540i stottert/trilt bij koude motor.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
haan123
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2012, 19:30

540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door haan123 » 04 feb 2015, 12:23

hallo,

ik heb een bmw 540i uit 1997.

nu heb ik het probleem dat de auto enorm stottert/trilt bij een koude motor.
ook lijkt het op hij erg inhoud als de motor koud is.
ik was met dit probleem naar de garage geweest en daar zijn 3 bobines vervangen.
toen heeft de auto het 1 dag goed gedaan en nu doet hij weer het zelfde.

weer zijn alle bobines nagekeken maar daar mist niks aan.(heeft dus verbranding op alle cilinders)

nu geeft de auto soms een lambda storing maar als je de storing wist en gaat rijden is er geen verschil.
de garage zegt dat dat niks met dit probleem te maken heeft.

ik kan ook nergens een vacuum lek vinden.

iemand enig idee?

Groet, Rens

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door AdE39 » 04 feb 2015, 19:36

Hallo beste Rens,

Dat is allemaal erg vervelend, om dit mee te moeten maken.

Ik denk dat het verstandiger is, om de BMW te laten uitlezen, dat voorkomt onnodige reparaties en dat er onnodig onderdelen worden vervangen.
Nu kunnen we met zijn allen, wel een hoop onderdelen gaan verzinnen, waar het eventueel aan kan liggen, maar u heeft daar helaas weinig aan.
Want dat kan een aardige waslijst aan onderdelen en storingen gaan worden.

Ik hoop dat u mede door het uitlezen goed geholpen zal worden, en natuurlijk het liefst met zo weinig mogelijk aan onkosten.

Succes, laat u nog een replay achter, met wat de bevindingen zijn.
Waarvoor natuurlijk onze hartelijke dank.

Met vriendelijke groet,
Ad

haan123
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2012, 19:30

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door haan123 » 05 feb 2015, 12:06

Hallo ad,

Het probleem is dat als ik hem uitlees er verder geen storingen naar boven komen.

En de garage zegt nu alleen maar van: als hij warm is doet hij het toch goed!?
Maar zo wil ik het natuurlijk niet hij heeft altijd goed gelopen dus dat wil ik weer zo hebben.


Groet, Rens

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door AdE39 » 05 feb 2015, 13:10

Hallo beste Rens,

Heeft u al de aanzuigbuizen en slangen bekeken.
Knijp er gerust eens in, zo kunt u bekijken of de rubberen aanzuig slangen/buizen niet poreus zijn.
O, daar had ik dus overheen gelezen, of ben dat vergeten, dat u deze al had gecontroleerd. :gek:

Verder dient u er rekening mee te houden, dat wanneer er bijvoorbeeld toch een electronische storing in het management of een ander onderdeel zit, dat dit soms niet eens uigelezen kan worden, dat is de grilligheid van de micro electronica. Dat is eigenlijk net zo met de fake storing meldingen, deze bestaan dus immers ook niet.
En, dat is het net, de grilligheid van de micro electronica.

Waar ook terdege rekening mee gehouden dient te worden, dat er niet met elk merk en soort bij de BMW uitgelezen kan worden, want dat geeft soms ook wel eens problemen.

Maar kan het niet aan de LMM liggen, dat deze vuil is, maar ik las dus dat u een V8 motor heeft, in de BMW, zo dat is lekker beestachtig bruut! :duimen:
Ik heb ook al eens zitten denken, om over te stappen naar een V8, ik ben er verzot op.

Maar nu even terug naar het probleem, bij een V8 zitten er wel 2 LLM's op.

Ja, dat er een Lambda storing verschijnt, dan zou het na het wissen toch een verschil merkbaar zijn.
Dus kan het zijn, dat er toch iets mis is met de Lambda of een van de LLM's
Dit gaat soms samen gepaart met dergelijke storingen.
OOk zou het kunnen zijn, dat er of een nokkenas sensor of krukas sensor vuil is, deze kan men dan even demonteren, en de sensor vlakjes even reinigen.

Ik weet niet, wanneer de bougies voor het laatst gecontroleerd zijn, of vervangen, daar kan het soms ook wel eens aan liggen.
Dan kan er een mankement aan de koudstart zijn, deze zorgt er dus voor, dat er tijdelijk wat meer brandstof word ingespoten, om de koude motor beter te laten draaien.
Ik weet dus ook niet, of dit probleem met warmer weer minder is, en dat het eigenlijk meer de problemen zijn, met dit koudere weer type. want dat kan dus erg goed mogelijk zijn.

Hopelijk haken er meerdere forum leden in op dit euvel, misschien herkennen zij dit euvel, omdat zij het misschien zelf hebben meegemaakt, of elders hebben gelezen.

Tip:
Om dit op te zoeken, dan kunt u gaan naar BMW Part Catalog via Google.
Zodra u in dit programma bent aangekomen, dan kunt u bij de VIN Code de laatse 7 karakters van het chassis nummer invullen, ( dus bijv. GG43265 ) Klik op decoderen, daarna klikt u op bladeren parts. Dan krijgt u de juiste gegevens te zien van uw BMW. en daaronder de onderdelen op diverse icoontjes, zoals het motorblokje enz., klik daar dan op, en u krijgt een scala aan informatie over de diverse onderdelen.

Vaak kunt u dan de plaats van inbouw zien van het desbetreffende onderdeel wat u zoekt.
Ook kunt u aan de hand van dit programma zien, wat het onderdeel nummer is, en de prijs, tel daar wel de BTW bij op, en u heeft dan bijna de dealer prijs van het onderdeel, de prijs maakt dan echt niet zoveel verschil meer, soms een paar euro cent of dubbeltjes.

Tip:
Als ik de onderdeel nummers weet, dan bestel ik de onderdelen erg vaak in Duitsland, scheelt vaak wel in de prijs.
Ik zoek dan voornamelijk via ebay.de een onderdelen veiling, waar men beschermd is.
Daarbij betaal ik altijd via PayPal, dan geniet ik een extra bescherming tegen oplichting en zoek raken en beschadiging van de bestelde goederen, dat is hier dus verzekerd.
Het enige wat sommigen tegen houd, dat is dat men in het Duits dient te zoeken, maar dan geef ik de tip, hanteer gewoon een woordenboek, dit staat overigens ook op het internet vermeld.. Duits/Nederlands.

U kunt dan ook de prijzen met de dealers en de andere onderdeel leveranciers in NL.

Ik hoop dus dat dit euvel snel opgelost mag zijn, want er is niets zo vervelend, dan dat er iets hapert aan de auto.

Met vriendelijke groet,
Ad

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door AdE39 » 05 feb 2015, 17:36

Hallo beste Rens,

Wat ik nog ben vergeten te vertellen!

Als u in het programma BMW part Catalog bent, dan kunt u onderaan de taal kiezen die u wenst.
En rechts boven aan, kunt u de valuta kiezen die u wenst.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door Jos535i » 05 feb 2015, 18:31

Beste Rens,

Ik rij ook met een V8 rond en heb het probleem ook wel eens gehad als ik met koude motor start om vervolgens de auto slechte een stukje te verplaatsen. Dan blijft er veel condens en restanten brandstof in het uitlaatsysteem zitten met als gevolg bij een volgende koude start dat hij stottert. Als je dit vaak doet zal het probleem zich regelmatig voordoen. Mijn ervaring is dat de V8 hier beslist niet van houdt en daarom gebruik ik hem ook voor lange ritten, verder doet hij het perfect. Ik weet niet hoe jij de auto gebruikt , misschien dat je hier iets aan hebt. Verder zou ik hem ook starten zonder dat je de airco hebt aanstaan, pas wanneer de motor zijn normale loop heeft zou ik deze aanzetten.
Succes :duim:
Jos
Laatst gewijzigd door Jos535i op 06 feb 2015, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

haan123
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2012, 19:30

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door haan123 » 05 feb 2015, 19:32

Hallo ad,

Bedankt voor je reactie!

Ik ga van het weekend even aan de slag met de sensoren!
Maar wat bedoelde jij precies met 2 lmm's 1 zit er in die plastic buis achter het filter maar voor het flexible deel.
En hoe bedoel jij het uitwisselen van lambdasondes? Bedoel je door ze van uitlaatbuis te wisselen of door andere/nieuwe?

de 4,4 v8 is inderdaad een beest van een motor. Als hij het goed doet is het elke keer weer een genot als je het gaspedaal indrukt :)


Hallo Jos,

Ik rij de auto gewoon voor mn woon-werk verkeer +- 70km per dag.
En heb het probleem elke dag dus het komt denk ik niet door korte ritjes.
Ook maak ik regelmatig ritten door het land heen waarna ik de volgende dag weer het probleem heb helaas.




Als ik iets wijzer ben dan laat ik het jullie weer weten!


Groet, Rens

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door Jos535i » 05 feb 2015, 20:09

Beste Rens,

Volgens mij wisselt Ad de lambdasondes en de lmm om. De 540 heeft inderdaad maar 1 lmm en 2 lamdasondes ( de M5 heeft wel 2 lmm 'ers maar die heeft dan ook 2 luchttoevoer kanalen)Het zou volgens mij heel goed kunnen dat 1 of beide sondes niet meer goed zijn, maar dat zou een specialist kunnen uitmeten. Verder ben ik het geheel met Ad eens dat het ook een van de sensoren zou kunnen zijn. Ik ben geneigd om het in de lmm of de lambdasondes te zoeken, vooral omdat het probleem zich voordoet bij koude motor.

Groet, Jos

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door AdE39 » 05 feb 2015, 21:11

Hallo beste Jos en Rens,

Ik ben inderdaad even in conclaaf gegaan met de M5, deze heeft natuurlijk 2 LMM's.

Ik ben uiteraard erg blij, dat Jos heeft gereageerd, een mede forum lid, met ook een heerlijke brute V8.
Jos weet ook altijd aardig wat over de BMW, en dat lees ik uiteraard met erg veel belangstelling. :duimen:

Maar even terug naar de feiten, ik zou inderdaad niet veel verder kijken dan naar de LMM en de sensoren, misschien nog de Lambda's, deze kunnen gewoon doorgemeten worden, er zijn vaste waarden voor.
Deze zijn wel ergens op te zoeken, soms weten sommige Forum leden deze.
Ik ben vaak op diverse fora van BMW, maar ook op van de andere Duitse auto's.

Want ik heb dus ook Audi en MB gereden.

Ik ben ook nog forum lid op BMWUnited.nl en Jos zal dit forum ook wel kennen.
Daar hebben we Len en Fabian, deze twee masters in techniek weten enorm veel van BMW.
Ik ga er dus niet verder op uit wijden, op dit erg mooie forum, waar men elkaar ook keurig netjes en naar behoren helpt. Chapeau. :duimen: :duimen:

Dan heb ik eventueel nog een paar items, die dit probleem kunnen veroorzaken.

Vervuilde Lambda sondes, die kunnen dit probleem ook veroorzaken, de bijstelling die deze regelen samen met de andere electronica, word op deze wijze foutief afgeregeld.
Dan zou het volstaan, om deze te reinigen, wie weet wat er dan kan gebeuren, hij rijdt misschien als nieuw, het proberen waard dus, en je hebt nu de lambda"s er toch uit, direct doormeten dus!

Het volgende punt:
1A Mengsel aanpassing word meestal veroorzaakt door valse lucht, of een defecte LMM.
Pas dus op, indien men een nieuwe LMM monteert, dan betekent dit niet dat deze niet defect kan zijn, of na een paar km al defect geraakt!
8C Electronisch gestuurde thermostaat.
De thermostaat word geregeld door de ECU, om de motor temperatuur beter te kunnen regelen.
En daar kan het probleem dus ook zitten, controleer de bekabeling! Bekijk de stekker verbindingen eens aandachtig, zijn er corrosie sporen aanwezig op de contact pennetjes, of is deze enkel vervuild.
Deze stekker verbindingen, deze kunt u gerust spaarzaam inspuiten met wat goede contact spray, liever geen WD-40. Maar in tijd van nood, kan dit eventueel gebruikt worden.

Dan nog een aanvulling van BMW zelf:
BMW heeft het lage toerental probleem erkend, en een software update uitgebracht.
Deze update zou het toerental met 100 Rpm. moeten verhogen.
Minimum software versie P15.0
Enkel kon ik niet te weten komen, of dit nu betrekking heeft op een koude of warme motor, maar ik ga er van uit, dat wanneer men een update met het verhogen van het motor toerental invoert, dat dit zowel betrekking heeft op een warme en een koude motor.
Dit zou misschien ook een optie kunnen zijn.
Enkel zijn er BMW dealers bij, die dit absoluut niet willen uitvoeren, heeft er niets mee te maken.
Maar wie heeft er nu gelijk, de dealer, of de techniekers van de BMW fabriek? Die zijn volgens mij toch bepaald niet van gisteren, zij ontwikkelen toch immers deze technieken!

Beste Rens, ik zou dus ook verder speuren naar eventuele valse lucht in het aanzuig traject.
Kijk ook eens, of het wat uitmaakt, als u de olie vuldop los neemt en van de vul opening haalt, daar kan men ook direct testen, of de carterventilatie niet debiet is aan dit euvel, een kleine kans, dat het zo kan zijn.
Dan als er een verbetering aanwezig is met het motor toerental, dan zal de carter ontluchting wel verstopt kunnen zijn.
Nooit geschoten is immers altijd mis, en het is een hele kleine moeite.
Trek ook eens de oliepeil stok uit de peilbuis, dit kan soms ook verandering brengen in het lopen van de motor.

Het zijn allemaal van die kleine dingen, die een grote nasleep kunnen hebben, op het draaien van de motor.
Het reinigen van de nokkenas en de krukas sensoren, dat kan ook al een erg goed verloop hebben.
Soms kan het zijn, dat de meet /detectie oppervlakjes vervuild zijn geraakt, en als men deze reinigt, dan kan het zomaar zijn, dat het probleem verholpen kan zijn, dat komt wel vaker voor.

Voorlopig heb ik voldoende gegeven, probeer dit alles maar uit, dit kan dus allemaal kostenloos uitgevoerd worden, indien u de nodige kennis van de auto heeft.
De garage zal er natuurlijk wel de nodige koste berekening voor geven.

Het is weer een aardige opsomming geworden, maar misschien kan het probleem hier wel tussen aanwezig zijn, wie weet.

Beste Jos, hartelijk dank voor uw input/reactie, dat word zeker op prijs gesteld. Chapeau. :duimen:

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door h3b » 06 feb 2015, 08:58

Misschien ook goed om te kijken naar de volgende punten aangezien ik hier vrij recent zelf mee te maken heb gehad met een N46 motortype die een pendelend toerental en trillende motor had.

1. Vanos Solenoids / Magneet ventielen: Deze kunnen vervuild raken en geen druk meer houden op de in- en uitgaande nokkenas. Zou kunnen dat als de motor koud is, de olie is nog te dik, dat dit een probleem kan zijn. Deze zijn te reinigeren met bijvoorbeeld remmenreiniger. In ieder geval bij de N46 motor zitten de vanos ventielen op een makkelijk bereikbare plek aan de voorzijde. Hoe dit bij een jouw V8 (N62B40?) is durf ik niet te zeggen.

2. De vrijlooppoelie van de dynamo: Als deze vastzit krijg je ook een motor die onrustig stationair draait met voelbare trillingen. Dit zou echter altijd aanwezig moeten zijn, ook bij warme motor. Dit kan redelijk snel uitgesloten worden door de multi riem er af te halen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door kotje » 06 feb 2015, 11:10

ik denk zelf aan de lmm of de lambda sensoren. daar mee zou ik beginnen.

weet jij misschien wanneer de lmm en de lambda sensoren vervangen zijn? het is aanbevolen dat je het elke 60 000 a 80 000 km vervangt.

dus het zal nooit slecht zijn als je die twee gaat vervangen.

als het zo ver is heb ik een mail van iemand uit duitsland die goedkoop sensoren aanbied.


gr

kotje

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door AdE39 » 06 feb 2015, 11:37

Hallo beste h3b,

Als het aan de Vanos zou liggen, dan zou de motor ook als deze warm is, een variabel toerental dienen te hebben.
Dus heb ik eerlijk gezegd niet het idee, dat het aan de Vanos ligt.

Ik zou eerder een lek verwachten in het aanzuig traject, of een lekke aansluiting op deze slangen.
Of de lamba sondes of de LMM.
Dat zijn mijn eerste verdachten, daar kom ik steeds bij terug, als ik er weer aan denk.

Net wat Kotje dus ook al aangeeft.

Met vriendelijke groet,
Ad

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door h3b » 06 feb 2015, 12:01

Hallo Ad,

ik probeer in het proces mee te denken en kan helaas alleen uit eigen ervaring spreken. De punten die ik heb aangehaald zouden relatief makkelijk gecontroleerd/gereinigd moeten kunnen worden en uit eigen ervaring kunnen zowel de vanos als de vrijlooppoelie een oorzaak zijn. Dus waarom niet controleren en afstrepen dat dit het probleem niet veroorzaakt. Ook dan ben je weer een stap verder. Ik blijf het topic volgens omdat het erg interessant is.

groeten
Herman
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door AdE39 » 06 feb 2015, 15:21

Hallo beste Herman,

Natuurlijk kan men dat nalopen, enkel bij de Vanos dient men wel te weten waar men aan begint, dit is niet zo erg gemakkelijk voor iedereen, om dit te controleren. Dit is specialistisch werk.

Maar zoals ik al zei, als het aan de Vanos zou liggen, dan dienen de O-ringen vervangen te worden, en de hele Vanos uitgebouwd dienen te worden.

Wanneer de Vanos dit probleem zou veroorzaken, dan kan men dit ook uit laten lezen, en als het dan werkelijk de Vanos zou zijn, zelfs dan heeft men dat onregelmatige verloop in het motor toerental, ook bij een warme motor.
Het is dus niet kwaad bedoeld van mij, maar als het dus de Vanos zou zijn, dan krijgt men dit onrustige verloop bij een koude en warme motor. Dat zijn de ervaringen die ik dan weer heb.
Voor meer expertise, zou men navraag kunnen doen, over de Vanos. Bij pd motorsport te Wateringen/Naaldwijk.

Deze specialist weet er erg veel van, zoveel, dat hij de Vanos reviseert. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

jazz4u

Re: 540i stottert/trilt bij koude motor.

Bericht door jazz4u » 07 feb 2015, 18:49

hallo lui

8 cilinders van dat jaar hebben bij mijn weten geen vanos systeem, dus daar hoef je niet te zoeken

het is zoals jullie al aangeven vast een lucht-brandstof mengsel probleempje:

- hangende/haperende gasklep bij stationair?
- luchtmassa meter
- enkele mindere bougies

bougies verwisselen kost niet veel, dus zou je sowieso eens kunnen doen, gasklep kun je eens uitbouwen en schoonmaken
ten slotte eens tijdelijk een andere lmm monteren en zien of dat wat scheelt, daarna kun je dan een nieuwe monteren

Stef 8)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”