Van E46 naar E90

Show je BMW E90 / E91 / E92 / E93. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Aron89
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2010, 08:29
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Van E46 naar E90

Bericht door Aron89 » 16 feb 2014, 22:47

Na 2 jaar E46 (320d) te hebben gereden, heb ik deze ingeruild voor een starlet (BJ 1994).
Nadat deze 2 jaar trouw zijn werk gedaan had, werd het weer tijd voor een 3 serie. :)

Dit was mijn E46:
viewtopic.php?f=29&t=14114

Deze E90 heb ik in december 2013 gekocht:
- Bmw 318i Business Line
- BJ 2009
- 102.000 KM
- 143 PK
- Breedbeeld (Premium) Idrive
- 16 inch styling 268

To do list:
- 18 inch styling 193
- OEM Xenon inbouwen
- Sportinterieur (leer of stof)
- Interieurlijsten Pianozwart
- Zonwering of ramen tinten
- Verchroomde sierlijst vervangen voor Mat zwart

Hieronder de auto zoals ik hem kocht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als er nieuwe updates zijn laat ik het weten !

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Dcreator » 17 feb 2014, 00:32

Nette wagen hoor! :duim:

Rogier1975
Berichten: 138
Lid geworden op: 27 aug 2013, 20:37

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Rogier1975 » 17 feb 2014, 09:00

Keurig, zo hier weinig meer aan doen:

1. Die sierlijsten zijn bij een E91 niet of nauwelijks te vervangen, daar wíllen velen juist de chroomlook (lees: €€€). Is dat bij een E90 eenvoudiger?

2. Een E9x rijdt op runflat-banden, waardoor 16" al een stuk stugger aan voelt dan bij een E46 met normale banden. De hele vering/demping is ook engineered voor runflat. Grotere velgen met lagere banden kunnen daardoor snel stoterig aan voelen!! Optie kan zijn om voor gewone banden te gaan, maar dan ben je wel erg aan het spelen met wegligging/veiligheid (mensen die probeerden 16" non-RFT winterbanden op een E9x of nieuwer en dan klagen over zwabberig weggedrag, raar he, met relatief softe vering/demping om de stijve RFT-banden te compenseren :gek: ).
Hobby-auto voor mijn vrouw (ahum) = BMW 325CiA Executive Cabriolet Silbergrau 2006
Daily lease = MB 180CDI Prestige 7G-DCT

Vroeger van Frans tot Italiaans tot Duits (en dat zei niets over de kwaliteit): van GSA tot Grande Punto tot 968

Gebruikersavatar
Aron89
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2010, 08:29
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Aron89 » 17 feb 2014, 16:14

Dankje!

1. Ik zag een DIY op dit forum staan:
viewtopic.php?f=280&t=10194
Lijkt opzich mee te vallen.

2. Wat betreft de banden, ik heb nu winterbanden nokian WR D3 (geen RFT).
Die bevallen super. Zeer stil en comfortabel. :duim:
Je merkt inderdaad dat de ophanging wat stugger had gekund in bochten, maar het is niet storend.
Ik verwacht met de 18 inch velgen opzich geen problemen. Zoals je zegt is de ophanging/vering vrij comfortabel afgesteld.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Vliet » 20 feb 2014, 09:25

@ Rogier: Dat van de runflat en de wegligging.... Dat waag ik te betwijfelen. Ik heb zelf een E90 325 en rijd nu zonder runflat. Ik merk er niets van dat de wegligging slechter zou worden. Ik vind juist dat de runflat het weggedrag negatief beïnvloeden. Zeker in bochten. Waarom? Omdat de wang zo hard is gaat de band eerder glijden bij het insturen (ik rijd namelijk behoorlijk sportief) dit leid tot ongewenst onderstuur/overstuur. Zeker op nat wegdek. Dus voor mij geen runflat meer. :driving:

Rogier1975
Berichten: 138
Lid geworden op: 27 aug 2013, 20:37

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Rogier1975 » 20 feb 2014, 11:06

@Vliet: heb de klacht vooral gehoord bij de nieuwe 5-serie F??. Klanten die een gloednieuwe 5 afgeleverd krijgen op non-RFT winterbanden en vervolgens klagen "dat zo'n dure premium auto verdorie alle kanten op dweilt". Wat dan na monteren van de standaard (RFT) zomerbanden in ene verdwenen is als sneeuw voor de spreekwoordelijke zon...

Mijn E91 had alleen 16 inch RFT, voor zowel zomer- als winterbanden. Vond ik eerst wat stoterig (Continental Sport) maar de nieuwe zomerbanden (Michelin Premacy HP) en winterbanden (Goodyear) waren veel comfortabeler. Heb wel begrepen dat de eerste generaties RFT echt kneiterhard waren en de nieuwere al stukken beter in balans. Die Conti's waren uit 2005, dus waarschijnlijk zo'n vroege?
Hobby-auto voor mijn vrouw (ahum) = BMW 325CiA Executive Cabriolet Silbergrau 2006
Daily lease = MB 180CDI Prestige 7G-DCT

Vroeger van Frans tot Italiaans tot Duits (en dat zei niets over de kwaliteit): van GSA tot Grande Punto tot 968

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Vliet » 20 feb 2014, 20:19

Ja blijft een lastige discussie. Op een ander forum is er al een topic over, 38 pagina's lang :gek: Iedereen voelt het toch anders, mijn auto heeft ook het M-onderstel dus dat scheelt ook al.

Maar back on topic! Mooie auto, sportstoelen zou een leuke upgrade zijn! Een must voor mij in een BMW, vind de gewone stoelen te weinig ondersteuning geven.
Verder leuke opties dr op! 8)

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Van E46 naar E90

Bericht door largeproject » 20 feb 2014, 20:48

Chique auto hoor, en idd een ander interieur zal hem zeker goed doen. :ja:

En over de rft banden, banden zijn stugger, dus minder comfort, het totaal gewicht is hoger, dus meer on afgeveerde massa, dus minder comfort.
Sport onderstel, ook stugger.

Gebruikersavatar
Aron89
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2010, 08:29
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Aron89 » 21 feb 2014, 15:53

Ik ga volgende week bij een setje 2e hands velgen kijken, OEM styling 193 (2 jr oud).
Er zitten 4x Continental Contact sport 5 banden op (3mm).
Ik weet dat er een "13" op de velg moet staan, naast de boutgaten.
Iemand verder nog tips waar op te letten?

Ik zal een foto doorzetten wanneer deze velgen eronder zitten!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aron89 op 21 feb 2014, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Mr._T-Rex » 21 feb 2014, 16:15

Aan de binnenkant staat bmw en het onderdeelnummer vermeld als ze origineel zijn (neem aan dat je dat bedoelt met letten op de "13")

Leuke e90 :)
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Gebruikersavatar
Aron89
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2010, 08:29
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Aron89 » 21 feb 2014, 16:23

Mr._T-Rex schreef:Aan de binnenkant staat bmw en het onderdeelnummer vermeld als ze origineel zijn (neem aan dat je dat bedoelt met letten op de "13")

Leuke e90 :)

Ja, inderdaad. Bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: Van E46 naar E90

Bericht door NielsE36 » 21 feb 2014, 16:33

Mooie nette wagen!
Zal wel weer een stuk beter rijden na het uitstapje naar toyota?

Styling 193 staat erg goed onder jouw type.
Weet niet wat je voor die velgen + banden moet betalen, maar met +- 3mm zijn ze nagenoeg op.
Veel meer dan de losse waarde van de 4 velgen zou ik er niet voor geven.

Gebruikersavatar
Aron89
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2010, 08:29
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Aron89 » 23 feb 2014, 10:12

@NielsE36:
De verkoper is akkoord gegaan met €775,-. Leek mij een redelijke prijs.
Ik zag op bmw.nl dat ze €436,- per stuk kosten.

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: Van E46 naar E90

Bericht door NielsE36 » 24 feb 2014, 14:41

Zeker als de velgen netjes zijn geen verkeerde prijs!
Veel plezier er mee!

Gebruikersavatar
Aron89
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2010, 08:29
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Van E46 naar E90

Bericht door Aron89 » 07 mar 2014, 17:21

Ik heb 2ehands OEM BMW velgen gehaald.
Hieronder foto's voor en na:

16 inch Styling 268 met winterbanden
Afbeelding

18 inch Styling 193 met zomerbanden
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Showroom”