530d wordt langzaam warm
530d wordt langzaam warm
Hallo,
Mijn 530d uit augustus 2003 wordt naar mijn idee langzaam warm. Na een rit van 15 kilometer (ongeveer 20 minuten) is de auto pas bijna warm. De weg bestaat uit 80- en 50 km wegen, 50/50 ongeveer. Mijn 320i is na ongeveer 4 á 5 kilometer al op temperatuur.
Ik begrijp dat het 2 totaal verschillende motoren zijn maar ik heb het idee dat hij langzaam warm wordt. Iemand ervaringen?
Mijn 530d uit augustus 2003 wordt naar mijn idee langzaam warm. Na een rit van 15 kilometer (ongeveer 20 minuten) is de auto pas bijna warm. De weg bestaat uit 80- en 50 km wegen, 50/50 ongeveer. Mijn 320i is na ongeveer 4 á 5 kilometer al op temperatuur.
Ik begrijp dat het 2 totaal verschillende motoren zijn maar ik heb het idee dat hij langzaam warm wordt. Iemand ervaringen?
Re: 530d wordt langzaam warm
Normaal gesproken gaat de bijverwarming aan om het water snel op temperatuur te brengen. 20 min is te lang
Misschien werkt deze niet.
Je hoort hem nog wel eens draaien als je hem koud start en na 200 meter al stopt.
Misschien werkt deze niet.
Je hoort hem nog wel eens draaien als je hem koud start en na 200 meter al stopt.
Re: 530d wordt langzaam warm
Wanneer ik hem koud start en kort erna weer afzet hoor ik wel een soort zoem. Maar deze hoor ik volgens mij ook na lange ritten.
De standkachel word ook niet goed warm. Als ik de standkachel instel dat hij 30 minuten van te voren de auto op 21 graden moet brengen dan is hij na die 30 minuten niet op temperatuur. Kan dit ermee te maken hebben?
Is er een manier om de bijverwarming te testen en is deze zichtbaar, dat ik heb kan controleren?
De standkachel word ook niet goed warm. Als ik de standkachel instel dat hij 30 minuten van te voren de auto op 21 graden moet brengen dan is hij na die 30 minuten niet op temperatuur. Kan dit ermee te maken hebben?
Is er een manier om de bijverwarming te testen en is deze zichtbaar, dat ik heb kan controleren?
Re: 530d wordt langzaam warm
Bij de E6x is dit topic (BMW thermostaat / motortemperatuur problemen) actueel.
Re: 530d wordt langzaam warm
Bedankt voor de link, zelf niet in e6x gedeelte gekeken! Ik ga vanavond de temperatuur met de boordcomputer uitlezen en zal de resultaten plaatsen!
Re: 530d wordt langzaam warm
Ik heb in het e60 topic gekeken en gelezen dat een e60 diesel met 90 graden op bedrijfstemperatuur is, lijkt mij voor een e39 niet veel te mogen verschillend.
Ik heb gisteren de auto "warm" gereden, temperatuurmeter geeft aan dat ie op bedrijfstemperatuur is. Daarna in het stadscentrum rond gepoeperd, weinig koelwind, veel stationair, remmen, optrekken en na ongeveer een kwartier en 10 kilometer rondjes rijden de volgende waarde uitgelezen:
Warmen word hij écht niet, niet ver van de 90 graden maar ik lees dat de temperatuur echt 90 graden hoort te zijn.
Daarna even de snelweg op gereden, 10 kilometer snelweg, flink optrekken en cruise control op 120 (eerst stukje 80). Veel koelwind dus en de temperatuur daalde hard:
75 graden aan het einde van de afrit voor een stoplicht. Weer wat stadskilometers gemaakt en de temperatuur liep weer op tot rond de 85 graden, echt niet hoger.
Valt nu te concluderen dat de thermostaat de geest heeft gegeven?
Ik heb gisteren de auto "warm" gereden, temperatuurmeter geeft aan dat ie op bedrijfstemperatuur is. Daarna in het stadscentrum rond gepoeperd, weinig koelwind, veel stationair, remmen, optrekken en na ongeveer een kwartier en 10 kilometer rondjes rijden de volgende waarde uitgelezen:
Warmen word hij écht niet, niet ver van de 90 graden maar ik lees dat de temperatuur echt 90 graden hoort te zijn.
Daarna even de snelweg op gereden, 10 kilometer snelweg, flink optrekken en cruise control op 120 (eerst stukje 80). Veel koelwind dus en de temperatuur daalde hard:
75 graden aan het einde van de afrit voor een stoplicht. Weer wat stadskilometers gemaakt en de temperatuur liep weer op tot rond de 85 graden, echt niet hoger.
Valt nu te concluderen dat de thermostaat de geest heeft gegeven?
Re: 530d wordt langzaam warm
Ik heb een update in het E60-topic geplaatst.
Re: 530d wordt langzaam warm
hey koelwatertemp valt op mijn display niet af te lezen. hoe heb je dat klaar gekregen?? zou er ook wel eens naar willen kijken.
Re: 530d wordt langzaam warm
http://www.youtube.com/watch?v=zojVPL-yWcA
of toets in "cluster unlock E39" om te vinden hoe je je boardcomputer unlocked
of toets in "cluster unlock E39" om te vinden hoe je je boardcomputer unlocked
Re: 530d wordt langzaam warm
Daten & Farben
E39 Web-Links
Geheimmenü im Tacho E38/E39
ACHTUNG: ICH LEHNE JEDE HAFTUNG AB, ALLE VERSUCHE AUF EIGENE GEFAHR!
Die Geheimmenüs müssen erst freigeschaltet werden:
Zündung einschalten (Stufe 2)
Dann rechte Taste (Check Control Taste) der Instrumentenkombi drücken und festhalten.
Es erscheint zunächst "Check Control OK", kurze Zeit später (ca. 10s) erscheint "Test Nr. 01"
Nun Linke Taste drücken, die Fahrgestellnummer wird angezeigt
Die letzten 7 Zahlen müssen zusammengezählt werden (Quersumme), z.B. DG23278 = 22, Buchstaben einfach ignorieren.
Nun die rechte Taste so oft drücken, bis "Test Nr. 19" erscheint (mit der rechten Taste kann man durch die Menüs scrollen)
Dann die linke Taste so oft drücken, bis die angezeigte Zahl der oben errechneten Quersumme entspricht.
Nach dem Drücken der rechten Taste ist das Menü freigeschaltet (muss dann nicht wieder entsperrt werden, höchstens nach einem Werkstattbesuch)
Nun hat man folgende neuen Menüs:
Menu-Beschreibung: Anzeige im CheckControl Display:
1. Fahrzeug Infos
FGSTNR: Fahrgestellnummer,
K No: Tacho-Kennzahl,
BMWTNR: BMW-Teilenummer, CI: ?, DI: ?, BI: ?, DAT: Datum der Herstellung,
HW: Hardwareversion, SW: Softwareversion, ZYL: Anzahl der Zylinder, M: ?, S: ?,
CAN: CAN-Bus-Version, AEND: Änderungsnummer
2. Instrumentenkombi Test
Eindrucksvoll -> Bild aus einem 328Ci E46
3.0 Service Intervall SI-L: 0753
3.1 Service Tage seit letztem Service
SI-Tage: 0124
4.0 Momentanverbrauch (l/100km) VBR: Liter pro 100km
4.1 Momentanverbrauch (l/Stunde)
VBR: Liter pro Stunde
5.0 Durchschnittlicher Verbrauch RW-VBR: Liter pro 100km
5.1 Reichweite
RW: Reichweite
6. Tankinhalt (linker T./rechter T/Gesamt) TNK: 23.2/25.4/48.6L
6.1 Gesamttankinhalt TNKANZ: 48.6L
7. Kühlmitteltemperatur KTMP: Motortemperatur
7.1 Motor Umdrehungen/Minute N: Motordrehzahl
7.2 Aussentemperatur ATMP: Außentemperatur
8. Aktuelle Geschwindikeit Digital V: xxx KM/H
8.1 Angezeigte Geschwindigkeit VANZ: xxx KM/H
9. Bordspannung momentan UB: xx,xx (Volt)
10. Land/Sprache 0=Deutschland, 1=UK, 2=USA, 3=Italien, 4=Spanien, 5=Japan, 6=Frankreich, 7=Canada, 8=Australien
11. Umschaltung PM / AM
12. Durchschnittsgeschwindigkeit VANK xx,x KM/H
12.1 Ankunftszeit ANK
13. Gong Test
14. Fehlerspeicher 000000 = kein Fehler abgelegt
15./ 17. - 18. nicht belegt / unbekannt
16. Oeltemperatur
19. Freischaltung Menus 3-18 Freischaltung siehe weiter oben auf dieser Seite!
20. Korrekturfaktor Verbrauchsanzeige
Formel für die Berechnung des Korrekturfaktors:
Ermittelter tatsächlicher Verbrauch / Angezeigter Verbrauch nach BC = Korrekturfaktor KVBR: 1000
21. Reset Reset entspricht Batterieabklemmen
E39 Web-Links
Geheimmenü im Tacho E38/E39
ACHTUNG: ICH LEHNE JEDE HAFTUNG AB, ALLE VERSUCHE AUF EIGENE GEFAHR!
Die Geheimmenüs müssen erst freigeschaltet werden:
Zündung einschalten (Stufe 2)
Dann rechte Taste (Check Control Taste) der Instrumentenkombi drücken und festhalten.
Es erscheint zunächst "Check Control OK", kurze Zeit später (ca. 10s) erscheint "Test Nr. 01"
Nun Linke Taste drücken, die Fahrgestellnummer wird angezeigt
Die letzten 7 Zahlen müssen zusammengezählt werden (Quersumme), z.B. DG23278 = 22, Buchstaben einfach ignorieren.
Nun die rechte Taste so oft drücken, bis "Test Nr. 19" erscheint (mit der rechten Taste kann man durch die Menüs scrollen)
Dann die linke Taste so oft drücken, bis die angezeigte Zahl der oben errechneten Quersumme entspricht.
Nach dem Drücken der rechten Taste ist das Menü freigeschaltet (muss dann nicht wieder entsperrt werden, höchstens nach einem Werkstattbesuch)
Nun hat man folgende neuen Menüs:
Menu-Beschreibung: Anzeige im CheckControl Display:
1. Fahrzeug Infos
FGSTNR: Fahrgestellnummer,
K No: Tacho-Kennzahl,
BMWTNR: BMW-Teilenummer, CI: ?, DI: ?, BI: ?, DAT: Datum der Herstellung,
HW: Hardwareversion, SW: Softwareversion, ZYL: Anzahl der Zylinder, M: ?, S: ?,
CAN: CAN-Bus-Version, AEND: Änderungsnummer
2. Instrumentenkombi Test
Eindrucksvoll -> Bild aus einem 328Ci E46
3.0 Service Intervall SI-L: 0753
3.1 Service Tage seit letztem Service
SI-Tage: 0124
4.0 Momentanverbrauch (l/100km) VBR: Liter pro 100km
4.1 Momentanverbrauch (l/Stunde)
VBR: Liter pro Stunde
5.0 Durchschnittlicher Verbrauch RW-VBR: Liter pro 100km
5.1 Reichweite
RW: Reichweite
6. Tankinhalt (linker T./rechter T/Gesamt) TNK: 23.2/25.4/48.6L
6.1 Gesamttankinhalt TNKANZ: 48.6L
7. Kühlmitteltemperatur KTMP: Motortemperatur
7.1 Motor Umdrehungen/Minute N: Motordrehzahl
7.2 Aussentemperatur ATMP: Außentemperatur
8. Aktuelle Geschwindikeit Digital V: xxx KM/H
8.1 Angezeigte Geschwindigkeit VANZ: xxx KM/H
9. Bordspannung momentan UB: xx,xx (Volt)
10. Land/Sprache 0=Deutschland, 1=UK, 2=USA, 3=Italien, 4=Spanien, 5=Japan, 6=Frankreich, 7=Canada, 8=Australien
11. Umschaltung PM / AM
12. Durchschnittsgeschwindigkeit VANK xx,x KM/H
12.1 Ankunftszeit ANK
13. Gong Test
14. Fehlerspeicher 000000 = kein Fehler abgelegt
15./ 17. - 18. nicht belegt / unbekannt
16. Oeltemperatur
19. Freischaltung Menus 3-18 Freischaltung siehe weiter oben auf dieser Seite!
20. Korrekturfaktor Verbrauchsanzeige
Formel für die Berechnung des Korrekturfaktors:
Ermittelter tatsächlicher Verbrauch / Angezeigter Verbrauch nach BC = Korrekturfaktor KVBR: 1000
21. Reset Reset entspricht Batterieabklemmen
Re: 530d wordt langzaam warm
Ik heb het net even zelf getest bij mijn 530D.
Toen ik hem startte was de temp 40 graden, ben na 1,5 km de snelweg opgereden en na 4 a 5 minuten staat de temperatuur op 95, 96 graden, hoger gaat hij niet,Ik reed dan 130.
Omgedraaid en weer snel invoegen op snelweg, temp bij snel invoegen op snelweg daalt even naar 89 graden, rijdt je weer constant dan gaat hij weer naar 95 graden.
Ook in de stad blijft de temperatuur rond de 90 a 95.
De analoge meter staat altijd precies in het midden.
Toen ik hem startte was de temp 40 graden, ben na 1,5 km de snelweg opgereden en na 4 a 5 minuten staat de temperatuur op 95, 96 graden, hoger gaat hij niet,Ik reed dan 130.
Omgedraaid en weer snel invoegen op snelweg, temp bij snel invoegen op snelweg daalt even naar 89 graden, rijdt je weer constant dan gaat hij weer naar 95 graden.
Ook in de stad blijft de temperatuur rond de 90 a 95.
De analoge meter staat altijd precies in het midden.
Re: 530d wordt langzaam warm
ik had dezelfde problemen, bij mij waren beide thermostaten kapot:
nummer 6 en 14 op onderstaande link
http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-T ... hermostat/
nummer 6 en 14 op onderstaande link
http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-T ... hermostat/