Goedemorgen..
Het is zo ver, I've dreaded this moment.
Ik heb een onverklaarbaar probleem in de elektra in de bolide. Het begon alsvolgt: Als de subwoofer wat harder stond gaat de interieurverlichting dimmen met de beat. Ik hoopte dit op te lossen door een condensator in de subwoofer te bouwen (5F). Helaas helpt dat vrijwel niets.
Nu viel me pas op dat wanneer de alarmlichten aangaan, ook de verlichting in de auto dimt. Dit is het duidelijkst te zien in het instrumentencluster en aan de kofferbakverlichting.
Het los halen van de subwoofer helpt niet. (Wel bij het dimmen op de beat van de muziek natuurlijk, maar het probleem bij de alarmlichten blijft onverminderd bestaan.)
Opzich vind ik het dimmen van de verlichting niet zo'n probleem, maar het duidt natuurlijk wel op een probleem ergens. En aangezien ik in de afgelopen 2 weken al een nieuwe Xenon-lamp, BM54-radio, kachelweerstand en kentekenlampje heb mogen plaatsen wegens defecten, ga ik toch wel vermoeden dat het probleem meer schade aan het aanrichten is dan ik wil. Want dit is geen toeval meer lijkt me!
Ik heb de accu laten doormeten bij de Kwik-fit. De accu is in orde (ik heb nog ruim 500AH van de 720). Ook de Dynamo levert netjes 14.4 Volt. Daar zit het probleem dus niet.
Ik heb inmiddels de subwoofer helemaal losgekoppeld, dat helpt niet.
Ik heb de Dension Gateway losgekoppeld, dat helpt niet.
De egel (kachelweerstand) is vervangen, helpt niet.
Het alarm gaat ook af en toe spontaan af, dit gebeurd ongeveer 2x per week. Het vreemde is wel dat de accu niet leeg is, ik kan na het afgaan van het alarm de auto ook nog gewoon starten!
Ook merk ik dat de motor niet altijd even regelmatig loopt, een V8 zou toch wel rustig moeten lopen lijkt me.
Ik ben een beetje ten einde raad. Het lijkt wel sterk op een gare massa, toch?
Wie weet waar alle massa punten zitten in de auto? (Ik weet alleen de obvious one, die bij de accu, achterin.)
HELP!
Het gaat om een 540i uit 2002 overigens.
[E39] Elektra storing - help!
- blurryilluzion
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 26 dec 2009, 16:31
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
[E39] Elektra storing - help!
Laatst gewijzigd door blurryilluzion op 12 nov 2013, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E39 540i uit 2002: (Foto's)
4.4 Liter V8, Widescreen DVD Navigatie, BMW Bluetooth carkit, BMW Bluetooth Aux-in, 4x40W RMS BM54, Custom 400W RMS Subwoofer
About as fast as you can go without having to eat airlinerfood.
4.4 Liter V8, Widescreen DVD Navigatie, BMW Bluetooth carkit, BMW Bluetooth Aux-in, 4x40W RMS BM54, Custom 400W RMS Subwoofer
About as fast as you can go without having to eat airlinerfood.
- Alex Kroeze
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 jul 2013, 06:36
Re: [E39] Elektra storing - help!
Een hoofdzekering met haarscheurtjes?
Dit kan meerdere oorzaken hebben.Kan je niet ergens de auto uit laten lezen en eens kijken wat er aan foutmeldingen in staat.
Alex
Dit kan meerdere oorzaken hebben.Kan je niet ergens de auto uit laten lezen en eens kijken wat er aan foutmeldingen in staat.
Alex
Re: [E39] Elektra storing - help!
buiten dat je helemaal niet vermeld om wat voor een e39 het gaat en uit welk bouwjaar hij komt:
zoek maar met de zoekfunctie op dit portal naar: GM5 module.
zoek maar met de zoekfunctie op dit portal naar: GM5 module.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
- blurryilluzion
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 26 dec 2009, 16:31
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: [E39] Elektra storing - help!
Mijn excuses, mijn wagen is een E39, 540i uit 2002.
Het valt wel op inderdaad dat alles wat dimt in de auto, interieurverlichting en kofferbakverluchting via de GM3 module is aangesloten. Wellicht is het massapunt waar de module op zit niet in orde. Ik ga daar morgen direct naar kijken en een test massadraadnaar de accu leggen.
De module zelf schijnt ook wel eens problemen te geven. Ikzelf heb af en toe last dat alleen de passagiersdeur niet dicht gaat als ik de auto met de sleutel op slot doe, ook met t knopje in de middenconsole lukt het dan niet.. Maar na een paar pogingen werkt het weer. Helaas hebben de voordeuren in een E39 een eigen module per deur die het slot en het raam regelt. Verder zijn alle bekende problemen met de GM3 module niet van toepassing in mijn auto.
Een kapotte hoofdzekering.. Ik zal het controleren, maar het lijkt me stug. Uitlezen kan ik zelf, er zijn geen foutcodes aanwezig in de auto.
Ik kom snel terug op het GM3 verhaal! Thanks!
Richard
Het valt wel op inderdaad dat alles wat dimt in de auto, interieurverlichting en kofferbakverluchting via de GM3 module is aangesloten. Wellicht is het massapunt waar de module op zit niet in orde. Ik ga daar morgen direct naar kijken en een test massadraadnaar de accu leggen.
De module zelf schijnt ook wel eens problemen te geven. Ikzelf heb af en toe last dat alleen de passagiersdeur niet dicht gaat als ik de auto met de sleutel op slot doe, ook met t knopje in de middenconsole lukt het dan niet.. Maar na een paar pogingen werkt het weer. Helaas hebben de voordeuren in een E39 een eigen module per deur die het slot en het raam regelt. Verder zijn alle bekende problemen met de GM3 module niet van toepassing in mijn auto.
Een kapotte hoofdzekering.. Ik zal het controleren, maar het lijkt me stug. Uitlezen kan ik zelf, er zijn geen foutcodes aanwezig in de auto.
Ik kom snel terug op het GM3 verhaal! Thanks!
Richard
BMW E39 540i uit 2002: (Foto's)
4.4 Liter V8, Widescreen DVD Navigatie, BMW Bluetooth carkit, BMW Bluetooth Aux-in, 4x40W RMS BM54, Custom 400W RMS Subwoofer
About as fast as you can go without having to eat airlinerfood.
4.4 Liter V8, Widescreen DVD Navigatie, BMW Bluetooth carkit, BMW Bluetooth Aux-in, 4x40W RMS BM54, Custom 400W RMS Subwoofer
About as fast as you can go without having to eat airlinerfood.