E46 Vermogenverlies en shokt

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
la_pima
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 jul 2013, 12:47

Re: E46 Vermogenverlies en shokt

Bericht door la_pima » 26 nov 2013, 10:00

Bedankt voor jullie reacties..Auto is uitgelezen en de garage zegt dat het mogelijk mijn magneetventielen zijn van mijn Vanos. Daarom krijg ik de nokkenas en Vanos foutmelding. Kan dit kloppen..? Want ik vertrouw garages deze tijd niet meer zo.
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 Vermogenverlies en shokt

Bericht door rob75 » 26 nov 2013, 11:14

Wat ik mis in je verhaal is de carterventialtie. Berucht onderdeel bij deze motoren. Geeft geen foutmeldingen behalve op mengselfouten. Vervang alle slangen en de olieafscheider.

Nokkenasfout is vaak het gevolg van verkeerd mengsel en is ook een bekend probleem bij uitlezen dat (volgens meerdere meldingen op internet) geen probleem is maar een foutje in INPA.

Succes,

Rob

la_pima
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 jul 2013, 12:47

Re: E46 Vermogenverlies en shokt

Bericht door la_pima » 03 dec 2013, 18:32

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je wel gelijk hebt daarin. Want altijd als ik heb getankt heb ik mijn vermogen oppeens terug. Maar dit is van korte duur ( 10 minuten ongeveer ) En wat is INPA als ik vragen mag..?
En hoe kan ik dit probleem oplossen.
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: E46 Vermogenverlies en shokt

Bericht door Tomba » 03 dec 2013, 18:50

la_pima schreef:Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je wel gelijk hebt daarin. Want altijd als ik heb getankt heb ik mijn vermogen oppeens terug. Maar dit is van korte duur ( 10 minuten ongeveer ) En wat is INPA als ik vragen mag..?
En hoe kan ik dit probleem oplossen.
INPA: uitleesapparatuur/software
Vraag mij niet hoe het werk maar kon dit voor je vinden op het Forum.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 Vermogenverlies en shokt

Bericht door rob75 » 04 dec 2013, 11:15

INPA is inderdaad uitleesprogrammatuur van BMW. Hierin kun je meerdere parameters bekijken zoals de ECU deze gebruikt.
De nokkenasverstellers kunnen ook problemen geven, echter een melding dat er een mengselfout is heeft ook gevolgen hierop.

Wanneer je de auto uitleest is het altijd handig om ook alle andere gegevens te bekijken en analyseren. In jouw geval zou ik eens kijken naar de adaptatiewaarden (short en long term) van de brandstofinspuiting. Hier kun je snel zien of er veel gecorrigeerd wordt of niet. Aan de hand daarvan kun je dan verder zoeken.
Zoals al gezegd is de carterventilatie verdacht, maar ook iets simpels als de olievuldop en diverse andere rubbers die het inlaattraject afdichten.
Mijn advies zou dan ook zijn om een bedrijf te vinden dat serieus dit soort klachten kan nagaan. Kan een dealer zijn maar ook een specialist of universeel garagaebedrijf.

Succes,
Rob

la_pima
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 jul 2013, 12:47

Re: E46 Vermogenverlies en shokt

Bericht door la_pima » 16 jan 2014, 16:26

Dankjewel voor jullie berichten. Ik ga er zelf niet meer aan zitten denk ik. Weten jullie een goede BMW specialist in de omgeving Utrecht..? Ik heb nu trouwens ook een erge brandlucht in en buiten de auto. Er komt soms zelfs rook onder de motorkap vandaan en via de ventilatieroosters naar binnen. Begint steeds gekker te worden... :'(
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i

Montana1988
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2013, 19:20

Re: E46 Vermogenverlies en shokt

Bericht door Montana1988 » 14 mei 2014, 21:42

Even ter afsluiting, zie vaak problemen op forum's geplaatst zonder oplossing...

Luchtinlaat slang vervangen, nu geen aanzuiggeluid/turboachtig fluitje meer bij het intrappen van het gaspedaal.
Nokkenas positiesensor inlaat zijde vervangen.
En ontluchtingsslang onder plastic kap bovenzijde motor vervangen, deze was gescheurd en hoorde daarom een aanzuiggeluid onder de plastickap vandaan komen.

Geen motorstoring meer, en auto rijdt zoals hij zou moeten!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”