BMW E46 320D Nov 2002 110KW Valt vrij regelmatig uit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BasdeJager
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2014, 19:37

BMW E46 320D Nov 2002 110KW Valt vrij regelmatig uit

Bericht door BasdeJager » 08 feb 2014, 19:56

Hallo Beste mensen op dit forum.
Aangezien ik in het verleden had dat mijn motor eens afsloeg, ruim 2 jaar geleden heb ik deze bij een kennis de wagen laten uitlezen.
Gezien ik sindsdien geen problemen meer ondervond, heb ik de foutcodes laten resetten om de motorlamp uit te hebben voor de keuring.
Echter een jaar terug wilde de wagen niet starten en liet ik mij naar de officiele BMW dealer slepen.
Ik kreeg maar een rekening van 130 euro waar vermeld op stond dat de dradenboom bij injector 4 is gerepareerd.
Nu heb ik echter dat de wagen zo nu en dan wel start maar bij het ineens intrappen van het gas valt deze direct uit en bij langzaam intrappen kan ik hem in toeren krijgen tot net voor 3000 toeren en valt de motor weer uit. Desondanks valt deze ook tijdens stationair sporadisch uit.
Gek genoeg gebeurd dit terwijl ik er net een nieuwe koppeling en drukgroep heb in gezet en geeft opeens bovenstaande kuren.
Kan uiteraard toeval van het moment zijn maar de vraag is wie kan mij helpen met de toegevoegde foutcodes.
4B10 Rustige loop regeling Correctiehoeveelheid te groot
3F01 Ladedruksensor onderbreking/massasluiting
3F03 Ladedruksensor plausibiliteit atmosfeerduksensor
4063 atmosferisch druksensor (ECU) foutief

Wat kan ik als beste mee beginnen om te vervangen om mijn probleem te verhelpen.
Wat betekent, of staat de code voor. (dus welke sensoren of onderdelen hebben hiermee te maken)
Ladedruksensor en atmosfeerdruksensor worden vaker aangegeven, moeten deze vervangen worden of kan de waarde ook fout zijn door bijvoorbeeld een defecte luchtmassa meter?
Ik hoor de benzine pomp lopen, ik neem aan dat dit ook de hogedrukpomp is? Ik hoor graag jullie mening en zal ook netjes plaatsen wat het probleem geweest is als het verholpen is!

MVG Bas

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: BMW E46 320D Nov 2002 110KW Valt vrij regelmatig uit

Bericht door rob75 » 09 feb 2014, 09:42

Als ik je verhaal zo lees heb je een probleem met de (lucht)druk in de motor. Ook gezien de melding van de rustige loop die buiten bereik is. Duid meestal op mengselprobleem.
Het lijkt erop dat er een defect zit in de slangen na de turbo.
Ook het wegvallen van de motor bij 3000 toeren wijst daarop. Waarschijnlijk valt de druk weg in de leidingen naar het inlaatspruitstuk.
Geen idee of je een beetje handig bent en genoeg documentatie hebt om de betreffende slangen te vinden, maar anders hoor ik dat wel.

Succes,
Rob

BasdeJager
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2014, 19:37

Re: BMW E46 320D Nov 2002 110KW Valt vrij regelmatig uit

Bericht door BasdeJager » 09 feb 2014, 19:03

Dag Rob,

Alvast bedankt voor het meedenken, zal er van de week eens naar kijken.
De slangen zal ik wel kunnen vinden denk ik aangezien ik het hele inlaatspruitstuk 2 maal heb gereinigd sinds ik de wagen heb, ook ivm met de swirlflaps die wel eens kunnen vast gaan zitten door roet.
Deze reinig ik dan met remmenreiniger en een tandenborstel samen met de EGR klep.
Ik denk zo dat de fout best in de buurt komt aangezien ik bij de 1e X ruim 2 jaar geleden ook deze onderdelen heb gereinigd en toen het euvel over was ondanks dat ik niets heb gemerkt dat niet in orde zou zijn.
Athans er schiet mij net iets te binnen dat er een rubbertje miste bij een van de lange schroeven van het inlaatspruitstuk, zal hiervoor wel een nieuwe halen en kijken of het euvel dan over, kijk ik gelijk alle slangen na.

MVG Bas

BasdeJager
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2014, 19:37

Re: BMW E46 320D Nov 2002 110KW Valt vrij regelmatig uit

Bericht door BasdeJager » 18 mar 2014, 12:20

Vanwege longonsteking ben ik er niet vroeg aan toe gekomen om het probleem op te zoeken maar het is eindelijk opgelost!
De connector van Pressure regulating valve 13537805733 zit geen vergrendeling meer op en deze schoof dus langzaam af door de trillingen van de motor.
Waarschijnlijk dat hij voorheen nog lichtelijk contact maakte en daardoor de waardes niet goed kon vast stellen en dus diverse codes opsloeg.
Zal zo meteen even de BMW bellen die mij probeerde wijs te maken dat ze de kabelboom vervangen hebben.
Vind het schandalig, aangezien zij dit euvel ook geconstanteerd hebben en de stekker dus enkel hebben aangedrukt en op de bon slingeren vervanging kabelboom waar niets van waar is!
Desondanks hoop ik dat meerdere mensen wat hebben mochten zij ook een zelfde probleem hebben!

MVG,
Bas

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”