naar het nieuwe model (F10 10-2013). Van de 525i (6cyl.) naar een 520i EDE.
Helaas geen 6

Jemig dat is genieten zeg. Mag ook wel,...bijna 10 jaar vooruit.
Edit; Nu met foto's!!

320ciE46 schreef:Japiejo5 schreef:...V6...
Ik geef toe dat ik niet zo technisch ben,...Patrickk schreef:Aardige upgrade maar weet je zeker dat 5 jaar met een V6 hebt gereden?
Imperial blue! Wilde geen zwarte,...vind dit een geweldige kleur,...vooral in de zon!a90 schreef:Gefeliciteerd ! de F10 is echt een prima auto !
Wat voor kleur ?
Japiejo5 schreef:Ik geef toe dat ik niet zo technisch ben,...Patrickk schreef:Aardige upgrade maar weet je zeker dat 5 jaar met een V6 hebt gereden?
Maar ben ik nou gek of is een 525i uit 2004 een (6-in lijn) (6-Cylinder) of niet?![]()
Of noem je dat geen v6?,...in dat geval ga ik mij schamen,...
Bart70 schreef:Japiejo5 schreef:Ik geef toe dat ik niet zo technisch ben,...Patrickk schreef:Aardige upgrade maar weet je zeker dat 5 jaar met een V6 hebt gereden?
Maar ben ik nou gek of is een 525i uit 2004 een (6-in lijn) (6-Cylinder) of niet?![]()
Of noem je dat geen v6?,...in dat geval ga ik mij schamen,...
Wel een 6, geen V
Kijk eens aan,...nooit over nagedacht.320ciE46 schreef:Een V6 is zoals de benaming al zegt een motorblok in V vorm. Je hebt dus drie cilinder die onder een hoek staan van bijvoorbeeld -30 en de andere drie onder een hoek van +30. Het voordeel hier van is dat het een vrij compacte motor wordt.
Een 6-in-lijn is zoals het al zegt een 6 cilinder blok waarbij alle cilinders rechtop staan en achter elkaar. Deze motor is dus een stuk "rechthoekiger" en hoger. BMW gebruikt zo goed als altijd een 6-in-lijn uitvoering waarbij de motor in de lengterichting geplaatst is.
Het komt inderdaad redelijk vaak voor dat mensen automatisch denken dat een 6 cilinder een V6 is, omdat dit toch de meest voorkomende uitvoering van een 6 cilinder blok is. Persoonlijk vind ik het geluid van een 6-in-lijn iets mooier dan van een V6. Ook produceert een 6-in-lijn in het algemeen meer koppel. Ook heeft een 6-in-lijn geloof ik meestal één nokkenas omdat alle cilinders onder dezelfde hoek hun vermogen leveren (correct me if I'm wrong), daardoor is de motor dus lichter. Enige 'nadeel' is dat een 6-in-lijn een hoger zwaartepunt heeft, en ook meer ruimte inneemt, daardoor niet echt geschikt voor voorwielaangedreven auto's.