Retrofit climate control

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
fuseekogel
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30

Retrofit climate control

Bericht door fuseekogel » 19 jan 2015, 07:18

Van een niet nader te noemen mede forum bezoeker ;) Neem ik zijn CCC over en bluetooth module (mijne stuk) maar wil ook zijn climate control overnemen. Ik heb nu de low en wil naar high toe. Het gaat mij puur om de looks, ik hoef niet de dual zone en alles, voorruit ontwaseming moet het natuurlijk ook gewoon doen en gewoon bedienbaar zijn.

Is dit mogelijk en zo ja wat hebben wij nodig? Omdat plaatjes zoveel meer zeggen dat een verhaaltje;

Afbeelding

Boven is wat ik graag zou willen, onder is wat ik heb..

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Retrofit climate control

Bericht door Bart70 » 19 jan 2015, 07:53

Heb je hier wat aan :

This DIY is for pre-LCI cars, the LCI panel is wired slightly different.

Parts needed :-

AC control panel high (IHKA)
Socket housing black, 2 pol 61131378108 x1
Snap in receptacle 61131376204 x2
Universal socket housing uncoded, 26 pol 61136913626 x1
Covering cap blue 61136913644 x1
Solar sensor 64116944017 x1
Bushing contact 61130005199 x4
Universal socket housing, 4 pol 61138380696 x1

Before you start you need determine where the basic panel gets its power.
According to the WDS for cars upto sept/2005 the power is at fuse 26 front fuse box
For cars after sep/2005 the fuse is at fuse 57 rear fuse box, the basic has a 7.5 amp fuse and the high has a 15 amp fuse.
Disconnect the battery before starting.

Dismantle the dashboard :-
Remove the dashboard I-strip, undo the two screws securing the IHKA cover panel, use some slight force to pull panel out of its clips.
Disconnect the two black plugs from the AC panel and put panel to one side.

New pin assignments :-

The basic AC has two plugs :- X01130 12 pins and X18793 18 pins.
The High AC has three plugs :- X01130 12 pins, X13765 2 pins and X1527 26 pins
Carefully prise out the plug from the cover cap of X18793 (18 pins, right hand plug).
Follow this next list to assign the pins to the 26 pin socket contact :-
X18793 X1527
1-----------------1
2 not used
3 ----------------9
4 ----------------8
5 not used
6 ----------------6
7 ----------------7
8 ----------------21
9 not used
10 see explanation for X13765
11 --------------15
12 --------------16
13 --------------18
14 --------------19
15 --------------20
16 --------------14
17 not used
18 See explanation for X13765

For the solar sensor connect :-
Sensor X1527
1--------------- 10
3 ---------------11
4 ---------------12
2 ---------------13

After this is all done, you should have two pins left, these are power and ground (1 red, 1 brown).
Cut off the pins and add around 6 inch of red and brown cable to each, fit the snap in receptacles to the new cables and snap in the red to pin 1 of the 2 pin connector and the brown to pin 2.
Now for the fun part, connect the new connectors to the new high panel and put a 15 amp fuse in to replace the basic 7.5 amp fuse and re-connect the battery.
Switch the car on and the panel should light up, now the car will need coding for SA534 automatic air-conditioning.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Retrofit climate control

Bericht door Bart70 » 19 jan 2015, 08:13

En kwam dit nog tegen :

Just to let others know this.

I had troubles doing my preLCI AC Basis to LCI IHKA High conversion. Mainly this being to my AC not working after the conversion.

I did the 21 pin mod with + on the pin into the panel and - (ground) on the wiringloom side. Did not work.

Then i read another thread saying that i would have to recode the entire IHKA (maybe it did in this thread as well, i didnt see it).

I read the trace file, found two things wrong:

E61
aktiv (my car is an E60 so it set this to nicht_aktiv

Kompressorkupplung
aktiv (pre-lci cars does not have a clutch in the same way as the LCI does, so this was set to nicht_aktiv).

This solved the troubles of AC not working.

A coding with the expert profile of the ihka might have worked just as well but this was just what i saw was different. Nothing else changed in the trace after the coding.

Anyway. Just thought I would share this. There are bound to be other people just as stupid as me when it comes to reading things completely.

Have a nice day fellow forumers.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Retrofit climate control

Bericht door Bart70 » 19 jan 2015, 08:14

En klik hier voor het volledige topic hierover ;)

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Retrofit climate control

Bericht door avdakker » 19 jan 2015, 08:15

Hmmm, dat is wel wat werk maar niet ondoenlijk. Ik zal me er eens even in gaan verdiepen. Ook moet ik nog even kijken hoe mijn CCC unit zijn oude unit kan vervangen. Heb je daar ook nog iets van Bart? :duimen:
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Retrofit climate control

Bericht door Bart70 » 19 jan 2015, 08:17

Ik neem aan dat hij nu business heeft en naar jouw professional moet ?

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Retrofit climate control

Bericht door avdakker » 19 jan 2015, 08:29

Dat klopt. Ik heb het topic over de clima even doorgelezen maar vrees dat er meer bij komt kijken als enkel ompinnen en coderen. Tom-Il heeft de ombouw ook gedaan, zie ik in dat engelstalige topic tenminste. Wellicht dat hij nog meer uitsluitsel kan geven? Hij heeft sowieso ook 4 sensoren vervangen om de boel nog verder OEM te krijgen.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Retrofit climate control

Bericht door Bart70 » 19 jan 2015, 08:33

Klopt, het ligt er volgens mij maar net aan wat je wel of niet werkend wilt hebben.

Voor zover ik nu zie is de ombouw naar prof ook niet zo heel simpel maar kan nog geen goede DIY vinden.

Het hangt er ook weer vanaf van welk bouwjaar de wagen is waar hij in moet.

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Retrofit climate control

Bericht door avdakker » 19 jan 2015, 08:34

Wellicht moeten we een topic maken voor die retrofit naar CCC prof. om dit niet zo vol te spammen met andere zooi.
Ik heb in elk geval deze how to gevonden:

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=488443
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Retrofit climate control

Bericht door Bart70 » 19 jan 2015, 08:44

Voor wat betreft de update naar prof kunnen we beter in dit topic verder gaan ;)

fuseekogel
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30

Re: Retrofit climate control

Bericht door fuseekogel » 19 jan 2015, 08:49

Ik hoopte eigenlijk dat het gewoon een kwestie van ompinnen was. Er is zelfs een verkoper op marktplaats die beweert dat het plug and play is. Als het hele systeem omgebouwd moet worden ga ik dat denk ik niet doen.

De auto is van juni 2006, net geen lci dus, maar wel al de startknop. Alhoewel ik niet denk dat, dat wat uitmaakt.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Retrofit climate control

Bericht door Bart70 » 19 jan 2015, 08:53

Niets is bij BMW plug and play als je gaat retrofitten :nee:

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Retrofit climate control

Bericht door avdakker » 19 jan 2015, 08:57

Maak gewoon een nieuw topic voor die ombouw naar CCC prof. Anders zit je in een topic van een ander te spammen dat al lang en breed niet meer gebruikt wordt.
Als ik de how to zie voor de CCC prof lijkt het mij in elk geval niet zo lastig. Enkel het ompinnen moet ik weten, daar heb ik nu nog geen goed beeld van. Coderen moet hij toch elders laten doen maar dat komt wel goed.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Retrofit climate control

Bericht door Bart70 » 19 jan 2015, 09:04

Anton, liever in een bestaand topic verder, mensen zien vanzelf dat er opnieuw in gepost is en anders krijgen we allemaal dubbele topics hier.

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Retrofit climate control

Bericht door avdakker » 19 jan 2015, 09:11

fuseekogel schreef:Ik hoopte eigenlijk dat het gewoon een kwestie van ompinnen was. Er is zelfs een verkoper op marktplaats die beweert dat het plug and play is. Als het hele systeem omgebouwd moet worden ga ik dat denk ik niet doen.

De auto is van juni 2006, net geen lci dus, maar wel al de startknop. Alhoewel ik niet denk dat, dat wat uitmaakt.
Ik neem aan dat je hiermee doelt op de Clima unit? Of doel je hiermee op de CCC prof. unit?
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”