De 320 vind ik net wat te weinig vermogen hebben. Uiteraard is het an sich geen slome auto, maar ik wil er eigenlijk op vooruit gaan vanuit de 180PK die mijn Seat nu heeft (0-100 in 7,7s). De 325i is dan dus al een stap vooruit, niet puur qua PK's maar ook qua prestaties.320ciE46 schreef:Ik heb ervaring met een 330Ci automaat en veel ervaring met een 325Ci handgeschakeld. Beide zijn rappe wagens die absoluut niets te kort komen. Echter, als de keuze er was geweest had ik sowieso een 330Ci genomen, omdat het verbruik, onderhoud en de kwaaltjes exact hetzelfde zijn als bij de 325Ci. De doorslag dat ik de 325Ci had genomen waren voor mij de opties (OEM M-pakket, leer, navi en schuifdak) en het aantoonbare uitstekende onderhoud. Ik zou dus bij deze auto's kijken naar de onderhoudshistorie en filteren op de opties die je wilt hebben. Verder ook uiteraard goed verdiepen waar de zwakke puntjes van de E46 liggen. Het is een veel voorkomende auto dus laat je niet afschrikken door de vele problemen die je kunt vinden op internet. Hoe meer exemplaren er van een auto rondrijden hoe vaker het fout zal gaan haha. Wel zou ik, en waarschijnlijk kijk je hier toch al niet naar, de 150pk 320 automaat laten staan. Deze is toch echt te tam in mijn beleving. Als automaat zou ik ten alle tijden een 330 nemen, en handgeschakeld zou ik zowel een 325 als een 330 overwegen, met voorkeur voor een 330 als de keuze er is.
De mijne (325Ci) heb ik vorig jaar Augustus gekocht met 173.000 op de teller, en vandaag heeft ie me voor het eerst (een beetje) laten staan, met 189.000 kilometer, welke zo goed als probleemloos waren. Ik heb helaas sinds vandaag (waarschijnlijk) een kapotte stuurbekrachtigingspomp, en dit is het eerste serieuze ding aan mijn auto. Aan de andere kant, het is ook weer een E46 kwaaltje dus het is niks geks eigenlijk. Nu lijkt 173.000 of 189.000 veel, en dat is het ook wel, maar bij mij is bijvoorbeeld het koelsysteem en de versnellingsbak gereviseerd, en heb ik rondom nieuwe dempers, veren en banden. Ook zijn mijn draagarmen minder dan een jaar oud, dus dat betekent dat ondanks de hoge kilometerstand, een groot deel van de E46 kwaaltjes (en meer) al opgelost zijn bij mijn auto. Zelf ga ik nog de koppeling + vliegwiel vervangen en gaat het carterventilatiesysteem (ook een aandachtspunt!) gereviseerd worden.
Qua verbruik maakt bij de E46 6 cilinder de motor niet veel uit, maar de transmissie wel. Mijn 320Ci automaat verbruikte in de stad toch zo'n 2 liter meer dan mijn handgeschakelde 325Ci. Ik zit nu op 1 op 9 in de stad, gecombineerd 1 op 10 en 1 op 12 op de snelweg. Keurige cijfers lijkt mij voor 192 pk en 1375 kilo.
Dus, verdiep je in de auto, en maak daarop je keuzes. Maar pas ook op, er rijdt helaas veel troep rond...
Het zal ook liggen aan de beschikbaarheid. Zowel de 325i als de 330i is ook weer niet heel dichtbezaaid als occasion, met mijn volgende eisen:
- Prijs rond de € 9.000 max;
- Km-stand maximaal rond de 150.000
- Handgeschakeld
- Bouwjaar 2002 of nieuwer
- Liefst de sedan, in ieder geval geen cabrio of Touring
Wensen, maar geen must:
- Lederen bekleding
- Trekhaak
Gelukkig heb ik nog even de tijd om te rond te kijken. En ook nadat ik m'n Seat verkocht heb hoef ik niet meteen te handelen. In principe kan ik zonder auto (kan naar m'n werk met de fiets).