Hi Marco,
Bij deze antwoord op je vragen:
Geluid: Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat het diesel geluid bij iedere V10 voorkomt. Wellicht niet bij exemplaren met hele lage km-standen. Maar ik heb de indruk dat het voorkomt naarmate de km-stand iets hoger wordt, dit hoeft niet te betekenen dat er iets mankeert aan de motor. Bij vele BMW's hoor je de Vanos ook gewoon zonder dat dit gevolgen heeft.
Trouwens, Jeremy Clarkson van Topgear zei het ook in de review van de M5 V10 destijds: "It sounds more like a diesel". En bij testmodellen staat er doorgaans echt niet meer dan 20.000 op de teller.
Het warmrijden van de V10 gaat inderdaad heel snel, sneller als bij de E46 M3 bijvoorbeeld. Dat is dus niks raars. De rest van de aandrijflijn moet dan nog wel op temperatuur komen (SMG bak, differentieel, en ook banden etc.)
Het langzame schakelen: je kunt in "D" rijden (SMG schakelt zelf), of je kunt in "S" rijden (handmatig schakelen/pook&flippers). Echter, je kunt bij SMG kiezen hoe snel je wilt dat de bak schakelt. Waarschijnlijk stond de M5 waarmee je reed in D1 of D2. Wat betekent dat er bij erg lage toeren wordt geschakeld, en tevens ook langzaam wordt geschakeld door de bak.
Zou je de SMG bak hebben ingesteld in D5 (of S5) dan zou de bak in hogere toeren schakelen en tevens sneller schakelen.
Over het inhouden kan ik je niets zeggen, onthoud dat de SMG géén automaat is zoals in je 645ci. Het is een bak met een enkele koppeling dus er zal toch een onderbreking zijn van de aandrijving tijdens het schakelen. Wellicht is dat wat je bedoeld. Als je inderdaad even je voet lift van het pedaal tijdens het schakelen voel je geen "bonk" meer tijdens het schakelen, is een kwestie van wennen.
Verder (geld voor iedere M6 en M5) : koppeling gaat meestal max 90.000 mee, vaak veel minder kilometers zelfs. Heel af en toe maar halen exemplaren het net over de 100.000. Kijk dus na of dat is gedaan, zo niet moet dat gedaan worden. Reken op ongeveer €2.700 tot €3.000 voor het vervangen van de SMG koppeling (gaat altijd samen met vliegwiel), ervan uitgaande dat het bij een dealer gebeurt.
Let op of de oliekoeler ook al is vervangen, deze gaat vaak kapot door steenslag. Kapotte oliekoeler = te hete olie, dus geen smering in je blok, dus motor kapot. Deze wordt vaak preventief al tussen de 80.000 - 100.000 kilometer vervangen bij de dealer. Hou hier dus ook rekening mee.
Controleer voor aankoop dmv. chassisnr of de terugroepacties zijn uitgevoerd bij de BMW dealer, voor 2005 modellen (uit m'n hoofd):
-Vanos hogedrukleiding
-SMG hydraulische motor
-Accu afdichting (alle E6x modellen, gehele productie jaren)
-Stuurhoeksensor (2006 bj)
Zo, dat was het wel. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel

. Kan ook via PB.