Gasklephuis

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Alex Kroeze
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2013, 06:36

Gasklephuis

Bericht door Alex Kroeze » 04 nov 2013, 21:33

Hallo.

Onze E39 520IA uit 1999 heeft een vervuild gasklephuis tenminste dat denken we.Het motorstoringslampje ging aan en de motor wil dan niet meet toeren draaien dan 3000.Dan een keer goed op het gas gaan staan dan springt er iets los en gaat lampje uit en is alles weer normaal.Dit is nu twee keer gebeurd.Auto uitgelezen en daar kwam uit dat er een mechanisch probleem was met de gasklep.(vrij vertaald )

We hebben het forum daarop wat door lopen zoeken en over vastklemmende gasklep gelezen en gaan er een beetje vanuit dat dit nu bij ons ook het geval is.Of kan het ook nog iets anders zijn?

Wat is de juiste procedure om de zaak weer schoon te krijgen en zijn er nog bepaalde delen die je dan direct moet vervangen.Pakkingen oid.

Jenny & Alex

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 346
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Gasklephuis

Bericht door pnbmw » 04 nov 2013, 22:14

Hoi,
Ik heb een e46, 330i met m54 motor. Ik heb hetzelfde probleem. Na wegrijden gaat de motor in noodloop. Enige oplossing, motor van contact en weer starten. Bmw dealer gaf aan "krimp op de motorkabelboom". Die laten vervangen maar binnen paar maanden had ik het probleem weer. Naar Jonkers geweest en ik kreeg het advies, na uitlezen, om het gasklephuis te vervangen, deze plakt. Doen ze volgende week. Wat jullie hebben lijkt veel op mijn probleem.

Ik laat hem vervangen voor een nieuwe omdat ik zeker wil zijn dat het dan is opgelost.

Wellicht heb je iets aan deze aanvullende info. Succes
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Gasklephuis

Bericht door Jeremy » 04 nov 2013, 22:33

Ik heb het ook gehad bij mijn oude 320Ci uit '99, dus met dezelfde motor als jullie 520iA Alex. Bij mij was dit dus ook een vervuilde gasklep. Dit ging gepaard met EML, een ASC lampje dat brandde, het extreem inhouden van de motor en een beetje een nukkig en slecht lopend stationair. Ik heb het drie keer tijdelijk gehad, één keer constant en na wat koelen is het niet meer teruggekomen. Althans dat denk ik. Ik ben toen met draaiende motor met de automaat in D naar de dealer gesleept (dus geen hoge(re) vermogens die de motor moest leveren) en die hebben mijn gasklephuis schoongemaakt. Ik was hiervoor €300 kwijt, incl. diagnose en wat losse slangetjes die toch al aan vervanging toe waren. Kilometerstand destijds was 177.000. Jou symptomen komen precies overeen.

Mijn nieuwe auto met M54 motor heb ik het preventief laten schoonmaken omdat ie gewoon net niet lekker liep stationair en soms een beetje hikte. Dit was ook bij een kilometerstand van rond de 173.000. Kosten hiervoor waren maar €50.- omdat ik het zonder foutcodes gedaan had en dus geen diagnose nodig was.

Dus, zo lang de inlaat er goed uit ziet zonder lekken of losse delen is het slechts een kwestie van de gasklep (ultrasoon) laten reinigen. Wel wil ik je aanraden om ook de ICV (Idle Control Valve of stappenmotor) mee te laten schoonmaken, want deze zit naast je gasklep en wordt dus net zo vies. Deze kan later stationair problemen geven, en je zult zeker verschil maken wanneer ook deze schoon is straks.

Succes en houd ons op de hoogte! :duim:

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Gasklephuis

Bericht door dw70 » 05 nov 2013, 12:22

mechanische gasklep? heel simpel: schoonmaken met een carburateurreiniger. En neem de stationaire klep ook even mee die er in de onmiddelijk nabijheid zit ook even mee. Hoef je niks te vervangen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Gasklephuis

Bericht door dw70 » 05 nov 2013, 17:53

dat je een aanwijzing krijgt dat het een mechanische storing is:

Je gasklep kent 2 standen: stationair of vollast (lees vol gas). Daarvoor zit aan de achterzijde van de gasklep een gaskleppositiesensor. Bij het bewegen van de gasklep met de hand, hoor je een duidelijke "click".

Je kunt hem ook doormeten met een multimeter in zijn weerstands mode (OHM symbool). Doorgang bij stationair ( 0 Ohm ) op pootje links t.o.v. pootje midden en pootje rechts doorgang bij volgas t.o.v. midden.

Doet hij bij beide raar of iets niet goed, vervang je deze schakelaar.

Dat zal jouw storing zeker elimineren nadat je de gasklep gepoetst hebt. Je DME is de weg kwijt en weet niet of de motor stationair draait of volgas.

Kijk altijd de bijbehorende luchtslangen na van de luchtmassameter naar je gasklephuis en de omringende slangen. Zit er een haarscheurtje moet deze vervangen worden. Valse lucht is einde fatsoenlijk draaien. De slangen zetten zich bij hitte uit en dichten dan weer. Helaas krimpt de boel weer bij afkoelen. Etc.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
Alex Kroeze
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2013, 06:36

Re: Gasklephuis

Bericht door Alex Kroeze » 05 nov 2013, 19:46

Bedankt voor de reacties 8) 8) 8)

We gaan het zelf wel doen.We kunnen de fout(en) die er nu in staan zelf wissen.We hebben een laptop waar een programma opstaat wat dit kan.

We zullen dan de stappenmotor ook direct meenemen in de poetsbeurt.Bij een M60 motor hebben we dit ook al eens gedaan en dat is een simpel klusje omdat de gasklep daar goed bereikbaar is.Bij deze motor lijkt het me wat lastiger?

We gaan inderdaad ook direct de diverse slangen dan even goed controleren.Als er wat kapot is dan vervangen we die.Nu maar hopen dat het droog gaat zijn komende zaterdag.Het moet in de openlucht gebeuren :bang:

Jenny & Alex

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Gasklephuis

Bericht door matheeuwissen » 05 nov 2013, 22:59

Alex Kroeze schreef:Hallo.

Onze E39 520IA uit 1999 heeft een vervuild gasklephuis tenminste dat denken we.Het motorstoringslampje ging aan en de motor wil dan niet meet toeren draaien dan 3000.Dan een keer goed op het gas gaan staan dan springt er iets los en gaat lampje uit en is alles weer normaal.Dit is nu twee keer gebeurd.Auto uitgelezen en daar kwam uit dat er een mechanisch probleem was met de gasklep.(vrij vertaald )

We hebben het forum daarop wat door lopen zoeken en over vastklemmende gasklep gelezen en gaan er een beetje vanuit dat dit nu bij ons ook het geval is.Of kan het ook nog iets anders zijn?

Wat is de juiste procedure om de zaak weer schoon te krijgen en zijn er nog bepaalde delen die je dan direct moet vervangen.Pakkingen oid.

Jenny & Alex
Waarschijnlijk klept je gasklep. Je kunt deze lichtjes stellen met het boutje op je gasklephuis. Dan gaat hij iets minder ver terug. Verder kun je hem uiteraard even schoonmaken.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
Alex Kroeze
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2013, 06:36

Re: Gasklephuis

Bericht door Alex Kroeze » 09 nov 2013, 18:15

Zo ziet dat er dus uit na 14 jaar gebruik:

Afbeelding

We hebben hem grondig schoon gemaakt met remmenreiniger en het verschil is wel te merken.Nu moet de stappenmotor nog.Dat lukte dus niet vandaag mede doordat iemand voor ons de boutjes die volgens ons los moeten om er bij te komen door gedraaid zijn.

Komt de volgende keer wel.

Jenny & Alex

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Gasklephuis

Bericht door Jeremy » 09 nov 2013, 18:22

En hoe loopt de auto nu? Of heb je dat nog niet kunnen proberen?

Hoe voelde het mechanisme verder aan? Zowel voor als na het schoonmaken?

Gebruikersavatar
Alex Kroeze
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2013, 06:36

Re: Gasklephuis

Bericht door Alex Kroeze » 09 nov 2013, 18:39

Het lijkt dat ie beter loopt dat wel.Verder voelt dat hetzelfde aan voor en na de behandeling.Maar dat de gasklep bleef steken willen we wel geloven getuige de vuiligheid die we verwijderd hebben.We gaan er van uit dat de meldingen nu weg blijven.

Alex

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”