Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
Beste BMW-Liefhebbers,
Eerst wat info vooraf; sinds een paar maanden rijd ik een e46 330cd uit 2005 Individual uitvoering Showroom
Deze heb ik omdat het een automaat is, in mei (uit voorzorg) laten spoelen bij Autrans in Tilburg. Helaas is de bak evengoed nog stukgelopen en is 2 weken geleden gereviseerd bij om en nabij de 212***Km.
Ik weet dat de e46 met 2 verschillende bakken geleverd is, van zowel GM als ZF.
Volgens het reparatierapport dat ik gekregen heb, is de bak die onder mijn auto zit de GM 5l40e.
Persoonlijk word ik daar niet zo blij van. Wat ik van het internet af haal is dat deze bak berekend is op maximaal 360Nm en dat is beneden hetgeen de motor in standaard uitvoering levert. Ik snap niet hoe BMW zo'n "inferieure" bak onder zo’n vermogende motor kan hangen. Ik heb hierover een mail naar BMW-Keram in Maastricht gestuurd, maar zij houden zich (voorlopig) nog akelig stil. Binnenkort maar eens bellen
Hoe dan ook; na de revisie schakelt de auto weer als een zonnetje, op 1 ding na.
Het valt me op dat de bak in "DS-modus" erg snel overschakelt van de 4 naar 5 en daardoor in plaats van op vermogen te rijden en de beschikbare toeren te gebruiken, veel meer op koppel rijdt waardoor deze nu ten opzichte van voor de revisie, niet meer zo snel doortrekt.
Is er iets wat ik er tegen kan doen, buiten een software-update uit te laten voeren bij de dealer? Weet iemand überhaupt wat zo'n software update kost?
Ik heb ook al een reset uitgevoerd (sleutel in positie II, gaspedaal ongeveer 25-30 sec ingedrukt houden) maar er is geen verschil.
Wie kan er uitkomst bieden?
Groeten,
Benito
Eerst wat info vooraf; sinds een paar maanden rijd ik een e46 330cd uit 2005 Individual uitvoering Showroom
Deze heb ik omdat het een automaat is, in mei (uit voorzorg) laten spoelen bij Autrans in Tilburg. Helaas is de bak evengoed nog stukgelopen en is 2 weken geleden gereviseerd bij om en nabij de 212***Km.
Ik weet dat de e46 met 2 verschillende bakken geleverd is, van zowel GM als ZF.
Volgens het reparatierapport dat ik gekregen heb, is de bak die onder mijn auto zit de GM 5l40e.
Persoonlijk word ik daar niet zo blij van. Wat ik van het internet af haal is dat deze bak berekend is op maximaal 360Nm en dat is beneden hetgeen de motor in standaard uitvoering levert. Ik snap niet hoe BMW zo'n "inferieure" bak onder zo’n vermogende motor kan hangen. Ik heb hierover een mail naar BMW-Keram in Maastricht gestuurd, maar zij houden zich (voorlopig) nog akelig stil. Binnenkort maar eens bellen
Hoe dan ook; na de revisie schakelt de auto weer als een zonnetje, op 1 ding na.
Het valt me op dat de bak in "DS-modus" erg snel overschakelt van de 4 naar 5 en daardoor in plaats van op vermogen te rijden en de beschikbare toeren te gebruiken, veel meer op koppel rijdt waardoor deze nu ten opzichte van voor de revisie, niet meer zo snel doortrekt.
Is er iets wat ik er tegen kan doen, buiten een software-update uit te laten voeren bij de dealer? Weet iemand überhaupt wat zo'n software update kost?
Ik heb ook al een reset uitgevoerd (sleutel in positie II, gaspedaal ongeveer 25-30 sec ingedrukt houden) maar er is geen verschil.
Wie kan er uitkomst bieden?
Groeten,
Benito
Re: Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
De Gm bak is idd niet geweldig, is algemeen bekend helaas zijn al velen gesneuveld.
Chippen is daarom al helemaal uit ten boze met deze bak.
Maar wat zou Bmw keram voor je kunnen doen??
Lijkt me dat je beter bij Bmw NL kan informeren, coulance is sowieso al uitgesloten met deze kmstand en bouwjaar.
Ik zou eens bij de dealer gaan informeren of het schakelgedrag van de automaat ook is te wijzigen.
En wellicht kan een een goede tuner er softwarematig iets mee?
Chippen is daarom al helemaal uit ten boze met deze bak.
Maar wat zou Bmw keram voor je kunnen doen??
Lijkt me dat je beter bij Bmw NL kan informeren, coulance is sowieso al uitgesloten met deze kmstand en bouwjaar.
Ik zou eens bij de dealer gaan informeren of het schakelgedrag van de automaat ook is te wijzigen.
En wellicht kan een een goede tuner er softwarematig iets mee?
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
Ik weet niet hoe lang de revisie geleden is, maar als ik mij niet vergis 'leert' deze bak ook en zal zich aanpassen aan jou. Je hebt dus kans dat het tzt beter gaat
Re: Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
Hallo bofkont,bofkont schreef:De Gm bak is idd niet geweldig, is algemeen bekend helaas zijn al velen gesneuveld.
Chippen is daarom al helemaal uit ten boze met deze bak.
Maar wat zou Bmw keram voor je kunnen doen??
Lijkt me dat je beter bij Bmw NL kan informeren, coulance is sowieso al uitgesloten met deze kmstand en bouwjaar.
Ik zou eens bij de dealer gaan informeren of het schakelgedrag van de automaat ook is te wijzigen.
En wellicht kan een een goede tuner er softwarematig iets mee?
Ik had al zo´n vermoeden dat ik jou hier ook zou tegenkomen. Ik heb een aantal van je posts ook op het autoweek forum gezien
Ik ga er niet van uit dat BMW Keram iets voor mij zal kunnen doen, het ging mij er meer om dat ik een antwoord zou krijgen op mijn vraag maar die blijft uit en dat vind ik jammer. Om een of andere reden kan ik mij niet voorstellen dat zij overspoeld worden door mails van particulieren met dit soort vragen. Ik kan me natuurlijk ook vergissen.
Ik weet dat er een software update toegepast kan worden, maar heb geen idee wat zoiets moet kosten en of het verschil ook daadwerkelijk merkbaar zal zijn. Wat betreft het aanpassen van de software via een tuner: dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn een bevriende tuner van me vertelde me dat dat iets is wat echt bij de dealer moet gebeueren. Hij kan het in ieder geval niet
Re: Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
Hallo Joost,Joostb schreef:Ik weet niet hoe lang de revisie geleden is, maar als ik mij niet vergis 'leert' deze bak ook en zal zich aanpassen aan jou. Je hebt dus kans dat het tzt beter gaat
Je hebt gelijk, de bak leert zich inderdaad je rijstijl aan. De revisie is ongeveer 1000km geleden, ik had verwacht dat de bak nu onderhand wel weet hoe ik rij. Nou moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik afgelopen weekend opnieuw een reset uitgevoerd heb en zal het dus weer een tijd duren voor de bak gewend is aan mijn rijstijl.
Mijn rijstijl is overwegend rustig vanwege veel snelweg km´s en cruisecontrol rijden maar af en toe gaat de voet omlaag en dan stoort het me dat de bak zo snel overschakelt van 4 naar 5. De motor maakt gewoon geen gebruik van het beschikbare toerenbereik in de 4.
Weet iemand trouwens hoe lang het duurt, c.q. na hoeveel kilomters de bak zich aan jouw rijstijl heeft aangepast?
Re: Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
Hallo Heren,
Een kleine update.
We zijn weer een paar km's verder en ik heb nog steeds niet het gevoel dat er een verbetering is opgetreden.
Het schakelen gaat nog steeds goed, maar niet zo smooth als ik zou willen.
Ik heb het bedrijf gebeld dat de revisie gedaan heeft zijn uitleg was kortgezegd;
"er zijn aanpassingen gedaan om de versnellingsbak te sparen. één van die aanpassingen zorgt er
voor dat de bak veel snellr in zijn "lock-up ??" schiet. Met name omdat jou wagen gechipt is, is
dat beter voor de duurzaamheid"
Okay, kan allemaal wel kloppen.. maar die paar keren dat ik eens goed door wil trekken in de "D" wil ik gewoon
dat er zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van het toerenbereik zonder dat ik de kickdown in hoef te trappen.
Mijn laatste optie is volgens mij toch die software-update van de versnellingsbak zodat deze meer in harmonie met het gewijzigde motormanagement gaat werken.
Hebben jullie misschien adressen waar ik zou kunnen informeren?
Jullie reacties worden gewaardeerd.
Groeten,
B.
Een kleine update.
We zijn weer een paar km's verder en ik heb nog steeds niet het gevoel dat er een verbetering is opgetreden.
Het schakelen gaat nog steeds goed, maar niet zo smooth als ik zou willen.
Ik heb het bedrijf gebeld dat de revisie gedaan heeft zijn uitleg was kortgezegd;
"er zijn aanpassingen gedaan om de versnellingsbak te sparen. één van die aanpassingen zorgt er
voor dat de bak veel snellr in zijn "lock-up ??" schiet. Met name omdat jou wagen gechipt is, is
dat beter voor de duurzaamheid"
Okay, kan allemaal wel kloppen.. maar die paar keren dat ik eens goed door wil trekken in de "D" wil ik gewoon
dat er zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van het toerenbereik zonder dat ik de kickdown in hoef te trappen.
Mijn laatste optie is volgens mij toch die software-update van de versnellingsbak zodat deze meer in harmonie met het gewijzigde motormanagement gaat werken.
Hebben jullie misschien adressen waar ik zou kunnen informeren?
Jullie reacties worden gewaardeerd.
Groeten,
B.
Re: Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
Heeft het bedrijf de bak softwarematig aangepast?
Dan zou de originele software erin laten schieten de oplossing bieden volgens mij.
Maar zoals ik al eerder aangaf, de GM bak is niet berekend op chippen.
410NM is ook wat de bak maximaal aankan, helaas is er geen marge.
Persoonlijk zou ik de ook de originele motor software erin laten zetten, puur voor behoud van de bak.
Dan zou de originele software erin laten schieten de oplossing bieden volgens mij.
Maar zoals ik al eerder aangaf, de GM bak is niet berekend op chippen.
410NM is ook wat de bak maximaal aankan, helaas is er geen marge.
Persoonlijk zou ik de ook de originele motor software erin laten zetten, puur voor behoud van de bak.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
Toen ik mijn 330d net had, vond ik het schakelgedrag ook schokkerig. Maar zoals hierboven geschreven leert de bak idd schakelen naar jouw rijstijl.
Bij mij duurde het een kleine 3000 km, voordat de bak zich volledig aan mijn rijstijl had aangepast. Een reset haalde bij mij toendertijd ook niets uit.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie.
Bij mij duurde het een kleine 3000 km, voordat de bak zich volledig aan mijn rijstijl had aangepast. Een reset haalde bij mij toendertijd ook niets uit.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Vraag naar aanleiding van Revisie e46 330cd Steptronic
Een automaatbak van een 30d is inderdaad vaak bij zo'n kmstand aan revisie toe. Uitzonderingen daargelaten.
Wat mij wel verbaasd, is dat je zegt een GM-bak eronder te hebben. Zover ik had begrepen zitten er bij de zes-cilinders altijd een ZF-bak eronder. Dat zal dan wel alleen bij de benzine uitvoeringen zijn dan.
Mogelijk is zelfs door het spoelen van je automaat het proces versneld dat je bak gereviseerd moest worden.
Als je met je VIN-code op RealOEM eens kijkt bij de automaatbak en dan de code bekijkt, eventueel kan je dan herleiden of je bak toch mogelijk wel een ZF is, hoewel een reparateur het waarschijnlijk wel van het typeplaatje heeft.
Wat mij wel verbaasd, is dat je zegt een GM-bak eronder te hebben. Zover ik had begrepen zitten er bij de zes-cilinders altijd een ZF-bak eronder. Dat zal dan wel alleen bij de benzine uitvoeringen zijn dan.
Mogelijk is zelfs door het spoelen van je automaat het proces versneld dat je bak gereviseerd moest worden.
Als je met je VIN-code op RealOEM eens kijkt bij de automaatbak en dan de code bekijkt, eventueel kan je dan herleiden of je bak toch mogelijk wel een ZF is, hoewel een reparateur het waarschijnlijk wel van het typeplaatje heeft.