Warm wordende E61 5231 2005

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Flyingdutchman

Warm wordende E61 5231 2005

Bericht door Flyingdutchman » 04 jul 2014, 11:23

Beste mede Bimmers,

Een heerlijk rijdende E61 523i die sinds vandaag een melding geeft (eerst in oranje) in rood dat de motor te warm wordt en direct moet stoppen. Ik reed vandaag veel in de stad, vol airco aan met veel rode stoplichten (dus veel stil staan en optrekken), dus logisch dat hij wat warmer wordt, maar deze melding was even schrikken.

Wie kent deze melding en is het serieus? En wat kan het zijn? De fan loopt (net gecontroleerd) en ga zo de koelvloeistof controleren (moet even wachten want hij is loei heet). Ik zie geen koelvloeistof onder de auto liggen, dus volgens mij is de radiator niet lek.

Graag advies. Thx

Roger
FlyingDutchman

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Warm wordende E61 5231 2005

Bericht door matheeuwissen » 04 jul 2014, 11:31

Wellicht is je waterpomp kapot. Al zou ik eerst toch het kvs peil controleren. Doe dit wel met een koude motor ;)
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Flyingdutchman

Bericht door Flyingdutchman » 04 jul 2014, 11:43

thx.

tom_il

Bericht door tom_il » 04 jul 2014, 12:17

Electrische waterpomp stuk, bekend problem bij de Benzines.
Laatst gewijzigd door tom_il op 04 jul 2014, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 04 jul 2014, 13:12

Heb onlangs het zelfde gehad. Kachel wordt niet meer warm en na klein stukje rijden meteen de foutmelding en dat je moet stoppen. Moet je ook echt doen anders draai je je motor in de soep. Bij mij was het ook de waterpomp (ook benzine model)
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

Flyingdutchman

Bericht door Flyingdutchman » 04 jul 2014, 13:28

UPDATE: Net, na afkoelen, de koelvloestof gecontroleerd, op niveau. Dus max. Balen, want hoopte dat dat het was. Morgenvoreg (na helemaal afgekoeld te zijn), ga ik nog eens kijken. Maar het lijkt inderdaad de waterpomp te zijn.

Hebben jullie advies bij wie evetueel te laten vervangen? @BMW_lover...misschien jij?

Bedankt voor jullie reactie mannen!

Grt,
Roger

tom_il

Bericht door tom_il » 04 jul 2014, 17:38

Als ik mij niet vergis word normaal ineens de thermostaat vervangen
525d E61 2007 pre-LCI

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 04 jul 2014, 23:33

Mits je geen standkachel hebt kun je de waterpomp checken door de koelvloeistof resevoir dop eraf te halen.
Je moet dan net onder de dop een waterstraaltje zien, dit moet gebeuren direct na het starten van de motor.
Dus je hoeft de auto maar heel kort ff aan te doen als de motor nog koud is.
Zo niet doet de pomp niets meer

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 05 jul 2014, 06:21

Flyingdutchman schreef:UPDATE: Net, na afkoelen, de koelvloestof gecontroleerd, op niveau. Dus max. Balen, want hoopte dat dat het was. Morgenvoreg (na helemaal afgekoeld te zijn), ga ik nog eens kijken. Maar het lijkt inderdaad de waterpomp te zijn.

Hebben jullie advies bij wie evetueel te laten vervangen? @BMW_lover...misschien jij?

Bedankt voor jullie reactie mannen!

Grt,
Roger
Bij de dealer laten doen.

Afbeelding

Flyingdutchman

Bericht door Flyingdutchman » 05 jul 2014, 12:19

UPDATE: Vanochtend koelvloeistof op hetzelfde niveau. In overleg met de BMW dealer Ekris naar de garage gereden (zeer langszaam en halverwege even pause van 10 min) voor een analyze. Eerst zat men te denken aan een kapote sensor, maar kreeg al snel een melding van de waterpomp dat die te warm werd plus een melding dat de waterpomp vastloopt door een voorwerp (staat zo letterlijk in de melding). Waarschijnlijk een schoepje afgebroken, die vast zit.

Dus nu 90% zeker dat het de waterpomp is. Maandag gaan ze verder kijken en komen met een offerte. Heb inmiddels mijn (niet BMW) thuis garage ingelicht, als de offerte maandag te hoog is kan hij de auto ophalen. Merk wel dat de BMW garage hem graag wil reapereren, met de opmerking van over de prijs komen we wel uit. Mogelijk ivm de lager nieuwe verkoop van auto's, focust men meer op onderhoud en reperatie.

Even googlen leert mij dat een nieuwe electrische pomp (bij niet BMW) rond de € 350,- ex de btw moet kosten. En dat men ongeveer 2 uur bezig is.

Iemand ervaring over wat een waterpomp met eventueel thermostaat laten vervangen voor een 2005 BMW 523i moet kosten? En welke merken er zijn, want kom er een drietal tegen.

Thx

Roger

Flyingdutchman

Bericht door Flyingdutchman » 10 jul 2014, 12:35

UPDATE: Hier een korte update voor diegene die het leuk vinden om dit te lezen. Het was de waterpomp, kwam men na twee en een halve dag achter????? Bijzonder lang moet ik zeggen, maar goed het is niet anders.

Offerte laten maken en werd na een half uur gebeld dat de pomp de komende 4-5 weken niet meer leverbaar zou zijn??? Wederom bijzonder, ik rij niet één of ander exotisch met maar goed en bij het begin (zaterdag) had men al een vermoeden (90%) dat het de waterpomp was, even voorraad checken heeft men niet gedaan.

Ik rond bellen en inderdaad, zowel in BMW Duitsland als in Nederland nergens dit type waterpomp beschikbaar. En wat nu???? De auto 5 weken laten stil staan? Dat kan eigenlijk helemaal niet wat het is een auto de gebruikt wordt voor werk.

Ik online de stoute schoenen aangetrokken en op internet gezocht. Er stonden er twee op ebay, voor echt achterlijke prijzen (€ 850 en € 1250 per pomp), blijkbaar weten die dus al hoe schaars deze pompen zijn (normale prijs € 358,-).

Nog wat verder gezocht en via Amazon bij een bedrijf in de US uitgekomen. Die hadden er nog 3 op voorraad voor een normale prijs. Met spoed laten bezorgen en gisterenavond was de pomp binnen. Vandaag naar Ekris in Utrecht (overigens een zeer slechte dealer ben ik achtergekomen, dus hierna ga ik niet meer naar Ekris) en morgen is hij klaar, na ruzie maken want men wilde voor dit klusje nog to volgende week wachten)

Totale kosten komen nu uit op: pomp, plus dignose en installatie op € 850,- euro.

Grt,
Roger

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 10 jul 2014, 12:57

Op mijn bon van BMW dealer Breeman uit November 2013 staat:
-Waterpomp uit en in bouwen : 154,85 Euro
-AT-Waterpomp : 335,95 Euro
-Antivries : 36,32 Euro
totaal dus 527,12 Euro

Afbeelding

BMW 523i 2005

Bericht door BMW 523i 2005 » 10 jul 2014, 15:43

Hallo,

Ik las dit forumonderwerp en wil graag een oproep plaatsen voor het vinden van een elektrische waterpomp voor mijn BMW 523i uit november 2005. Na het starten en wegrijden, begint de ventilator na ongeveer een halve km keihard te draaien. Dat duurt een tijdje totdat de motor warm is. Daarna hoor je niks vreemds meer.

Toch de auto ff laten uitlezen en daar kwam de melding dat de elektrische waterpomp een storing geeft. Bij het aansturen van de pomp hoorde je dat die pulseerde en niet continue draaide.

Ok zou je zeggen, oorzaak gevonden. Maar nu zit ik met hetzelfde probleem als BMW Lover. De waterpomp ligt nergens op de plank. Hebben jullie nog tips voor mij, waar ik die pomp mogelijk vandaan kan halen?

alvast bedankt.

Flyingdutchman

Bericht door Flyingdutchman » 11 jul 2014, 16:24

Beste BMW 523i 2005,

Het klopt dat de pomp nergens meer te krijgen is. Onvoorstelbaar met een redelijk courant merk auto dat deze pompen niet meer op voorraad zijn. De signalen zijn dat Pierburg (de maker van de originele BMW pomp), eind juli een batch gaat maken waarmee ze eerst alle backlog orders gaan wegwerken en daarna alle nieuwe orders gaan uitleveren. Dus het kan zeker tot half augustus een probleem worden.

Ik heb dus een orignele BMW (Pierburg) pomp besteld via BMAparts in de USA (Glendale), ongeveer dezelfde prijs als hier in NL. Via DHL laten versturen en ik had hem in 2 dagen tijd binnen. Je moet het wel laten controleren of je de goede pomp hebt door de laatste 7 cijfers van je chassie te mailen of telefonisch door te geven.

Ze zitten in het westen van de USA, dus laat in de middag bij ons is het vroeg in de ochtend bij hun, wat overigens in mijn geval een dag transport scheelde omdat ik maandagmiddag laat pas hoorde dat de pomp niet meer in NL en Duitsland te krijgen was. Dus ik had nog de volledige maandag in de US om het te laten versturen terwijl ik al op één oor lag te slapen in NL :-) . Dus woensdag voor de lunch had ik de pomp al binnen, donderdag bij de dealer geleverd, echter uiteindelijk door een ander bedrijf eronder laten zetten omdat Ekris uiteindelijk toch geen tijd had. Betalen gaat netjes via PayPal (dat kan ook via CreditCard).

Ik werd netjes geholpen door Sergio, hij weet van de tekorten van de pompen in de EU en kan je dus snel de beste verzendwijze voorrekenen. Ik was $ 396,- dollar kwijt voor de pomp en $ 65,- dollar voor het versturen. Let wel op met invoerrechten en BTW. Ze kunnen een ander bedrag op de vrachtbrief zetten, heb ik niet gedaan natuurlijk (voor het geval er iemand van de Douane op de bimmerportal zit).

Ze hebben niet veel pompen meer, want meerdere mensen hebben deze route gevonden.

Succes en als je vragen hebt, laat het me weten en ik kan je helpen. Ik heb overigens nog een tweedehans gevonden als je dat wil weten. Ik kan je daar ook mee in contact brengen, die zitten in NL (Mijdrecht)

Grt,
Roger

malle pietje

Bericht door malle pietje » 12 jul 2014, 20:11

Vorig jaar met onze 525i op vakantie in Frankrijk gestrand met een, zo bleek in Nederland pas, overleden waterpomp. Heb toen zowel waterpomp als thermostaat in een keer zelf vervangen. Ok, het is een gepriegel, maar zonder al te veel moeite prima te doen. Was er iets meer dan 2 uur mee bezig. Hij zit aan de rechterkant van de auto en is alleen van onderaf te bereiken. Ontluchten is ook ideaal, dat doet hij zelf door (uit mn hoofd) het gaspedaal 20 seconden voluit ingetrapt te houden (uiteraard zonder draaiende motor)...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”