Harde tik in de motor 320D
Harde tik in de motor 320D
De motor in kwestie is ondertussen al vervangen maar ik wil jullie dit niet onthouden.
Enige tijd geleden heb ik een BMW 320d met m47tu 150pk motor uit 2002 gekocht. De motor had een tik. En dat was in de aankoop prijs mee gecalculeerd. De auto rijd prima er was op de tik na weinig aan op te merken. De injectoren waren 2 weken voor de aankoop gereviseerd. Dit omdat de eigenaar dacht dat daar het probleem mee opgelost zou zijn. Helaas voor hem dat was het niet. Maar de auto roet niet meer. Ook is er door de dealer een compressie test uitgevoerd. Dat is gedaan met de diagnose computer.
Via het AMT (auto motor techniek) forum. Een forum waar auto de technicus elkaar om hulp vragen en meedenken om technische storingen op te sporen en te verhelpen. Heb ik collega’s dit probleem voor gelegd.
Ik ben van start gegaan met wat ik aan mogelijke oorzaken verdacht.
- Lekke klepstoters. (verliezen hun druk.)
- Klemmende klepstoters. (vervuild en blijven dus klemmen)
- Te dunne olie (lekt langs de klepstoters. Ze kunnen geen druk opbouwen)
- Olie druk te laag.
Duidelijk was dat het niet de lagers konden zijn. De tik kwam boven uit het blok en niet onder. Bovendien zou bij een hoger toerental de tip minder worden of zelfs verdwijnen, door dat de verbranding en de massa van de zuigers elkaar egaliseren.
Er kwamen diverse suggesties binnen.
- Spoelen met motorflush. (reinigt klepstoters en oliekanalen.)
- Olie verversen voor de juiste olie.
- Nokkenassen zouden ook de oorzaak kunnen zijn.
Zo gezegd zo gedaan. De motor geflushed en de olie vervangen. Maar helaas gaf dat niet het gewenste resultaat.
Zelf heb ik nog toegevoegd op het forum
- Afgebroken wervelklep
- Kantelende zuiger.
- Kromme klep (maar dan zou de motor niet goed lopen)
- Versprongen distributie (ook dan zou de motor niet goed lopen)
Na wat testen met INPA, heb ik een grote onregelmatigheid ontdekt in de 2 de cilinder. De inspuiting week zeer veel af in vergelijk met de rest. De DDE (motormanegent) probeert de motor altijd zo regelmatig mogelijk rond te laten draaien zodat deze niet gaat schudden en mooi rond blijft lopen. Als er een dip is in de rotatie snelheid van de krukas wordt gemeten, zal hij dat opmerken en de dip compenseren door iets langer in te spuiten. Als er onregelmatigheden zijn zal dat met INPA goed zichtbaar zijn. Omdat Cilinders 1 en 4, en 2 en 3in paren bewegen, zie je een positieve compensatie bij bijvoorbeeld cilinder 1. En een nagenoeg even grote tegengestelde compensatie in cilinder 4. Dat was bij mij niet geval. Alle cilinders liepen gelijk en keurig neutraal, op één na. Cilinder 2 compenseerde 4 tot 5 procent. Dat is te veel. Tot 3 procent is toegestaan. Maar ook nog veel. Bij belasting ging dat compenseren zelfs buiten het meetbare bereik.
Er kwamen nog meer vraagtekens en de collega’s op het forum kwamen met mogelijke oorzaken.
- Slechte injectoren. (veroorzaken diesel klop) de tik?!
- Niet geprogrammeerde injectoren. (Ze waren tenslotte gereviseerd).
- Niet op de juiste plek gemonteerd? (zou kunnen)
Zelf dacht ik aan compressie verlies op de tweede cilinder. Dat zou de overmatige compensatie kunnen verklaren.
Nog maar eens met IMPA gekeken. Maar helaas. De injectoren waren juist geprogrammeerd.
omdat ik twee gloeibougies moest vervangen. (Ze waren defect). Moest ik het inlaadspruitstuk afbouwen. Dat was gelijk en goede gelegenheid om het systeem te reinigen van roet en de egr uit te schakelen. (vacuüm slangetje los maken is genoeg. Wel even de vacuüm slang afsluiten). En omdat alles toch al los was heb ik maar gelijk de injectoren uitgebouwd. Ik heb de compressie gemeten. En tot mij grote verbazing was niet cilinde4r 2 ondermaats, maar cilinder 4 die een te lage druk had. 18 tegen over 27 bar bij de rest. Ach ik was toch al bezig dus met ik de cilinderkop er af getrokken. En gekeken wat er aan de hand was. Dat werd snel duidelijk. De zuiger van de 4de cilinder was verbrand. En er was zeer veen roet aanslag op de zuiger. De oorzaak van het tikken werd gelegd bij de zuigerveren en/of de aanslag van roet op de zuiger waar door de kleppen werden geraakt.
Dit was echter niet de oorzaak van het tikken.
De echte oorzaak is een kantelende zuiger. Een kantelende zuiger komt door dat de drijfstang een zijwaartse (secundaire) beweging maakt. Opwaarts en neerwaarts is primair. De drijfstang drukt de zuiger zijwaard tegen de cilinderwand. (lijbaan kracht) bij het BDP (bovenste dode punt) zal de drijfstang van richting veranderen en de zuiger staat daarom naar de andere kant van de cilinder.
Maar….. wat is de oorzaak van deze moeder van ellende? De injectoren waren gereviseerd en dat is niet voor niets. De oorzaak moet dan ook in die hoek worden gezocht. Door dat de injectoren door vervuiling of slijtage minder goed vernevelen en in het ergste geval niet verneveld maar een straaltje pist. Dat pissende straaltje zorgt er voor dat de diesel in vloeistof op de zuiger komt en vervolgens daar verbrand. Dat kan je goed zien in de foto’s de zuiger verband aan de zijkanten en met hulp van de lijbaan kracht zal deze extra snel slijten en ook de zuigerveren aantasten. Het roet zal ook tussen de zuigerveren gaan zitten en deze zullen vast gaan zitten en minder afdichten. Ook de olieschraap veren worden aangetast waardoor er ook olie verbrand in de cilinder wat het hele spektakel versneld. Meer ruimte zorgt er voor dat de zuiger steeds hardere klappen maakt en de cilinderwand beschadigt. Krassen zijn het gevolg en de motor is totaal afgeschreven.
Was dat te voorkomen? Ja, dat was zeker te voorkomen door op tijd de injectoren te laten reinigen.
Zodra de auto meer gaat roeten. En dat komt door te veel brandstof inspuiting, te weinig lucht (verstopt luchtfilter) of een slechte verneveling (slecht werkende injectoren.) moet je de oorzaak gelijk achterhalen en oplossen. Ja het kost wat. Ongeveer 125 euro per injector. Maar daar was de VEEL GROTERE schade wel mee voorkomen. Dus bezuinig niet op onderhoud. Want het bijt je vroeg of laat in je reet.
http://youtu.be/WoyEHiiub3E
http://youtu.be/y4RCEWzztJM
Enige tijd geleden heb ik een BMW 320d met m47tu 150pk motor uit 2002 gekocht. De motor had een tik. En dat was in de aankoop prijs mee gecalculeerd. De auto rijd prima er was op de tik na weinig aan op te merken. De injectoren waren 2 weken voor de aankoop gereviseerd. Dit omdat de eigenaar dacht dat daar het probleem mee opgelost zou zijn. Helaas voor hem dat was het niet. Maar de auto roet niet meer. Ook is er door de dealer een compressie test uitgevoerd. Dat is gedaan met de diagnose computer.
Via het AMT (auto motor techniek) forum. Een forum waar auto de technicus elkaar om hulp vragen en meedenken om technische storingen op te sporen en te verhelpen. Heb ik collega’s dit probleem voor gelegd.
Ik ben van start gegaan met wat ik aan mogelijke oorzaken verdacht.
- Lekke klepstoters. (verliezen hun druk.)
- Klemmende klepstoters. (vervuild en blijven dus klemmen)
- Te dunne olie (lekt langs de klepstoters. Ze kunnen geen druk opbouwen)
- Olie druk te laag.
Duidelijk was dat het niet de lagers konden zijn. De tik kwam boven uit het blok en niet onder. Bovendien zou bij een hoger toerental de tip minder worden of zelfs verdwijnen, door dat de verbranding en de massa van de zuigers elkaar egaliseren.
Er kwamen diverse suggesties binnen.
- Spoelen met motorflush. (reinigt klepstoters en oliekanalen.)
- Olie verversen voor de juiste olie.
- Nokkenassen zouden ook de oorzaak kunnen zijn.
Zo gezegd zo gedaan. De motor geflushed en de olie vervangen. Maar helaas gaf dat niet het gewenste resultaat.
Zelf heb ik nog toegevoegd op het forum
- Afgebroken wervelklep
- Kantelende zuiger.
- Kromme klep (maar dan zou de motor niet goed lopen)
- Versprongen distributie (ook dan zou de motor niet goed lopen)
Na wat testen met INPA, heb ik een grote onregelmatigheid ontdekt in de 2 de cilinder. De inspuiting week zeer veel af in vergelijk met de rest. De DDE (motormanegent) probeert de motor altijd zo regelmatig mogelijk rond te laten draaien zodat deze niet gaat schudden en mooi rond blijft lopen. Als er een dip is in de rotatie snelheid van de krukas wordt gemeten, zal hij dat opmerken en de dip compenseren door iets langer in te spuiten. Als er onregelmatigheden zijn zal dat met INPA goed zichtbaar zijn. Omdat Cilinders 1 en 4, en 2 en 3in paren bewegen, zie je een positieve compensatie bij bijvoorbeeld cilinder 1. En een nagenoeg even grote tegengestelde compensatie in cilinder 4. Dat was bij mij niet geval. Alle cilinders liepen gelijk en keurig neutraal, op één na. Cilinder 2 compenseerde 4 tot 5 procent. Dat is te veel. Tot 3 procent is toegestaan. Maar ook nog veel. Bij belasting ging dat compenseren zelfs buiten het meetbare bereik.
Er kwamen nog meer vraagtekens en de collega’s op het forum kwamen met mogelijke oorzaken.
- Slechte injectoren. (veroorzaken diesel klop) de tik?!
- Niet geprogrammeerde injectoren. (Ze waren tenslotte gereviseerd).
- Niet op de juiste plek gemonteerd? (zou kunnen)
Zelf dacht ik aan compressie verlies op de tweede cilinder. Dat zou de overmatige compensatie kunnen verklaren.
Nog maar eens met IMPA gekeken. Maar helaas. De injectoren waren juist geprogrammeerd.
omdat ik twee gloeibougies moest vervangen. (Ze waren defect). Moest ik het inlaadspruitstuk afbouwen. Dat was gelijk en goede gelegenheid om het systeem te reinigen van roet en de egr uit te schakelen. (vacuüm slangetje los maken is genoeg. Wel even de vacuüm slang afsluiten). En omdat alles toch al los was heb ik maar gelijk de injectoren uitgebouwd. Ik heb de compressie gemeten. En tot mij grote verbazing was niet cilinde4r 2 ondermaats, maar cilinder 4 die een te lage druk had. 18 tegen over 27 bar bij de rest. Ach ik was toch al bezig dus met ik de cilinderkop er af getrokken. En gekeken wat er aan de hand was. Dat werd snel duidelijk. De zuiger van de 4de cilinder was verbrand. En er was zeer veen roet aanslag op de zuiger. De oorzaak van het tikken werd gelegd bij de zuigerveren en/of de aanslag van roet op de zuiger waar door de kleppen werden geraakt.
Dit was echter niet de oorzaak van het tikken.
De echte oorzaak is een kantelende zuiger. Een kantelende zuiger komt door dat de drijfstang een zijwaartse (secundaire) beweging maakt. Opwaarts en neerwaarts is primair. De drijfstang drukt de zuiger zijwaard tegen de cilinderwand. (lijbaan kracht) bij het BDP (bovenste dode punt) zal de drijfstang van richting veranderen en de zuiger staat daarom naar de andere kant van de cilinder.
Maar….. wat is de oorzaak van deze moeder van ellende? De injectoren waren gereviseerd en dat is niet voor niets. De oorzaak moet dan ook in die hoek worden gezocht. Door dat de injectoren door vervuiling of slijtage minder goed vernevelen en in het ergste geval niet verneveld maar een straaltje pist. Dat pissende straaltje zorgt er voor dat de diesel in vloeistof op de zuiger komt en vervolgens daar verbrand. Dat kan je goed zien in de foto’s de zuiger verband aan de zijkanten en met hulp van de lijbaan kracht zal deze extra snel slijten en ook de zuigerveren aantasten. Het roet zal ook tussen de zuigerveren gaan zitten en deze zullen vast gaan zitten en minder afdichten. Ook de olieschraap veren worden aangetast waardoor er ook olie verbrand in de cilinder wat het hele spektakel versneld. Meer ruimte zorgt er voor dat de zuiger steeds hardere klappen maakt en de cilinderwand beschadigt. Krassen zijn het gevolg en de motor is totaal afgeschreven.
Was dat te voorkomen? Ja, dat was zeker te voorkomen door op tijd de injectoren te laten reinigen.
Zodra de auto meer gaat roeten. En dat komt door te veel brandstof inspuiting, te weinig lucht (verstopt luchtfilter) of een slechte verneveling (slecht werkende injectoren.) moet je de oorzaak gelijk achterhalen en oplossen. Ja het kost wat. Ongeveer 125 euro per injector. Maar daar was de VEEL GROTERE schade wel mee voorkomen. Dus bezuinig niet op onderhoud. Want het bijt je vroeg of laat in je reet.
http://youtu.be/WoyEHiiub3E
http://youtu.be/y4RCEWzztJM
Zonder twijfel de mooiste Touring
Re: Harde tik in de motor 320D
Goede duidelijke uitleg, bedankt voor het delen!
Re: Harde tik in de motor 320D
Zeker goed uitgelegd. Mijn 320D was verkeerd gechipt en liep daardoor veel te rijk hetgeen dikke pluimen roet tot gevolg had. Een potentiele kanshebber op zo'n schade als ik daar mee door gereden was. Ik zou bij deze ook nog even checken of er niet gerommeld is aan de ECU. Je bent wel heel erg ver heen als dit alleen ontstaat door vervuilde verstuivers imho.
Re: Harde tik in de motor 320D
Thanks for sharing!
Ik rij zelf ook een FL 320D, gechipt. Gelukkig nog geen last van een tik maar net nadat ik hem had kreeg ik een DDE error. Dit was eenmalig en sindsdien 70K gereden zonder een probleem. Die van mij rookt vrij weinig (EGR is deels afgedopt).
Als hij meer gaat roken dan laat ik als eerst de verstuivers checken (reviseren)!
Ik rij zelf ook een FL 320D, gechipt. Gelukkig nog geen last van een tik maar net nadat ik hem had kreeg ik een DDE error. Dit was eenmalig en sindsdien 70K gereden zonder een probleem. Die van mij rookt vrij weinig (EGR is deels afgedopt).
Als hij meer gaat roken dan laat ik als eerst de verstuivers checken (reviseren)!
Re: Harde tik in de motor 320D
Wellicht te vroeg gejuicht...ik hoor sinds vandaag (wellicht al langer want in de auto hoor je het niet) ook een harde tik .
Morgen nog even de kappen eraf halen en starten en dan kijken hoe of wat...
@Flyingd: tikte hij bij jou altijd? Of alleen bij een warme of koude motor? En wanneer heb je de motor laten vervangen? Of is hij toen vrij snel in de soep gelopen?
Hij roet niet meer of minder dan voorheen dus ik hoop dat het iets kleins is
Morgen nog even de kappen eraf halen en starten en dan kijken hoe of wat...
@Flyingd: tikte hij bij jou altijd? Of alleen bij een warme of koude motor? En wanneer heb je de motor laten vervangen? Of is hij toen vrij snel in de soep gelopen?
Hij roet niet meer of minder dan voorheen dus ik hoop dat het iets kleins is
Re: Harde tik in de motor 320D
Zojuist ook maar even een filmpje gemaakt: http://youtu.be/7izycufMqEQ
Filmpje speelt niet helemaal vlekkeloos af (weet niet waar het aan ligt maar waarschijnlijk omdat ie gecomprimeerd is van mobiel naar laptop).
Zaken die tot nu toe zijn opgevallen:
- Bij koude motor zo goed als geen tik tot geen tik
- Auto rookt niet meer dan voorheen
- Tik lijkt te komen van de rechterkant (bestuurderskant)
- Verder merk ik 0,0 verschil aan de auto (prestaties)
Wie heeft er een idee waar dit vandaan kan komen?
Alvast bedankt
Filmpje speelt niet helemaal vlekkeloos af (weet niet waar het aan ligt maar waarschijnlijk omdat ie gecomprimeerd is van mobiel naar laptop).
Zaken die tot nu toe zijn opgevallen:
- Bij koude motor zo goed als geen tik tot geen tik
- Auto rookt niet meer dan voorheen
- Tik lijkt te komen van de rechterkant (bestuurderskant)
- Verder merk ik 0,0 verschil aan de auto (prestaties)
Wie heeft er een idee waar dit vandaan kan komen?
Alvast bedankt
Re: Harde tik in de motor 320D
Hier het goede nieuws. Een motor met kantelende zuiger kan heel oud worden, en hoeft niet vervangen te worden.Hoi Flyingd,
Sinds gisteren heb ik ook een tik in de motor zitten net zoals jij een jaar terug . Het lijkt bij mij van de rechterkant (bestuurderskant) te komen maar het geluid lijkt wel hetzelfde als bij jou.
Ik heb nog wat vragen over hoe het bij jou verlopen is:
Tikte hij bij jou altijd? Of alleen bij een warme of koude motor? En wanneer heb je de motor laten vervangen? Of is hij toen vrij snel in de soep gelopen?
Dan nu het slechte nieuws. Een kantelende zuiger zal langzaam over een lange periode steeds hoorbaarder worden. Wat jij hebt, is een plotselinge tik in de motor. vrij hard ook!! Ik vermoed dat bij jou een swirl flap is gebroken. Deze zitten in het inlaad spruitstuk en komen vervolgens in de cilinder terecht.
Als de tik bij alle toerentallen en belasting gelijk is. Dan is het bijna 100% zeker de Swirl flap. als bij gas los laten het tikken minder wordt is het een kantelende zuiger.
Hopelijk is de cilinderwand niet beschadigt. Dan kan je het met een vervangende kop er nog redelijk goedkoop repareren. Ik heb die van mijn nog als je heb nodig hebt.
Succes.
Zonder twijfel de mooiste Touring
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Harde tik in de motor 320D
Er niks aan doen en doorrijden zou ik nou juist niet doen. Een kantelende zuiger blijft door die cilinderwand heen stuiteren en zal daardoor de wand steeds verder 'slopen'. Hierdoor past de zuiger steeds slechter in de wand en krijg je een enorm olieverbruik.
Re: Harde tik in de motor 320D
@Flyingd: Swirlflap kan het niet zijn want die heb ik zo'n 130.000km laten vervangen voor blanking plates. Vanmiddag rij ik langs een diesl specialist (Dieselservice Stokking in Gouda).
@Streamline: ik ga zo het oliepeil nog even checken, tot nu toe nog geen olieverbruik gehad.
Wat verwachten jullie dat de reparatie zal kosten als alleen de kop vervangen moet worden? En als de cilinderwand beschadidgd is wat zijn dan de kosten? Of heb je dan al een nieuwe motor nodig .
Als de reparatie mee valt dan doe ik het wel maar als het 1K+ gaat kosten of zelfs een nieuwe motor dan is het maar de vraag of die het nog waard is...
Er staat nu 320K op de teller, ik wil eigenlijk nog een jaar door rijden (richting de 370 a 380K)
@Streamline: ik ga zo het oliepeil nog even checken, tot nu toe nog geen olieverbruik gehad.
Wat verwachten jullie dat de reparatie zal kosten als alleen de kop vervangen moet worden? En als de cilinderwand beschadidgd is wat zijn dan de kosten? Of heb je dan al een nieuwe motor nodig .
Als de reparatie mee valt dan doe ik het wel maar als het 1K+ gaat kosten of zelfs een nieuwe motor dan is het maar de vraag of die het nog waard is...
Er staat nu 320K op de teller, ik wil eigenlijk nog een jaar door rijden (richting de 370 a 380K)
Re: Harde tik in de motor 320D
oeps.. das een serieuze tik...
ben benieuwd wat ze vinden!!
succes
ben benieuwd wat ze vinden!!
succes
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Re: Harde tik in de motor 320D
2 Monteurs van Stokking Dieselservice in Gouda denken dat het de Krukaspoelie is. Deze beweegt ook wel behoorlijk moet ik zeggen.
Ik vraag me wel af of daar ook de tik vandaan kan komen .
Als je gas geeft (gingen ze testen) dan hoor je het niet...het is puur bij het stationair lopen.
Ik vraag me wel af of daar ook de tik vandaan kan komen .
Als je gas geeft (gingen ze testen) dan hoor je het niet...het is puur bij het stationair lopen.
Re: Harde tik in de motor 320D
Heb hier 2 krukaspoelie's gevonden:
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... elie?add=1
Maakt het nog uit welke ik koop?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... elie?add=1
Maakt het nog uit welke ik koop?
Re: Harde tik in de motor 320D
Qua maatvoering zijn ze t zelfde..
Bij de ene staat die bout er bij..
Bij die andere niet..
Bij de ene staat die bout er bij..
Bij die andere niet..
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Re: Harde tik in de motor 320D
Dat is idd volgens mij het enige verschil...dan is de vraag is die bout nodig of kun je net zo goed de huidige bout gebruiken?
Re: Harde tik in de motor 320D
Ik zou persoonlijk gewoon nieuwe gebruiken.. gaat 3ton mee en dan 30.- meer..
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)