Programming for dummies
Re: Programming for dummies
interessante info Marcel
waar past NCSEXPER in dit plaatje?
ook programmeren en individualiseren ...
waar past NCSEXPER in dit plaatje?
ook programmeren en individualiseren ...
Re: Programming for dummies
Welke Ediabas versie gebruikt je?Dis werkt alleen met oude versie 6.x.x niet met 7.x.x.Spasta schreef:Ik krijg DIS hier maar niet aan de praat.
Alles gaat goed tot ik uiteindelijk moet gaan verbinden met de auto.
Steeds error 200.266
Al veel gelezen over firewalls ed maar voor zover ik weet staat alles uit.
De installatie moeilijkheden bij al die BMW programma's word je echt niet goed van !
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Programming for dummies
NCSEXPERT is eigenlijk het direct aanroepen van de data files. dat werd door de BMW ontwikkelaars gedaan. Hierin ga je dus goed nat als je wat verkeerd wegschrijft. Maar aan de andere kant kun je hier combinaties ingeven die je via DIS of PROGMAN niet kunt doen. En dan is er ook nog WinKFP. Maar die ken ik dus niet zelf.
Hercoderen en opties aanzetten kan dus idd ook met NCS Expert, maar zoals je in dit draadje leest;
Goed uitkijken met wat je doet.
Hercoderen en opties aanzetten kan dus idd ook met NCS Expert, maar zoals je in dit draadje leest;
Goed uitkijken met wat je doet.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Programming for dummies
SSS Progman heb ik gedownload, de installatie-instrukties vereisen dat je INPA werkend hebt alvorens te beginnen met SSS Progman te installerenMarcel RSD schreef: En de meest recente is nu SSS PROGMAN, maar daar heb je dus een icom interface voor nodig.
Een regel uit de instrukties:
Code: Selecteer alles
While you wait for the VM to restart, launch IFHSrv32.exe from the C:\EDIABAS\Bin folder on
your host computer.
Met ISSS kan ik wel programmeren en coderen maar voordat ik een module omzeep help wil ik eerst eens uitzoeken wat er dan precies gebeurt.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Programming for dummies
ZO... vond het forum/topic niet meer terug!
Excuses voor de late reactie.
Heb jij een andere beschrijving toevallig?
Ik kan namelijk niet juist zeggen welke stappen dat ik dan allemaal mag overslaan indien ik geen virtual machine gebruik .
Ik heb een verse XP install klaar staan die enkel gebruikt zal worden voor DIS.
Voor zover ik weet heb ik alle stappen van de 'installation guide' goed gevolgd.
De test die tussentijds worden uitgevoerd (pingen ed.) verlopen ook allemaal perfect.
Ik gebruik de diaghead.
Mogelijks is dat het probleem/een van de problemen!
Nu ik een andere computer geregeld heb kan ik deze instellen zodat hij enkel voor DIS gebruikt wordt.
Wel bagger dat dergelijke programma's niet samen kunnen werken.
Om alle modellen uit te kunnen lezen heb je ediabas 7.x.x nodig maar daar kan DIS dan weer niet mee overweg. Erg.
Excuses voor de late reactie.
Ik heb enkel een beschrijving hoe het geheel te installeren icm Virtual Machine.DSport schreef:vanuit een VM werkt niet goed is mijn ervaring met INPA.
moest steeds na foutmeldingen op Enter drukken en dan kwamen de metingen wel weer, maar werkt dus niet lekker.
nu rechtstreeks vanuit XP en dat gaat super.
INPA - neem aan DIS - moet constant/direct kunnen communiceren met de auto.
een subsysteem van Windows als VM geeft dan teveel vertraging.
NCSEXPER gaat wel ok, stelt minder eisen aan snelheid/reageren van de communicatie.
Heb jij een andere beschrijving toevallig?
Ik kan namelijk niet juist zeggen welke stappen dat ik dan allemaal mag overslaan indien ik geen virtual machine gebruik .
Ik heb een verse XP install klaar staan die enkel gebruikt zal worden voor DIS.
Ik doe mijn best om alles zo goed mogelijk te volgen.Marcel RSD schreef:INPA en DIS zijn 2 totaal verschillende programma's. Het enigste is dat DIS de EDIABAS gebruikt van INPA.
Maar heb je diaghead draaien of je profiel op Fister ingesteld in DIS. Het grootste probleem met DIS is dat mensen NIET lezen wat je moet doen om het te installeren en in te stellen.
Voordat je gaat verbinden moet je eerst de API test in DIS doen. Dan pas weet je of er communicatie is tussen IFHSRV en DIS.
Mocht bovenstaande je onbekend voorkomen, is dat een teken dat je de installatie beschrijving niet goed gelezen hebt.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... -Interface
Voor zover ik weet heb ik alle stappen van de 'installation guide' goed gevolgd.
De test die tussentijds worden uitgevoerd (pingen ed.) verlopen ook allemaal perfect.
Ik gebruik de diaghead.
Op de laptop waarbij ik het geprobeerd heb stond 7.3.0.gk5 schreef:Welke Ediabas versie gebruikt je?Dis werkt alleen met oude versie 6.x.x niet met 7.x.x.Spasta schreef:Ik krijg DIS hier maar niet aan de praat.
Alles gaat goed tot ik uiteindelijk moet gaan verbinden met de auto.
Steeds error 200.266
Al veel gelezen over firewalls ed maar voor zover ik weet staat alles uit.
De installatie moeilijkheden bij al die BMW programma's word je echt niet goed van !
Mogelijks is dat het probleem/een van de problemen!
Nu ik een andere computer geregeld heb kan ik deze instellen zodat hij enkel voor DIS gebruikt wordt.
Wel bagger dat dergelijke programma's niet samen kunnen werken.
Om alle modellen uit te kunnen lezen heb je ediabas 7.x.x nodig maar daar kan DIS dan weer niet mee overweg. Erg.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Programming for dummies
DIS is unix based, dus ik vraag me af hoe je dat in XP werkend wil krijgen ?
DIS v44 is tot circa 2004 en dan is de oudere versie van INPA natuurlijk voldoende.
INPA moet je dus gewoon installeren zonder VM ware.
Als je DIS nog niet hebt draaien, heb je ook de APITEST in DIS niet gedaan.
Dus deze stappen;
- INPA installeren (versie 6.04 als ik het goed heb) en werkend hebben
- VMware workstation
- DIS installatie
- Profiel fister gebruiken of de diaghead installeren
Daarna de APITEST in DIS uitvoeren en pas als je hier door komt is er verbinding met je interface kabel. En dat moet een INPA kabel zijn of een omgebouwde VAG kabel.
Vandaar dat ik alleen werkende installaties oplever vanaf € 50 als INPA al aanwezig is en € 75 met INPA erbij.
DIS v44 is tot circa 2004 en dan is de oudere versie van INPA natuurlijk voldoende.
INPA moet je dus gewoon installeren zonder VM ware.
Als je DIS nog niet hebt draaien, heb je ook de APITEST in DIS niet gedaan.
Dus deze stappen;
- INPA installeren (versie 6.04 als ik het goed heb) en werkend hebben
- VMware workstation
- DIS installatie
- Profiel fister gebruiken of de diaghead installeren
Daarna de APITEST in DIS uitvoeren en pas als je hier door komt is er verbinding met je interface kabel. En dat moet een INPA kabel zijn of een omgebouwde VAG kabel.
Vandaar dat ik alleen werkende installaties oplever vanaf € 50 als INPA al aanwezig is en € 75 met INPA erbij.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Programming for dummies
Even mijn de achtergrond schetsen:
Mijn eerste DIS installatie was op de laptop waarmee ik normaal codeer.
Coderen en uitlezen werkt perfect (INPA, NCS Expert, ...).
Ik heb VMware en alle bijhorende programma's uit de installation guide geïnstalleerd.
Alles verliep goed en alle test om verbindin te controleren ging perfect totdat ik daadwerkelijk mijn auto ging selecteren. Toen kreeg ik continu de fout 200.266
Nu heb ik een andere computer geregeld waar ik programma's op ga zetten die vereist zijn voor DIS te runnen. (waaronder dan ook INPA en Ediabas 6.x.x).
Mogelijk lost dat mijn probleem op.
Ik las in een voorgaande post van een andere member dat hij geen Virtual machine had gebruikt dus dat leek me handig om dat ook toe te passen op deze computer.
Blijkbaar kan dit dan toch niet.
Ik ben nu volop bezig met de verse installatie van alle bijhorende programma's.
Wist niet dat je complete installs leverde. Dat had misschien nog wel makkelijker geweest
To be continued.
Mijn eerste DIS installatie was op de laptop waarmee ik normaal codeer.
Coderen en uitlezen werkt perfect (INPA, NCS Expert, ...).
Ik heb VMware en alle bijhorende programma's uit de installation guide geïnstalleerd.
Alles verliep goed en alle test om verbindin te controleren ging perfect totdat ik daadwerkelijk mijn auto ging selecteren. Toen kreeg ik continu de fout 200.266
Nu heb ik een andere computer geregeld waar ik programma's op ga zetten die vereist zijn voor DIS te runnen. (waaronder dan ook INPA en Ediabas 6.x.x).
Mogelijk lost dat mijn probleem op.
Ik las in een voorgaande post van een andere member dat hij geen Virtual machine had gebruikt dus dat leek me handig om dat ook toe te passen op deze computer.
Blijkbaar kan dit dan toch niet.
Ik ben nu volop bezig met de verse installatie van alle bijhorende programma's.
Wist niet dat je complete installs leverde. Dat had misschien nog wel makkelijker geweest
To be continued.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 okt 2013, 12:27
Re: Programming for dummies
Ik heb een E61 van 03/2010. Onlangs heb ik een K+DCAN USB (INPA Compatible) Interface aangekocht en de bijbehorende software geïnstalleerd.
Alles lijkt te werken maar ik kan geen verbinding maken met de wagen. Telkens ik verbinding wil maken dan knippert de LED van de kabel heel even groen en dan krijg ik de volgende foutmelding :
VIN is faulty
COAPI-2000:EDIABAS or SGBD error
IFH-OD03:DATATRANSMISION TO INTERFACE DISTURBED
Kan dit probleem op één of andere manier opgelost worden of is de kabel defect ?
Alles lijkt te werken maar ik kan geen verbinding maken met de wagen. Telkens ik verbinding wil maken dan knippert de LED van de kabel heel even groen en dan krijg ik de volgende foutmelding :
VIN is faulty
COAPI-2000:EDIABAS or SGBD error
IFH-OD03:DATATRANSMISION TO INTERFACE DISTURBED
Kan dit probleem op één of andere manier opgelost worden of is de kabel defect ?
Re: Programming for dummies
Om hier even op terug te komen.Spasta schreef:Even mijn de achtergrond schetsen:
Mijn eerste DIS installatie was op de laptop waarmee ik normaal codeer.
Coderen en uitlezen werkt perfect (INPA, NCS Expert, ...).
Ik heb VMware en alle bijhorende programma's uit de installation guide geïnstalleerd.
Alles verliep goed en alle test om verbindin te controleren ging perfect totdat ik daadwerkelijk mijn auto ging selecteren. Toen kreeg ik continu de fout 200.266
Nu heb ik een andere computer geregeld waar ik programma's op ga zetten die vereist zijn voor DIS te runnen. (waaronder dan ook INPA en Ediabas 6.x.x).
Mogelijk lost dat mijn probleem op.
Ik las in een voorgaande post van een andere member dat hij geen Virtual machine had gebruikt dus dat leek me handig om dat ook toe te passen op deze computer.
Blijkbaar kan dit dan toch niet.
Ik ben nu volop bezig met de verse installatie van alle bijhorende programma's.
Wist niet dat je complete installs leverde. Dat had misschien nog wel makkelijker geweest
To be continued.
Progman en DIS draaien op de nieuwe computer.
Ediabas 6.x.x zal dus toch de oorzaak geweest zijn
Re: Programming for dummies
Heb je inpa al eens getest?renaixsence schreef:Ik heb een E61 van 03/2010. Onlangs heb ik een K+DCAN USB (INPA Compatible) Interface aangekocht en de bijbehorende software geïnstalleerd.
Alles lijkt te werken maar ik kan geen verbinding maken met de wagen. Telkens ik verbinding wil maken dan knippert de LED van de kabel heel even groen en dan krijg ik de volgende foutmelding :
VIN is faulty
COAPI-2000:EDIABAS or SGBD error
IFH-OD03:DATATRANSMISION TO INTERFACE DISTURBED
Kan dit probleem op één of andere manier opgelost worden of is de kabel defect ?
Je krijgt geen 2 zwarte bolletjes veronderstel ik?
Com poort op 1 gezet? Latancy aangepast?
ediabas.ini aangepast? obd.ini aangepast en gekopieerd?
Re: Programming for dummies
1.Bestuurings van kabel controleren
2.Nieuwste Sp-daten downloaden.
2.Nieuwste Sp-daten downloaden.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 okt 2013, 12:27
Re: Programming for dummies
Ik heb INPA al getest en één keer had ik twee zwarte bollen, nu alleen Battery en Ignition niet meer.Spasta schreef:Heb je inpa al eens getest?renaixsence schreef:Ik heb een E61 van 03/2010. Onlangs heb ik een K+DCAN USB (INPA Compatible) Interface aangekocht en de bijbehorende software geïnstalleerd.
Alles lijkt te werken maar ik kan geen verbinding maken met de wagen. Telkens ik verbinding wil maken dan knippert de LED van de kabel heel even groen en dan krijg ik de volgende foutmelding :
VIN is faulty
COAPI-2000:EDIABAS or SGBD error
IFH-OD03:DATATRANSMISION TO INTERFACE DISTURBED
Kan dit probleem op één of andere manier opgelost worden of is de kabel defect ?
Je krijgt geen 2 zwarte bolletjes veronderstel ik?
Com poort op 1 gezet? Latancy aangepast?
ediabas.ini aangepast? obd.ini aangepast en gekopieerd?
Com poort heb ik bij de installatie 2 moeten kiezen omdat de 1 al in gebruik is.
Wat ik juist in ediabas.ini moet aanpassen weet ik niet maar ik heb daar wat de kabel betreft het volgende staan
;-----------------------------------------------------------------------------
; Interface
; Description : Connected diagnosis interface
; Default = EDIC
Interface =STD:OBD
; Additional information (in German) :
; Bitte beachten: Der HW-Treiber fuer das Interface muss installiert sein!
; Interface = STD:OBD
; Beschreibung : Serieller Pegelwandler (Nachfolger von ADS / Anschluss an OBD-Dose)
; Installation : \EDIABAS\HARDWARE\OBD\ODBSETUP (nur noetig fuer WIN NT4, WIN 2000, WIN XP)
; INI-Datei : OBD.ini nur benutzt wenn im Windows-Verzeichnis
; Unterstuetzung : WIN3.xx : Nein
; WIN95,98 16-Bit : Ja
; WIN95,98 32-Bit : Ja
; WIN NT 4.0 : Ja
; WIN XP : Ja
bij odb.ini
[OBD]
Port=Com2
Hardware=STD:OBD
RETRY=ON
;Tracelevel=0xFFFFFFFF
;Tracelevel=0xFFFFFFFF
;Tracelevel=0xF0000000
;Tracelevel=0x0000FFFF
; Bit 0 = Funktionsaufruf
; Bit 1 = io Ergebnis
; Bit 2 = nio Ergebnis
; Bit 3 = Detailinfos
; Nibble 0 = readchar_wait
; Nibble 1 = main
; Nibble 2 = cmd
; Nibble 3 = obd
; Nibble 4 = send_and_receive_...
; Nibble 5 = read_telegram_...
; Nibble 6 = send_telegram
; Nibble 7 = SendData
[UNIT_A]
Port=Com1
Hardware=STD:OBD
[UNIT_B]
Port=Com2
Hardware=STD:OBD
[UNIT_C]
Port=Com3
Hardware=STD:OBD
[UNIT_D]
Port=Com4
Hardware=STD:OBD
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 okt 2013, 12:27
Re: Programming for dummies
Ik heb me al r..gezocht naar die Sp-daten maar kan die niet echt vinden.gk5 schreef:1.Bestuurings van kabel controleren
2.Nieuwste Sp-daten downloaden.
Heb je soms een goede link ? (mag in PM hoor)
Re: Programming for dummies
Om problemen te voorkomen zet je eerst het toestel dat nu op com1 staat op een andere compoort.
Zet dan je kabel op com1.
Dan zet je in ediabas.ini ook de OBD op com1 (corresponderend met de com poort waar je kabel op staat ingesteld).
Het is wel gek dat je reeds twee zwarte bolletjes had... dat zou zeggen dat je toch verbinding had.
Je hebt het contact van de auto opstaan?
Welke auto betreft het?
Zet dan je kabel op com1.
Dan zet je in ediabas.ini ook de OBD op com1 (corresponderend met de com poort waar je kabel op staat ingesteld).
Het is wel gek dat je reeds twee zwarte bolletjes had... dat zou zeggen dat je toch verbinding had.
Je hebt het contact van de auto opstaan?
Welke auto betreft het?
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 okt 2013, 12:27
Re: Programming for dummies
In ediabas.ini vind ik nergens een lijn waar ik "com1" kan invullen.Spasta schreef:Om problemen te voorkomen zet je eerst het toestel dat nu op com1 staat op een andere compoort.
Zet dan je kabel op com1.
Dan zet je in ediabas.ini ook de OBD op com1 (corresponderend met de com poort waar je kabel op staat ingesteld).
Het is wel gek dat je reeds twee zwarte bolletjes had... dat zou zeggen dat je toch verbinding had.
Je hebt het contact van de auto opstaan?
Welke auto betreft het?
Het contact van de auto staat aan en het betreft een E61 (520Da touring) van maart 2010.