in mijn auto heb ik sinds een poosje het vervelende probleem dat de ATF (Automatic Transmission Fluid, wat in de E46 ook als stuurbekrachtigingsvloeistof gebruikt wordt) langs de slangen komt lekken.
Dit probleem is aan het licht gekomen nadat we een nieuw rubbertje in de dop van het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof gedaan hebben, waarmee het systeem goed werd afgedicht.
De slangen zijn altijd al wat nat geweest, maar sinds het rubbertje geplaatst is merkte ik voor het eerst een paar maanden terug een vreemde stinkende geur en een piepende multiriem. Bleek dat de ATF uit de aansluiting tussen het vaatje en de retourleiding (Pos. 11) kwam lekken.
Dit maakte de retourleiding nat, en drupte op zowel de dynamo die er recht onder zit, als de multiriem die alles rondspetterde door de hele motorruimte, en hierdoor ook piepte omdat deze nat was.
We hebben het vaatje en de retourleiding vervangen nieuwe onderdelen (OEM), hierna is het lekken voor zover we konden zien gestopt. Al snel bleek dat ik helaas nog steeds ATF verloor, in bijna dezelfde snelheid als voorheen, maar de bovenste retourleiding bleef netjes droog.
Afgelopen zaterdag heb ik samen met een vriend vervolgens de overige relevante slangen (Pos. 3 en 7) vervangen voor nieuwe (OEM) waarmee het probleem zeker opgelost zou moeten zijn. Ook hebben we de onderste radiatorslang van de koeling (Pos. 5) vervangen omdat deze door de ATF die er op gelekt heeft helemaal bol is gaan staan. ATF lost namelijk rubber op.
Eind goed al goed, zou je denken. Maar helaas! Ik verlies nu jammer genoeg nog steeds ATF, maar doordat de onderste slangen nu ook nieuw en goed sluitend zijn, is nu de bovenste retourleiding die ik als eerste vervangen heb weer nat, en piept de multi-riem weer. Zoals het er nu uitziet lijkt er dus overdruk op te bouwen in de slangen wat zich uit in het uitpersen van ATF uit de slangsluitingen, althans dit is de enige verklaring die ik kan verzinnen.
Wat we al hebben uitgesloten:
- Oude slangen of plastic vaatjes, omdat we deze allemaal al vervangen hebben.
- Slechte montage van de nieuwe slangen, hier hebben we goed op gelet
- De pomp die op een bepaalde manier overdruk weet te realiseren in de verkeerde slang (?)
- Het stuurhuis (Pos. 1) waarin op een bepaalde manier overdruk ontstaat
Het lijkt weinig verschil te maken of ik in de toerenbegrenzer zit, of rustig met 2000 toeren rijd. Over het algemeen verlies ik meer met sportief rijden, maar ik kan de vinger er niet op leggen wanneer precies. Bij testen waarbij we de motor 4000 toeren laten draaien verliezen we niks, maar rijd ik weer woon-werk verlies ik weer ATF.
Ook wil ik nog even duidelijk vermelden dat de olie dus boven uit de retourslang wordt geperst dus niet wegsijpelt uit bijv. het stuurhuis. Het lijkt dus niet op een lekkage, maar op overdruk in het systeem.
Zolang ik er genoeg ATF in gooi rijdt m'n auto trouwens gewoon top, en merk ik niks aan het sturen.
Wie weet raad om dit zeer vervelende probleem op te lossen, zodat ik aankomende lente weer lekker touren kan?
Untitled by eXistenZNL, on Flickr