Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Daniel4589
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 feb 2012, 19:12
Locatie: Noord Brabant

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door Daniel4589 » 30 jan 2014, 18:53

Misschien probeert die oude monteur er een slaatje uit te slaan door andere dingen te zeggen die hier geopperd zijn. Dus inderdaad verstandige keus om er iemand anders naar te laten kijken.

Succes er mee in ieder geval ;)
Groeten Daniel

stefan328
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 jun 2012, 08:07

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door stefan328 » 30 jan 2014, 21:23

Mooi man! Hoop dat hij jou weer op weg kan helpen voor niet al te veel geld.
Succes ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

Gebruikersavatar
Turmalin
Berichten: 408
Lid geworden op: 10 jun 2012, 10:28

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door Turmalin » 01 feb 2014, 10:08

Heb je dit topic al gelezen? En die monteur van je zou ik vaarwel zeggen. Zoek een goede technicus die zorgt dat je plezier houdt aan je e46.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d

stefan328
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 jun 2012, 08:07

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door stefan328 » 06 feb 2014, 09:40

En weet je al wat meer intussen?

sean318
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2009, 19:02

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door sean318 » 06 feb 2014, 16:19

Hallo Allemaal,


Nou het advies van Stefan gevolgd en naar de garage die hij noemde geweest. Samen met hem de motor bekeken. Hier zagen we onder andere lekkage bij de vanos o ringen, de vacuumpomp en het oliefilterhuis. Dit olieverlies was niet schokkend, want er is me nooit echt olieverlies onder de auto opgevallen, maar met hem afgesproken dat hij het zou maken. Het olieverlies bij de vacuumpomp verklaarde volgens hem namelijk de vieze olielucht in de auto kort na het starten en wanneer ik bijvoorbeeld na een snelweg rit bij het stoplicht stond. Daarnaast zou er nog een oude kettingspanner opgezeten hebben. Deze spanner had eigenlijk tijdens een recall actie van BMW vervangen moeten worden volgens hem. Met hem afgesproken dat hij deze ook zou vervangen als hij toch met de o ringen van de vanos bezig was.

Samen met hem ook het probleem bij de carterventilatie bekeken. Een dikke slang (en hier laat mijn technische kennis me echt in de steek) die belangrijk was voor de ventilatie, was helemaal plat en poreus. Dit gecombineerd met mijn omschrijving van de klachten en het feit dat het drukverschil in de motor helemaal niet veranderde bij variabele toeren, deed hem bijna zeker weten dat het om de carterventilatie zou moeten gaan.

Hij is daarna rond gaan bellen om een zeer gespecificeerde offerte te kunnen maken. De rekening zou volgens hem 475 euro zijn. Hij is in totaal met het stellen van de diagnose en het opstellen van de rekening, ongeveer 1,5 uur bezig geweest. Hij heeft hier zoals jullie kunnen zien, maar een kwartier voor gerekend.

Met hem afgesproken dat ik de auto zou brengen en aan het einde van de dag weer op zou halen. Hij heeft me na het brengen van de auto thuisgebracht en toen de auto klaar was weer opgehaald :duim:

Nu maar een heleboel kilometers maken en kijken wat het olieverbruik is. Het roken bij een koude motor is bijna helemaal weg. Ik zie nu alleen nog maar wat condens en dat heeft volgens mij iedere auto bij dit koude weer. Daarnaast is de olie lucht ook weg.

Ik ben ongeacht het olieverbruik toch bijzonder tevreden over de dienstverlening van deze garage. De service met het halen en brengen, de uitgebreide offerte en het stellen van de uitgebreide diagnose gaven mij echt het gevoel dat deze man nog snapt dat je terugkomt wanneer je goed behandeld word en serieus genomen word. :duimen: Daarbij rekent hij ook weinig uren voor de klussen die hij doet en bracht hij maar een kwartiertje in rekening voor het stellen van de diagnose.

Afbeelding

Ik weet niet precies wat de regels zijn voor het noemen van de naam van een garage, maar als het mag wil ik hem graag noemen in dit topic. Ik ga jullie nog laten weten wat het olievebruik is en wil jullie nu alvast enorm bedanken voor de goede tips en uitleg. :duimen:

Ik kan nu eindelijk echt gaan genieten van mijn prachtige auto. Ik zag dat het niet gelukt was met mijn foto in het voorstel topic, dus ik zal voor de mensen die hem graag willen zien hier nog even een foto plaatsen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ghaas
Berichten: 319
Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door ghaas » 06 feb 2014, 18:41

Goed om te lezen dat het naar tevredenheid is opgelost! :duim:
Nu veel plezier met :driving:

Greetz ghaas
Mijn Showroom
Mijn Voorstel Topic

Daniel4589
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 feb 2012, 19:12
Locatie: Noord Brabant

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door Daniel4589 » 06 feb 2014, 19:08

Kijk aan gelukkig dat het opgelost is en nu wachten op het lekkere weer zodat je "naakt" rond kunt rijden ;)
Groeten Daniel

rob75
Berichten: 1003
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Vervelend probleem met m'n nieuwe 318ci

Bericht door rob75 » 06 feb 2014, 21:11

Als ik je verhaal zo lees heb je een mechanisch probleem. Dus klepseals of zuigerveren. Bij een defecte carterventilatie zie je eigenlijk geen blauwe rook. De lekkage is dan wel aanzienlijk, maar niet zichtbaar in de uitlaat.

Een eenvoudige test is het loshalen van de olievuldop. Als het goed is gaat de motor dan staan zagen (stationair) en heb je of een behoorlijke wind uit de opening of een behoorlijke aanzuiging.

Succes,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”