Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
eXistenZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jun 2010, 23:04
Contacteer:

Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door eXistenZ » 10 feb 2015, 13:53

Hallo,

in mijn auto heb ik sinds een poosje het vervelende probleem dat de ATF (Automatic Transmission Fluid, wat in de E46 ook als stuurbekrachtigingsvloeistof gebruikt wordt) langs de slangen komt lekken.
Dit probleem is aan het licht gekomen nadat we een nieuw rubbertje in de dop van het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof gedaan hebben, waarmee het systeem goed werd afgedicht.

De slangen zijn altijd al wat nat geweest, maar sinds het rubbertje geplaatst is merkte ik voor het eerst een paar maanden terug een vreemde stinkende geur en een piepende multiriem. Bleek dat de ATF uit de aansluiting tussen het vaatje en de retourleiding (Pos. 11) kwam lekken.
Dit maakte de retourleiding nat, en drupte op zowel de dynamo die er recht onder zit, als de multiriem die alles rondspetterde door de hele motorruimte, en hierdoor ook piepte omdat deze nat was.

We hebben het vaatje en de retourleiding vervangen nieuwe onderdelen (OEM), hierna is het lekken voor zover we konden zien gestopt. Al snel bleek dat ik helaas nog steeds ATF verloor, in bijna dezelfde snelheid als voorheen, maar de bovenste retourleiding bleef netjes droog.

Afgelopen zaterdag heb ik samen met een vriend vervolgens de overige relevante slangen (Pos. 3 en 7) vervangen voor nieuwe (OEM) waarmee het probleem zeker opgelost zou moeten zijn. Ook hebben we de onderste radiatorslang van de koeling (Pos. 5) vervangen omdat deze door de ATF die er op gelekt heeft helemaal bol is gaan staan. ATF lost namelijk rubber op.

Eind goed al goed, zou je denken. Maar helaas! Ik verlies nu jammer genoeg nog steeds ATF, maar doordat de onderste slangen nu ook nieuw en goed sluitend zijn, is nu de bovenste retourleiding die ik als eerste vervangen heb weer nat, en piept de multi-riem weer. Zoals het er nu uitziet lijkt er dus overdruk op te bouwen in de slangen wat zich uit in het uitpersen van ATF uit de slangsluitingen, althans dit is de enige verklaring die ik kan verzinnen.

Wat we al hebben uitgesloten:
  • Oude slangen of plastic vaatjes, omdat we deze allemaal al vervangen hebben.
  • Slechte montage van de nieuwe slangen, hier hebben we goed op gelet
Wat het wellicht nog zou kunnen zijn in onze beleving (maar daarom raadpleeg ik jullie ook):
  • De pomp die op een bepaalde manier overdruk weet te realiseren in de verkeerde slang (?)
  • Het stuurhuis (Pos. 1) waarin op een bepaalde manier overdruk ontstaat
De lekkage is altijd aanwezig maar niet constant. Soms kan ik een hele week woon-werk rijden en maar één keer het vaatje leegrijden, maar gisteravond heb ik binnen een uur weer moeten bijvullen. In dat uur heb ik maar 3 km gereden, en rustig ook.
Het lijkt weinig verschil te maken of ik in de toerenbegrenzer zit, of rustig met 2000 toeren rijd. Over het algemeen verlies ik meer met sportief rijden, maar ik kan de vinger er niet op leggen wanneer precies. Bij testen waarbij we de motor 4000 toeren laten draaien verliezen we niks, maar rijd ik weer woon-werk verlies ik weer ATF.

Ook wil ik nog even duidelijk vermelden dat de olie dus boven uit de retourslang wordt geperst dus niet wegsijpelt uit bijv. het stuurhuis. Het lijkt dus niet op een lekkage, maar op overdruk in het systeem.

Zolang ik er genoeg ATF in gooi rijdt m'n auto trouwens gewoon top, en merk ik niks aan het sturen.

Wie weet raad om dit zeer vervelende probleem op te lossen, zodat ik aankomende lente weer lekker touren kan?

Afbeelding
Untitled by eXistenZNL, on Flickr
Laatst gewijzigd door eXistenZ op 01 feb 2022, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

bmweetje3
Berichten: 193
Lid geworden op: 25 jan 2009, 18:19
Locatie: Velden

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door bmweetje3 » 10 feb 2015, 16:20

Heb dit probleem ook bij de Z3 gehad, bij deze was duidelijk te zien dat de slangen niet goed meer afdichten op het voorraadpotje. Nieuwe slangenklemmen erop en toen was het opgelost bij mij. Misschien toch nog eens alles goed schoonmaken en kijken waar de olie eruit komt. Misschien kun je met testen beter het stuur op en neer draaien ipv 4000 toeren te maken.
E61 545 N62
BMW K1300S

Gebruikersavatar
eXistenZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jun 2010, 23:04
Contacteer:

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door eXistenZ » 10 feb 2015, 16:32

bmweetje3,

we hebben inderdaad ook getest met het ronddraaien van het stuur omdat dan de pomp daadwerkelijk wat in het stuurhuis pompt in plaats van alles weer retour naar het potje te sturen. Had ik wel even mogen vermelden.

Aankomende zaterdag gaan we verder onderzoeken door eerst alles droog te maken, dan een poosje te rijden, en dan te kijken wat er nat is.

Mocht iemand nog een idee hebben waardoor dit probleem kan optreden, dan hoor ik het natuurlijk alsnog graag!

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door Jeremy » 10 feb 2015, 16:38

Misschien niet heel relevant, maar ik heb in juli een kapotte stuurbekrachtigingspomp gehad. Ik heb deze vervangen en gelijk alle slangen en het reservoir meegepakt. In eerste instantie dacht ik dat mijn originele oude reservoir ook lekte, en dacht er dus mee weg te komen door gewoon een nieuwe te monteren, maar helaas heb ik het inmiddels weer. Is het dan niet zo dat juist het reservoir wat moet kunnen zweten om de druk kwijt te kunnen? Als je de dop er bijvoorbeeld afdraait, heb je dan niet dat je wat druk weg voelt stromen? Voor zover ik mij goed kan herinneren zit er een gaatje in de dop om te ontluchten, maar als deze verstopt is en je dop zelf ook hermetisch dicht is bouwt deze druk zich misschien gewoon met de loop van de tijd op?

Succes in ieder geval, en maar hopen dat je gauw weer van het rode monster kan genieten! :driving:

Gebruikersavatar
eXistenZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jun 2010, 23:04
Contacteer:

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door eXistenZ » 10 feb 2015, 18:19

Het reservoir kan inderdaad wel iets zweten, er zit in één van de ribbels van de dop ook een openingetje.
Dit lijkt bij mij echter niet veel te doen, anders zou de boel wel niet langs de slangen naar buiten lopen :)
Het vaatje is trouwens onlangs vervangen voor een nieuwe dus verstopt kan ie niet zitten :) Wel rijd ik nu met de oude dop rond die niet heel strak is aangedraaid en waar geen rubberen afdichting op zit, zodat ie dat als overdruk-kanaal kan gebruiken :gek:

Voel geen druk wegstromen als ik het deksel open, ook geen klein sisje zoals je bijv. bij een cola-fles hebt.
Vervelend dat je eigenlijk hetzelfde hebt als mij! Ook al is het wellicht in mindere mate bij jou.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door Jeremy » 10 feb 2015, 18:30

Bij mij is het inderdaad een klein beetje zweten, en dan praat ik over misschien 3 druppeltjes in 10.000km, dus het is bij mij totaal niet te vergelijken. Het peil is bijvoorbeeld ook gewoon nog steeds perfect, maar ja 3 druppels ga je ook niet zien.. Althans ik niet.. :gek: Iedere E46 die ik gezien heb, en dat zijn er heel wat, hebben dit gezweet in meer of mindere mate bij het reservoir. Ik stoor me er zelf aan dus ik maak het wel iedere keer schoon, want ik hou niet van een vieze dop en/of vieze olieresten rondom het reservoir haha.

Aan de andere kant, het systeem hóórt onder druk te staan, dus het moet wel iets kunnen hebben natuurlijk. Helaas kan ik je verder niet helpen, maar het lijkt me dat als je nu alles goed schoon gemaakt heb je vanzelf er wel achter komt wat het precies is. Hopelijk is het wat kleins! :)


Wat me nog wel even binnen schiet, als ik stil sta en stationair loop hoor ik één keer in de zoveel seconden een soort zachte tik (amper hoorbaar) uit het stuurbekrachtigingssysteem komen. Ik weet niet precies wat dit is en hoe dit technisch in elkaar steekt, maar dit lijkt mij een soort overdrukklep die opengaat wanneer er niet gestuurd wordt en de pomp toch draait. Het kan natuurlijk zijn dat deze niet goed meer werkt en dat je toch een overdruk krijgt?

Maascomp

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door Maascomp » 10 feb 2015, 19:46

Ik heb onlangs bij mijn Bmw het drukventiel vervangen van de stuurbekrachtiging want die stond vast
Misschien bij jou ook even kijken of hij nog werkt, je weet het nooit
Suc6

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 486
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door wiren » 11 feb 2015, 00:16

Dit zal je vast ook gedaan hebben maar ik noem het toch maar. Ontluchten met de dop van het reservoir losgedraaid en dan het stuur een paar keer voluit naar beide kanten draaien.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door Jeremy » 11 feb 2015, 08:53

Maascomp schreef:Ik heb onlangs bij mijn Bmw het drukventiel vervangen van de stuurbekrachtiging want die stond vast
Ik denk inderdaad dat dit het "getik" is wat ik hoor. :)

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door Tomba » 11 feb 2015, 10:09

Weet je zeker dat dat "getik" niet vanuit het verwarmingscircuit komt?
Ik heb dat namelijk ook en volgens kenners is het een klep die niet meer goed terugkomt op zijn plaats.
Zet ik de kachel op 16°C dan is dat "getik" over. Je hoort het ook pas als de temperatuur in de auto bereikt is.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
eXistenZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jun 2010, 23:04
Contacteer:

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door eXistenZ » 11 feb 2015, 13:49

wiren schreef:Dit zal je vast ook gedaan hebben maar ik noem het toch maar. Ontluchten met de dop van het reservoir losgedraaid en dan het stuur een paar keer voluit naar beide kanten draaien.
Uiteraard :) 20x heen en weer tot de maximale uitslag links en rechts, om er zeker van te zijn dat het hele systeem weer netjes vol ATF zat, toen we de slangen vervangen hebben.
Maascomp schreef:Ik heb onlangs bij mijn Bmw het drukventiel vervangen van de stuurbekrachtiging want die stond vast
Misschien bij jou ook even kijken of hij nog werkt, je weet het nooit
Suc6
Ik zie dat je ook een E46 hebt, zit zo'n drukventiel in de pomp? Heb je hier meer info over?
Hier staat de pomp maar daar staat verder niks bij... :-(

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door Jeremy » 11 feb 2015, 14:04

Tomba schreef:Weet je zeker dat dat "getik" niet vanuit het verwarmingscircuit komt?
Ik heb dat namelijk ook en volgens kenners is het een klep die niet meer goed terugkomt op zijn plaats.
Zet ik de kachel op 16°C dan is dat "getik" over. Je hoort het ook pas als de temperatuur in de auto bereikt is.
Ik rij af en toe ook wel eens met de climate control helemaal uit, en ook dan heb ik het getik. Als ik het stuur overigens draai is het geluid ook weg. :)

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door Tomba » 11 feb 2015, 18:43

Dan heb ik niets gezegd :whistle:
Hopelijk vind je het probleem snel en gaat dat ook opgelost worden.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door Jeremy » 11 feb 2015, 18:50

Bedankt voor je input , altijd fijn natuurlijk om meerdere blikken, opinies en ideeën te hebben. :duim:

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Stuurbekrachtigingsvloeistof wordt er uit geperst

Bericht door Tomba » 11 feb 2015, 19:21

Moet wel bekennen dat het bij mij ook wat lekt, even kijken of ik zaterdag in de garage van mijn automonteur kan terecht om te kijken of het aan de klam aan de onderkant ligt.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”