Afremmen op motor op lage snelheid

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jantje1978

Afremmen op motor op lage snelheid

Bericht door jantje1978 » 31 jan 2015, 21:48

Hallo allemaal, ik ben sinds ongeveer 10 maanden in het bezit van een F30 330dA (bj 2012). Een geweldige auto met een beul van een motor, maar....

Iets wat me steeds meer begint te storen, is dat als ik de auto laat uitrollen bij lage snelheden (<25 km/u) er sterk afgeremd wordt op de motor. De automaat schakelt in stapjes terug zodat er steeds een hoog toerental is, waardoor de auto behoorlijk fel afremt. Als ik tegelijk aan het remmen ben komt de auto schokkerig tot stilstand, helemaal niet comfortabel.

Ik heb het een tijd geleden aangekaart bij de dealer (plm 2 maanden na aanschaf), een monteur heeft toen meegereden maar die vond het allemaal wel meevallen.

Nu de laatste weken het kouder is, is het effect ook groter, in de warme maanden stoorde het me iig een stuk minder.

Ik vroeg me af of andere automaatrijders dit ook ervaren? Ik lees dat recentere modeljaren een coasting / zeilfunctie hebben, dat gedrag zou ik dus heel erg graag ook willen hebben op lage snelheid. Ik kan wel elke keer de automaat in N zetten als ik een stoplicht nader, dan in D om weer weg te rijden, maar ik had nu juist een automaat om dit soort handelingen niet meer te hoeven verrichten :)

Deze post op Bimmerfest beschrijft precies wat ik ook ervaar, alleen helaas geen oplossingen:

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=774538

P.S. Ik rijd meestal in Comfort-mode, het effect is het kleinst in Eco-pro mode maar dan reageert alles zo traag dat ik liever niet in die stand rijd.

Yizu

Re: Afremmen op motor op lage snelheid

Bericht door Yizu » 01 feb 2015, 17:01

Met mijn f31 uit 2014 heb ik er helemaal geen last van :)

Flink balen, tast wel je rij plezier aan!!

Kingfisher
Contacteer:

Re: Afremmen op motor op lage snelheid

Bericht door Kingfisher » 02 feb 2015, 09:33

Ik rij vaak in de EcoPro stand en dan staat de coasting functie altijd aan. Rij ik echter in D, dan remt de auto af op de motor en wordt er energie teruggewonnen via het regeneratiesysteem. Op zich mooi, maar heel vaak denk ik dan - net als jij - waarom zo hard op de motor afremmen?

Voor mij is het dan een kwestie van een druk op de knop naar EcoPro, maar bij de 'oudere' modellen is dat inderdaad niet mogelijk. Ik vrees dat er weinig aan te doen is behalve de door jezelf geopperde optie.

Ik weet niet of de adaptiewaarden van de nieuwe 8-traps automaten ook te resetten zijn, maar je zou eens een poging kunnen wagen. Bij mijn vorige auto (E61) moest ik dan het contact aanzetten, het gaspedaal vloeren tot door de kickdown en 20 - 30 seconden ingedrukt houden. Daarna de motor starten en wegrijden. Nogmaals, ik weet niet of deze methode ook werkt voor de F30/F31 en of dit terugschakelen daar iets mee te maken heeft, maar proberen kan altijd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”