Koeling 528i uit 1997

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Ibico
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 jan 2013, 22:11
Locatie: Alkmaar

Koeling 528i uit 1997

Bericht door Ibico » 03 jan 2015, 15:57

Even een klein verslagje over mijn koelingen probleem:

Ongeveer een jaar geleden, we waren toen met de auto in London, begon de temperatuur van de motor ineens op te lopen, dus auto aan de kant. Af laten koelen en alles controleren. Wat bleek: te weinig koelvloeistof :roll:

Dus koelvloeistof bijgevuld, en alles weer in orde. een mal thuis, alles controleren, maar geen lek kunnen constateren. Ook bij de garage gemeld, die hebben ook niets kunnen vinden. Dus, verder gereden, zonder problemen. Tot een aantal weken geleden het zelfde euvel weer begon. Kijken koelvloeistof bijgevuld. En in de gaten gehouden. Daarna werd de motor weer te warm, maar koelvloeistof niveau was goed.

Verder op onderzoek gegaan, niets kunnen vinden.

Nu heb ik vorige week onze dochter van Schiphol gehaald. Auto in de parkeergarage gezet, vlucht vertraging. :(

Na lang wachten was ze dan toch geland :gekdoen: En lopen terug naar de parkeergarage, welke mooi schoon zijn.
Tot mijn stomme verbazing, zie ik koelvloeistof onder mijn auto liggen. :s

Dus, naar huis gereden (wel even gecontroleerd of er genoeg in zat) en de auto maar aan de kant gezet.

Gevolg: Ik ben dus maar eens naar de winkel gegaan, nieuwe thermostaat gekocht, nieuwe waterpomp, en daar ik toch bezig was, ook maar nieuwe radiateur gekocht. En nu verder. Ik ben geen automonteur, dus maar even wat filmpjes op internet opgezocht. Leek allemaal best makkelijk.

Even gewacht op een mooi zonnetje buiten, en maar begonnen. Deel 1 viel direct al tegen, ventilator van de waterpomp los draaien, ding zat dus echt muur vast. anderhalf uur verder, en de moet al bijna opgegeven kreeg ik hem dus los, en had ik volgende aanblik in de autoAfbeelding

Oke dat ging dus nog wel.
Nu thermostaat en waterpomp uitgebouwd. Dat was even schrikken: Zie de uitgebouwde waterpomp
Afbeelding
Kompleet gebroken. Gelukkig had ik een beter exemplaar gekocht.

Alles weer netjes in elkaar gezet, met nieuwe radiator, Afbeelding

Het hele koelsysteem weer netjes bijgevuld zoals uitgebreid beschreven op internet. en de temperatuur blijft mooi stabiel.
Dus klein stukje gereden, ziet er allemaal goed uit.

Dan op oudejaarsdag een langere rit, naar mijn ouders, 250 km heen, 250 km terug.
Bij mijn ouders aangekomen, koelvloeistof nog eens gecontroleerd. Ziet er goed uit. Terug naar huis. Gedurende de gehele rit, heb ik de temp van de motor, via menupunt 7, goed in de gaten gehouden, en deze zit tussen de 95 en 102 graden. Ik neem aan dat dit normaal is ? of is boven de 100 te warm ?

Gisterochtend koelvloeistof nog eens gecontroleerd, en leeg ???? :s :s

Ik heb nog een liter bij gevuld, weer ontlucht, en nu ziet het er allemaal goed uit. Ik vraag me alleen af waar die liter ineens gebleven kan zijn

Al met al, ben ik als leek met de hele operatie 5 uur bezig geweest, en ben zeker tevreden. In de toekomst echter wel wat vaker zelf de waterpomp vervangen.
BMW E39 540i 2000 Touring
BMW E39 540i 1997 Sedan
BMW E39 535i 1999 Sedan

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: Koeling 528i uit 1997

Bericht door kotje » 08 jan 2015, 11:43

mooie beschreven en heel goed uitgelegd.

mijn eerste vraag is heb je wel goed ontlucht?

is je koelvloeistof niet smerig? dat kan aangeven dat de koppakking lekt.

en ja tussen 95 en 102 graden is heel normaal. dat is gewoon goed.


gr

kotje

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Koeling 528i uit 1997

Bericht door Bart70 » 08 jan 2015, 15:13

Ik heb het vermoeden niet goed ontlucht en kan inderdaad wat kotje schrijft, de koppakking zijn ,maar meestal ruik je dit dan ook wel.

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: Koeling 528i uit 1997

Bericht door Jos535i » 08 jan 2015, 19:37

Respect hoor voor iemand die geen automonteur is ! Volgens mij heb je het proces ook helemaal goed doorlopen.
Ik denk inderdaad ook dat de ontluchting nog niet helemaal goed is gegaan. Mijn ervaring is ook dat het bij de E39 een lastig karweitje is, meestal moet je na enkele honderden km's nog een keertje bijvullen en daarna blijft hij meestal wel op peil. :duim:

Ibico
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 jan 2013, 22:11
Locatie: Alkmaar

Re: Koeling 528i uit 1997

Bericht door Ibico » 17 jan 2015, 14:07

Ondertussen heb ik meer als 1000 km met de auto gereden. Temperatuur blijft mooi. Ook heb ik nog even gekeken of de koelvloeistof mooi schoon is. Deze ziet er mooi schoon en helder uit. En blijft nu ook mooi op pijl. :gekdoen: Dus vermoedelijk hebben jullie gelijk dat ik het ontluchtings proces niet helemaal goed gedaan heb.

Ook de olie ziet er goed uit. Dus ik denk niet dat de koppakking kapot is. :)

Af en toe stinkt de auto wel een klein beetje, ik heb mij laten vertellen dat dat komt door de VANOS.

Deze wil ik binnenkort laten vervangen. dat schijnt wel normaal te zijn bij een kilometerstand van 370.000.
BMW E39 540i 2000 Touring
BMW E39 540i 1997 Sedan
BMW E39 535i 1999 Sedan

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Koeling 528i uit 1997

Bericht door Bart70 » 17 jan 2015, 14:12

Goed nieuws !

Mijn vanos ging 130 dkm mee, 370 dkm is erg veel, misschien is hij tussendoor al een keer gereviseerd ? Of hier stank vanaf kan komen kan ik niet bevestigen, mijne rook ik niet.

Ibico
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 jan 2013, 22:11
Locatie: Alkmaar

Re: Koeling 528i uit 1997

Bericht door Ibico » 17 jan 2015, 14:22

Misschien dat de vorige eigenaar de vanos een keer heeft laten reviseren, ik had er tenminste tot voor kort nog nooit van gehoord.

Zelf heb ik nu een goede 200 dkm met de auto gereden, en nog nooit de vanos laten reviseren. Lijkt me dus wel verstandig om dit te doen. Dan komt het vermogen van de auto ook weer terug, heb ik me laten vertellen.

Heb namelijk al een tijd last van minder vermogen.
BMW E39 540i 2000 Touring
BMW E39 540i 1997 Sedan
BMW E39 535i 1999 Sedan

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Koeling 528i uit 1997

Bericht door Bart70 » 17 jan 2015, 14:38

Dat kan goed kloppen idd.

Zeker aan te raden :duim:

E34V8
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:13

Re: Koeling 528i uit 1997

Bericht door E34V8 » 21 jan 2015, 17:59

Minder vermogen bij een benzinemotor kan veel oorzaken hebben:
- Verstopte injectoren -> Gebruik injectorreiniger
- Sludge in de motor -> Gebruik motorflush bij de volgende oliebeurt
- Slechte Luchtmassameter -> Vervang LMM (+\- 250 Euro)
- Slechte Lambdasensor -> Vervang Lambdasensor (+\- 90 euro)
- Slechte Bougies -> Vervang Bougies (+\- 3 euro voor premium merk en dat x6)
- Lekke klepdekselpakking -> Vervang klepdekselpakking (olie bij je bougies en ontbranding = slecht)

Het komt er concreet op neer dat het mengsel niet optimaal is. Er is teveel benzine, teveel lucht, een derde ongewenste stof of de compressie klopt niet.

De VANOS is te testen in stationaire loop. Je gaat dan een draad verbinden naar de VANOS toe om hem zelf te activeren. Als je motor dan beroerder gaat lopen (misschien wel afslaat) is je VANOS in orde. Wat er gebeurt is dat de VANOS ingeschakeld wordt terwijl dit pas boven x000 RPM moet. De motor is niet ontwikkeld om stationair op VANOS instelling te kunnen lopen en zal daarom beroerd klinken. Merk je geen verandering, werkt je VANOS niet meer.


Wat je waterpompklus betreft, goed ontluchten is heel lastig bij de BMW M50 en M52 R6 motoren. Hier gaan veel mensen de fout in. Een goede wijze om te weten hoe je bezig bent is:
- Meten wat je uit het systeem hebt gekregen bij je waterpompwissel
- Zorgen dat deze hoeveelheid er tenminste weer terug in gaat voordat je echt lange afstanden gaat rijden

Verder is een truc om in de thermostaat op de buitenste rand een gaatje te boren en de thermostaat zo te plaatsen dat dit gaatje bovenop zit. Dit zorgt ervoor dat gas kan ontsnappen naar de bovenste radiateurslang aan de bestuurderszijde. Koelvloeistof kan daar ook door lopen maar dat is niet erg. Dat kleine gaatje levert nooit genoeg flow om het systeem te ontregelen wat betreft warmlopen. Dat gas wat constant ontsnapt ontlucht jij er uit via de schroef of door het deksel van het expansievat er af te laten.

Verder is mijn ontluchtingsprocedure voor een R6:

==================================================================================================
Afvullen:
- Verwijder de dop van de radiateur
- Start met het vullen van koelvloeistof, zoveel mogelijk
- Kijk of het niveau zakt. Vul dan zoveel mogelijk bij
- Als het niveau niet meer zakt, zit de radiateur vol

Ontluchten:
- Verwijder de dop van de radiateur
- Start de auto
- Zet de kachel op maximaal warm en maximale blaasstand
- Laat de auto stationair lopen
- Kijk of het niveau koelvloeistof zakt, zo ja, vul bij
- Als het niveau niet meer zakt en de auto loopt goed stationair, plaats je de dop terug en ga je in de auto zitten
- Geef onbelast in vrij stand of N gas tussen 1500-2000 toeren
- Zodra de auto warmer begint te worden (tussen een kwart en halve meterstand), loop je uit de auto, draai je de kleine ontluchtingsschroef (bovenop naast de grote radiateur dop) een beetje los

Komen hier bubbeltjes uit of hoor je “SSH” ben je aan het ontluchten

Komt hier een stabiel stroompje koelvloeistof uit of gebeurt er niks, draai je de schroef weer dicht

Let op dat deze schroef niet te ver open mag. Als er druk op het systeem staat zal deze gelanceerd worden. Hoogstens 3x 360 graden open.

- Voel aan de bovenste radiateurslang, als deze warmer wordt of je hoort vloeistof als je knijpt, is de thermostaat al open en blijf je ontluchten via dat kleine schroefje. Is deze niet warm, ga je weer in de auto wat gas geven. Hou hierbij de temperatuurmeter in de gaten.

Indien de temperatuurmeter boven het midden komt, al is het een millimeter, zet je de auto direct uit. Verwijder dan langzaam de radiateurdop om de druk van het systeem af te halen en wacht tot het niveau gezakt is. Je vult dan weer zoveel mogelijk bij.

Indien voor je gevoel de ontluchting niet goed werkt, wacht dan tot de meter in het midden staat, de bovenste radiateurslang naast de radiateurdop warm is en vol water staat, en schakel dan de auto uit. Verwijder dan voorzichtig de radiateurdop om druk uit het systeem te verwijderen en wacht een half uur tot een uur. Het peil zal dan zakken. Je kunt dan weer bijvullen

Indien je ongeveer evenveel hebt bijgevuld als afgetapt, kun je in principe gaan rijden, Het is wel verstandig een aantal dagen lang bij een koude motor voor het rijden het peil even te checken en te vullen indien nodig.
==================================================================================================

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”