmen was het goed merkbaar. Nu heb ik laatst de koppelstangen, spoorstangen, draagarmen en hydrolagers vervangen. Ik verdenk de hydrolagers ervan.

bosna

Bericht door bosna » 14 sep 2013, 17:53

Ik heb draagarmen van MOOG en daar zitten de hydrolagers al op, dus deze zijn ook vervangen. Maar zou het kunnen dat deze weer kapot zijn? dat zou namelijk erg snel zijn, heb er pas 20.000km mee gereden
BMW 323CI E46

blitzyj

Bericht door blitzyj » 15 sep 2013, 08:53

Het kunnen de schokdempers, stabilisatorstangetjes, stuurstangen of de rubber tussen stuurkolom en stuurhuis zijn. Ik zou beginnen met de laatste aangezien je zegt dat je stuur niet direct reageert:
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?p=13077875

Afbeelding

Mijn auto was ook heel onstabiel qua wegligging, bij mij kwam dat door kapotte schokdempers, draagarmen en stabilisatorstangetjes.

streamline

Bericht door streamline » 15 sep 2013, 13:16

Het zweverige gevoel kan ook aan je uitlijning liggen, ik weet niet of je na het vervangen van de draagarmen uit hebt laten lijnen? Anders zou je het evengoed opnieuw kunnen laten doen.

Tip: laat dit doen bij iemand die er verstand van heeft, omdat het stuurhuis van een e46 ook afgesteld kan worden. Dat weten 9 van de 10 normale bandenboeren niet.

En dat trillen: niet ergens een kromme velg? Of een slechte stuurkogel, lijkt mij dat de fuseekogels die aan de draagarmen nog wel goed moeten zijn.

bosna

Bericht door bosna » 15 sep 2013, 13:41

Zelf denk ik ook dat de fuseekogels nog in orde moeten zijn... een slechte stuurkogel zou kunnen, dit zal ik laten nakijken.

weet iemand een andere benaming voor het rubber tussen stuurkolom en stuurhuis?
BMW 323CI E46

blitzyj

Bericht door blitzyj » 15 sep 2013, 14:04

koppeling van de stuurinrichting heet het. Jij hebt de linker of rechter van voorgaand plaatje, moet je voor de zekerheid even onder de auto kijken. (ik heb de rechter, vanaf 04/2001)
hier link naar realoem: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=32&fg=30

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”