Gebonk bij schakelen
Gebonk bij schakelen
Hallo,
Bij het schakelen in zijn 1 2 3 of 4 hoor ik een gebonk in mijn e46 320ci coupe uit 2003.
Het is een handgeschakelde versie.
Als hij stationair draait hoor ik gebonk en als ik rij. Bij het loslaten en geven van gas hoor ik niks.
Dus puur alleen bij het in versnelling zetten, ook bij het indrukken van de koppelingspedaal hoor ik niks.
Als ik eenmaal de koppelingspedaal in heb gedrukt en in zijn versnelling heb gezet hoor ik niet meer, hoevaak ik ook schakel. Maar als ik de pedaal loslaat en weer indruk en in de versnelling zet hoor ik weer een gebonk.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Hij schakelt trouwens verder wel goed,
Alvast bedankt.
Bij het schakelen in zijn 1 2 3 of 4 hoor ik een gebonk in mijn e46 320ci coupe uit 2003.
Het is een handgeschakelde versie.
Als hij stationair draait hoor ik gebonk en als ik rij. Bij het loslaten en geven van gas hoor ik niks.
Dus puur alleen bij het in versnelling zetten, ook bij het indrukken van de koppelingspedaal hoor ik niks.
Als ik eenmaal de koppelingspedaal in heb gedrukt en in zijn versnelling heb gezet hoor ik niet meer, hoevaak ik ook schakel. Maar als ik de pedaal loslaat en weer indruk en in de versnelling zet hoor ik weer een gebonk.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Hij schakelt trouwens verder wel goed,
Alvast bedankt.
Re: Gebonk bij schakelen
Misschien even voorstellen in voorstel topic? Wel zo netjes
Denk dat je het in de ophanging van de motor of bak moet zoeken.
Denk dat je het in de ophanging van de motor of bak moet zoeken.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Gebonk bij schakelen
Ik heb hetzelfde, bij mij komt het gebonk van achteren dus denk dat of de hardy-schijf aan het verlijten is of het differentieel.
Probeer het geluid eens te localiseren (voor of achter)
Probeer het geluid eens te localiseren (voor of achter)
BMW E87 120i ‘04
BMW F20 116d ‘16
BMW F20 116d ‘16
Re: Gebonk bij schakelen
Hij geeft aan dat het gebonk er ook is als de motor stationair draait. Dan neem ik aan dat de auto stil staat en draait er niks achter de bak........
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Gebonk bij schakelen
Zet morgen even foto's op mijn pc en stel ik me even voor!
Ja het gebonk is er ook als de auto stationair loopt, het is alleen als ik hem in de versnelling zet
Het gebonk komt van achter!
Ja het gebonk is er ook als de auto stationair loopt, het is alleen als ik hem in de versnelling zet
Het gebonk komt van achter!
Re: Gebonk bij schakelen
Een kameraad van mij heeft een E46 323CI coupe uit 2000 en hij heeft hier ook last van. Het gebonk / geklapper is wel duidelijk te horen. Bij hem kwam er uit dat het in de klok van de diff ligt.
Re: Gebonk bij schakelen
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb het vooral als ik 'm in stilstand in z'n 1 leg, en soms ook bij het overschakelen naar z'n 2. Wat ik ook heb, als ik 120-130 rij en ik laat gas los of haal 'm van de cruise control af, dat ik een lichte bonk in de aandrijflijn heb zodra het gas eraf is. Hier is goed mee te rijden door rustig van het gas af te gaan, maar dat lukt natuurlijk niet in alle situaties. Wel ben ik het ermee eens dat het niet klopt. Overigens blijf ik de koppeling van mijn auto en van de E46 in het algemeen kl*te vinden, zelfs na bijna een jaar met deze auto rijden. Vooral met koude motor is het soms alsof je net je eerste rijles hebt...
Dit was al zo toen ik 'm kocht met 173.000 op de teller en nu bij 189.500 is het niet meer of minder geworden. Maatje van mij die een 318i had met 220.000 had precies hetzelfde, maar dit was niet erger of minder. Ik vermoed dus dat het één van de dingetjes is die een E46 krijgt op leeftijd en ik schrijf het maar toe aan een opeenhoping van speling in de aandrijflijn naar achteren. Bij mij is de hardyschijf overigens 2 jaar geleden vervangen.
Dit was al zo toen ik 'm kocht met 173.000 op de teller en nu bij 189.500 is het niet meer of minder geworden. Maatje van mij die een 318i had met 220.000 had precies hetzelfde, maar dit was niet erger of minder. Ik vermoed dus dat het één van de dingetjes is die een E46 krijgt op leeftijd en ik schrijf het maar toe aan een opeenhoping van speling in de aandrijflijn naar achteren. Bij mij is de hardyschijf overigens 2 jaar geleden vervangen.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
- Sparco Mr2
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 30 nov 2010, 11:44
- Locatie: Ter Apel (groningen)
Re: Gebonk bij schakelen
Heren,
Het dit is hoogstwaarschijnlijk het differentieel ophaningsrubber.
Zelf had ik dit ook, maar heb van het winter alles los getrokken en van nieuwe rubbers voorzien. Mijn diff rubber was echt op zijn eind.
Een andere mogelijkheid is de hardyschijf, maar ik vermoed (weet het eigenlijks wel zeker) bij het lezen van jullie 'problemen' dat dit het ophangingsrubber is.
Onderdeelnummer 9 : 33176751808
Ik heb het gehele subframe er onderweg gehaald, maar het zou onder de auto kunnen (op een brug). Zorg wel voor goed gereedschap wat dat kreng zit donders goed vast.
@320ciE46
Jij moet je cdv (clutch delay valve) weg halen.
Stuur maar een pm dan leg ik het je wel uit, is super simpel.
Het dit is hoogstwaarschijnlijk het differentieel ophaningsrubber.
Zelf had ik dit ook, maar heb van het winter alles los getrokken en van nieuwe rubbers voorzien. Mijn diff rubber was echt op zijn eind.
Een andere mogelijkheid is de hardyschijf, maar ik vermoed (weet het eigenlijks wel zeker) bij het lezen van jullie 'problemen' dat dit het ophangingsrubber is.
Onderdeelnummer 9 : 33176751808
Ik heb het gehele subframe er onderweg gehaald, maar het zou onder de auto kunnen (op een brug). Zorg wel voor goed gereedschap wat dat kreng zit donders goed vast.
@320ciE46
Jij moet je cdv (clutch delay valve) weg halen.
Stuur maar een pm dan leg ik het je wel uit, is super simpel.
Re: Gebonk bij schakelen
CDV is er al uit. Mijn koppeling is nog iets lastiger dan andere E46's omdat mijn vliegwiel en koppelingsplaat zelf helaas aan vervanging toe zijn. Er is nog mee te rijden want de koppeling slipt nog niet, maar het vliegwiel heeft waarschijnlijk teveel speling waardoor die af en toe klappert en het nog een tandje lastiger maakt.
EDIT: vandaag bij een rit van 60 kilometer eigenlijk geen enkele keer een bonk gehad bij het iets langzamer inleggen van de eerste versnelling. Wel naar z'n twee een bonk maar het lijkt afhankelijk van hoe snel ik 'm in z'n één leg. Hoe kan een differentieelrubber dit veroorzaken aangezien je stilstaat met koppeling ingetrapt?
EDIT: vandaag bij een rit van 60 kilometer eigenlijk geen enkele keer een bonk gehad bij het iets langzamer inleggen van de eerste versnelling. Wel naar z'n twee een bonk maar het lijkt afhankelijk van hoe snel ik 'm in z'n één leg. Hoe kan een differentieelrubber dit veroorzaken aangezien je stilstaat met koppeling ingetrapt?
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
- Sparco Mr2
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 30 nov 2010, 11:44
- Locatie: Ter Apel (groningen)
Re: Gebonk bij schakelen
Omdat als je de koppeling intrap het diff vrij komt. Zonder de koppeling is het in 1 richting vast, namelijk motor - vliegwiel - koppeling - versnellingsbak - cardan - aandrijfassen. Dit zorgt er ook voor dat als de auto stilstaat (uit) dat hij kan bonken. Beste uitleg is denk ik met het voorbeeld als je op een 20% helling staat. Zet de motor uit en in de versnelling en laat de koppeling los. De auto blijft dan staan omdat hij zijn rotatie kracht niet kwijt kan (komt niet door de compressieslag) maar zodra je de koppeling intrapt kan hij vrij rollen.
Er staat dus (afhankelijk van hoe hij staat) altijd een beetje druk op het diff alleen bij perfect recht en precies tussen de speling van het cardan en versnellings bak in zou hij het niet doen. Maar de kans dat de auto zo staat is zeer klein.
Vandaar mijn directe vermoeden (maar ook uit eigen ervaring, die van mij bonkte ondertussen vaker) dat het dat rubber is.
Er staat dus (afhankelijk van hoe hij staat) altijd een beetje druk op het diff alleen bij perfect recht en precies tussen de speling van het cardan en versnellings bak in zou hij het niet doen. Maar de kans dat de auto zo staat is zeer klein.
Vandaar mijn directe vermoeden (maar ook uit eigen ervaring, die van mij bonkte ondertussen vaker) dat het dat rubber is.
Re: Gebonk bij schakelen
Ik heb ook last van die bekende bonk. Ik weet dat mijn vliegwiel niet 100% meer is. Ik zat daarom ook te denken om dit te vervangen. Maar na veel leeswerk op de verschillende fora, weet ik dat het vervangen van de gehele koppeling totaal geen garantie is dat de bonk tijdens lastwisselingen verdwijnt.
Vanuit stilstand naar de 1 of achteruit geeft ook bij mij een bonk. Maar daar stoor ik mij totaal niet aan. Een e90 waar ik laatst een stukje in heb gereden deed dat ook in lichte mate.
Er is geen enkele rit waarbij ik niet minstens 1x een bonk hoor. Het gebeurd altijd wel een keer. Maar na 2 maanden begin ik nu een beetje door te krijgen wanneer ik de koppeling snel moet laten komen of wanneer ik hem rustig onderin moet laten aangrijpen. Alles hangt af van het toeren. Bij elke andere auto die ik gehad heb was de koppeling volledig statisch en voorspelbaar. Bij mijn e46 is de koppeling "all over the place"
Ook ik heb recentelijk de hardyschijf vervangen, zonder resultaat overigens. En gisteren heb ik het achterste differentieel rubber vervangen. Waarbij ik even de hoop had dat het bonken over was. Maar na een langere rit, blijkt er eigenlijk niet veel te zijn veranderd, ondanks dat het oude rubber compleet losgescheurd was. Daarnaast heeft het differentieel geen merkbare speling wanneer ik aan de uitgaande assen voel.
Ik heb me er bij neer gelegd dat het bonken er altijd in meer of mindere mate zal zijn. Ik ga er op dit moment dan ook geen tijd of geld meer aan spenderen.
Vanuit stilstand naar de 1 of achteruit geeft ook bij mij een bonk. Maar daar stoor ik mij totaal niet aan. Een e90 waar ik laatst een stukje in heb gereden deed dat ook in lichte mate.
Er is geen enkele rit waarbij ik niet minstens 1x een bonk hoor. Het gebeurd altijd wel een keer. Maar na 2 maanden begin ik nu een beetje door te krijgen wanneer ik de koppeling snel moet laten komen of wanneer ik hem rustig onderin moet laten aangrijpen. Alles hangt af van het toeren. Bij elke andere auto die ik gehad heb was de koppeling volledig statisch en voorspelbaar. Bij mijn e46 is de koppeling "all over the place"
Ook ik heb recentelijk de hardyschijf vervangen, zonder resultaat overigens. En gisteren heb ik het achterste differentieel rubber vervangen. Waarbij ik even de hoop had dat het bonken over was. Maar na een langere rit, blijkt er eigenlijk niet veel te zijn veranderd, ondanks dat het oude rubber compleet losgescheurd was. Daarnaast heeft het differentieel geen merkbare speling wanneer ik aan de uitgaande assen voel.
Ik heb me er bij neer gelegd dat het bonken er altijd in meer of mindere mate zal zijn. Ik ga er op dit moment dan ook geen tijd of geld meer aan spenderen.
Re: Gebonk bij schakelen
Ter controle: als je het gas loslaat en daarna weer indrukt (zonder schakelen) hoor je het dan ook?
Zo niet, dan verdenk ik je koppeling. Die blijft waarschijnlijk een beetje plakken. Als je stilstaand de eerste versnelling inschakelt en je hoort een bonk, dan is er dus aandrijving die er niet hoort te zijn.
Een oud truukje uit mijn Alfa-tijd: voor je de eerste versnelling inschakelt, eerst net even de pook tegen de tweede versnelling aanhouden (niet inschakelen). Dan staat alles stil in de bak en zou je geluidsloos moeten kunnen schakelen.
Succes,
Rob
Zo niet, dan verdenk ik je koppeling. Die blijft waarschijnlijk een beetje plakken. Als je stilstaand de eerste versnelling inschakelt en je hoort een bonk, dan is er dus aandrijving die er niet hoort te zijn.
Een oud truukje uit mijn Alfa-tijd: voor je de eerste versnelling inschakelt, eerst net even de pook tegen de tweede versnelling aanhouden (niet inschakelen). Dan staat alles stil in de bak en zou je geluidsloos moeten kunnen schakelen.
Succes,
Rob
Re: Gebonk bij schakelen
Ah bedankt Sparco, klinkt logisch. Dus als ik het goed begrijp is mijn diff waarschijnlijk zo los dat zelfs het inschakelen al genoeg is om een beweging erin te krijgen? Bedankt voor je uitleg!
@Rob; nee ik heb het inderdaad alleen bij het inleggen van de versnelling of tijdens het overschakelen naar z'n twee. Als ik gewoon met de koppeling omhoog rijd heb ik nergens last van. Wel heb ik tijdens het gas loslaten bij 120-130 een lichte bonk. Nogmaals, het is niet altijd, maar zeg de helft tot een derde van de keren. Ook tijdens het loslaten is het niet altijd maar het is wel exact hetzelfde geluid en gevoel als bij het inleggen of overschakelen in lage versnellingen. Echter is de bonk tijdens het schakelen wel mee te rijden als ik het rustig en met gevoel doe, maar de koppeling is dermate gevoelig en het aangrijpingspunt is dermate kort dat dit niet altijd lukt. Die tip ga ik ook nog even proberen, maar het is soms ook al na het net starten van de auto. Bedankt voor je tip in ieder geval!
@Rob; nee ik heb het inderdaad alleen bij het inleggen van de versnelling of tijdens het overschakelen naar z'n twee. Als ik gewoon met de koppeling omhoog rijd heb ik nergens last van. Wel heb ik tijdens het gas loslaten bij 120-130 een lichte bonk. Nogmaals, het is niet altijd, maar zeg de helft tot een derde van de keren. Ook tijdens het loslaten is het niet altijd maar het is wel exact hetzelfde geluid en gevoel als bij het inleggen of overschakelen in lage versnellingen. Echter is de bonk tijdens het schakelen wel mee te rijden als ik het rustig en met gevoel doe, maar de koppeling is dermate gevoelig en het aangrijpingspunt is dermate kort dat dit niet altijd lukt. Die tip ga ik ook nog even proberen, maar het is soms ook al na het net starten van de auto. Bedankt voor je tip in ieder geval!
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Gebonk bij schakelen
De hardyschijf bleek gewoon nog goed, op dit moment worden de achterassrubbers en 2 andere rubbers(waarschijnlijk van de diff?) vervangen, ik laat het jullie weten!
- nle46touring
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:56
Re: Gebonk bij schakelen
Stiekem ben ik wel benieuwd wat het resultaat is na deze vervangen