ratelend geluid bij verhogen van toerental
ratelend geluid bij verhogen van toerental
hallo
ik heb een licht ratelend geluid bovenin het blok, als ik iets het toerental verhoogd of de airco aan zet
bij gewoon stationair lopen hoor je het ratelen niet en loopt hij als een zonnetje
het is begonnen na een olie wissel en het vervangen van een lekkende klepdeksel pakking
er is deze week een nieuwe kettingspanner op gekomen(deze was versleten) maar nog steeds is het geluid aanwezig
wie weet een oplossing, in de garage dachten ze eerst dat het de vanos was maar hiervan geen foutcode gevonden.........
kan het ratelen/rammelen evt van de 2 magneetventielen komen door vervuiling en of slechte o-ringen
het is een 318 2.0 E46 met 158000 km op de teller
mvg arjan
ik heb een licht ratelend geluid bovenin het blok, als ik iets het toerental verhoogd of de airco aan zet
bij gewoon stationair lopen hoor je het ratelen niet en loopt hij als een zonnetje
het is begonnen na een olie wissel en het vervangen van een lekkende klepdeksel pakking
er is deze week een nieuwe kettingspanner op gekomen(deze was versleten) maar nog steeds is het geluid aanwezig
wie weet een oplossing, in de garage dachten ze eerst dat het de vanos was maar hiervan geen foutcode gevonden.........
kan het ratelen/rammelen evt van de 2 magneetventielen komen door vervuiling en of slechte o-ringen
het is een 318 2.0 E46 met 158000 km op de teller
mvg arjan
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
Pin me er niet op vast, maar ik geloof dat een versleten vanos bijna nooit een foutcode geeft.
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
en moet ik die vervangen of kan ik daar nog wat mee, revisie ofzo..?
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
Voor Vanos is Patrick (PMotorsport) in Naaldwijk een goed adres. Doet niet anders en is schappelijk geprijsd.
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
Ik zit ook nog met een ratel, bij mij is gehele ketting vervangen + geleiderollen (een geleiderol was bij mij stuk). Na vervanging nog steeds ratel hoorbaar van 900 rpm tot 2000 rpm. Is de vanos niet uit te sluiten door volgende stekker even eraf te halen om de vanos te deactiveren?
Heb deze stekker er eens afgehaald en rondje gereden, maar gaf bij mij geen resultaat: nog steeds ratel aanwezig. Ik vermoed nu misschien de krukas positie sensoren? Heb wagen ook al uitgelezen, maar geen errors. Ik ben ook ten einde raad.
Heb deze stekker er eens afgehaald en rondje gereden, maar gaf bij mij geen resultaat: nog steeds ratel aanwezig. Ik vermoed nu misschien de krukas positie sensoren? Heb wagen ook al uitgelezen, maar geen errors. Ik ben ook ten einde raad.
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
Ik heb het ratelen ook gehad in mijn e46 1,8. Het bleek uiteindelijk een van de nokkenasverstelunits te zijn.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25
Op de afbeelding de nrs 2 en 4. Ik heb de beide units en en de complete ketting/wielen/geleiders laten vervangen en toen was het geluid weg en de motor liep en trok merkbaar beter.
Het geluid is zeer duidelijk harder als je bij draaiende motor de oliedop even los maakt. Het is een naar geluid en ook duidelijk in het interieur waarneembaar. Voor mij was dat samen met het risico dat er iets in elkaar zou draaien reden genoeg om de fikse rekening te slikken.
ik hoop dat jullie iets aan dit antwoord hebben....leuk is het niet.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25
Op de afbeelding de nrs 2 en 4. Ik heb de beide units en en de complete ketting/wielen/geleiders laten vervangen en toen was het geluid weg en de motor liep en trok merkbaar beter.
Het geluid is zeer duidelijk harder als je bij draaiende motor de oliedop even los maakt. Het is een naar geluid en ook duidelijk in het interieur waarneembaar. Voor mij was dat samen met het risico dat er iets in elkaar zou draaien reden genoeg om de fikse rekening te slikken.
ik hoop dat jullie iets aan dit antwoord hebben....leuk is het niet.
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
@edho:
Wat was de rekening, als ik vragen mag?
Ik zit namelijk met hetzelfde. Bij mij zijn de vanos/nokkenas tandwielen ook versleten. Met een stevige rammel bij stationair als gevolg. Ik heb de Vanos unit reeds zelf gereviseerd(de onregelmatige loop is opgelost) Maar de speling, en dus rammel zit echt in het drijfwerk op de nokkenassen. En ik denk er over om deze te gaan vervangen(ik heb de beschikking over alle documentatie en speciaal gereedschap)
(Je link lijkt echter niet te kloppen met het type motor dat je aangeeft)
Wat was de rekening, als ik vragen mag?
Ik zit namelijk met hetzelfde. Bij mij zijn de vanos/nokkenas tandwielen ook versleten. Met een stevige rammel bij stationair als gevolg. Ik heb de Vanos unit reeds zelf gereviseerd(de onregelmatige loop is opgelost) Maar de speling, en dus rammel zit echt in het drijfwerk op de nokkenassen. En ik denk er over om deze te gaan vervangen(ik heb de beschikking over alle documentatie en speciaal gereedschap)
(Je link lijkt echter niet te kloppen met het type motor dat je aangeeft)
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
De afbeelding klopt idd niet, scherp gezien. Maar de nokkenastandwielen en die ketting zijn ongeveer gelijk.
Mijn faktuur was 1500, te verdelen in 800 onderdelen en de rest uurloon en wat kleine zaken. Dat was best veel, maar het motorgeluid was weer aangenaam en er was weer vertrouwen in de degelijkheid. Ik heb het laten doen bij mijn lokale garage, het duurde wat langer, maar kwaliteit van het werk was zeer goed.
Die tandwielen zijn het duurste, ongeveer 250 per stuk. Dus daarom pak je voor 200 extra het hele kettingspul ook mee, het is nu toch ff open. De motor moet goed gefixeerd worden vóór het weghalen van de ketting anders zit je bij het monteren met een timingprobleem en de mogelijke schade daarvan.
Ik geef hiermee geen advies om het te doen, dat is geheel aan jou om daar een beslissing over te nemen. Er spelen daarvoor vele factoren mee. Kilometerstand, overige staat van de auto en wil je nog lang met de auto door enz.
Ik wens je succes, het is vervelend genoeg als je hobby-autootje het niet lekker doet.
Groet, Ed.
Mijn faktuur was 1500, te verdelen in 800 onderdelen en de rest uurloon en wat kleine zaken. Dat was best veel, maar het motorgeluid was weer aangenaam en er was weer vertrouwen in de degelijkheid. Ik heb het laten doen bij mijn lokale garage, het duurde wat langer, maar kwaliteit van het werk was zeer goed.
Die tandwielen zijn het duurste, ongeveer 250 per stuk. Dus daarom pak je voor 200 extra het hele kettingspul ook mee, het is nu toch ff open. De motor moet goed gefixeerd worden vóór het weghalen van de ketting anders zit je bij het monteren met een timingprobleem en de mogelijke schade daarvan.
Ik geef hiermee geen advies om het te doen, dat is geheel aan jou om daar een beslissing over te nemen. Er spelen daarvoor vele factoren mee. Kilometerstand, overige staat van de auto en wil je nog lang met de auto door enz.
Ik wens je succes, het is vervelend genoeg als je hobby-autootje het niet lekker doet.
Groet, Ed.
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
De 318i heeft toch geen vanos unit??
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
Echt wel, maar ik heb gemerkt dat als de motor kou is hij niet of heel weinig rammelt misschien iets dikkere olie er in ????
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
Volgens mij heeft de N42 inderdaad een Vanos.
Je geeft aan dat je wellicht andere olie wil gaan gebruiken.
Let goed op bij dit type motor, want deze blokken zijn erg gevoelig t.a.v. de olie.
Volgens mij moet je er 5W30 in hebben met bepaalde specificaties. Pin me er niet op vast, maar volgens mij de LL-04. Nogmaals, dit laatste weet ik dus niet zeker.
Je geeft aan dat je wellicht andere olie wil gaan gebruiken.
Let goed op bij dit type motor, want deze blokken zijn erg gevoelig t.a.v. de olie.
Volgens mij moet je er 5W30 in hebben met bepaalde specificaties. Pin me er niet op vast, maar volgens mij de LL-04. Nogmaals, dit laatste weet ik dus niet zeker.
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
het is een 318i 2.0 nov 2004 met een N46B20A blok
dubbele vanos, maar deze gedraagt zicht niet echt vreemd..
hij loopt stationair heel mooi en rustig
als de motor koud klinkt hij zoals het hoort, maar wordt de motor warmer hoor je bij het iets verhogen van het toerental een rammelend geluid wat weg komt uit de bovenkant van het blok volgensmij
daarom dacht ik er iets dikkere olie in te doen (of toevoeging)
auto loopt verder perfeckt en trek goed door....alleen dat geluid...zucht......!!
dubbele vanos, maar deze gedraagt zicht niet echt vreemd..
hij loopt stationair heel mooi en rustig
als de motor koud klinkt hij zoals het hoort, maar wordt de motor warmer hoor je bij het iets verhogen van het toerental een rammelend geluid wat weg komt uit de bovenkant van het blok volgensmij
daarom dacht ik er iets dikkere olie in te doen (of toevoeging)
auto loopt verder perfeckt en trek goed door....alleen dat geluid...zucht......!!
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
Geen andere olie gebruiken dan dat bmw aangeeft, deze blokken hebben daar namelijk een hekel aan.
Net als aan achterstallig onderhoud.
Net als aan achterstallig onderhoud.
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
waarschijnlijk dan toch beginnende slijtage van de vanos tandwielen.
Je beschrijft hier ook mijn situatie. Bij koude motor geen bijgeluiden, maar zodra de motor warm wordt komt het ratelende geluid erin. Bij mij dan ook stationair hoorbaar en tot een bepaald toerental, waarna het geluid niet meer hoorbaar is.
Je beschrijft hier ook mijn situatie. Bij koude motor geen bijgeluiden, maar zodra de motor warm wordt komt het ratelende geluid erin. Bij mij dan ook stationair hoorbaar en tot een bepaald toerental, waarna het geluid niet meer hoorbaar is.
Re: ratelend geluid bij verhogen van toerental
zou een toevoeging van TSL of slick 50 dit kunnen verminderen of wat is jullie ervaring hiermee ??