Wie snapt het E46 koelsysteem?
Wie snapt het E46 koelsysteem?
Hoi allemaal,
Mijn E46-je (316Cti, AT51) heeft een probleem met het koelwater. Als ik een tijdje rijd, gaat het signaal aan dat het peil te laag is, maar bij langzaam/stationair rijden verdwijnt het weer na een minuut of zo. Als ik het koelwater echter bijvul, dan spuit het er bij een langere rit ergens onder de motorkap weer uit. Hopelijk is dat bij het overdruk-gat in de vuldop, maar ik heb de plaats van het lek nog steeds niet 100% kunnen vaststellen - het water wordt door de rijwind overal heen geblazen.
Dit weekeinde eens volgens de instructies mijn koelsystem 'gebleed'.
Ventilator op 1, kachel op hoogste stand, auto horizontaal. Het pompje van de kachel loopt zo te horen goed.
Heb in alle slangen van het koelwater geknepen, en dat heeft duidelijk wat lucht uit het systeem gekregen. De slangen voelen soepel aan, en als ik er in knijp, stijgt het koelwater-peil in de vulopening.
Bij het opendraaien van de twee ontluchtings-schroefjes gebeurt er iets vreemds: het niveau onder de vuldop komt langzaam omhoog, en er komen belletjes omhoog in de vulopening. Het koelwater overstroomt zelfs lichtjes. Als ik de ontluchting weer dichtmaak, zakt het nivo en wordt er geen lucht meer in het water gezogen.
Het water komt nooit hoog genoeg om de bovenste ontluchtings-schroef (die bij de heat-exchanger van de olie) te bereiken, de leiding die daar vandaan komt lijkt helemaal droog te staan. Ik zie ook niet hoe dit anders zou kunnen zijn, want deze opening zit veel hoger dan de vuldop voor het koelwater.
Als ik rij blijft het koelwater netjes op zo'n 95 graden (uitgelezen met ODB). Als ik na de snelweg een stuk 80km/h rijd, zie ik dat de temperatuur eerst een graad of 15 zakt, en dan weer tot 95 graden stijgt. De thermostaat doet het dus kennelijk wel.
Mijn eerste vermoedden was een lekke koppakking, maar ik heb zo'n tester met blauw/gele vloeistof gebruikt, en die gaf niks aan.
Wat zou dit kunnen zijn? Verstopte radiator? Kapotte waterpomp? Kapotte peil-sensor? Andere opties?
Mijn E46-je (316Cti, AT51) heeft een probleem met het koelwater. Als ik een tijdje rijd, gaat het signaal aan dat het peil te laag is, maar bij langzaam/stationair rijden verdwijnt het weer na een minuut of zo. Als ik het koelwater echter bijvul, dan spuit het er bij een langere rit ergens onder de motorkap weer uit. Hopelijk is dat bij het overdruk-gat in de vuldop, maar ik heb de plaats van het lek nog steeds niet 100% kunnen vaststellen - het water wordt door de rijwind overal heen geblazen.
Dit weekeinde eens volgens de instructies mijn koelsystem 'gebleed'.
Ventilator op 1, kachel op hoogste stand, auto horizontaal. Het pompje van de kachel loopt zo te horen goed.
Heb in alle slangen van het koelwater geknepen, en dat heeft duidelijk wat lucht uit het systeem gekregen. De slangen voelen soepel aan, en als ik er in knijp, stijgt het koelwater-peil in de vulopening.
Bij het opendraaien van de twee ontluchtings-schroefjes gebeurt er iets vreemds: het niveau onder de vuldop komt langzaam omhoog, en er komen belletjes omhoog in de vulopening. Het koelwater overstroomt zelfs lichtjes. Als ik de ontluchting weer dichtmaak, zakt het nivo en wordt er geen lucht meer in het water gezogen.
Het water komt nooit hoog genoeg om de bovenste ontluchtings-schroef (die bij de heat-exchanger van de olie) te bereiken, de leiding die daar vandaan komt lijkt helemaal droog te staan. Ik zie ook niet hoe dit anders zou kunnen zijn, want deze opening zit veel hoger dan de vuldop voor het koelwater.
Als ik rij blijft het koelwater netjes op zo'n 95 graden (uitgelezen met ODB). Als ik na de snelweg een stuk 80km/h rijd, zie ik dat de temperatuur eerst een graad of 15 zakt, en dan weer tot 95 graden stijgt. De thermostaat doet het dus kennelijk wel.
Mijn eerste vermoedden was een lekke koppakking, maar ik heb zo'n tester met blauw/gele vloeistof gebruikt, en die gaf niks aan.
Wat zou dit kunnen zijn? Verstopte radiator? Kapotte waterpomp? Kapotte peil-sensor? Andere opties?
Re: Wie snapt het E46 koelsysteem?
Auto stationair warm laten worden (dat kan wel even duren) zonder radiateurdop terwijl de voorkant van de auto omhoog staat (op bokken rijden oid).
Dan de kachel op heet (maximaal) en de auto zo een minuut of 10 laten draaien en koelvloeistof bijvullen indien nodig.
Dan weet je in elk geval zeker dat er bij de kachelradiateur geen lucht meer zit. Vanaf dan zou ik weer opnieuw gaan kijken wat er gebeurt wanneer je weer normaal gaat rijden met de auto na enkele dagen.
Dan de kachel op heet (maximaal) en de auto zo een minuut of 10 laten draaien en koelvloeistof bijvullen indien nodig.
Dan weet je in elk geval zeker dat er bij de kachelradiateur geen lucht meer zit. Vanaf dan zou ik weer opnieuw gaan kijken wat er gebeurt wanneer je weer normaal gaat rijden met de auto na enkele dagen.
Re: Wie snapt het E46 koelsysteem?
Ik snap het systeem wel. Maar wat jij beschrijft is volgens mij het universele probleem bij BMW, namelijk het goed ontluchten van het koelsysteem. De auto horizontaal zetten werkt niet, aangezien dan de schroefjes niet het hoogste punt zijn. Wat wel helpt (lees je heel veel) is de neus omhoog zetten en dan ontluchten.
Wat er u gebeurt is dat je het systeem teveel vult en het systeem staat onder behoorlijk hoge druk. Normaal is circa 1,4 bar, maar BMW gaat tot 2 bar. Dan sproeit dat er aardig uit.
De peilstok zit ook raar. Deze zit in het expansievat en die zit ook al niet op het hoogste punt. Normaal zit dit ergens hoog in de auto om lucht er makkelijk uit te krijgen.
Kortom, het is een wat typisch systeem met wat aandacht is het echter zeer goed te ontluchten en werkend te krijgen/houden.
Groet,
Rob
Wat er u gebeurt is dat je het systeem teveel vult en het systeem staat onder behoorlijk hoge druk. Normaal is circa 1,4 bar, maar BMW gaat tot 2 bar. Dan sproeit dat er aardig uit.
De peilstok zit ook raar. Deze zit in het expansievat en die zit ook al niet op het hoogste punt. Normaal zit dit ergens hoog in de auto om lucht er makkelijk uit te krijgen.
Kortom, het is een wat typisch systeem met wat aandacht is het echter zeer goed te ontluchten en werkend te krijgen/houden.
Groet,
Rob
Re: Wie snapt het E46 koelsysteem?
Bedankt voor de reacties tot dusver. Gisteren heb ik waarschijnlijk het echte probleem gevonden: een miniem gaatje aan de bovenkant van de radiator. Dat was erg moeilijk te vinden, totdat ik te veel (gedestileerd) water in het systeem deed. Pas nadat we het koelsysteem met de hand goed op druk hadden gepompt kwam daar een heel klein straaltje water uit. Kortom, tijd voor een nieuwe radiator.
Wat raadt men aan om in dat geval nog meer te vervangen? De meeste slangen lijken nog in prima staat. Is het verstandig om ze toch te doen? Expansievat? Waterpomp? Ik heb deze auto twee-en-half jaar geleden gekocht, en het beloofde onderhouds-overzicht is nooit geleverd, dus ik heb geen idee wat er al eens vervangen is.
Wat raadt men aan om in dat geval nog meer te vervangen? De meeste slangen lijken nog in prima staat. Is het verstandig om ze toch te doen? Expansievat? Waterpomp? Ik heb deze auto twee-en-half jaar geleden gekocht, en het beloofde onderhouds-overzicht is nooit geleverd, dus ik heb geen idee wat er al eens vervangen is.
Re: Wie snapt het E46 koelsysteem?
Expansievat. Is ook niet heel veel extra werk. Ik heb het bij mezelf toentertijd niet gedaan maar ik heb wel een ander expansievat liggen. (Waarom iets vervangen voor hetzelfde dat nog goed is?)
Re: Wie snapt het E46 koelsysteem?
Een ander vraagje. Deze zomer wil ik ook het complete koelsysteem vervangen bij het N42 blok. De stuurbekrachtigingspomp zit op de waterpomp gemonteerd. Heeft iemand ervaring met dit te vervangen. Zijn er dingen om rekening mee te houden?
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Wie snapt het E46 koelsysteem?
NielZ schreef:Expansievat. Is ook niet heel veel extra werk. Ik heb het bij mezelf toentertijd niet gedaan maar ik heb wel een ander expansievat liggen. (Waarom iets vervangen voor hetzelfde dat nog goed is?)
Omdat deze vaatjes altijd scheuren. Dus dat het dom zou zijn om er mee rond te blijven rijden als je het toch al los hebt en zelfs nieuw hebt liggen...
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Wie snapt het E46 koelsysteem?
Snel vervangen die expansievat het kan zo door scheuren dan ligt alle vloeistof op straat en dan kan je geen kant op.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Wie snapt het E46 koelsysteem?
Heb zo'n 2 weken geleden ook mijn radiator vervangen. Zit allemaal best wel eenvoudig aangesloten. Als alleen je radiator lek is lijkt het mij een beetje overbodig om andere dingen te gaan vervangen.
Ondertussen heb ik er al weer 1000 km mee gereden en koelvloeistof is op peil. Je hoeft ook niet per sé een originele BMW radiator te kopen. Zelf heb ik er een gekocht van International Radiators en was dus 140 Euro kwijt in plaats van 270 Euro voor een originele. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Op Youtube staan ook wel mooie filmpjes over hoe je de radiator kunt demonteren en de nieuwe te plaatsen.
Ondertussen heb ik er al weer 1000 km mee gereden en koelvloeistof is op peil. Je hoeft ook niet per sé een originele BMW radiator te kopen. Zelf heb ik er een gekocht van International Radiators en was dus 140 Euro kwijt in plaats van 270 Euro voor een originele. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Op Youtube staan ook wel mooie filmpjes over hoe je de radiator kunt demonteren en de nieuwe te plaatsen.
Re: Wie snapt het E46 koelsysteem?
Hoi Nielz, allen,
Bedankt voor de reactie. Helaas net te laat, want op 5 mei heb ik er al een andere radiator ingezet, kwam bij Brezan vandaan en kostte € 119,=.
Het kostte wat moeite om sommige slangen los te krijgen, maar verder was het vervangen een redelijk eenvoudig klusje dat her en der online al goed staat omschreven. Het expansie-vat en de verschillende slangen bleken nog in goeie staat, dus die heb ik niet vervangen.
Enige verrassing: er zaten twee pluggen bij de radiator, eentje voor 'MT' (Manual Transmission) en eentje voor 'AT' (automatic transmission), aangezien de laatste nog een extra koelcircuit heeft. Er zat netjes een briefje bij dat aangaf welke plug je zou moeten gebruiken. Maar helaas, de documentatie bij de radiator was dus FOUT. Mijn eerste liter koelvloeistof kwam er even later aan de onderkant van de radiator weer uitzetten - grote knoeiboel want de auto stond niet meer boven de lekbak. De zaak nog eens goed bekeken, en voor een auto met handmatige versnellingsbak moet je dus de langere AT plug gebruiken!
Sindsdien een kleine 120km gereden zonder problemen, dus ik hoop dat dit probleem achter de rug is!
Bedankt voor de reactie. Helaas net te laat, want op 5 mei heb ik er al een andere radiator ingezet, kwam bij Brezan vandaan en kostte € 119,=.
Het kostte wat moeite om sommige slangen los te krijgen, maar verder was het vervangen een redelijk eenvoudig klusje dat her en der online al goed staat omschreven. Het expansie-vat en de verschillende slangen bleken nog in goeie staat, dus die heb ik niet vervangen.
Enige verrassing: er zaten twee pluggen bij de radiator, eentje voor 'MT' (Manual Transmission) en eentje voor 'AT' (automatic transmission), aangezien de laatste nog een extra koelcircuit heeft. Er zat netjes een briefje bij dat aangaf welke plug je zou moeten gebruiken. Maar helaas, de documentatie bij de radiator was dus FOUT. Mijn eerste liter koelvloeistof kwam er even later aan de onderkant van de radiator weer uitzetten - grote knoeiboel want de auto stond niet meer boven de lekbak. De zaak nog eens goed bekeken, en voor een auto met handmatige versnellingsbak moet je dus de langere AT plug gebruiken!
Sindsdien een kleine 120km gereden zonder problemen, dus ik hoop dat dit probleem achter de rug is!