bmw compact start niet

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
stef maris

bmw compact start niet

Bericht door stef maris » 17 okt 2013, 16:54

hallo,ik heb een bmw E46 compact, een 316ti

nu de laatste tijd wil hij soms niet starten, het is moeilijk om uit te leggen maar wanneer ik de sleutel volledig doordraai doet hij niets, de startmotor ofzo draait niet, hij doet gewoon niks, na een aantal keren start hij wel, weet iemand wat dit kan zijn want dit is zeer vervelend

rob75

Re: bmw compact start niet

Bericht door rob75 » 17 okt 2013, 17:31

Enkele mogelijkheden:
- contactslot
- startmotor
- startrelais
- accu
- aarding

Zoeken dus naar een mogelijke oorzaak. Over het algemeen zit het in bedrading of relais, maar een startmotor (bendix) die aan zijn einde is is ook niet raar.

Succes,

Rob

stef maris

Bericht door stef maris » 17 okt 2013, 17:39

rob75 schreef:Enkele mogelijkheden:
- contactslot
- startmotor
- startrelais
- accu
- aarding

Zoeken dus naar een mogelijke oorzaak. Over het algemeen zit het in bedrading of relais, maar een startmotor (bendix) die aan zijn einde is is ook niet raar.

Succes,

Rob
oké bedankt voor de informatie! mvg

skidder46

Bericht door skidder46 » 18 okt 2013, 08:57

Ik zou beginnen met de simpelste dingen.
Probeer te starten met een booster of startkabels. Start ie dan wel/niet? Als ja, dan is de rest in orde en wss accu stuk.

Dit kun je bevestigen door de accuspanning door te meten. Staat die op 12V of hoger? Laat iemand achter de stuur zitten en de sleutel omdraaien terwijl je accu spanning doormeet. Staat ie ineens een stuk lager dan 12V, dan is je accu stuk.
Voor de zekerheid kun je nog altijd een accu van iemand anders lenen en daarmee proberen te starten.

stef maris

Bericht door stef maris » 19 okt 2013, 09:06

skidder46 schreef:Ik zou beginnen met de simpelste dingen.
Probeer te starten met een booster of startkabels. Start ie dan wel/niet? Als ja, dan is de rest in orde en wss accu stuk.

Dit kun je bevestigen door de accuspanning door te meten. Staat die op 12V of hoger? Laat iemand achter de stuur zitten en de sleutel omdraaien terwijl je accu spanning doormeet. Staat ie ineens een stuk lager dan 12V, dan is je accu stuk.
Voor de zekerheid kun je nog altijd een accu van iemand anders lenen en daarmee proberen te starten.
beste, bedankt voor de reactie maar ik denk dat het niet de accu kan zijn, de ene keer start de auto zonder problemen meteen, en de andere keer doet hij dan weer niets. mvg

yltkdy

Bericht door yltkdy » 19 okt 2013, 10:29

Dat hoeft helemaal niets te zeggen. Bij een slechte accu zijn temperaturen en dergelijke ook van invloed want koudere kabels geven nu eenmaal wat meer weerstand, wat net genoeg kan zijn om de startmotor niet meer rond te laten gaan. Niet voor niets heeft de ANWB het altijd zo druk met het opstarten van auto's bij de eerste echte koude dag.

Wat Skidder 46 aangeeft, met het meten van de accu is een hele goede tip. Staat de accu voor het starten boven de 12.5v maar zakt hij tijdens het starten terug onder de 11.0v dan is er iets niet in orde met de accu.

Dit gezegd hebbende heb ik met mijn vorige auto (Honda Civic 4th generation)een soortgelijk probleem gehad alleen draaide bij mij de startmotor wel rond maar wilde hij niet aanslaan. na een paar keer het slot dan aan en uit te schakelen, startte hij wel. Niet te lang gewacht met dit probleem en gelijk naar de Honda dealer gegaan, en deze zij direct dat het het masterrelais was, wat een zeer bekend euvel is bij deze generatie honda's. Bij BMW is dit euvel overbekend bij de GM5 module, namelijk ingebrande contactpunten van het relais.

Als jij zeker weet dat je accu goed is, en je start de auto moet je het startrelais horen klikken. Doet hij dit niet ligt het probleem dus bij het startrelais of daarvoor (Contactslot of bedrading of contactpunten op het startrelais. Draait de startmotor moeizaam, dan moet je het probleem gaan zoeken in de massa of uiteraard de startmotor zelf.

Je kan het ook testen door de startmotor door te verbinden, maar dan moet jij of de persoon die je helpt wel weten wat je moet doen. Hier ga ik dus geen tips over geven aangezien hier grote voorzichtigheid bij geboden is. Maar als de startmotor dan wel goed draait, weet je in ieder geval dat het probleem niet hier zit.

AlexS

Bericht door AlexS » 19 okt 2013, 11:18

Ik zou beginnen met de startmotor; evt uitlezen op fouten in de startonderbreker kan ook helpen.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”