Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Show je BMW E39. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Djurre1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 apr 2013, 21:06

Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Djurre1980 » 27 okt 2014, 14:12

Ik heb vandaag even de BMW 523i bekeken die bij Bosch Car Service de Pijper in Maarssen te koop staat.
Deze BMW heeft nog maar ca 152000 km gereden en zou dus in principe volgens BMW standaarden in nieuwstaat moeten zijn.
Wel heeft de BMW 7 eigenaren gehad.

De algehele technische conditie leek mij goed, de BMW rijdt goed.
Ik heb met de BMW in de stad en op de snelweg gereden en dit ging prima.

Het volgende viel me op:

Technisch:
-Bij remmen bij lage snelheid remt hij niet heel gelijkmatig (stoot een beetje, niet heel erg maar wel aanwezig) remt verder wel goed en krachtig. (ABS werkt)
-AC compressor ratelt maar werkt verder wel.
-Onder de motorkap heb ik geen olielekkages kunnen ontdekken.
-Ik heb de radio, navigatiesysteem, cruise control, zonnescherm achter en de stoelverwarming bestuurdersstoel gecontroleerd en die werken.

Cosmetisch interieur:
-Leer is mooi, geen scheuren.
-Deurpanelen van beide voordeuren hebben beschadigingen in het leer.(gaatjes, scheurtjes)
-Verf handvat voordeur bestuurderskant is zowel buiten als binnen afgesleten. (verf eraf)
-Kunststof paneel rond bestuurdersstoel en bijrijdersstoel zit een scheur in.
-Kunststof paneel waar de linker voet op rust zit een scheur in.
-Hemeltje is schoon en mooi en hangt niet.
-Knopje temperatuur lager bestuurderskant van het AC paneel is doormidden gebroken.
-Bovenste gedeelte display dashboard niet meer verlicht (AC display, navigatie display prima)
-Verf van stuur deels afgesleten aan de bovenkant

Cosmetisch exterieur:
-Scheur in voorbumper, provisorisch gemaakt en gespoten.
-Aardig wat krassen rondom en +- 5 parkeerdeukjes.
-Op voorkant van de bovenkant motor (zwarte gedeelte) zit een rare dot kit (zie foto)
-Geen roest achter benzineklep, kofferklep en 4 krikpunten geheel roestvrij.
-Zat wat condens achter koplampen en mistlichten (Ze hadden de hogedruk spuit erop gehad voordat ik kwam) maar dit verdween al snel toen ik gereden had.

Ze willen er uiterlijk 4250 voor hebben.

Op zich is het een bomvolle BMW 523i met lage kilometerstand waarbij technisch alles lijkt te werken.
Ik vind alleen wel dat er behoorlijk wat grove beschadigingen in het interieur aanwezig zijn.
Deels ligt dat natuurlijk aan de eigenaren, hoe netjes die met de BMW om zijn gegaan, maar een afgesleten stuur, verf van het handvat binnen en veel gebroken kunststof verwacht je niet bij 152000 km.
Ik had niet echt het premiumgevoel wat ik zou moeten hebben bij een BMW.
Ik heb me zelfs even afgevraagd of die 152000 km wel klopt, maar ik mag van een Bosch Car Service aannemen dat ze de kilometerstand gecontroleerd hebben.
Ik vind wel dat je totaal niet het gevoel hebt dat je met een auto van 17 jaar oud op stap bent.
De BMW rijdt zeer modern en je komt ook nu anno 2014 qua (rij)comfort niets tekort.

Al met al was dit mijn eerste BMW ervaring en het rijdt gewoon erg lekker en vooral stil maar als je een Chevrolet en Jeep gewend bent rijdt het wel erg saai... het rijdt gewoon prima en heel comfortabel, maar spannend is het zeker niet.
Ik heb een tijdje in een *kuch* X-type 3.0 V6 gereden en qua rijcomfort lijken ze erg op elkaar... ik vloek nu in de kerk, ik weet het.

Compliment overigens voor Bosch Car Service in Maarssen, erg vriendelijke lui.
Ik mocht de BMW meenemen voor zolang als ik wilde en ze werkten goed mee, totaal niet opdringerig.
Hun voorstel was dat als ik mijn 2004 Jeep Cherokee Renegade op de BMW in zou ruilen ze de voorbumper van de BMW opnieuw zouden spuiten en de remmen en AC na zouden kijken.
De Jeep is echter een stuk meer waard nog dus ik laat het voor wat het is.
Als de BMW is nieuwstaat was geweest (zeldzaam als ze 17 jaar zijn maar het komt voor) had ik de Jeep er wel op in willen ruilen.

Misschien is het iets voor 1 van jullie?
Ik weet niet zeker of de prijs nou goed is of niet, ben te weinig bekend met BMW.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Flos89
Berichten: 358
Lid geworden op: 17 okt 2014, 01:13
Locatie: Ossendrecht

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Flos89 » 27 okt 2014, 19:06

Ziet er toch redelijk goed uit. Van welk jaar is hij?

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Bart70 » 27 okt 2014, 19:33

Flos89 schreef:Ziet er toch redelijk goed uit. Van welk jaar is hij?
2014 min 17 jaar is ....... ;)

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 958
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Marcel RSD » 27 okt 2014, 19:38

Gescheurde kunststofdelen langs de stoel kan makkelijk. Wellicht een wat zwaardere/bredere persoon ingezeten. Je raakt ze namelijk al gauw, ook met uitstappen.
Maar versleten stuur en deurgreep is een ander verhaal. Ik heb ook een 523 van 1996 gehad en daar was niets van slijtage op stuur of handgrepen te bekennen met 180.000 km. Of hij is heel vaak voor hele kleine ritjes gebruikt of de stand klopt van geen meter vanaf de aanschaf. Vraag eens NAP op.
AC ratel is de koppeling tussen de pomp en aandrijfwiel.Geluid verdwijnt zodra je de airco uitzet. Wordt een gereviseerde AC pomp plaatsen.
Schade lijkt veroorzaakt door het vervoeren van goederen (bouwmarkt oid).

:nee: Al met al, veel te veel geld voor deze staat. :nee:
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Gebruikersavatar
Flos89
Berichten: 358
Lid geworden op: 17 okt 2014, 01:13
Locatie: Ossendrecht

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Flos89 » 27 okt 2014, 20:30

Bart70 schreef:
Flos89 schreef:Ziet er toch redelijk goed uit. Van welk jaar is hij?
2014 min 17 jaar is ....... ;)

Sorry overheen gelezen! Dan vind ik het wel veel geld moet ik eerlijk zeggen..

Djurre1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 apr 2013, 21:06

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Djurre1980 » 27 okt 2014, 20:36

Het is een prima auto voor degene die niet al te kritisch is maar ik wil nou eenmaal een auto altijd nieuw houden... erg hinderlijk :)
Al met al toch nog kostbaar als je die puntjes weer wilt herstellen.
Overigens kom ik ze weinig zo luxe uitgevoerd tegen op de reguliere verkoopsites.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Bart70 » 27 okt 2014, 21:03

Veels te veel geld voor dat bouwjaar, ook met deze opgegeven kilometerstand.

Djurre1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 apr 2013, 21:06

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Djurre1980 » 27 okt 2014, 21:08

Wat zou een goede prijs zijn?

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Bart70 » 27 okt 2014, 21:27

Weet ik niet zo precies maar voor 5000 kocht mijn neef een 530i uit 2002 met 190.000 km.........

BMWE39KR
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2014, 19:33

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door BMWE39KR » 27 okt 2014, 21:46

Omdat de KM stand gunstig is, mits het de echte KM stand is dan zou ik er maximaal 2950 euro voor geven.
De rest van de centen lekker bewaren voor eventuele kosten wat misschien in de toekomst nog zou kunnen komen.
Daarmee zou je eventueel ook nog de deurpanelen zelf of laten vervangen. Hij ziet er gaaf uit, en is mooi gepoetst maar wat je kan zien aan de koplampen is dat er Xenon in gezet is geworden. Heb het zelf ook met mijn BMW maar ik vondt het juist wel gaaf, dit duidt echter erop met wat je zei over de 7 eigenaren dat er waarschijnlijk een paar jonge knapen mee hebben rondgereden dus wellicht is hij een klein beetje afgetrapt maar dat mag alsnog niks uitmaken voor bijna 160DKM. Betreffende het geluid van de AC, deze zal je waarschijnlijk moeten laten reviseren of vervangen met een nieuwe/gebruikte.

Djurre1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 apr 2013, 21:06

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Djurre1980 » 27 okt 2014, 21:50

Xenon is bij deze af fabriek toch?

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Bart70 » 27 okt 2014, 22:09

Denk niet dat xenon af fabriek was in dat bouwjaar, maar kan er naast zitten.

Jan-Pieter
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 aug 2009, 09:20

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Jan-Pieter » 28 okt 2014, 12:56

Ik denk dat de xenon wel origineel is. Er zitten originele lenskoplampen en sproeiers in.
Voor dit geld zou ik verder gaan kijken. Succes met de zoektocht. :duim:

Djurre1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 apr 2013, 21:06

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Djurre1980 » 28 okt 2014, 16:08

Dat dacht ik ook, Xenon ballasten onder de hood zagen er ook erg origineel BMW uit :ja:

Jammer dat er zo weinig dik uitgeruste 523itjes in NL te koop zijn :s

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Proefrit gemaakt met BMW 523i (Bosch CS Maarssen)

Bericht door Patrickk » 28 okt 2014, 18:45

Ik heb je een pb gestuurd met wat info.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Showroom”