GianniD schreef:ik heb een versleten koppeling maar denk dat er nog wat anders moet vervangen worden ook want naar mijn versnelling zoeken is echt een soepje, als ik heb in 1e zet aan de lichten hoor ik een een 'bonk'.
Welke onderdelen heb ik allemaal nodig voor een nieuwe koppeling en deze problemen te verhelpen?
Hoe weet ik of mijn vliegwiel versleten is?
mijn 323 heeft nu 242xxx km
mvg
Jij hebt ook een 2 massa vliegwiel. Een beetje versleten vliegwiel is relatief moeilijk te beoordelen want een 2 massa vliegwiel heeft eigenlijk in elke richting wel een bepaalde speling. De vrije hoek is bv. al zo'n 20°. Wat best veel lijkt en ook zo aanvoelt. Zo ook de 1,5 mm kantelspeling die je voelt wanneer je het vliegwiel heen en weer beweegt. Daar zijn meet methodes voor.
Maar die van mij bv. heeft nog wel eens de neiging om bij het weg rijden te schokken en te klapperen. Ook rammelt die van mij bij het uitzetten altijd nog even na(net voor het stil vallen) Daarnaast is het met die van mij bijna onmogelijk om met een vloeiende beweging, zonder schok(of bonk) te ontkoppelen. Hij grijpt in 1x aan. En dit aangrijppunt kan, afhankelijk van het toerental variëren in de pedaalslag.
En dit zijn wel "telltale signs" dat het 2 massa vliegwiel niet meer naar behoren werkt.
Zeker wanneer je net als ik de guibo koppeling, tussenlager + alle rubbers achter, uit kunt sluiten(want nieuw) En de kruiskoppelingen in mijn aandrijfassen zijn spelingvrij.
Bonken kan ook komen door speling in de aandrijflijn. Controleer dus eerst deze delen(guibo, aandrijfassen, diff, subframe rubbers) op speling of slijtage voordat je het vliegwiel vervangt.
Het "zoeken" naar versnellingen zou ik eerder zoeken in het pook mechaniek en dan wel de speling op de scharnierpunten of het kogelgewricht onder aan de pook.
Ook de arreteerpennen in de versnellingsbak kunnen er voor zorgen dat de pook in eerste instantie niet goed in de versnellingpositie blijft staan en zelfs weer even terug lijkt te komen. Of dat de pook na het inschakelen van de 5, blijft hangen in die positie en dus niet terug keert naar de middenpositie. Dit is een veel beschreven probleem bij de E46. versnellingsbakken.