Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:26
Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Beste forum gebruikers
Sinds kort stottert mijn E39 523i 1999 automaat zodra het flink heeft geregend of wanneer het blok afgespoten word, de auto stottert en valt vervolgens uit en is niet meer aan te krijgen, na een tijdje wachten, de ene keer 10 minuten de andere keer startte hij de volgende dag nog niet, is hij aan te krijgen en komt er enorm veel witte rook uit de uitlaat, het duurt dan ook weer even voordat hij weer 'normaal' rijdt.
Zodra ik met lopende motor de olie dop eraf haal hoor ik een zeurend/toeterend geluid vanuit de inlaat komen, ook zit er veel sludge aan de oliedop. Als ik gas geef hoor ik een vreemd aanzuigend geluid en ik merk dat hij flink minder vermogen heeft.
De auto al een aantal keren laten uitlezen en blijkt niks aan te geven, heb een aantal mensen laten luisteren en het kon van alles zijn. Van electronica tot een disaklep (wat ik overigens niet denk aangezien ik geen ratel of tik hoor) of een verstopte carterontluchting.
Vandaag maar eens slang los getrokken van de carterontluchting (richting de vanos bovenop het blok) en deze blijkt inderdaad onder de sludge te zitten.
Is het dan toch een verstopte carterontluchting? en wat kan de oorzaak hier van zijn, een verkeerd mengsel van teveel lucht in combinatie met brandstof? Want zodra dit allemaal vervangen/schoongemaakt is geworden zal het probleem dan niet later weer voorkomen vraag ik mij af
Alvast bedankt
Sinds kort stottert mijn E39 523i 1999 automaat zodra het flink heeft geregend of wanneer het blok afgespoten word, de auto stottert en valt vervolgens uit en is niet meer aan te krijgen, na een tijdje wachten, de ene keer 10 minuten de andere keer startte hij de volgende dag nog niet, is hij aan te krijgen en komt er enorm veel witte rook uit de uitlaat, het duurt dan ook weer even voordat hij weer 'normaal' rijdt.
Zodra ik met lopende motor de olie dop eraf haal hoor ik een zeurend/toeterend geluid vanuit de inlaat komen, ook zit er veel sludge aan de oliedop. Als ik gas geef hoor ik een vreemd aanzuigend geluid en ik merk dat hij flink minder vermogen heeft.
De auto al een aantal keren laten uitlezen en blijkt niks aan te geven, heb een aantal mensen laten luisteren en het kon van alles zijn. Van electronica tot een disaklep (wat ik overigens niet denk aangezien ik geen ratel of tik hoor) of een verstopte carterontluchting.
Vandaag maar eens slang los getrokken van de carterontluchting (richting de vanos bovenop het blok) en deze blijkt inderdaad onder de sludge te zitten.
Is het dan toch een verstopte carterontluchting? en wat kan de oorzaak hier van zijn, een verkeerd mengsel van teveel lucht in combinatie met brandstof? Want zodra dit allemaal vervangen/schoongemaakt is geworden zal het probleem dan niet later weer voorkomen vraag ik mij af
Alvast bedankt
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Hallo beste Marvin,
Rijd u erg veel korte afstanden, want dit zou de hoeveelheid sludge kunnen weergeven.
Ik neem aan dat het om grijze sludge gaat.
Met vriendelijke groet,
Ad
Rijd u erg veel korte afstanden, want dit zou de hoeveelheid sludge kunnen weergeven.
Ik neem aan dat het om grijze sludge gaat.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:26
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Ik rijd inderdaad veel korte afstanden, maar de kleur van de sludge is meer mayonaise/mosterd achtig
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Hallo beste Marvin,
Ja, ook kan de sludge geel achtig zijn.
Dit heeft als oorzaak, dat er gewoon teveel korte afstanden gereden worden.
De motor word dan gewoon niet warm genoeg, om het condens uit de motor weg te krijgen, en het droogt dus niet op.
Dat gaat zich afzetten in de kleppenkast en in de carter ontluchting, de motor ademt dan niet voldoende meer, en kan erg slecht de carterdruk kwijt.
Dit soort korte afstanden zijn echt bar slecht voor een motor.
Ook zal de carter ontluchting met de olie afscheider vol met deze sludge komen te zitten.
Als het winter is, en het gaat vriezen, dan zult u het een keer kunnen treffen, dat de BMW echt niet meer zal starten!
U zult toch echt meer dienen te gaan rijden, of wellicht de fiets moeten pakken, omdat de afstand veel te kort is.
Dit is gewoon erg slecht voor de motor, omdat deze nooit geheel op bedrijfs temperatuur komt.
Of wat goed mogelijk is, elke week eens een keer een flink stuk te gaan rijden, zodat de motor eens lekker goed op bedrijfs temperatuur komt.
Dan krijgt de sludge geen kans meer, doordat het condens uit de motor word verdreven en opdroogt.
U dient uiteraard wel eerst alle sludge te verwijderen, en dat zal even wat tijd kosten, en mogelijk een bepaalde uitgave, voor nieuwe onderdelen.
Zoals de kleppendeksel pakking, de gehele carter ontluchting/olieafscheider met alle leidingen/slangen 4 stuks.
Blijft u echter dit soort korte ritten maken, dan blijft u van dit probleem last houden.
En u komt onherroepelijk in de winter tot stilstand of dat de BMW niet zal starten!
Dit uiteraard doordat de carter ontluchting pot dicht zit.
Het is gewoon te zien, aan de binnen zijde van de olie vuldop, wat er aan de hand is.
Zit er een kwak grijze/witte/gele of geel bruine sludge aan de binnen zijde van de olie vuldop.
Dan heeft u het beschreven probleem, veel te veel korte afstanden.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, ook kan de sludge geel achtig zijn.
Dit heeft als oorzaak, dat er gewoon teveel korte afstanden gereden worden.
De motor word dan gewoon niet warm genoeg, om het condens uit de motor weg te krijgen, en het droogt dus niet op.
Dat gaat zich afzetten in de kleppenkast en in de carter ontluchting, de motor ademt dan niet voldoende meer, en kan erg slecht de carterdruk kwijt.
Dit soort korte afstanden zijn echt bar slecht voor een motor.
Ook zal de carter ontluchting met de olie afscheider vol met deze sludge komen te zitten.
Als het winter is, en het gaat vriezen, dan zult u het een keer kunnen treffen, dat de BMW echt niet meer zal starten!
U zult toch echt meer dienen te gaan rijden, of wellicht de fiets moeten pakken, omdat de afstand veel te kort is.
Dit is gewoon erg slecht voor de motor, omdat deze nooit geheel op bedrijfs temperatuur komt.
Of wat goed mogelijk is, elke week eens een keer een flink stuk te gaan rijden, zodat de motor eens lekker goed op bedrijfs temperatuur komt.
Dan krijgt de sludge geen kans meer, doordat het condens uit de motor word verdreven en opdroogt.
U dient uiteraard wel eerst alle sludge te verwijderen, en dat zal even wat tijd kosten, en mogelijk een bepaalde uitgave, voor nieuwe onderdelen.
Zoals de kleppendeksel pakking, de gehele carter ontluchting/olieafscheider met alle leidingen/slangen 4 stuks.
Blijft u echter dit soort korte ritten maken, dan blijft u van dit probleem last houden.
En u komt onherroepelijk in de winter tot stilstand of dat de BMW niet zal starten!
Dit uiteraard doordat de carter ontluchting pot dicht zit.
Het is gewoon te zien, aan de binnen zijde van de olie vuldop, wat er aan de hand is.
Zit er een kwak grijze/witte/gele of geel bruine sludge aan de binnen zijde van de olie vuldop.
Dan heeft u het beschreven probleem, veel te veel korte afstanden.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:26
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Beste Ad, bedankt voor de zeer duidelijke reactie, het past precies in het plaatje. Veel korte stukken rijden omdat gewoonweg bijvoorbeeld het werk vlakbij zit heeft de auto inderdaad de kans niet om op bedrijfstemperatuur te komen, bovendien rijd ik nauwelijks snelweg.
Dus voor de duidelijkheid;ik heb een nieuwe kleppendekselpakking nodig, de carterontluchting/olie afscheider met alle leidingen (die 4 stuks)
Heb ik hierbij ook nog een inlaatspruitstukpakking nodig?
Dus voor de duidelijkheid;ik heb een nieuwe kleppendekselpakking nodig, de carterontluchting/olie afscheider met alle leidingen (die 4 stuks)
Heb ik hierbij ook nog een inlaatspruitstukpakking nodig?
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Hallo beste Marvin,
Nee, een spruitstuk pakking is niet nodig, want deze hoeft u niet uit te bouwen.
Ik denk echter, dat wanneer de kleppendeksel niet lekt, dat u deze beter kunt laten rusten, niet los halen, het scheelt u overigens ook nog eens ruim € 40,00.
Ik zou dan de olie vuldop steeds even schoon maken, en de aansluiting op het kleppendeksel even doorblazen naar binnen. Doe dit beter niet met teveel druk! 1 tot 3 Bar is meer dan voldoende.
De kleppendeksel uitbouwen, dat is ook een beste klus, dat is niet binnen 10 minuten gebeurd, maar reken daar gerust een uur voor, minimaal! Want er moet nog al wat losgehaald worden. ( dé en montage )
Doe dit enkel, als de kleppendeksel wat zweet of lekt!
U heeft wel een gasklep pakking nodig, deze dient u wel uit te bouwen.
Vaak kunt u wel wat filmpjes bekijken, op Youtube, hoe u het een en ander allemaal zelf kan verrichten.
Een tip van mij:
Bekijkt u de nieuwe slangen goed, u kunt op de geribbelde delen knijpen, dit hoeft overigens niet met een grote kracht. Dit is dus de ontgrendeling van de slang, knijpt u op deze delen, dan kunt u de slang met weinig kracht zo los nemen.
Waar ik wel tegen aan liep met deze slangen te vervangen>
Dat is het gedeelte boven op het inlaatspruitstuk.
U kunt dit deel zo voorzichtig omhoog wippen, doe dit wel bij elke aansluiting, wel voorzichtig natuurlijk.
Dan houd u de rubber O-ringetjes heel, of vervang deze ook ineens.
De reden dat ik dit vertel, als men deze dunne slang tracht los te wippen met een puntbektang, dan wil de tule wel eens afbreken, en dan moet men dit deel wat ik dus omhoog wip, ook gaan vervangen.
Zorg wel voor goed gereedschap!
De lucht klep, deze zit dus net achter het midden onder het inlaatspruitstuk.
Haal uiteraard wel eerst de luchtfilter helemaal weg, compleet met de aanzuigslang.
Verwijder daarna de luchtklep, dat is het probleem niet, let wel op de stekkers, breek deze niet.
U ziet vanzelf hoe u deze los kan maken, eerst de beugel indrukken, en dan los nemen.
Voor de slangenklemmen, daar gebruik ik altijd een flexibel handvat met een vaste zeskant dop voor, deze kan namelijk niet los gaan van de rest van het gereedschap.
U kunt natuurlijk ook een ¼ dopsleutel set gebruiken, met ik dacht een 7 mm zeskant dopje.
De slang die naar de oliepeilbuis loopt, deze zult u moeten insnijden, in de langs richting, anders wil deze echt niet los gaan, die zit echt muur vast! Dat is de afvoerslang van de carter ontluchting / olieafscheider.
Als er olie in de pot terecht komt, dan word dit terug afgevoerd naar het carter via de oliepeilbuis.
Deze zult u echter u problemen met de sludge heel goed schoon moeten maken, want daar zal ook wel sludge aanwezig zijn. ( oliepeilbuis )
Het zal wel nodig zijn, om een stekker los te nemen, op het oliefilterhuis, nu weet ik dus niet zeker of de stekker van de dynamo los gehaald dient te worden, dat dient u even zelf te bekijken.
Deze zitten net voor de carter ontluchting / olie afscheider.
De carter ontluchting / olie afscheider zit met 2 boutjes met een Torx kop vast.
Als u alles heeft uitgebouwd, dan kunt u alles netjes even schoon vegen met een niet pluizende doek.
Dan doel ik natuurlijk op de aansluiting van de gasklep.
Schoonmaken, dat is natuurlijk soms wel nodig, want als alles weer terug is ingebouwd, dan kan men er vaak niet meer bij.
Maak ook de sponning waar de nieuwe afdicht ring in geplaatst goed schoon, insmeren met een vloeibare pakking is dus echt niet nodig..
Zorg dat alles goed op de plaatst zit, en goed is aangesloten, de stekkers, dat wijst zich overigens wel uit, ze passen gewoonlijk niet bij elkaar, dus zijn deze ook niet te verwisselen, en de bedrading is ook niet lang genoeg om dit te kunnen doen.
Zorg echter dat de aanzuigbuis goed op de plaats zit, anders kan het wel eens zijn, dat het niet goed past.
Dus kijk eens op Youtube, dan kunt u het eens goed bekijken.
Toets dan in de zoekbalk:
BMW E39 cranckcase ventilation systeem replacing, dan heeft u enig idee wat ik dus heb beschreven.
Het is helaas allemaal in het Engels, maar de beelden zeggen voldoende.
Succes, beste Marvin.
Heeft u nog eventuele vragen, laat het even weten.
Met vriendelijke groet,
Ad
Nee, een spruitstuk pakking is niet nodig, want deze hoeft u niet uit te bouwen.
Ik denk echter, dat wanneer de kleppendeksel niet lekt, dat u deze beter kunt laten rusten, niet los halen, het scheelt u overigens ook nog eens ruim € 40,00.
Ik zou dan de olie vuldop steeds even schoon maken, en de aansluiting op het kleppendeksel even doorblazen naar binnen. Doe dit beter niet met teveel druk! 1 tot 3 Bar is meer dan voldoende.
De kleppendeksel uitbouwen, dat is ook een beste klus, dat is niet binnen 10 minuten gebeurd, maar reken daar gerust een uur voor, minimaal! Want er moet nog al wat losgehaald worden. ( dé en montage )
Doe dit enkel, als de kleppendeksel wat zweet of lekt!
U heeft wel een gasklep pakking nodig, deze dient u wel uit te bouwen.
Vaak kunt u wel wat filmpjes bekijken, op Youtube, hoe u het een en ander allemaal zelf kan verrichten.
Een tip van mij:
Bekijkt u de nieuwe slangen goed, u kunt op de geribbelde delen knijpen, dit hoeft overigens niet met een grote kracht. Dit is dus de ontgrendeling van de slang, knijpt u op deze delen, dan kunt u de slang met weinig kracht zo los nemen.
Waar ik wel tegen aan liep met deze slangen te vervangen>
Dat is het gedeelte boven op het inlaatspruitstuk.
U kunt dit deel zo voorzichtig omhoog wippen, doe dit wel bij elke aansluiting, wel voorzichtig natuurlijk.
Dan houd u de rubber O-ringetjes heel, of vervang deze ook ineens.
De reden dat ik dit vertel, als men deze dunne slang tracht los te wippen met een puntbektang, dan wil de tule wel eens afbreken, en dan moet men dit deel wat ik dus omhoog wip, ook gaan vervangen.
Zorg wel voor goed gereedschap!
De lucht klep, deze zit dus net achter het midden onder het inlaatspruitstuk.
Haal uiteraard wel eerst de luchtfilter helemaal weg, compleet met de aanzuigslang.
Verwijder daarna de luchtklep, dat is het probleem niet, let wel op de stekkers, breek deze niet.
U ziet vanzelf hoe u deze los kan maken, eerst de beugel indrukken, en dan los nemen.
Voor de slangenklemmen, daar gebruik ik altijd een flexibel handvat met een vaste zeskant dop voor, deze kan namelijk niet los gaan van de rest van het gereedschap.
U kunt natuurlijk ook een ¼ dopsleutel set gebruiken, met ik dacht een 7 mm zeskant dopje.
De slang die naar de oliepeilbuis loopt, deze zult u moeten insnijden, in de langs richting, anders wil deze echt niet los gaan, die zit echt muur vast! Dat is de afvoerslang van de carter ontluchting / olieafscheider.
Als er olie in de pot terecht komt, dan word dit terug afgevoerd naar het carter via de oliepeilbuis.
Deze zult u echter u problemen met de sludge heel goed schoon moeten maken, want daar zal ook wel sludge aanwezig zijn. ( oliepeilbuis )
Het zal wel nodig zijn, om een stekker los te nemen, op het oliefilterhuis, nu weet ik dus niet zeker of de stekker van de dynamo los gehaald dient te worden, dat dient u even zelf te bekijken.
Deze zitten net voor de carter ontluchting / olie afscheider.
De carter ontluchting / olie afscheider zit met 2 boutjes met een Torx kop vast.
Als u alles heeft uitgebouwd, dan kunt u alles netjes even schoon vegen met een niet pluizende doek.
Dan doel ik natuurlijk op de aansluiting van de gasklep.
Schoonmaken, dat is natuurlijk soms wel nodig, want als alles weer terug is ingebouwd, dan kan men er vaak niet meer bij.
Maak ook de sponning waar de nieuwe afdicht ring in geplaatst goed schoon, insmeren met een vloeibare pakking is dus echt niet nodig..
Zorg dat alles goed op de plaatst zit, en goed is aangesloten, de stekkers, dat wijst zich overigens wel uit, ze passen gewoonlijk niet bij elkaar, dus zijn deze ook niet te verwisselen, en de bedrading is ook niet lang genoeg om dit te kunnen doen.
Zorg echter dat de aanzuigbuis goed op de plaats zit, anders kan het wel eens zijn, dat het niet goed past.
Dus kijk eens op Youtube, dan kunt u het eens goed bekijken.
Toets dan in de zoekbalk:
BMW E39 cranckcase ventilation systeem replacing, dan heeft u enig idee wat ik dus heb beschreven.
Het is helaas allemaal in het Engels, maar de beelden zeggen voldoende.
Succes, beste Marvin.
Heeft u nog eventuele vragen, laat het even weten.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:26
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Beste Ad,
Een zeer duidelijk beschreven uitleg! Heel erg bedankt en het moet zeker gaan lukken, zo snel mogelijk maar aan de slag gaan en zien hoe het gaat!
Ik houd u op de hoogte en mocht ik nog vragen hebben dan weet ik in ieder geval waar ik terrecht kan!
Een zeer duidelijk beschreven uitleg! Heel erg bedankt en het moet zeker gaan lukken, zo snel mogelijk maar aan de slag gaan en zien hoe het gaat!
Ik houd u op de hoogte en mocht ik nog vragen hebben dan weet ik in ieder geval waar ik terrecht kan!
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Hallo beste Marvin,
Geen dank hoor.
Ik ben dus ook echt niet de enige die dit weet, er is al meer geschreven op diverse BMW fora, over het vervangen van de carter ontluchting/olieafscheider verhaal..
En ik zal echt ook niet de enige BMW bezitter zijn, die alles zelf repareert.
Enkel voor de APK ga ik naar de garage.
Dat is goed hoor, als u nog vragen heeft, stelt u ze gerust, ik zal trachten deze zo snel als mogelijk is te beantwoorden, en anders krijgen we ook wel bijval van de mede forum leden, want ik ben ook wel eens van huis weg, en kan ik dus niet antwoorden.
Succes, beste Marvin.
Met vriendelijke groet,
Ad
Geen dank hoor.
Ik ben dus ook echt niet de enige die dit weet, er is al meer geschreven op diverse BMW fora, over het vervangen van de carter ontluchting/olieafscheider verhaal..
En ik zal echt ook niet de enige BMW bezitter zijn, die alles zelf repareert.
Enkel voor de APK ga ik naar de garage.
Dat is goed hoor, als u nog vragen heeft, stelt u ze gerust, ik zal trachten deze zo snel als mogelijk is te beantwoorden, en anders krijgen we ook wel bijval van de mede forum leden, want ik ben ook wel eens van huis weg, en kan ik dus niet antwoorden.
Succes, beste Marvin.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Dit klinkt overduidelijk als de bak onder de remcilinder die vol water staat. Onder je interieurfilter aan de bestuurderszijde zit een "bak" waar de remcilinder in zit. Het afvoertje raakt vaak verstopt en dan zuig je met remmen water op en dit wordt in het blok gepompt door een membraam. Dit levert de sludge op. Asap die bak leeghalen dit kan veel vervolgschade opleveren!
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
idd! Helemaal vergeten, maar ik heb 't zelfde aan de hand gehad.
Welke gevolgschade spreek je over?
Welke gevolgschade spreek je over?
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Katalysatoren die stukgaan doordat er water inkomt. Mijn vader heeft het namelijk ook gehad met zijn E39 528i vroeger (2004), maar hij heeft er (te) lang mee doorgereden voordat het euvel ontdekt werd.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:26
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Vaak als ik de auto wil starten heb ik inderdaad ook weinig remdruk, zodra ik de rem induw hoor ik vaag geluid alsof hij moet ontlucht worden. Ik neem aan dat dit probleem dan los van het probleem staat?
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Dat is juist een bevestiging van het probleem. Op het moment dat je dan je rempedaal indrukt (je hoort een zompig geluid) pomp je water op en je blok in. Succes met het oplossen en laat het even weten als dit de oplossing was. Is handig voor als andere mensen soortgelijke problemen ondervinden
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:26
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Ik heb net even gekeken en er staat inderdaad wat water in, maar niet zodanig hoog dat het op niveau van de hoofdremcilinder staat.
Ik zal het eens in de gaten houden
Ik zal het eens in de gaten houden
Re: Auto stottert met regen, veel sludge en zuigend geluid
Hallo beste BMW vrienden,
Ook dat probleem zou kunnen, schoon houden die afwatering van deze bak.
Doe ik om de twee maanden, omdat mijn auto nog al eens vaak onder de bomen staat.
Als deze natte bak vol water zou staan, dan kan dit dus ook zeer zeker het sludge probleem veroorzaken.
Dit uiteraard ook weer in combinatie met de weinige km's, waardoor de motor niet op bedrijfs temperatuur komt.
Maar aangezien, dat het de laatste tijd niet zoveel geregend heeft, is het geval van de natte bak onder het interieur filter niet het geval in deze.
Als het nu dagelijks had geregend, dan zou de natte bak het inderdaad kunnen zijn.
Mits er natuurlijk erg veel water in deze natte bak zou staan, zo hoog, dat de hoofd remcilinder onder zou staan.
Wat Marvin dus al aangaf, dat het hele verhaal in deze, geheel klopte, met wat er aan km's gereden word, en als de motor niet geheel opwarmt, dan komt de condens vanzelf in de carter ontluchting/ olie afscheider terecht.
Wat het geluid betreft, dan kan het dus wel kloppen.
Wekelijks eens de snelweg op, en de motor eens goed op bedrijfs temperatuur rijden, doe dit natuurlijk altijd wel zo als het moet, rustig en bedaard, als de bedrijfs temperatuur nog niet bereikt is, en zelfs als de temperatuurmeter deze al aangeeft, dan is de olie nog niet op deze temperatuur.
Zo heb ik al meerdere auto's in de winter behandeld om de carter ontluchting/ olie afscheider leeg te halen.
Of in zijn geheel te vervangen.
Want als de carter ontluchting is verstopt met sludge, en dit nu eenmaal is bevroren, dan zal de motor niet echt mee willen werken. Of zelfs niet eens meer willen starten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ook dat probleem zou kunnen, schoon houden die afwatering van deze bak.
Doe ik om de twee maanden, omdat mijn auto nog al eens vaak onder de bomen staat.
Als deze natte bak vol water zou staan, dan kan dit dus ook zeer zeker het sludge probleem veroorzaken.
Dit uiteraard ook weer in combinatie met de weinige km's, waardoor de motor niet op bedrijfs temperatuur komt.
Maar aangezien, dat het de laatste tijd niet zoveel geregend heeft, is het geval van de natte bak onder het interieur filter niet het geval in deze.
Als het nu dagelijks had geregend, dan zou de natte bak het inderdaad kunnen zijn.
Mits er natuurlijk erg veel water in deze natte bak zou staan, zo hoog, dat de hoofd remcilinder onder zou staan.
Wat Marvin dus al aangaf, dat het hele verhaal in deze, geheel klopte, met wat er aan km's gereden word, en als de motor niet geheel opwarmt, dan komt de condens vanzelf in de carter ontluchting/ olie afscheider terecht.
Wat het geluid betreft, dan kan het dus wel kloppen.
Wekelijks eens de snelweg op, en de motor eens goed op bedrijfs temperatuur rijden, doe dit natuurlijk altijd wel zo als het moet, rustig en bedaard, als de bedrijfs temperatuur nog niet bereikt is, en zelfs als de temperatuurmeter deze al aangeeft, dan is de olie nog niet op deze temperatuur.
Zo heb ik al meerdere auto's in de winter behandeld om de carter ontluchting/ olie afscheider leeg te halen.
Of in zijn geheel te vervangen.
Want als de carter ontluchting is verstopt met sludge, en dit nu eenmaal is bevroren, dan zal de motor niet echt mee willen werken. Of zelfs niet eens meer willen starten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad