Inspectie 1 of 2
Inspectie 1 of 2
M'n E46 320i van 2000 is toe aan een inspectie 1 (heeft 135 dzd gelopen)
Nu was ik vandaag bij de dealer om een windshield te halen welke onder de vooruit zit en dacht zal even vragen voor de inspectie 1.
Nu adviseerde de dealer om een inspectie 2 i.p.v. 1 uit te laten voren omdat de vorige inspectie 2 alweer 6 jaar geleden is en dat was op 85000 dzd.
Volgens hem moesten de bougies vervangen worden maar ik zeg de vorige keer hebben ze er ook 85 dzd km (8 jaar) ingezeten t.o.v. van nu 50 dzd km en 6 jaar.
Het verschil in kosten inclusief remvloeistof vervangen is bij inspectie 1 364 euro en inspectie 2 585 euro.
Remvloeistof ben ik ook nog niet over uit dat is 3 jaar geleden gedaan op 112 dzd km die wil ik eigenlijk laten zitten kosten hiervan zijn 53 euro.
Motorolienivo sensor moet ook nog worden vervangen en de kleppendeksel pakking zweet ook iets dus er komen nog wel wat kosten bij.
Hoor graag.
Nu was ik vandaag bij de dealer om een windshield te halen welke onder de vooruit zit en dacht zal even vragen voor de inspectie 1.
Nu adviseerde de dealer om een inspectie 2 i.p.v. 1 uit te laten voren omdat de vorige inspectie 2 alweer 6 jaar geleden is en dat was op 85000 dzd.
Volgens hem moesten de bougies vervangen worden maar ik zeg de vorige keer hebben ze er ook 85 dzd km (8 jaar) ingezeten t.o.v. van nu 50 dzd km en 6 jaar.
Het verschil in kosten inclusief remvloeistof vervangen is bij inspectie 1 364 euro en inspectie 2 585 euro.
Remvloeistof ben ik ook nog niet over uit dat is 3 jaar geleden gedaan op 112 dzd km die wil ik eigenlijk laten zitten kosten hiervan zijn 53 euro.
Motorolienivo sensor moet ook nog worden vervangen en de kleppendeksel pakking zweet ook iets dus er komen nog wel wat kosten bij.
Hoor graag.
Re: Inspectie 1 of 2
Remvloeistof kan je het beste om de 2 jaar doen gezien het sterk hygroscopisch is.
Re: Inspectie 1 of 2
Remvloeistof is inderdaad nodig om de 2 jaar.
Wel vind ik persoonlijk dat je lang wacht met je onderhoud.. Naar de kilometer standen die je aangeeft doe je niet zo heel veel kilometers, wat erop neer komt dat je veel korte afstanden doet. Kan dat? Ik doe persoonlijk ook niet zo verre afstanden met mijn benzine en geef mijn e46 om de 10dkm nieuwe olie, het is en blijft een benzine. Het is iets duurder in onderhoud maar ben je wel zeker van minimale slijtage..
In verband met je vraag zou ik sowieso bougies, luchtfilter, olie en oliefilter en remolie doen als het zo lang geleden is.. De remblokken kan je natuurlijk zelf bekijken, maar als die te weinig slijten kunnen ze verglaasd zijn. Wat erop neer komt dat je remmer minder slijten maar ook minder goed pakken.
Wel vind ik persoonlijk dat je lang wacht met je onderhoud.. Naar de kilometer standen die je aangeeft doe je niet zo heel veel kilometers, wat erop neer komt dat je veel korte afstanden doet. Kan dat? Ik doe persoonlijk ook niet zo verre afstanden met mijn benzine en geef mijn e46 om de 10dkm nieuwe olie, het is en blijft een benzine. Het is iets duurder in onderhoud maar ben je wel zeker van minimale slijtage..
In verband met je vraag zou ik sowieso bougies, luchtfilter, olie en oliefilter en remolie doen als het zo lang geleden is.. De remblokken kan je natuurlijk zelf bekijken, maar als die te weinig slijten kunnen ze verglaasd zijn. Wat erop neer komt dat je remmer minder slijten maar ook minder goed pakken.
Re: Inspectie 1 of 2
Wat moet ik onder inspectie 2 verstaan, is dat een grote beurt? Zoja ben je echt gek als je 1364 - 1585 daar aan uit gaat geven. Kan je het nog altijd beter bij een specialist laten doen of gewoon zelf.
Re: Inspectie 1 of 2
@bartolio:
Je leest het verkeerd.
inspectie 1: 364 euro
inspectie 2: 585 euro.
Je leest het verkeerd.
inspectie 1: 364 euro
inspectie 2: 585 euro.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Inspectie 1 of 2
Ja klopt ik rij heel weinig km heb nu in 11 jaar tijd 85 dzd erop gereden en dat is allemaal in de stad.Olie verbruiken doet ie geen druppel heb nog nooit hoeven bijvullen olie pijl zakt helemaal niets.
Dus toch de inspectie 2 laten doen is advies hopelijk rekenen ze niet veel meer dan voor de kleppendeksel pakking vervangen want dan ligt de bovenkant van de motor al half open om de bougie's te vervangen.
Remblokken kan ik zelf doen als ze deze opmerken tijdens de inpectie.
Remvloeistof twijfelde ik over maar deze zal ik nu laten vervangen.
Dus toch de inspectie 2 laten doen is advies hopelijk rekenen ze niet veel meer dan voor de kleppendeksel pakking vervangen want dan ligt de bovenkant van de motor al half open om de bougie's te vervangen.
Remblokken kan ik zelf doen als ze deze opmerken tijdens de inpectie.
Remvloeistof twijfelde ik over maar deze zal ik nu laten vervangen.
Re: Inspectie 1 of 2
Oh oke, ik dacht al wat een leipe prijzenh3b schreef:@bartolio:
Je leest het verkeerd.
inspectie 1: 364 euro
inspectie 2: 585 euro.
Re: Inspectie 1 of 2
Je kunt ook gewoon naar een universele garage gaan, de werkzaamheden zijn allemaal standaard klusjes en niks bijzonders. Je bespaard dan ongeveer de helft aan uurloon denk ik zo. Alleen doen ze bij de dealer ook nog checken op foutmeldingen in de computer en deze ook weer resetten maar tegenwoordig kunnen de meeste garage`s dit ook wel.
Klepdeksel pakking hoeft het halve blok niet voor open hoor, zijn een stuk of 14 moertjes meer los draaien tijdens bougie wisselen.
Deze pakking wissel ik ook altijd mee als ik een vanos reviseer.
Klepdeksel pakking hoeft het halve blok niet voor open hoor, zijn een stuk of 14 moertjes meer los draaien tijdens bougie wisselen.
Deze pakking wissel ik ook altijd mee als ik een vanos reviseer.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
- zwolle12345
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07 aug 2014, 19:20
- Locatie: Zwolle
Re: Inspectie 1 of 2
Ga dan naar een specialist ipv een universele garage, het scheelt nogal in de kosten als een monteur dat type auto precies kentbmweetje3 schreef:Je kunt ook gewoon naar een universele garage gaan, de werkzaamheden zijn allemaal standaard klusjes en niks bijzonders. Je bespaard dan ongeveer de helft aan uurloon denk ik zo. Alleen doen ze bij de dealer ook nog checken op foutmeldingen in de computer en deze ook weer resetten maar tegenwoordig kunnen de meeste garage`s dit ook wel.
Klepdeksel pakking hoeft het halve blok niet voor open hoor, zijn een stuk of 14 moertjes meer los draaien tijdens bougie wisselen.
Deze pakking wissel ik ook altijd mee als ik een vanos reviseer.
Bmw E46 316i Sedan
Re: Inspectie 1 of 2
Wat kan een "specialist" beter doen bij een standaard beurt dan een goede universele garage? En een klepdeksel pakking is echt geen hogere wiskunde om die te vervangen. Kijk als je een probleem hebt dan is de keuze misschien beter om naar een monteur te gaan die bekend is met een bepaald type auto, die mensen worden dan vaak op forums specialisten genoemd.
Maar om nou bijvoorbeeld 200km te gaan rijden voor een beurt uit te laten voeren aan je auto vind ik niet nodig. Ik zou ook niet weten wat dat moet schelen in de kosten bij een specialist.
Maar om nou bijvoorbeeld 200km te gaan rijden voor een beurt uit te laten voeren aan je auto vind ik niet nodig. Ik zou ook niet weten wat dat moet schelen in de kosten bij een specialist.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
- zwolle12345
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07 aug 2014, 19:20
- Locatie: Zwolle
Re: Inspectie 1 of 2
Een specialist weet beter de zwakke punten van een Bmw te vinden dan een universele garage, ook bij een standaard beurt zal de auto goed gecontroleerd moeten worden. Plus dat de specialist bijna altijd orginele Bmw onderdelen/vloeistoffen etc gebruikt. Volgens mij heeft het ook weinig zin om naar een universele garage te gaan voor een Bmw 1 of 2 beurt, aangezien het speciale beurten voor Bmw zijn denk ik dat veel universele garage's deze beurten niet kennen.bmweetje3 schreef:Wat kan een "specialist" beter doen bij een standaard beurt dan een goede universele garage? En een klepdeksel pakking is echt geen hogere wiskunde om die te vervangen. Kijk als je een probleem hebt dan is de keuze misschien beter om naar een monteur te gaan die bekend is met een bepaald type auto, die mensen worden dan vaak op forums specialisten genoemd.
Maar om nou bijvoorbeeld 200km te gaan rijden voor een beurt uit te laten voeren aan je auto vind ik niet nodig. Ik zou ook niet weten wat dat moet schelen in de kosten bij een specialist.
Bmw E46 316i Sedan
Re: Inspectie 1 of 2
Volgens mij gaan hier een paar dingen door elkaar. We hebben het hier (sorry als het een beetje oneerbiedig klinkt) over een 15 jaar oude auto, met weinig kilometers.
Met de huidige smeermiddelen en de bouw van de auto is het verversen van de olie elke 2 jaar of 24.000 km (volgens het schema van BMW).
Daarnaast kent BMW een onderhoudreeks van olie, inspectie 1, olie, inspectie 2, olie ....etc. Deze zijn zo gemaakt dat de auto bekeken wordt op geregelde tijden of afstanden. De inspecties hebben altijd een oliewissel met een aantal extra controlepunten. Op dit forum is volgens mij de inhoud prima te vinden.
Daarnaast is er tijdsgebonden onderhoud. En wel voor remvloeistof (elke 2 jaar) en koelvloeistof (elke 4 jaar). Deze gaan apart van de andere servicebeurten en zie je door het verschijnen van een klokje in het display.
Daarnaast zijn er kennelijk andere problemen als een lekkend kleppendeksel etc. Wat is dan wijsheid? Als je het kunt rekken tot de volgende service, dan kun je het combineren. ZO niet, kijk dan of je werkzaamheden al kunt combineren. Bijvoorbeeld de bougies vervangen is inderdaad een eitje als je toch bezig bent met het kleppendeksel.
Een dealer kent de auto's heel goed en heeft ook (extra) informatie van de fabrikant. Maar is redelijk prijzig. Autobedrijven die zich toeleggen op BMW onderhoud en reparatie zijn een goede tweede. Daarnaast is een universeel autobedrijf ook prima, zeker als je een goede monteur treft.
Succes met je keuze,
Groet,
Rob
Met de huidige smeermiddelen en de bouw van de auto is het verversen van de olie elke 2 jaar of 24.000 km (volgens het schema van BMW).
Daarnaast kent BMW een onderhoudreeks van olie, inspectie 1, olie, inspectie 2, olie ....etc. Deze zijn zo gemaakt dat de auto bekeken wordt op geregelde tijden of afstanden. De inspecties hebben altijd een oliewissel met een aantal extra controlepunten. Op dit forum is volgens mij de inhoud prima te vinden.
Daarnaast is er tijdsgebonden onderhoud. En wel voor remvloeistof (elke 2 jaar) en koelvloeistof (elke 4 jaar). Deze gaan apart van de andere servicebeurten en zie je door het verschijnen van een klokje in het display.
Daarnaast zijn er kennelijk andere problemen als een lekkend kleppendeksel etc. Wat is dan wijsheid? Als je het kunt rekken tot de volgende service, dan kun je het combineren. ZO niet, kijk dan of je werkzaamheden al kunt combineren. Bijvoorbeeld de bougies vervangen is inderdaad een eitje als je toch bezig bent met het kleppendeksel.
Een dealer kent de auto's heel goed en heeft ook (extra) informatie van de fabrikant. Maar is redelijk prijzig. Autobedrijven die zich toeleggen op BMW onderhoud en reparatie zijn een goede tweede. Daarnaast is een universeel autobedrijf ook prima, zeker als je een goede monteur treft.
Succes met je keuze,
Groet,
Rob
Re: Inspectie 1 of 2
je bedoelt dit lijstje wat er uitgevoerd moet worden,
http://www.ekris.bmw.nl/nl/dealer_maste ... cover.html
We hebben het over een normale beurt en niet alle zwakke punten oplossen tijdens een beurt, denk dat de topic starter zich een hoedje schrikt als ook nog eens alle zwakke en bekende punten meteen worden opgelost.
Sommige punten worden jaarlijks bij de keuring ook nog eens gecheckt en hersteld. Maar goed iedereen is vrij om te kiezen waar men een beurt wil laten uitvoeren. En uiteraard als er een specialist om de hoek ligt is dat natuurlijk de eerste optie maar als die op 100km rijden van je ligt vind ik het overdreven om daar naartoe te gaan voor een klepdeksel pakking te vervangen en een standaard beurt.
En zoals het bij de meeste van ons is, je betaald toch liever wat minder voor hetzelfde standaard werk.
Ik zelf doe bijvoorbeeld ook al het onderhoud en reparaties, kan ook storingen uitlezen en resetten. Ben ik dan ook een specialist
http://www.ekris.bmw.nl/nl/dealer_maste ... cover.html
We hebben het over een normale beurt en niet alle zwakke punten oplossen tijdens een beurt, denk dat de topic starter zich een hoedje schrikt als ook nog eens alle zwakke en bekende punten meteen worden opgelost.
Sommige punten worden jaarlijks bij de keuring ook nog eens gecheckt en hersteld. Maar goed iedereen is vrij om te kiezen waar men een beurt wil laten uitvoeren. En uiteraard als er een specialist om de hoek ligt is dat natuurlijk de eerste optie maar als die op 100km rijden van je ligt vind ik het overdreven om daar naartoe te gaan voor een klepdeksel pakking te vervangen en een standaard beurt.
En zoals het bij de meeste van ons is, je betaald toch liever wat minder voor hetzelfde standaard werk.
Ik zelf doe bijvoorbeeld ook al het onderhoud en reparaties, kan ook storingen uitlezen en resetten. Ben ik dan ook een specialist
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: Inspectie 1 of 2
Het zal denk toch de inspectie 2 worden ik wil nog langer van de auto genieten en de eerste inspectie 2 was na 8.5 jaar en ik zit nu al op 6.5 jaar geleden.
Als ik nu de inspectie 1 doe duurt het weer jaren voordat ik aan een volgende beurt toe ben en dan snap ik wel het advies om de bougies te laten doen nu anders gaan die er 10 jaar inzitten en heb me hier en daar ingelezen maar dat is wel aan de lange kant toch.
Ik ben het laatste jaar nog minder gaan rijden zit nu op 5k per jaar en voor de aankomende jaren weer zekerheid te hebben zal ik nog een keer flink in de buidel moeten.
585 euro inclusief remolie vervangen.
Komt nog wel motorolie nivo sensor bij a 100 euro (dat kost is zowiezo dealer of zelf doen)
En de kleppendeksel pakking ben ik benieuwd wat hiervan de extra kosten zijn ik mag hopen dat ze hiervoor een ander tarief rekenen in combinatie met de inspectie 2 dan dat je het alleen los laat doen.
Ik moet mn deurfolie opnieuw vastkitten van de passagiers zijde moet ik de accupool loshalen i.v.m. airbag?
De garage bood me een gratis airbag aan voor de passagiers zijde die schijnen niet helemaal uit te gaan en word gratis vervangen bij een beurt.
Als ik nu de inspectie 1 doe duurt het weer jaren voordat ik aan een volgende beurt toe ben en dan snap ik wel het advies om de bougies te laten doen nu anders gaan die er 10 jaar inzitten en heb me hier en daar ingelezen maar dat is wel aan de lange kant toch.
Ik ben het laatste jaar nog minder gaan rijden zit nu op 5k per jaar en voor de aankomende jaren weer zekerheid te hebben zal ik nog een keer flink in de buidel moeten.
585 euro inclusief remolie vervangen.
Komt nog wel motorolie nivo sensor bij a 100 euro (dat kost is zowiezo dealer of zelf doen)
En de kleppendeksel pakking ben ik benieuwd wat hiervan de extra kosten zijn ik mag hopen dat ze hiervoor een ander tarief rekenen in combinatie met de inspectie 2 dan dat je het alleen los laat doen.
Ik moet mn deurfolie opnieuw vastkitten van de passagiers zijde moet ik de accupool loshalen i.v.m. airbag?
De garage bood me een gratis airbag aan voor de passagiers zijde die schijnen niet helemaal uit te gaan en word gratis vervangen bij een beurt.
Re: Inspectie 1 of 2
ik heb deze auto al 11 jaar in bezit en is vanaf nieuw bij de dealer in onderhoud.
De meeste zwakke punten zijn al gedaan/gehad alleen de kleppendeksel pakking niet en motor olie nivo sensor.
Waterpomp,v-riemen,thermostaat,draagarmen,raamscharnieren alles is al vervangen.Remmen zijn pas gedaan technisch is de auto dan weer helemaal goed om jaren plezier te hebben.
De e90 vind ik niet zo mooi en de f30 heeft geen kleine 6 cilinder meer tot mijn grote verdriet
De meeste zwakke punten zijn al gedaan/gehad alleen de kleppendeksel pakking niet en motor olie nivo sensor.
Waterpomp,v-riemen,thermostaat,draagarmen,raamscharnieren alles is al vervangen.Remmen zijn pas gedaan technisch is de auto dan weer helemaal goed om jaren plezier te hebben.
De e90 vind ik niet zo mooi en de f30 heeft geen kleine 6 cilinder meer tot mijn grote verdriet