Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Ik wil deze maand een BMW e60 530i of 530D aanschaffen. Mijn vraag is of jullie mij kunnen vertellen waarop ik moet letten bij aankoop. Bij de 530D schijnt de swirlflaps nog al veel problemen te geven en als advies het te verwijderen. Hebben jullie nog meer tips voor mij..? Ik hoor het graag van jullie.
De 530i die ik heb gezien heeft al 230k op de teller NAP bouwjaar 2003. Hoe zit het met de automaat en motor wat erin zit..? Houd die het nog wel uit bij zo een kilometerstand?
De 530i die ik heb gezien heeft al 230k op de teller NAP bouwjaar 2003. Hoe zit het met de automaat en motor wat erin zit..? Houd die het nog wel uit bij zo een kilometerstand?
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i
# E60 525i
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
De 530i M54 zesinlijn heeft veel minder toeters en bellen als een 530d, denk maar eens aan turbo, verstuivers, gloeibougies, vlinderkleppen in inlaat, uitlaatspruitstuk wat kapot gaat bij de D......roetfilter etc etc.
De 3.0i is een zeer goed doorgerijpt motorblok, ook al zou je omslagpunt qua km's bij een diesel liggen denk ik vrijwel zeker dat je met een 3.0i p .km. goedkoper uit bent, omdat het onderhoud goedkoper is. Maarrrr: je kunt pech hebben met een 530i en geluk met 530 D....maar het zal voornamelijk andersom zijn.
Voor beide geldt: draagarmrubbers en draagarmen hebben soms hun beste tijd gehad tenzij vervangen
Maar ja een D heeft veel meer koppel als de 3.0 i en die moet je op toeren houden, en ze lopen allebei 250 km/u.
Wat betreft die 530i met 230K zou ik het M54 blok nog zeker wel toevertrouwen maar de automaat niet, die zal eerder kuren gaan vertonen.
Nee ff verder shoppen ivm minder km's niet te weinig uitgeven aan een BMW.....
De 3.0i is een zeer goed doorgerijpt motorblok, ook al zou je omslagpunt qua km's bij een diesel liggen denk ik vrijwel zeker dat je met een 3.0i p .km. goedkoper uit bent, omdat het onderhoud goedkoper is. Maarrrr: je kunt pech hebben met een 530i en geluk met 530 D....maar het zal voornamelijk andersom zijn.
Voor beide geldt: draagarmrubbers en draagarmen hebben soms hun beste tijd gehad tenzij vervangen
Maar ja een D heeft veel meer koppel als de 3.0 i en die moet je op toeren houden, en ze lopen allebei 250 km/u.
Wat betreft die 530i met 230K zou ik het M54 blok nog zeker wel toevertrouwen maar de automaat niet, die zal eerder kuren gaan vertonen.
Nee ff verder shoppen ivm minder km's niet te weinig uitgeven aan een BMW.....
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Bedankt voor je bericht. Mijn voorkeur ging liever uit naar de 530D i.v.m. het lekkere koppel, maar de wegenbelasting pfff. Abnormaal..!!! Dus ik denk dat het toch de 530i gaat worden. Zouden automaten niet langer mee moeten gaan dan handbakken..? Mits ze goed onderhoud hebben gehad dan. Als ik er half jaar Bovag garantie bij neem zit ik best safe denk ik. Ik heb maar een max bedrag te besteden anders had ik wat ruimere keus in bouwjaar en kmstand.
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i
# E60 525i
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Als je gaat voor een model van 2005 heb je bij een 530i 258pk.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Het is maar net hoeveel je rijdt,,,,omslagpunt zal zo bij 20.000 liggen en van een 530i ga maar uit van 1:19 a 1: 10 ; 530d 1:13 circa.
Met een 530d rij je minder vaak naar de pomp scheelt ook weer tijd....
Je kunt ook een 530d met handbak kopen, loopt zuiniger en is sneller. Staat eentje van 2007 op gaspedaal.nl, maar ga er dan maar vanuit dat je deze op moet rijden omdat deze moeilijk aan de man te brengen is.
Mag ik vragen wat je max te besteden bedrag is? niet dat het een persoonlijke vraag is ;-))))
Met een 530d rij je minder vaak naar de pomp scheelt ook weer tijd....
Je kunt ook een 530d met handbak kopen, loopt zuiniger en is sneller. Staat eentje van 2007 op gaspedaal.nl, maar ga er dan maar vanuit dat je deze op moet rijden omdat deze moeilijk aan de man te brengen is.
Mag ik vragen wat je max te besteden bedrag is? niet dat het een persoonlijke vraag is ;-))))
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Naast de keuze benzine of diesel zul je ook een keuze moeten maken over handbak of automaat. Ik heb recentelijk een 535DA gekocht nadat ik eerste met een 525D manual gereden heb. De manual beviel mij geheel niet bij dit type auto. Mogelijk is het gevoel bij een benzine auto met manualbak weer wel prettig. Maar met een vette diesel en een automaat is het wel heel comfortabel versnellen ...
De opmerking over de roetfilter: met de i-mode kun je ophalen wanneer deze aan vervanging toe is.
Kies je voor een automaat, check dan of de toerenteller pendelt bij constante (niet te hoge) snelheid. Doet hij dat (hebben ze vaker last van) dan zou je minimaal de bakolie moeten laten verversen. In worsecase moet de koppelomvormer vervangen worden. Bij een manual moet je weer kijken naar de slijtage van de koppeling. Beide zaken kosten geld ... De motor van een automaat is sowieso minder "mishandeld" ... dus het blok gaat normaal langer mee bij een automaat.
Verder uiteraard goed nakijken hoe het met de slijtage van delen is gesteld. Remmen zijn niet zo duur. Stuurinrichting enz. Panoramadak schijnt ook wel wat problemen te geven (ik heb wel zo'n dak en de mijne is ok). Bij een touring moet je weer kijken naar mogelijke kabelbreuk in de achterklep enz.enz. Dus even goed inlezen op het forum voordat je aan de slag gaat.
Ik ben iig zeer blij met mijn 535D ;-). Nu rij ik weer voor mijn lol...
De opmerking over de roetfilter: met de i-mode kun je ophalen wanneer deze aan vervanging toe is.
Kies je voor een automaat, check dan of de toerenteller pendelt bij constante (niet te hoge) snelheid. Doet hij dat (hebben ze vaker last van) dan zou je minimaal de bakolie moeten laten verversen. In worsecase moet de koppelomvormer vervangen worden. Bij een manual moet je weer kijken naar de slijtage van de koppeling. Beide zaken kosten geld ... De motor van een automaat is sowieso minder "mishandeld" ... dus het blok gaat normaal langer mee bij een automaat.
Verder uiteraard goed nakijken hoe het met de slijtage van delen is gesteld. Remmen zijn niet zo duur. Stuurinrichting enz. Panoramadak schijnt ook wel wat problemen te geven (ik heb wel zo'n dak en de mijne is ok). Bij een touring moet je weer kijken naar mogelijke kabelbreuk in de achterklep enz.enz. Dus even goed inlezen op het forum voordat je aan de slag gaat.
Ik ben iig zeer blij met mijn 535D ;-). Nu rij ik weer voor mijn lol...
F31 320DA en E88 120i cabrio
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Om nou nog met een 530i automaat met 230k op de klok te gaan beginnen zou ik niet doen persoonlijk.
Het blok zal best nog even meekunnen, maar met name de automaat zou ik me toch wel zorgen over maken met die km-stand. Als je ooit aan een revisie van de automaat komt kost het echt geld en had je gewenst dat je voor ietsje meer een auto had gekocht met een lagere km-stand, wat overigens niet altijd beter hoeft te zijn.
Ligt er ook maar net aan hoe ermee om is gegaan en hoe het onderhoud gedaan is.
Wel zou ik bij een 5-serie echt voor een automaat gaan. Het loopt zoveel mooier bij zo'n zware auto.
Handgeschakelde 5-series zijn absoluut ook veel moeilijker te verkopen maar misschien wel weer goedkoper te kopen omdat de markt echt klein is voor een handbak in zo'n auto.
530 LCI heeft trouwens 272 pk en 320nm maarja die zijn ook weer duurder omdat ze pas vanaf eind 2007 zijn gekomen.
Het blok zal best nog even meekunnen, maar met name de automaat zou ik me toch wel zorgen over maken met die km-stand. Als je ooit aan een revisie van de automaat komt kost het echt geld en had je gewenst dat je voor ietsje meer een auto had gekocht met een lagere km-stand, wat overigens niet altijd beter hoeft te zijn.
Ligt er ook maar net aan hoe ermee om is gegaan en hoe het onderhoud gedaan is.
Wel zou ik bij een 5-serie echt voor een automaat gaan. Het loopt zoveel mooier bij zo'n zware auto.
Handgeschakelde 5-series zijn absoluut ook veel moeilijker te verkopen maar misschien wel weer goedkoper te kopen omdat de markt echt klein is voor een handbak in zo'n auto.
530 LCI heeft trouwens 272 pk en 320nm maarja die zijn ook weer duurder omdat ze pas vanaf eind 2007 zijn gekomen.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Bedankt voor jullie info. Ik wel het liefst ook een automaat. Ik heb max rond de 7 a 9k te besteden dan heb je zo en zo de 231pk versie. Als de automaat goed is onderhouden dan zal hij wel 3 a 4 ton mee moeten kunnen toch. De auto waar ik voor wil gaan kijken is altijd dealeronderhouden geweest. Ik ga morgen langs om de auto te bekijken. Ik zal jullie tips gebruiken en laten weten wat er uit is gekomen.
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i
# E60 525i
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Die automaten gaan echt geen 4 ton mee, dat houdt soms bij 2 ton al op.
Maar als je zo'n krap budget hebt, waarom dan een E60? Je zit aan de onderkant van de markt en op zulke auto's wordt al snel geen garantie meer gegeven, laat staan Bovag.
Als er wat kapot gaat ben je simpelweg aan de beurt, dus het blijft niet bij enkel de aanschaf.
Denk dat je voor zulke auto's gewoon 2k apart moet leggen voor als er wat kapot gaat.
Maar als je zo'n krap budget hebt, waarom dan een E60? Je zit aan de onderkant van de markt en op zulke auto's wordt al snel geen garantie meer gegeven, laat staan Bovag.
Als er wat kapot gaat ben je simpelweg aan de beurt, dus het blijft niet bij enkel de aanschaf.
Denk dat je voor zulke auto's gewoon 2k apart moet leggen voor als er wat kapot gaat.
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Niet bang zijn voor een automaat met 200K ervaring. Er rijden zat oldtimers rond met oude techniek die deze kilometrage ook halen. Het is maar net hoe het onderhouden c.q. bereden is. Succes met je proefrit.
F31 320DA en E88 120i cabrio
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Een E6x is geen oldtimer en daar zit ook geen antieke versnellingsbak onder. Dit is appels met peren vergelijken.
Met goed onderhoud kom je een eind, alleen jammer genoeg is bij veel auto's geen historie over de versnellingsbak te vinden. En als je eens rondkijkt zie je best vaak dat bmw automaten vroegtijdig aan hun eind komen.
Met goed onderhoud kom je een eind, alleen jammer genoeg is bij veel auto's geen historie over de versnellingsbak te vinden. En als je eens rondkijkt zie je best vaak dat bmw automaten vroegtijdig aan hun eind komen.
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Ik ga vrijdag weer langs om tot een deal te komen. Ik neem er 6 maanden bovag garantie bij en daar valt de versnellingsbak etc ook onder. Het is bij een officeleen Bovag dealer en er word een nieuwe APK en Onderhoudsbeurt op gedaan. Hij is altijd dealeronderhouden geweest maar niks terug te vinden over de automaat zoals ik al zei. De BMW dealer vertelde dat er longlife olie in zat blabla. Hoeveel zal het kosten om de versnellingsbak na te laten kijken bij een bedrijf en evt te verversen..?
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i
# E60 525i
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
Top..!!! Bedankt, zal het even doornemen.
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i
# E60 525i
Re: Waarop letten aanschaf e60 530i of 530D
@la_prima ik heb nog een 530D te koop vol opties. Indien je interesse hebt, graag even mailen naar muharremaydin2010@live.nl
BMW e60 530D 231 PK 2006
| Op zoek naar Privacy Shades |
| Op zoek naar Privacy Shades |