Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
ik heb toch een gevoel alsof de 525d het meest vebruikt van alle 5 serie diesels dus incl de 535d
vorige week volgetankt, BC gereset en hele week 75% snelweg met zuinig rijden ( dus geen sportmode of pedaal intrappen) en alsnog 10l /100km.. best wel veel naar mijn gevoel aangezien de auto niet eens boven de 2500rpm uitkomt. moet wel zeggen dat ik ook veel korte snelweg afstanden gereden heb naar mijn werk (10km snelweg met koude motor dan in de avond weer met koude motor10km terug).
dat je 8liter/100km op de snelweg kan halen geloof ik wel (bijven op vakantie of lange reis) maar soms lees ik berichten over 6,7l/100km dan denk ik hoe doen ze dat toch??? Valt me dan wel op dat het dan vaak een 530d is...
vorige week volgetankt, BC gereset en hele week 75% snelweg met zuinig rijden ( dus geen sportmode of pedaal intrappen) en alsnog 10l /100km.. best wel veel naar mijn gevoel aangezien de auto niet eens boven de 2500rpm uitkomt. moet wel zeggen dat ik ook veel korte snelweg afstanden gereden heb naar mijn werk (10km snelweg met koude motor dan in de avond weer met koude motor10km terug).
dat je 8liter/100km op de snelweg kan halen geloof ik wel (bijven op vakantie of lange reis) maar soms lees ik berichten over 6,7l/100km dan denk ik hoe doen ze dat toch??? Valt me dan wel op dat het dan vaak een 530d is...
530i G30 M-performance
- Pinopowerdrift
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 dec 2013, 07:31
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
De meeste mensen kopen geen bmw om zuinig in te rijden. Voor mij is het een beetje een sport geworden met 35000km per jaar en geen mogelijkheid voor lease is sportief rijden gewoon te duur. Wel wil ik comfort en ben daarom in mijn 520d terecht gekomen. Die korte ritjes daar is een grote diesel gewoon niet voor gemaakt, 5,5 l per 100 km is makkelijk haalbaar met mijn 520. Gewoon lekker cruisen en rustig optrekken/remmen. Vreemd dat het verbruik van die 525 verhoudingsgewijs zo hoog ligt, maar dan heb je wel weer het voordeel van een super betrouwbare 6 cilinder
http://www.spritmonitor.de/en/detail/611999.html
Hasta la Victoria siempre
Hasta la Victoria siempre
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
Ik zit na 24.139 km op een gemiddelde van 1 op 12,66 (520d met 150 pk automaat).
In het begin veel binnendoor ritten (50-80 km wegen waarvan 2/3 50 km/h) Maar sedert 1 jaar vooral 2/3 op de autosnelweg.
Ik maak trouwens nagenoeg altijd gebruik van mijn CC (54 km/h bij 50, 85 km/h bij 80 en 123 km/h bij 120).
Ik zie trouwens wel een verschil tussen mijn ritten in het begin van de aanschaf en nu bij 2/3 autosnelweg.
In het begin een gemiddelde van rond de 1 op 10/11 en nu 1 op 13.
In het begin veel binnendoor ritten (50-80 km wegen waarvan 2/3 50 km/h) Maar sedert 1 jaar vooral 2/3 op de autosnelweg.
Ik maak trouwens nagenoeg altijd gebruik van mijn CC (54 km/h bij 50, 85 km/h bij 80 en 123 km/h bij 120).
Ik zie trouwens wel een verschil tussen mijn ritten in het begin van de aanschaf en nu bij 2/3 autosnelweg.
In het begin een gemiddelde van rond de 1 op 10/11 en nu 1 op 13.
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
Wow that is veel.Black_Beamer schreef:ik heb toch een gevoel alsof de 525d het meest vebruikt van alle 5 serie diesels dus incl de 535d
vorige week volgetankt, BC gereset en hele week 75% snelweg met zuinig rijden ( dus geen sportmode of pedaal intrappen) en alsnog 10l /100km.. best wel veel naar mijn gevoel aangezien de auto niet eens boven de 2500rpm uitkomt. moet wel zeggen dat ik ook veel korte snelweg afstanden gereden heb naar mijn werk (10km snelweg met koude motor dan in de avond weer met koude motor10km terug).
dat je 8liter/100km op de snelweg kan halen geloof ik wel (bijven op vakantie of lange reis) maar soms lees ik berichten over 6,7l/100km dan denk ik hoe doen ze dat toch??? Valt me dan wel op dat het dan vaak een 530d is...
Ik rij bijna geen autostrade en heel korte afstanden en zit rond de 9L. Als ik autostrade do rond de 8L en lager is mogelijk.
Word jouw motor wel warm genoeg ?
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
Als ik mijn 525d lci op cc zet bij 120 km/h haal ik met gemak 1 op 15. Maar 1 op 18 heb ik ook al gehaald, dus zuinig is ie wel
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
Is dit een gemiddeld verbruik anders is het niet echt zinvol.
Maar een LCI is idd een stuk zuiniger dan een pre-LCI.
Maar een LCI is idd een stuk zuiniger dan een pre-LCI.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
Als ik dat hierboven lees van 10/100 vind ik dat niet heel gek. Korte ritten, motor komt nooit op temperatuur. Vooral een flink blok heeft daar wel even tijd voor nodig.
Mijn simpele viercilinder heeft al 20 minuten nodig om goed warm te worden. En na 30-40 minuten merk ik dat ie een stuk rustiger en zuiniger gaat rijden. Het eerste stuk vliegt, ondanks dat ik rustig rij, de teller met theoretisch haalbare km's als een duikboot naar beneden.
Mijn simpele viercilinder heeft al 20 minuten nodig om goed warm te worden. En na 30-40 minuten merk ik dat ie een stuk rustiger en zuiniger gaat rijden. Het eerste stuk vliegt, ondanks dat ik rustig rij, de teller met theoretisch haalbare km's als een duikboot naar beneden.
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
tom_il schreef:Is dit een gemiddeld verbruik anders is het niet echt zinvol.
Maar een LCI is idd een stuk zuiniger dan een pre-LCI.
Gem op de snelweg ja. Een gecombineerd verbruik ziet uiteraard heel anders uit.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
tom_il schreef:Wow that is veel.Black_Beamer schreef:ik heb toch een gevoel alsof de 525d het meest vebruikt van alle 5 serie diesels dus incl de 535d
vorige week volgetankt, BC gereset en hele week 75% snelweg met zuinig rijden ( dus geen sportmode of pedaal intrappen) en alsnog 10l /100km.. best wel veel naar mijn gevoel aangezien de auto niet eens boven de 2500rpm uitkomt. moet wel zeggen dat ik ook veel korte snelweg afstanden gereden heb naar mijn werk (10km snelweg met koude motor dan in de avond weer met koude motor10km terug).
dat je 8liter/100km op de snelweg kan halen geloof ik wel (bijven op vakantie of lange reis) maar soms lees ik berichten over 6,7l/100km dan denk ik hoe doen ze dat toch??? Valt me dan wel op dat het dan vaak een 530d is...
Ik rij bijna geen autostrade en heel korte afstanden en zit rond de 9L. Als ik autostrade do rond de 8L en lager is mogelijk.
Word jouw motor wel warm genoeg ?
Denk het dus niet...
Ik rij in de ochtend en avond van Utrecht naar Maarssen (10km) waarvan zo een 5/6 km op de snelweg met 100 tot 120kmu. Totale rit van zeg maar 15-20 min
Dus de hele week rij ik eigenlijk met een koude motor een korte afstand; vandaar de 11/12l per 100km.
Een 4 cilinder diesel wordt op een snelweg vrij snel 90 graden... een 6 cil zal daar denk ik wel wat langer over doen toch?
Ik zal eens binnenkort een lange rit met warme motor testen en vantevoren even de BC resetten, als ik dan ong 7/8l haal ben ik wel blij.
530i G30 M-performance
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
De koelwatertemperatuur is 90 graden, dat is niet je motortemperatuur hè.Black_Beamer schreef:Een 4 cilinder diesel wordt op een snelweg vrij snel 90 graden... een 6 cil zal daar denk ik wel wat langer over doen toch?
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
Wie heeft het over koelwatertemp?Mikkie schreef:De koelwatertemperatuur is 90 graden, dat is niet je motortemperatuur hè.Black_Beamer schreef:Een 4 cilinder diesel wordt op een snelweg vrij snel 90 graden... een 6 cil zal daar denk ik wel wat langer over doen toch?
530i G30 M-performance
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
ik heb 2x een 530d automaat gehad, allebei e39 deze gebruikten voor korte stukken allebei rond de 1 op 11
toen ben ik overgegaan naar een e60 525d automaat deze zat bij ons, altijd korte stukjes op 1 op 9 was max haalbaar
vond ik altijd vrij veel voor een 2,5, ondankt het altijd zeer korte stukjes waren
nu ondertussen alweer een paar auto,s verder rijd ik benzine dus das geen eerlijk vergelijk, maar mijn 523i, met een 2,5 benz motor doet het gemiddeld ook 1 op 9 korte stukjes, dat valt me dan weer mee
toen ben ik overgegaan naar een e60 525d automaat deze zat bij ons, altijd korte stukjes op 1 op 9 was max haalbaar
vond ik altijd vrij veel voor een 2,5, ondankt het altijd zeer korte stukjes waren
nu ondertussen alweer een paar auto,s verder rijd ik benzine dus das geen eerlijk vergelijk, maar mijn 523i, met een 2,5 benz motor doet het gemiddeld ook 1 op 9 korte stukjes, dat valt me dan weer mee
Een dag niet gereden, is een dag niet geleefd...
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
ik zou je thermostaten eens nakijken als ik jou wasBlack_Beamer schreef:Wie heeft het over koelwatertemp?Mikkie schreef:De koelwatertemperatuur is 90 graden, dat is niet je motortemperatuur hè.Black_Beamer schreef:Een 4 cilinder diesel wordt op een snelweg vrij snel 90 graden... een 6 cil zal daar denk ik wel wat langer over doen toch?
ik had ook een verbruik van 10 a 11 liter ik ben toen temperatuur van de motor gaan nakijken en deze werd maar 75 graden ik heb toen thermostaten vervangen en verbruik is direct gezakt naar 8.5 a 8.7
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
Ik rij met een 525d met 7.4 liter
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Hoe zuinig is jouw 520/525 d ?
Gisteren gereden en me temp gecheckt via de hidden menu en ja hoor: wordt niet warmer dan 73 graden !!
Dat verklaart dus mijn abnormale verbuik van gemiddeld 13/100km.
Beeje rondgelezen en 9 van de 10 keer is het de egr thermostaat.
Deze zou makkelijk te vervangen zijn; iemand een DIY toevallig?
Anders laat ik de dealer het vervangen, zou niet al te duur mogen zijn ( onderdeel is 30 euro plus 15 min werk)
Misschien laat ik de hoofdthermostaat ook mee vervangen.
Dat verklaart dus mijn abnormale verbuik van gemiddeld 13/100km.
Beeje rondgelezen en 9 van de 10 keer is het de egr thermostaat.
Deze zou makkelijk te vervangen zijn; iemand een DIY toevallig?
Anders laat ik de dealer het vervangen, zou niet al te duur mogen zijn ( onderdeel is 30 euro plus 15 min werk)
Misschien laat ik de hoofdthermostaat ook mee vervangen.
530i G30 M-performance