Radiateur lampje brand
Radiateur lampje brand
Gisteren op weg naar huis kwam er een rookwolk achter mijn auto vandaan toen ik iets meer gas gaf (van 80km/u naar 110km/u - snelweg, geen file meer).
Ging daar opletten maar voor de rest gebeurde er niets, moest nog 40km rijden voordat ik thuis was.
Viel mij wel op dat het langer dan normaal duurde voordat de auto van binnen op temperatuur kwam.
Thuis aangekomen rook ik wat koelvloeistof rondom de auto maar een nader inspectie gaf niet aan dat het ergens had gelekt of wat dan ook.
Vanochtend ging ik naar mijn werk, auto werd weer niet warm van binnen, en toen ik net 6 a 7km van huis was begon het lampje van de radiateur te branden. Ik was net in de buurt van de stoplichten waardoor ik terug naar huis kon rijden op weg naar een benzinestation alwaar ik altijd tank. Ik denk dat ik 5km heb gereden met een brandend lampje.
Daar aangekomen heb ik de dop van de radiateur voorzichtig losgedraaid waardoor deze begon te sissen (vacuum?). De dobber was niet zichtbaar, dit gaf mij aan dat het koelvloeistofnivo laag was: nadat ik 1lt van deze vloeistof erbij had gedaan kwam het bobbertje weer op zijn nivo.
Direct daarna naar mijn vaste monteur gereden, die een garage heeft een km of 10 verder van waar ik stond.
Lampje was uit, temperatuurpijl bleef normaal en met een normale gang hebben we verder gereden.
Aldaar aangekomen is de auto op de brug gezet: de onderkant was helemaal nat (normaal is deze droog).
Goede kontrole bij de kop en dergelijk gaf niet aan dat het daar lekte, uiteindelijk hebben we een lekkende slang gevonden rechtsonder (van voren gezien), onder het vulpunt van de radiateur (+/-30mm dik en 400mm lang).
Deze is nu besteld bij BMW Dealer Maaral te Alkmaar en die kan ik dan ook morgenochtend ophalen (€. 27,50 euro).
Wat denken jullie? Heb ik de dans ontsprongen?
Is deze slang gisteren gesprongen waardoor ik z'n rookwolk zag?
Ging daar opletten maar voor de rest gebeurde er niets, moest nog 40km rijden voordat ik thuis was.
Viel mij wel op dat het langer dan normaal duurde voordat de auto van binnen op temperatuur kwam.
Thuis aangekomen rook ik wat koelvloeistof rondom de auto maar een nader inspectie gaf niet aan dat het ergens had gelekt of wat dan ook.
Vanochtend ging ik naar mijn werk, auto werd weer niet warm van binnen, en toen ik net 6 a 7km van huis was begon het lampje van de radiateur te branden. Ik was net in de buurt van de stoplichten waardoor ik terug naar huis kon rijden op weg naar een benzinestation alwaar ik altijd tank. Ik denk dat ik 5km heb gereden met een brandend lampje.
Daar aangekomen heb ik de dop van de radiateur voorzichtig losgedraaid waardoor deze begon te sissen (vacuum?). De dobber was niet zichtbaar, dit gaf mij aan dat het koelvloeistofnivo laag was: nadat ik 1lt van deze vloeistof erbij had gedaan kwam het bobbertje weer op zijn nivo.
Direct daarna naar mijn vaste monteur gereden, die een garage heeft een km of 10 verder van waar ik stond.
Lampje was uit, temperatuurpijl bleef normaal en met een normale gang hebben we verder gereden.
Aldaar aangekomen is de auto op de brug gezet: de onderkant was helemaal nat (normaal is deze droog).
Goede kontrole bij de kop en dergelijk gaf niet aan dat het daar lekte, uiteindelijk hebben we een lekkende slang gevonden rechtsonder (van voren gezien), onder het vulpunt van de radiateur (+/-30mm dik en 400mm lang).
Deze is nu besteld bij BMW Dealer Maaral te Alkmaar en die kan ik dan ook morgenochtend ophalen (€. 27,50 euro).
Wat denken jullie? Heb ik de dans ontsprongen?
Is deze slang gisteren gesprongen waardoor ik z'n rookwolk zag?
Laatst gewijzigd door Tomba op 28 nov 2013, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Radiatuer lampje brand
Laat gelijk je tank bij je radiateur vervangen. Deze scheuren ook regelmatig. Normaal moet je gelijk stoppen als er een rode lamp gaat branden. ROOD betekend stoppen... Verder als het ook nog eens rookt als een malle. Maargoed, ik hoop dat je koppakking nog heel is/kop niet gescheurd oid. Als er geen KVS in het koelsysteem zit, geeft de temp meter in de auto ook niet de juiste/geen waarde aan.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Radiatuer lampje brand
Niet zo'n paniek schoppen, Tomba geeft aan dat hij een liter bijgevuld heeft.
Het koelsysteem van een 328 heeft een totale inhoud van 8,4. Dan is eigenlijk alleen het vaatje leeg geweest en is er ook geen lucht in het koelsysteem terecht gekomen en is het blok gewoon gekoeld geweest.
Dan is waarschijnlijk de lekkage ook erg klein in de slang als hij daarna op peil gebleven is.
Overigens in dit soort situaties nooit in een keer de koude koelvloeistof/water erin gieten bij een warme motor.
Altijd kleine beetjes met draaiende motor.
Het koelsysteem van een 328 heeft een totale inhoud van 8,4. Dan is eigenlijk alleen het vaatje leeg geweest en is er ook geen lucht in het koelsysteem terecht gekomen en is het blok gewoon gekoeld geweest.
Dan is waarschijnlijk de lekkage ook erg klein in de slang als hij daarna op peil gebleven is.
Overigens in dit soort situaties nooit in een keer de koude koelvloeistof/water erin gieten bij een warme motor.
Altijd kleine beetjes met draaiende motor.
Re: Radiatuer lampje brand
Met ROOD was ik zeker direct gestopt.
Zoals "Streamline" ook zegt ..... 1 ltr is er maar bijgevuld waardoor de dobber weer naar boven kwam drijven.
8,4 ltr .... wist niet dat er zoveel koelvloeistof erin zat, bedankt alvast voor deze informatie.
En het doorrijden naar de garage is op een snelheid van bijna 80km/u gegaan en met rustig schakelen.
Systeem zal direct gespoeld gaan worden, lijkt mij wel verstandig.
Zoals "Streamline" ook zegt ..... 1 ltr is er maar bijgevuld waardoor de dobber weer naar boven kwam drijven.
8,4 ltr .... wist niet dat er zoveel koelvloeistof erin zat, bedankt alvast voor deze informatie.
En het doorrijden naar de garage is op een snelheid van bijna 80km/u gegaan en met rustig schakelen.
Systeem zal direct gespoeld gaan worden, lijkt mij wel verstandig.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Radiatuer lampje brand
Ik heb compleet over die 1 liter heen gelezen.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Radiateur lampje brand
Het lampje was ook nu en daan aan het oplichten, zoals zoveel al hebben gemeld was inderdaad ook een barst in het expansievat gekomen... Na het plaatsen van een nieuw vatje.... Krak.... De ontluchtingsvijs afgebroken
Hebben dan nog mogen terug rijden om een nieuw vijsje
Nu terug in orde, wel lang bezig geweest aan het ontluchten,maar nu terug alles normaal, dit koste mij 85@ all in .
Hebben dan nog mogen terug rijden om een nieuw vijsje
Nu terug in orde, wel lang bezig geweest aan het ontluchten,maar nu terug alles normaal, dit koste mij 85@ all in .
Re: Radiateur lampje brand
Onderste slang rechts (vanaf de voorzijde gezien) was stukgegaan, deze vervangen en het probleem was opgelostludwin schreef:Het lampje was ook nu en daan aan het oplichten, zoals zoveel al hebben gemeld was inderdaad ook een barst in het expansievat gekomen... Na het plaatsen van een nieuw vatje.... Krak.... De ontluchtingsvijs afgebroken
Hebben dan nog mogen terug rijden om een nieuw vijsje
Nu terug in orde, wel lang bezig geweest aan het ontluchten,maar nu terug alles normaal, dit koste mij 85@ all in .
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Radiateur lampje brand
Dag forumleden,
Eind vorige week is 10 seconden mijn waterpijl lampje van de radiator (radiateur) aangeslagen, en vervolgens ging deze weer uit.
Vanmorgen onderweg naar Amsterdam (37km) raakte halverwege de rit het waterpijl lampje weer aan (was het even vergeten). De snelweg af, voor het stoplicht kwam daar wat witte rook onder de motorkap vandaan, ging het lampje uit en bij groen licht het lampje weer aan. Eenmaal aangekomen op kantoor even de motorkap open gedaan en was het wat vochtig rechtsvoorin het motorruim (onder de koplamp) Ook was er een kleine sis aanwezig.
Ik dacht meteen aan 1 of andere lekkage, maar het is me nergens opgevallen dat ik wat op de grond heb achter gelaten, mijn laatste rit was zelfs naar PM Performance waar hij op de brug heeft gestaan en ik snel gespiekt heb naar de olielekkage.
Nu hoop ik dat jullie kunnen zeggen dat hij gewoon leeg is, en daardoor koelvloeistof via de overloop eruit gooit omdat het te heet kan worden oid???
Ik kan het oliepijl nog niet checken omdat de motor nu nog te warm is. Ik hoop dit met de lunch te kunnen doen icm een fles koelvloeistof.
Temperatuur op dashboard was trouwens normaal. Keurig recht omhoog.
Zou dit ook die slang kunnen zijn? Het ligt nogal volgebouwd, dus kan uberhaubt die slang niet zien/voelen..
Vullen en testen?
Eind vorige week is 10 seconden mijn waterpijl lampje van de radiator (radiateur) aangeslagen, en vervolgens ging deze weer uit.
Vanmorgen onderweg naar Amsterdam (37km) raakte halverwege de rit het waterpijl lampje weer aan (was het even vergeten). De snelweg af, voor het stoplicht kwam daar wat witte rook onder de motorkap vandaan, ging het lampje uit en bij groen licht het lampje weer aan. Eenmaal aangekomen op kantoor even de motorkap open gedaan en was het wat vochtig rechtsvoorin het motorruim (onder de koplamp) Ook was er een kleine sis aanwezig.
Ik dacht meteen aan 1 of andere lekkage, maar het is me nergens opgevallen dat ik wat op de grond heb achter gelaten, mijn laatste rit was zelfs naar PM Performance waar hij op de brug heeft gestaan en ik snel gespiekt heb naar de olielekkage.
Nu hoop ik dat jullie kunnen zeggen dat hij gewoon leeg is, en daardoor koelvloeistof via de overloop eruit gooit omdat het te heet kan worden oid???
Ik kan het oliepijl nog niet checken omdat de motor nu nog te warm is. Ik hoop dit met de lunch te kunnen doen icm een fles koelvloeistof.
Temperatuur op dashboard was trouwens normaal. Keurig recht omhoog.
Zou dit ook die slang kunnen zijn? Het ligt nogal volgebouwd, dus kan uberhaubt die slang niet zien/voelen..
Vullen en testen?
Re: Radiateur lampje brand
Zit de dop of het ontluchtingsventiel wel goed dicht?
De dop laat bij overdruk de druk eraf, dus dat zou het gesis kunnen zijn. De temperatuur blijft goed neem ik aan?
Als ie langs de dop sist zou het zomaar kunnen zijn dat deze, of niet goed dicht zit, of er zit lucht in het systeem.
De dop laat bij overdruk de druk eraf, dus dat zou het gesis kunnen zijn. De temperatuur blijft goed neem ik aan?
Als ie langs de dop sist zou het zomaar kunnen zijn dat deze, of niet goed dicht zit, of er zit lucht in het systeem.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Radiateur lampje brand
Waar kan ik het ontluchtingsventiel vinden? En mocht dit zo zijn, dan verklaard dat ook de vocht op die plek?
Hij sist niet bij de dop zelf nee, bovenop is alles ook droog en schoon.
EDIT:
Nee, temperatuur was oké.
Net even gecheckt, en het vat staat droog, dus er mag sowieso koelvloeistof bij.
Dit lag ook nog eens onder de auto, maar laten we hopen dat dit nog een nasleep is van het ventieltje, of ben ik nu te optimistisch?
Hij sist niet bij de dop zelf nee, bovenop is alles ook droog en schoon.
EDIT:
Nee, temperatuur was oké.
Net even gecheckt, en het vat staat droog, dus er mag sowieso koelvloeistof bij.
Dit lag ook nog eens onder de auto, maar laten we hopen dat dit nog een nasleep is van het ventieltje, of ben ik nu te optimistisch?
Re: Radiateur lampje brand
Een gescheurd expansievat is helaas weer zo'n E46 kwaal. de mijne zit sinds 2011 alweer aan het 4e vat
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact